Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Instalacja C.O.


happygirl1984

Recommended Posts

Z innej beczki w tym temacie.

Czy spotkaliście się z tym, że rurki podnoszą powierzchnię styropianową w górę? Hydraulik mnie straszy, że pewnie trzeba będzie kołkować czy coś.

Oczywiście spinek nakupiliśmy co najmniej sztukę na metr... Na piętrze 5cm styropianu, na parterze 2x5cm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

NJerzy A jako potem wyglda taka bateria jednostek wykonawczych przy rozdzielaczu? Jak to umocowałeś - duże są? Wyglądają jak jakieś 4 moduły DIN... 7 pętli to by była całkiem spora skrzynka (już 7 u mnie, licząc alarm :lol: ).

 

Są rozwiązania z jedną jednostką centralną, ale są drogie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widziałem termostat i jest on w 2 kawałkach - jeden ze sterownikiem, termometrem i wyświetlaczem wisi w pokoju i wysyła sygnały, a drugi, jak mniemam, odbiera te sygnały i przekazuje sygnał poprzez wyjście przekaźnikowe do siłownika na rozdzielaczu (otwórz - zamknij). I o ten drugi klocek mi chodzi - chyba każdy termostat ma swój, więc się robi ich dużo. Chyba, ze to jakoś inaczej bangla - to chętnie się dowiem.

 

Z innej beczki - te siłowniki chyba pobierają prąd w momencie zadziałania, Zależnie od typu w pozycji otwartej lub zamkniętej. Czy to się jakoś kalkuluje? O jakiś pradach tu mówimy? I czy lepiej, aby pobierał otwarty czy zamknięty?

 

Acha - no i ma tylko jeden termometr, czyli nie da się zrealizowac nim np ograniczenia temperatury podłogi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do podnoszenia się płyt styropianowych (i powrotu w to samo miejsce po przygnieceniu betonem) to polecam piankowanie spoin i łączeń - przy jednej warstwie 5cm styropianu niezastąpiona. Szczególnie jak ma się, tak jak my, kupę kabli i rur na podłodze.

Oczywiście pianka tylko pistoletowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No widziałem termostat i jest on w 2 kawałkach - jeden ze sterownikiem, termometrem i wyświetlaczem wisi w pokoju i wysyła sygnały, a drugi, jak mniemam, odbiera te sygnały i przekazuje sygnał poprzez wyjście przekaźnikowe do siłownika na rozdzielaczu (otwórz - zamknij). I o ten drugi klocek mi chodzi - chyba każdy termostat ma swój, więc się robi ich dużo. Chyba, ze to jakoś inaczej bangla - to chętnie się dowiem.

Tak jak piszesz, trzeba drugą cześć termostatu dać w skrzynce rozdzielacza lub w pobliżu. U mnie wychodzi po trzy takie do każdego rozdzielacza, ale mam w domu mało pomieszczeń.

 

Z innej beczki - te siłowniki chyba pobierają prąd w momencie zadziałania, Zależnie od typu w pozycji otwartej lub zamkniętej. Czy to się jakoś kalkuluje? O jakiś pradach tu mówimy? I czy lepiej, aby pobierał otwarty czy zamknięty?

Siłownik pobiera 2 W, jak jest zamknięty, i nie da się tego zmienić.

 

Acha - no i ma tylko jeden termometr, czyli nie da się zrealizowac nim np ograniczenia temperatury podłogi...

Ograniczenie temperatury podłogi zapewnia Ci styropian na ścianach :-)

Dodatkowym zabezpieczeniem jest zawór trójdrożny sterowany pogodówką, a za nim mechaniczny termostat bezpieczeństwa, pilnujący aby nie przekroczyło maksymalnej dopuszczalnej temperatury w obiegu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do gęstości rurek to robimy dokładnie według obliczeń z programu OVPlan firmy Oventrop. Projektant uraczył nas dosyć dobrymi wyliczeniami zapotrzebowania na ciepło w każdym pokoju.

W pokojach rozstaw 20-25cm w łazienkach i kuchni 15cm. Najdłuższa pętla 139m - z czego 6m to dojście do rozdzielacza. Program liczył troszkę dłuższe pętle nawet delikatnie przekraczające magiczne 140m pętli, ale odsuwamy się od ścian do ok. 30cm żeby ich nie grzać - więc na każdym pomieszczeniu pętla maleje o 10-15m (tych długich oczywiście).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Długie te pętle. Większość wytycznych jakie czytałem zalecała pętle do 100 - 120 metrów. Odsuwanie od ścian też dziwne - raczej spotyka się zagęszczenie rurek w strefie brzegowej. Jak bardzo chcesz odizolować cieplnie posadzkę z podłogówką od ściany to daj jako dylatację 1-2 cm styropianu. Sam tak zrobiłem choć głównie po to aby mieć miejsce na prowadzenie kabli elektrycznych.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyty grzejne rozprowadzamy równomiernie ślimakiem. Jedynie w sypialni górną połowę łóżka ominęliśmy łukiem.

Przy powierzchniach podłóg ok. 30m2 strefy brzegowe przy jednej pętli nie mają znaczenia. Nie mamy dużych przeszklonych powierzchni na ścianach.

Ściany na poddaszu wszystkie są kolankowe, więc zabudowy GK nie ma po co grzać.

A co do ścian to wg najnowszych trendów właśnie należy się od nich odsunąć o te 30cm - przy rozstawie 20-25 nie ma to znaczenia a na pewno ciepło nie będzie szło w ścianę.

I pytanie na następny etap - wylewki minimum 6cm, czy 7cm coś zmieni (na pewno bezwładność układu) i jaki to będzie miało wpływ na ekonomikę ogrzewania?

Do wylewek dodać włókna polipropylenowe?

 

Panowie od miksokreta mówią, że oni położą dylatancję. Sami zrobimy to na pewno lepiej... ale czy oni przypadkiem chcą to zrobić sami bo łapią na tym poziom?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Płyty grzejne rozprowadzamy równomiernie ślimakiem. Jedynie w sypialni górną połowę łóżka ominęliśmy łukiem.

Przy powierzchniach podłóg ok. 30m2 strefy brzegowe przy jednej pętli nie mają znaczenia. Nie mamy dużych przeszklonych powierzchni na ścianach.

Ściany na poddaszu wszystkie są kolankowe, więc zabudowy GK nie ma po co grzać.

A co do ścian to wg najnowszych trendów właśnie należy się od nich odsunąć o te 30cm - przy rozstawie 20-25 nie ma to znaczenia a na pewno ciepło nie będzie szło w ścianę.

 

OK, można się z tym zgodzić, ale pozostaje kwestia czy odsunięcie od ścian spowodowało skrócenie pętli - jeśli tak, to została zmniejszona moc w stosunku do tego co zostało wyliczone.

 

 

 

I pytanie na następny etap - wylewki minimum 6cm, czy 7cm coś zmieni (na pewno bezwładność układu) i jaki to będzie miało wpływ na ekonomikę ogrzewania?

Jeśli chudy beto masz kładziony według lasera i poziom + - 2mm, a styropian na nim również, to możesz celować w 6 cm. Jeśli masz zrobione normalnie, to wylewkarze zrobią swoje również normalnie - czyli zadbają aby w najcieńszym miejscu nie było mniej niż 6 cm, a ile będzie w pozostałych miejscach będzie zależało od tego jak krzywe masz podłoże.

 

Do wylewek dodać włókna polipropylenowe?

Koniecznie! I plastyfikator!

Podejrzewam że jedno i drugie miksokreciarze będą mieli ze sobą.

 

 

Panowie od miksokreta mówią, że oni położą dylatancję. Sami zrobimy to na pewno lepiej... ale czy oni przypadkiem chcą to zrobić sami bo łapią na tym poziom?

Znają się na tym i zrobią dobrze. Poziom łapią w zupełnie inny sposób. Nie bierz ekipy która nie ma przyzwoitego lasera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK, można się z tym zgodzić, ale pozostaje kwestia czy odsunięcie od ścian spowodowało skrócenie pętli - jeśli tak, to została zmniejszona moc w stosunku do tego co zostało wyliczone.

 

Odsunięcie się od ścian spowodowało skrócenie pętli o 5% do 15%. Dzięki temu odeszły one od wartości balansujących na granicy maksymalnej długości pętli. Zbilansowaliśmy spadek mocy grzewczej robiąc lepsze ocieplenie w stosunku do tego co było uwzględniane w obliczeniach (styropian na ściany 12 zamiast 10cm, wełna 25 zamiast 20cm plus inne - np. wentylacja mechaniczna z reku).

 

Dziękuje również za cenne rady co do posadzek.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...Czyli na podkład betonowy układa się izolację (folię, papę termozgrzewalną)...

Nie przesadzajmy. Zbyteczny wydatek pieniędzy na papę i na dodatek termozgrzewalna.

 

...Czyli na podkład betonowy układa się izolację ..., potem styropian .... W górnej warstwie styropianu można naciąc nożem kanały dla rur. Rury Układa się w wyciętych kanałach w peszlu albo w otulinie. ...

W peszlu - pierwsze co słyszę ale w otulinie z pianki poliuretanowej to owszem. Do ciepłej wody (cyrkulacji) zastosowałbym bym nawet podwójną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Temat podłogówka.

Udowodniono W Australi na 100 DZIECIACH iz ogrzewanie podłogowe nie jest zdrowe a mianowicie.

- Ponad 70 % dzieci miało początkowe powikłania astmatyczne ?

Mozna się domyslać co może być dalej.

A oddychanie powietrzem atmosferycznym jest ... rakotwórcze ;).

Co za bzdury piszesz. Jeżeli nie podasz dokładnego źródła to nie cytuj i nie wprowadzaj w błąd.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie bzdury - akurat chyba moge się wypowiadać, bo:

 

1. byłem w Australii

2. jako dziecko

3. nabawiłem się tam astmy :lol:

 

Podłogówki jako żywo nie było. Bodzio74 - puknij się w głowę, zanim durnoty zaczniesz wypisywać.

 

Ale wracając do tematu:

 

- rozdzielacz KUSMET - aby go zautomatyzować, należy dokupić siłowniki. anetabo Czy te UNIVERS działają już Wam? Wciąż są dostępne i nad nimi przemyśliwuję.

 

- ograniczenie temp. podłogi - NJerzy Może i tak, może nie. Wolałbym sie zabezpieczyć na zicher - ogólnie chciałbym zminimalizować temperaturę podłogi - akurat tu się zgadzam, że zbyt wysoka jest nieprzyjemna i nawet szkodliwa. Ograniczenie temperatury zasilania (czy powrotu) jest w najlepszym wypadku półśrodkiem - nie wiemy nadal, jaką faktycznie temperaturę ma podłoga, prawda? Nawet przy zasilaniu 40st. teoretycznie podłoga może osiągnąć temperaturę bliską tej wartości, a to jest już zabójcze.

 

Co z tym zrobić? Chyba tylko taki termostat "podwójny", tylko gdzie taki znaleźć?

 

Acha - jeszcze jedno - nie moge doczytać jak termostat przewodowy okablować : co do niego doprowadzić? Zasilanie + komunikacja? Może skrętka? Czy potrzebuje 220V? Pewnie są różne rodzaje... Jejuuuuuuu mooooja głooooowa.... :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

- ograniczenie temp. podłogi - NJerzy Może i tak, może nie. Wolałbym sie zabezpieczyć na zicher - ogólnie chciałbym zminimalizować temperaturę podłogi - akurat tu się zgadzam, że zbyt wysoka jest nieprzyjemna i nawet szkodliwa. Ograniczenie temperatury zasilania (czy powrotu) jest w najlepszym wypadku półśrodkiem - nie wiemy nadal, jaką faktycznie temperaturę ma podłoga, prawda? Nawet przy zasilaniu 40st. teoretycznie podłoga może osiągnąć temperaturę bliską tej wartości, a to jest już zabójcze.

Jakie masz zapotrzebowanie na ciepło? Pewno ze 25 W/m2? To jak będziesz miał podłogę 40C to powietrze będzie miało ze 33C :-)

 

 

Co z tym zrobić? Chyba tylko taki termostat "podwójny", tylko gdzie taki znaleźć?

Na allegro :-(

Ale dlaczego zaufać masz akurat temu termostatowi, a innemu który steruje zaworem trójdrożnym nie?

 

Acha - jeszcze jedno - nie moge doczytać jak termostat przewodowy okablować : co do niego doprowadzić? Zasilanie + komunikacja? Może skrętka? Czy potrzebuje 220V? Pewnie są różne rodzaje... Jejuuuuuuu mooooja głooooowa.... :-?

Na pewno ma:

- zasilanie 220V

- wejście do czujnika

- wyjście

Nie widziałem takiego który nie ma w komplecie instrukcji ze schematem, więc jesteś skazany na sukces :-) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakie masz zapotrzebowanie na ciepło? Pewno ze 25 W/m2? To jak będziesz miał podłogę 40C to powietrze będzie miało ze 33C :-)

 

A guzik, bo 33,8 W/m2! :) Tak przynajmniej twierdzi OZC. Ponoć coś skopałem z podłogą I i II strefy i powinno mi wychodzić mniej. No i przyjąłem dość ostre założenia dot. wentylacji (1 wym/h). Czyli może realnie faktycznie wyjdzie coś koło 25W/m2 :lol:

 

Z jakiego wzoru wyliczyłeś te 33st? Rozumiem, że z palca, ale dla mnie to wcale nie śmieszne. Coś sknocę i co - będę sprzedawałem mój wypieszczony dom? :o

 

 

Ale dlaczego zaufać masz akurat temu termostatowi, a innemu który steruje zaworem trójdrożnym nie?

 

Nie no siur, ale ten sterujący zaworem trójdrożnym odetnie mi (lub nie) zasilanie WSZĘDZIE. A mnie właśnie chodzi o to, żeby robić to wybiórczo. W słoneczny zimowy dzień różnice pomiedzy zimną północą, a ciepłym południem, wyposażonym w kilkadziesiąt w sumie metrów kwadratowych okien będzie kolosalna (jak sądzę). Oczywiście nie jest to jakiś gigantyczny problem - jak podłoga (pomieszczenie) się nagrzje od słońca, to i tak przestanie przejmować ciepło od wody, ale po pierwsze termostat pewnie zareagowałby szybciej a po drugie po co ta woda ma krążyć bez sensu? Prąd do pompki tez kosztuje ;)

 

Na pewno ma:

- zasilanie 220V

- wejście do czujnika

- wyjście

Nie widziałem takiego który nie ma w komplecie instrukcji ze schematem, więc jesteś skazany na sukces :-) .

 

Jawohl, aber kabelki byłoby dobrze położyć już teraz. A jeszcze żadnego nie kupiłem. A jakieś ogólne prawidła pewnie są :)

 

Coś innego (także) mnie nurtuje - hydraulik ciągle gada o "mieszaczu do podłogówki". Jako, że wszędzie mam podłogówkę, to po co mi właściwie mieszacz? Nie jest tak, że nastawiam Temp c.o. na piecu na 40 st. i wiooo? :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...