Yeti 05.09.2008 12:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Września 2008 Dla potomnych - wyciąg z instrukcji, którą podesłał asz (żeby nie było, że nie czytałem ): "W przypadku stosowania twardych okładzin takich jak płytki ceramiczne, parkiet itp, dylatacje muszą być wyprowadzone aż do wierzchniej krawędzi okładziny. Taką samą zasadę zaleca się dla miękkich okładzin (okładziny z tworzywa sztucznego lub wykładziny), aby uniknąć pofałdowań lub wgłębień. (...) Zgodnie z obowiązującymi zasadami projektant ogrzewania podłogowego powinien przewidzieć rozmieszczenie dylatacji, uzgodnić ich układ z architektem wnętrz lub wykonawcą podłogi i przedłożyć je wykonawcy jako integralną część projektu budowlanego. Jastrychy grzewcze oprócz obwodowego oddzielenia od ścian taśmami brzegowymi należy podzielić dylatacjami według następującej zasady: - każdorazowo gdy powierzchnia jastrychu > 40 m2 , - przy długościach boków > 8 m, - przy stosunku boków a/b >1/2, - dokładnie ponad szczelinami dylatacyjnymi budynku, - przy wielu uskokach płyty grzewczej, Przy ścianach i innych elementach pionowych budowli, np. odrzwia, słupy betonowe itd. należy przed położeniem materiałów izolacyjnych na podłożu nośnym umieścić taśmę brzegową TF 180/10 lub TF 150/8. Przy kilkuwarstwowych izolacjach termicznych posadzki pas ten można umieścić na przedostatniej warstwie izolacji. Układany jastrych w żadnym miejscu nie może mieć bezpośredniego połączenia z graniczącymi z nim elementami budowli. Pamiętać należy też o tym, by brzegowy pas izolacyjny obciąć dopiero powyżej pokrycia podłogowego. Między pokryciem podłogi a listwą cokolikową przewidziana jest szczelina o szerokości co najmniej 5 mm. Należy zamknąć ją elastycznym wypełnieniem spoin, w miarę możliwości dopiero po pierwszym okresie grzewczym. Przy planowaniu i wykonywaniu szczelin dylatycyjnych należy konsekwentnie przestrzegać zasady, że szczeliny te nie mogą przebiegać przez obwody grzewcze. Przez dylatacje mogą jedynie przechodzić przewody przyłączeniowe. Przejście tych przewodów należy wykonać w rurze ochronnej np. Peszla o długości min 30 cm (po 15 cm z kazdej strony dylatacji). Zbrojenie jastrychu. Jastrych zaleca się zbroić stalową siatką zbrojeniową o wielkości oczek 50x50 mm, średnica pręta 2-3 mm. Siatki zbrojeniowe należy wiązać ze sobą na za-kładkę. W obrębie szczelin dylatacyjnych siatki zbrojeniowe należy przeciąć. Siatki zbrojeniowe winny leżeć mniej więcej w środkowej 1/3 grubości jastrychu licząc od góry. Zastosowanie siatki zbrojeniowej nie zapobiega powstawaniu pęknięć posadzki, lecz szerokość spękań maleje tak samo jak uskoki wysokości. Dzięki siatkom zbrojeniowym naprawa posadzki w przypadku powstania spęknięć jest o wiele łatwiejsza. Alternatywnie zamiast siatek zbrojeniowym można stosować tzw. zbrojenie rozproszone włóknem stalowym lub polipropylenowym. Betostat - plastyfikator do jastrychów cementowych. Betostat przeznaczony jest do jastrychów cementowych. Jego przeznaczeniem jest: - uplastycznienie mieszanki betonowej, - redukcja wody zarobowej o ok. 10%, - opóźnienie wiązania masy betonowej bez zmiany konsystencji - znaczne podwyższenie wytrzymałości końcowej betonu, - napowietrzenie mieszanki betonowej w celu polepszenia jej urabialności i dokładniejszego otulenia rur ogrzewania podłogowego, Betostat należy stosować w ilości 0,3 - 0,5 % masy cementu tj. 0,3 - 0,5 dm3/100 kg cementu. Uwaga! Nie wolno dopuścić do przedawkowania plastyfikatora, ponieważ może to bardzo opóźnić wiązanie betonu lub wręcz uniemożliwić. Przykładowy skład masy betonowej do jastrychu cementowego w pomieszczeniu mieszkalnym (obciążenia max 1,5 kN/m2) do przygotowania w betoniarce 150 dm3 - cement CEM 32,5 50 kg - piasek frakcji 0-4 mm i wilgotności 4% 225 - 250 kg (90-100 dm3) - woda 25 dm3 - betostat 0,15-0,20 dm3 Skład mieszanki cementowej powinien zostać każdorazowo przygotowany przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia zawodowe i uwzględniać jej przeznaczenie oraz obciążenia, jakie mają być przenoszone przez posadzkę. Zawsze należy to uzgodnić z konstruktorem budynku. W praktyce do wykonania posadzek cementowych zamawia się gotową masę betonową z odpowiednim plastyfikatorem w betoniarni. W takim przypadku to betoniarnia bierze całkowitą odpowiedzialność za jakość tego betonu." Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BMS 06.09.2008 03:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Września 2008 Czyli nie robić dylatacji w salonie 29,2 m2 w kształcie kwadrata ? Absolutnie nie robić a wykonawcę, który będzie podejmował próby zdylatowania tego pomieszczenia walnąć kijem po łapach na tyle skutecznie aby mu blichówkę z rąk wytrącić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
resor 06.09.2008 13:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Września 2008 kolega BMS dobrze radzi i w 100% sie z nim zgadzam. też już widziałem kilka wylewek pocięych na kawałki przez srodek a co smieśniejsze po czasie pojawiały się pekniecia w druga strone podstawa to dobrze poukladnny styro i dobre proporcje zaprawy , bo czasem jak widze porozpier.. styro na ktore leja wylewki to krew mnie zalewa jak wylewka nie popeka i nie wstanie,nie usiadzie po wlaczeniu podłogówki to elastyczny mapei albo weber i mozna klasc plytki jak sie chce nie robiac nawet na płytkach żadnej dylatacji miedzy kuchania a salonem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fido 07.09.2008 05:38 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2008 mam jeszcze pytanie z innej beczki buduje dom pasywny więc zapotrzebowanie teoretycznie ( jak nie zrobię błędów) będzie wynosiło 15Wat/m2 projekt podłogówki był robiony przez projektanta z Herza więc raczej dobrze obeznanego z tematem pytanie polega na tym czy nie będzie ryzyka niedogrzania jak rozstaw rurek będzie wynosił 25 cm - tak mam w projekcie łączna ilość przewodów ogrzewających to około 900 mb na 200 m2 dom pytanie jest pilne bo w poniedziałek klamka zapadnie - układam rurki wielki dzięki za pomoc Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 07.09.2008 06:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Września 2008 Absolutnie nie robić a wykonawcę, który będzie podejmował próby zdylatowania tego pomieszczenia walnąć kijem po łapach na tyle skutecznie aby mu blichówkę z rąk wytrącić Tyczy się to również ogrzewania podłogowego? Jaki powinien być skład wylewek aby wszystko grało ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Yeti 27.11.2008 01:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2008 Ja bym podzielił tak jak zaznaczyłem. Kolorem żółtym wskazałem miejsca gdzie można ( ale nie trzeba ) dać dylatację z taśmy, w innych przypadkach kolorem czerwonym zaznaczyłem "cięcia dylatacyjne". Myślę że to w zupełności wystarczy. Jeżeli między salonem a jadalnią, przechodzą rury od ogrzewania podłogowego, to w tym miejscu przydałoby się włożyć te rury w peszel ochronny. Więcej nie ma co kombinować z dylatacjami. Oczywiście plastyfikator i zbrojenie polipropylenowe w ilościach odpowiednich i będzie dobrze. http://images30.fotosik.pl/272/0eac2cf0c65a8856.jpgAbsolutnie nie robić a wykonawcę, który będzie podejmował próby zdylatowania tego pomieszczenia walnąć kijem po łapach na tyle skutecznie aby mu blichówkę z rąk wytrącić Meldunek z placu boju : Jestem od 2 mies po wylewkach - jak dotąd nic nie pęka, ale podłoga nie była jeszcze wygrzewana (i nie będzie - przynajmniej do wiosny). Okazałem się mało skuteczny w "wytrącaniu blichówki". Choć starałem się "walić kijem po łapach" ile wlezie , to gdy przyjechałem na budowę zastałem stan "udoskonalony" w/g pomysłu wylewkarzy... - kolor czerwony, to dylatacje pełne - taśma dylatacyjna na całą wysokość wylewki i styropianu (aż do chudziaka) - kolor żółty - nacięcia blichówką na 1/3 wysokości wylewki.http://images48.fotosik.pl/34/0cd305ee4ad931d9.jpg Teoretycznie wystarczy zazbroić to wiórem polipropylenowym, kłopot jedynie w tym że mało kto przestrzega odpowiednich proporcji wióra w stosunku do betonu, znaczy daje go mniej niż powinien. Siatkę na podłogowym i w garażu jednak bym dał, w reszcie domu można sobie odpuścić Zrobiłem dokładnie w/g twoich zaleceń - siatka na podłogówce i w garażu - położona wprawdzie dosyć niechlujnie (na szybko) bezpośrednio na rurkach podłogówki, ale skoro hydraulik twierdził, że nic to podłogówce nie zaszkodzi, to może natomiast wylewce pomoże Włókna kupowałem sam. Ilość potrzebną na przewidywaną objętość betonu wyliczył producent. Po skończonych wylewkach rzeczywiście zostało mi na pamiątkę 5 nie wykorzystanych paczek . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BMS 27.11.2008 02:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Listopada 2008 Ciachnęli salon zapobiegawczo, napewno nie zaszkodzi a oni będą mieli mniejsze prawdopodobieństwo na powrót do Ciebie Co do siatki na podłogówce, to nie wiem co za problem było przesypać rurki, położyć siatkę i ją zasypać - ale skoro hydraulik mówi że będzie o.k. Wiórek trzeba było sprzedać ekipie od wylewek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Yeti 03.12.2008 02:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2008 Wiórek się przyda na górę, choć co prawda, w bliżej nie określonej przyszłości ...a siatkę może i trochę przesypywali, ale jak później (w czasie wyrównywania) po niej chodzili to i tak wcisnęli. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
krzysno 31.03.2009 05:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2009 Możecie mi doradzić, jak powinny przebiegać dylatacje w moim domu?w rogu tam gdzie komin będzie kominekcały parter ogrzewanie podłogowe, salon 2 pola, jadalnia kuchnia hol wiatrołapy , pokój i łazienka - razem 8 obwodów http://i42.photobucket.com/albums/e342/krzysno/parte.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
fido 31.03.2009 07:02 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2009 u mnie dylatacja jedynie między salonem (30m2) a jadalnią 14m2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nowy 5 31.03.2009 17:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 31 Marca 2009 rada na temat dylatacjii ja odcinam kazde pomieszczenie powyzej 30 m2 na podlogowke najmniej 6 cm betonu zbrojenie rozproszone plastyfikator jezeli bedzie 7 lub 8 cm tez nic sie nie stanie problemem jest zbyt szybkie puszczanie ogrzewania podlogowego na full a nie stopniowo powstawanie pekniec tez moze byc spowodowane zbyt szybkim odparowaniem wody dlatego w okresie letnim doradzam klijentom kupic najtansza folie malarska i przykryc na jakis czas Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.