Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

nie chce dylatacji 29m2 salonu nad podłogówką


fido

Recommended Posts

Dla potomnych - wyciąg z instrukcji, którą podesłał asz (żeby nie było, że nie czytałem :wink: ):

 

"W przypadku stosowania twardych okładzin takich jak płytki ceramiczne, parkiet itp, dylatacje muszą być wyprowadzone aż do wierzchniej krawędzi okładziny. Taką samą zasadę zaleca się dla miękkich okładzin (okładziny z tworzywa sztucznego lub wykładziny), aby uniknąć pofałdowań lub wgłębień. (...)

Zgodnie z obowiązującymi zasadami projektant ogrzewania podłogowego powinien przewidzieć rozmieszczenie dylatacji, uzgodnić ich układ z architektem wnętrz lub wykonawcą podłogi i przedłożyć je wykonawcy jako integralną część projektu budowlanego. Jastrychy grzewcze oprócz obwodowego oddzielenia od ścian taśmami brzegowymi należy podzielić dylatacjami według następującej zasady:

- każdorazowo gdy powierzchnia jastrychu > 40 m2 ,

- przy długościach boków > 8 m,

- przy stosunku boków a/b >1/2,

- dokładnie ponad szczelinami dylatacyjnymi budynku,

- przy wielu uskokach płyty grzewczej,

 

Przy ścianach i innych elementach pionowych budowli, np. odrzwia, słupy betonowe itd. należy przed położeniem materiałów izolacyjnych na podłożu nośnym umieścić taśmę brzegową TF 180/10 lub TF 150/8. Przy kilkuwarstwowych izolacjach termicznych posadzki pas ten można umieścić na przedostatniej warstwie izolacji.

Układany jastrych w żadnym miejscu nie może mieć bezpośredniego połączenia z graniczącymi z nim elementami budowli. Pamiętać należy też o tym, by brzegowy pas izolacyjny obciąć dopiero powyżej pokrycia podłogowego.

Między pokryciem podłogi a listwą cokolikową przewidziana jest szczelina o szerokości co najmniej 5 mm. Należy zamknąć ją elastycznym wypełnieniem spoin, w miarę możliwości dopiero po pierwszym okresie grzewczym.

Przy planowaniu i wykonywaniu szczelin dylatycyjnych należy konsekwentnie przestrzegać zasady, że szczeliny te nie mogą przebiegać przez obwody grzewcze. Przez dylatacje mogą jedynie przechodzić przewody przyłączeniowe. Przejście tych przewodów należy wykonać w rurze ochronnej np. Peszla o długości min 30 cm (po 15 cm z kazdej strony dylatacji).

 

Zbrojenie jastrychu.

Jastrych zaleca się zbroić stalową siatką zbrojeniową o wielkości oczek 50x50 mm, średnica pręta 2-3 mm. Siatki zbrojeniowe należy wiązać ze sobą na za-kładkę. W obrębie szczelin dylatacyjnych siatki zbrojeniowe należy przeciąć. Siatki zbrojeniowe winny leżeć mniej więcej w środkowej 1/3 grubości jastrychu licząc od góry.

Zastosowanie siatki zbrojeniowej nie zapobiega powstawaniu pęknięć posadzki, lecz szerokość spękań maleje tak samo jak uskoki wysokości. Dzięki siatkom zbrojeniowym naprawa posadzki

w przypadku powstania spęknięć jest o wiele łatwiejsza.

Alternatywnie zamiast siatek zbrojeniowym można stosować tzw. zbrojenie rozproszone włóknem stalowym lub polipropylenowym.

 

Betostat - plastyfikator do jastrychów cementowych.

Betostat przeznaczony jest do jastrychów cementowych. Jego przeznaczeniem jest:

- uplastycznienie mieszanki betonowej,

- redukcja wody zarobowej o ok. 10%,

- opóźnienie wiązania masy betonowej bez zmiany konsystencji

- znaczne podwyższenie wytrzymałości końcowej betonu,

- napowietrzenie mieszanki betonowej w celu polepszenia jej urabialności i dokładniejszego otulenia rur ogrzewania podłogowego,

Betostat należy stosować w ilości 0,3 - 0,5 % masy cementu tj. 0,3 - 0,5 dm3/100 kg cementu.

Uwaga! Nie wolno dopuścić do przedawkowania plastyfikatora, ponieważ może to bardzo opóźnić wiązanie betonu lub wręcz uniemożliwić.

Przykładowy skład masy betonowej do jastrychu cementowego w pomieszczeniu mieszkalnym (obciążenia max 1,5 kN/m2) do przygotowania w betoniarce 150 dm3

- cement CEM 32,5 50 kg

- piasek frakcji 0-4 mm i wilgotności 4% 225 - 250 kg (90-100 dm3)

- woda 25 dm3

- betostat 0,15-0,20 dm3

Skład mieszanki cementowej powinien zostać każdorazowo przygotowany przez osobę posiadającą odpowiednie uprawnienia zawodowe i uwzględniać jej przeznaczenie oraz obciążenia, jakie mają być przenoszone przez posadzkę. Zawsze należy to uzgodnić z konstruktorem budynku. W praktyce do wykonania posadzek cementowych zamawia się gotową masę betonową z odpowiednim plastyfikatorem w betoniarni. W takim przypadku to betoniarnia bierze całkowitą odpowiedzialność za jakość tego betonu."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kolega BMS dobrze radzi i w 100% sie z nim zgadzam. też już widziałem kilka wylewek pocięych na kawałki przez srodek a co smieśniejsze po czasie pojawiały się pekniecia w druga strone

 

podstawa to dobrze poukladnny styro i dobre proporcje zaprawy , bo czasem jak widze porozpier.. styro na ktore leja wylewki to krew mnie zalewa

 

jak wylewka nie popeka i nie wstanie,nie usiadzie po wlaczeniu podłogówki to elastyczny mapei albo weber i mozna klasc plytki jak sie chce nie robiac nawet na płytkach żadnej dylatacji miedzy kuchania a salonem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mam jeszcze pytanie z innej beczki

 

buduje dom pasywny więc zapotrzebowanie teoretycznie ( jak nie zrobię błędów) będzie wynosiło 15Wat/m2

 

projekt podłogówki był robiony przez projektanta z Herza więc raczej dobrze obeznanego z tematem

 

pytanie polega na tym czy nie będzie ryzyka niedogrzania jak rozstaw rurek będzie wynosił 25 cm - tak mam w projekcie

 

łączna ilość przewodów ogrzewających to około 900 mb na 200 m2 dom

 

pytanie jest pilne bo w poniedziałek klamka zapadnie - układam rurki

 

wielki dzięki za pomoc

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Absolutnie nie robić a wykonawcę, który będzie podejmował próby zdylatowania tego pomieszczenia walnąć kijem po łapach na tyle skutecznie aby mu blichówkę z rąk wytrącić

 

Tyczy się to również ogrzewania podłogowego?

 

Jaki powinien być skład wylewek aby wszystko grało ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...
Ja bym podzielił tak jak zaznaczyłem. Kolorem żółtym wskazałem miejsca gdzie można ( ale nie trzeba ) dać dylatację z taśmy, w innych przypadkach kolorem czerwonym zaznaczyłem "cięcia dylatacyjne". Myślę że to w zupełności wystarczy. Jeżeli między salonem a jadalnią, przechodzą rury od ogrzewania podłogowego, to w tym miejscu przydałoby się włożyć te rury w peszel ochronny. Więcej nie ma co kombinować z dylatacjami. Oczywiście plastyfikator i zbrojenie polipropylenowe w ilościach odpowiednich i będzie dobrze.

 

http://images30.fotosik.pl/272/0eac2cf0c65a8856.jpg

Absolutnie nie robić a wykonawcę, który będzie podejmował próby zdylatowania tego pomieszczenia walnąć kijem po łapach na tyle skutecznie aby mu blichówkę z rąk wytrącić :wink:

Meldunek z placu boju :wink: :

Jestem od 2 mies po wylewkach - jak dotąd nic nie pęka, ale podłoga nie była jeszcze wygrzewana (i nie będzie - przynajmniej do wiosny).

Okazałem się mało skuteczny w "wytrącaniu blichówki".

Choć starałem się "walić kijem po łapach" ile wlezie :wink: , to gdy przyjechałem na budowę zastałem stan "udoskonalony" w/g pomysłu wylewkarzy...

- kolor czerwony, to dylatacje pełne - taśma dylatacyjna na całą wysokość wylewki i styropianu (aż do chudziaka)

- kolor żółty - nacięcia blichówką na 1/3 wysokości wylewki.http://images48.fotosik.pl/34/0cd305ee4ad931d9.jpg

 

Teoretycznie wystarczy zazbroić to wiórem polipropylenowym, kłopot jedynie w tym że mało kto przestrzega odpowiednich proporcji wióra w stosunku do betonu, znaczy daje go mniej niż powinien. Siatkę na podłogowym i w garażu jednak bym dał, w reszcie domu można sobie odpuścić

Zrobiłem dokładnie w/g twoich zaleceń :wink: - siatka na podłogówce i w garażu - położona wprawdzie dosyć niechlujnie (na szybko) bezpośrednio na rurkach podłogówki, ale skoro hydraulik twierdził, że nic to podłogówce nie zaszkodzi, to może natomiast wylewce pomoże :wink:

Włókna kupowałem sam. Ilość potrzebną na przewidywaną objętość betonu wyliczył producent. Po skończonych wylewkach rzeczywiście zostało mi na pamiątkę 5 nie wykorzystanych paczek :wink: .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciachnęli salon zapobiegawczo, napewno nie zaszkodzi a oni będą mieli mniejsze prawdopodobieństwo na powrót do Ciebie :)

Co do siatki na podłogówce, to nie wiem co za problem było przesypać rurki, położyć siatkę i ją zasypać - ale skoro hydraulik mówi że będzie o.k. :wink:

Wiórek trzeba było sprzedać ekipie od wylewek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
rada na temat dylatacjii ja odcinam kazde pomieszczenie powyzej 30 m2 na podlogowke najmniej 6 cm betonu zbrojenie rozproszone plastyfikator jezeli bedzie 7 lub 8 cm tez nic sie nie stanie problemem jest zbyt szybkie puszczanie ogrzewania podlogowego na full a nie stopniowo powstawanie pekniec tez moze byc spowodowane zbyt szybkim odparowaniem wody dlatego w okresie letnim doradzam klijentom kupic najtansza folie malarska i przykryc na jakis czas
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...