Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Najta?sze ?ciany zewn?trzne...


Gość Krzysio

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 75
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Śledzę dyskusję - najtańsze ściany zewnętrzne. I jakoś nic z tego nie wynika. Dalej Poronterm czy Ytong czy też gazobeton. Nie wazne czy zdrowe czy chore - ważne że "najtańsze".

Swego czasu podjęto, oczywiście w Stanach Zjednoczonych, budowę najtańszego domu. I jakie rozwiązanie wygrało? - żaden szkielet drewniany czy stalowy, żadne domy z bali czy niby z bali. Wygrało rozwiązanie - puszki po Pepsi czy po piwie zalane betonem.

Może właśnie takie rozwiązanie spełni wymagania tych co chcą budować najtaniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość inż. Baranina

Krzyś, jesteś mistrzem świata! My, budowlańcy czasami tak bardzo trzymamy sie utartych norm i ogolnie przyjetych zalozen, ze czest zapominamy o inwencji tworczej! Twoje pomysly na pierwszy rzut oka klada na kolana...ale po glebszej analizie problemu,dochodze do wniosku,ze poruszyles kluczowy proble budownictwa jednorodzinnego,mianowicie: jak wybudowac dom tanio, szybko, bezpieczni i przy zarobkach takich jak w naszym kraju, nie biorac kiler - kredytow! Zastanoawialem sie,co moge Ci poradzic jako magister inzynier budownictwa i...chyba mnie to przeroslo:) Mam dla Ciebie kilka propozycji:

 

1. Nie wiem,gdzie mieszkasz-to wazne,bo lokalni producenci materialow budowlanych maja rozne ceny na te same wyroby. Zalezy to tez obrotow hurtowni itd. Jezeli masz dostep do taniego drewna-wybuduj dom szkieletowy! Drewno mozna tez po prostu zebrac z lasu. Mam tu na mysli kaskaderska wycinke-samowolke. Biorac jednak pod uwage, ze Ci sie spieszy, to raczej odpada ta zbiórka drewna.

 

2. Jezeli Twoja dzialka jest polozona na terenach obfitujacych w zloza gliny, to z powodzeniem mozesz sam wyprodukowac sobie material na sciany- w postaci bloczkow glinowych, inkrustowanych trocinami lub sloma! Okres produkcji musialby przypasc na wiosne/lato, bo bloczki trzeba wypalac na sloncu. Ale jest to najtansze rozwiazanie. Bloczek bylby tylko elementem wypelniajacym, natomiast konstrukcje nosna nalezaloby wykonac ze wspomnianego drzewa,stali lub PVC. W tym celu mozna zaryzykowac nowatorskie rozwiazanie w postaci ustoju slupowo-ryglowego opartego na kratownicowych elementach wykonanych wlasnie z lekkiego PVC -rury kanalizacyjne o przekroju fi 20mm. Zminimalizowalobo to koszt fundamentu - potrzebny bylby fundament punktowy w postaci stóp fundamentowych!

 

3. Wtedy odpada koniecznosc stosowania tynku zbrojonego! Moim zdaniem swietny pomysl! Idzmy dalej ta droga...stropy mozna wykonac z lekkiego betonu cementowgo o gestosci ok 1800 kg/m3, zbrojonego, dla oszczednosci, siatka ogrodzeniowa-tylko niepowlekana! Albo zastosowac strop z blachy trapezowej, oparty na wczesniej wspomnianych kratownicach z PVC.

 

4. Najtanszym rozwiazaniem bedzie dech pulpitowy -jednospadowy, wykonany jako zielony dach, czyli wysypany zwirkiem i zyzna gleba, na ktorej sadzimy mech, czy inne roslinki.

 

Pozdrawiam, Paweł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Krzysio

Wiem, że niektóre moje propozycje wydają Wam się śmieszne. Przyznaję jestem laikiem, nie mam specjalnie dużo wiedzy teoretycznej (tą staram się na bieżąco zdobywać), a wiedzy praktycznej nie mam w ogóle. Proszę Was jednak abyście nie robili sobie ze mnie, ani tym bardziej z tego tematu żartów. Nie każdy pracuje w Warszawie na stanowisku i zarabia 20-30 tys miesięcznie. Nie każdy dostał też w spadku mieszkanie, które mozę sprzedać. Wiem, że mam mało pieniędzy co jest przykre samo w sobie, nie musicie mnie dodatkowo wyśmiewać. Insynuacje, że stworzyłem ten wątek "dla checy" też nie są dla mnie miłe.

 

 

W temacie.

Jeśli piszecie, że np. silikaty+10 cm styropianu, to podawajcie proszę orienetacyjną cenę metra kwadratowego.

 

Rozmawiałem w ten weekend z ojcem na temat tynku betonowego - powiedział mi to co Wy - że to będzie za mokre - będzie koszmarnie długo schnąć, etc.

Powiedział mi też, że dom powinien schnąć min 2-3 lata zanim się go ociepli.

Stąd raczej przychylam się do taniego BK. Proszę Was jednak o ocenę, czy te bloczki, które podałem wyżej jako przykład (odmiany 300) faktycznie nie nadają się na ściany zewnetrzne, czy poprzez tynk (niekoniecznie betonowy) można wzmocnić ich wytrzymałość.

 

Część z Was pisze, że lepiej postawić piętrowy domek. Owszem zgadzam się z argumentami, że najlepszą bryłą jest cos zbliżonego do kuli. Z mojej orientacji wynika jednak, że ze względu na koszt schodów stropów i dodatkowej komunikacji (spory dodatkowy metraż) efektywny koszt metra netto (licze tylko pomieszczenia użytkowe) jest zbliżony. W tej sytuacji wolę dom parterowy (czego oczywiście nie przesądzam).

Generalnie z tego co zauważyłem najwięcej można zyskać na dobrym projekcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość inż. Baranina

Krzysio nie obrazaj sie, to nie sa żarty. 3/4 domow w poludniowej Polsce i prawie cala sciana wschodnia, maja wiezby w wiekszym,czy mniejszym stopniu ukradzione z lasu sasiada!!! Kratownice z PVC, to tez nie do konca science-fiction, jest to realna sprawa.

 

Wowa, niezly z Ciebie zawodnik - pietruszka i marchewka, nie pomyslalem o tym...Pracujesz w EKOCEMie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja też mam oferty kupna materiałów budowlanych w cenie poniżej cen producenta. Takie "okazje" mnie nie interesują.

 

 

Nie rozumiem? :o :o :o

 

A w jakich cenach chcesz kupować? Powyżej cen producenta? :p

 

Ja 90% swoich mat. budowlanych (ostro się targując) kupiłem poniżej cen katalogowych - czyli właśnie poniżej cen producenta.

Chyba, że mylisz pojęcie ceny producenta z ceną (kosztem) produkcji.

 

Inż. Baranina z EKOCEM-em zawodowo nie mam nic wspólnego :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Krzysio

Mam na myśli "hurtownie" zakładane przez te same osoby wziąż nowe firmy pod innymi nazwami, sprzedające towar sporo poniżej ceny zakupu i niepłacące potem producentowi....

Nie mam na mysli normalnych rabatów poniżej cen katalogowych tylko po prostu szwindle. Takie "hurtownie" sprzedają nawet 30-40-50% taniej niż cena katalogowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość inż. Baranina

Panie Wlodek,

Dokladnie tak bylo i jest do tej pory w niektorych regionach Polski. Formowanie pustakow we wlasnym zakresie z tak zwanego zuzlobetonu, nadal jest praktykowane. Dlatego dziwi mnie reakcja Krzysia, ktory poczul sie urazony, ze niby sobie z niego kpimy???

Koszty trzeba ciac na kazdym mozliwym etapie i gdzie tylko sie da, oczywiscie w ramach zdrowego rozsadku.

Krzys cos podpiernicza z ta swoja postawa. Albo mu zalezy na tanim materiale, albo jaja sobie robi !

 

Panie/Pani Wowka tak tylko pytalem, bo zasugerowalem sie miejscowosca.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość Krzysio

Witam ponownie.

Zainteresowałem się też silikatami (zgodnie z sugestią).

Znalazłem np http://www.silikaty.lezajsk.pl/oferta/oferta_p02.htm

 

Chodzi o te bloczki 3D. Cena materiału wychodzi ok 20 zł brutto (+ zaprawa)

Czy ściana z takich bloczków o grubości 12cm będzie ok (chodzi o wytrzymałośc - dom parterowy).

 

Co do okien nieotwieranych. Nie bardzo widzę te problemy z myciem/ konserwacją. Dom jest parterowy, no może zimą podczas zamieci faktycznie stanie na dworze i mycie okien to nie byłaby przyjemność, ale w normalną pogodę (bezwietrzna i bezdeszczową) nie widzę problemu. Jak żona będzie miała wątpliwości to sam bedę to robił. Okna otwierane na parterze nie bardzo mi pasują nawet gdybym miał dużo pieniędzy.

Proszę pamiętać, że będzie tam wentylacja mechaniczna - zakładam, że to wystarczy do wywierzania. Podczas budowy też można sobie chyba poradzic (a w ostateczności wstawić okna po tynkowaniu, a nie przed).

 

W kuchni widzę okno otwierane, w pokoju dziennym drzwi tarasowe.

 

Po artykule z muratora jestem mocno zainteresowany tynkiem gipsowym. Co o tym myślicie?

 

Czy grubość fundamentów jest bezpośrednio zależna od grubości ścian? Tzn. gdy ściana ma 12cm to fundament też tyle? (zakładam, że ocieplenie styropianowe będzie wystawać poza obrys).

 

 

Mam jeszcze pytanie - po co komin? Nie planuję żadnej instalacji gazowej, ani kominkowej - czy komin jest niezbędny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Problem ścian 12cm z bloczków silikatowych na pióro-wpust dalej mnie gnębi. Według producentów mozna postawić ściany z takich bloczków, ale nie zalecają. Rozmawiałem z konstruktorem, który mówił, ze trzeba będzie wstawiać wstawki betonowe, etc. Ale to tak na oko, bo nie chciało mu się tego liczyć (rozmawiałem z nim w "przelocie"). Wiem, że nikt chyba z Was takich ścian nie stawiał, ale moze jest tu ktoś kto umie to policzyć, dodam że max rozpiętości ścian to 5,5m ściany wewnętrzne też z silikatów 12cm. dom na planie prostokąta 11,1 x12 w podpisie link do "planu". Dom parterowy z lekkim dachem (blachodachówka) z poddaszem nieużytkowym. Jeśli ściany tej grubości nie nadają się na tak mały i prosty domek, to już nie wiem na jaki miałyby one być...

 

Nie chodzi mi oczywiście o jakieś dokładne obliczenia, ale o informację czy jest wogóle sens myśleć o tak cienkiej ścianie.

 

P.S. Nawet jeśli będę musiał zrobić grubszą ścianę to raczej też z silikatów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja polecam Thermomur - na innym wątku (sondaże - Dom ze Styropianu) jest wyliczenie dotyczące budowy mojego domu. Jest to Murator D04 Powszechny a więc trochę mniejszy od Twojego. Ja zmieściłem się w tej kasie o której piszesz. Wyliczenia były na bieżąco po budowie więc aktualne. Sprawdź ten materiał z Nowego Dworu Mazowieckiego - słyszałem, że Thermodom z Żor jest droższy. Do tej pory wydałem jakieś 75 tys. PLN. Mam coś w stylu stanu otwartego z posadzkami, kanalizacją, rozłożonym ogrzewaniem i instalacją elektryczną, ociepleniem, i tynkami (siatka i klej) wenątrz i na zewnątrz. Na sam dach wydałem 25 tys - tu już nie oszczędzałem. Ekipa i porządny materiał.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Thermomur chyba odpada ze względu na stosunkowo słabą termoizolację. Może źle to ująłem - nie jest ona zła, ale dla mnie wadą jest to, że nie za bardzo można ją poprawić dokładając po prostu grubszej izolacji.

Koszt materiałów na ścianę zewnętrzną 12cm bloczki + 20cm (k<0,15)styropian to 35-45 zł za 1 m2. Thermomur chyba jednak wychodzi drożej?

Dodatkowo silikaty mają sporo zalet (akumulacja ciepła, dobra izolacja akustyczna).

 

Dla mnie ściana dwuwarstwowa ma też tą zaletę, że mogę się np wprowadzic na wiosnę i ściany ocieplić jesienią, albo nawet na upartego jedną zimę przemiszkać bez ocieplenia ( co już mogłoby nie być opłacalne).

 

Tak czy ianczej dzięki za wskazówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Thermomur chyba odpada ze względu na stosunkowo słabą termoizolację. Może źle to ująłem - nie jest ona zła, ale dla mnie wadą jest to, że nie za bardzo można ją poprawić dokładając po prostu grubszej izolacji.

Koszt materiałów na ścianę zewnętrzną 12cm bloczki + 20cm (k<0,15)styropian to 35-45 zł za 1 m2. Thermomur chyba jednak wychodzi drożej?

Dodatkowo silikaty mają sporo zalet (akumulacja ciepła, dobra izolacja akustyczna).

 

Dla mnie ściana dwuwarstwowa ma też tą zaletę, że mogę się np wprowadzic na wiosnę i ściany ocieplić jesienią, albo nawet na upartego jedną zimę przemiszkać bez ocieplenia ( co już mogłoby nie być opłacalne).

 

Tak czy ianczej dzięki za wskazówki.

Krzysio, ściany ze styropianowych pustaków szalunkowych np. Thermodom, Thermomur, Izodom 2000 w najcieńszej wersji 25cm mają współczynnik U=0,28W/(m2K) ale też są wersje cieplejsze nawet do U=0,10W/(m2K). porównaie kosztów możesz zobaczyć na stronie : Izodom 2000 .

Czy ścianę w tej technologii gr. 25cm można później dodatkowo docieplić ?

Nie widzę powodów dla których nie możnaby tego zrobić. Oczywiście strona zewnętrzna pustaków powinna być zabezpieczona zaprawą klejową, ale później mozna dołożyć dodatkową warstwę ocieplenia i wykonać elewację metodą cieńkowarstwową.

Jeżeli chodzi o ściany zewnętrzne murowane o gr. 12cm, to ściana taka nie spełni wymagań wytrzymałościowych do oparcia stropu (ma za dużą smukłość) minimum dla konstrukcyjnej ściany murowanej to 18cm.

Nie wiem skąd Ci wyszedł koszt materiału na taka ścianę 35-45zł/m2.

Akumulację ciepła w budynku możesz zapewnić stosując odpowiednio grubą warstwę posadzki (wylewka betonowa) oraz wewnętrzne ścianki murowane z cegły lub bloczków wapienno piaskowych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, chociaż pozostałe koszty są minimalne. 4,40 PLN siatka na zewnątrz i do wewnątrz. Około 2.5 kg kleju (kg po 1 PLN) a więc 5 PLN. No i tynk - ok. 2 kg/m2 - akryl 10 PLN. I gips do środka - nie wiem jeszcze ile - przypuśćmy, że 2 PLN/m2

Razem koszt wykończonej ściany to 75 +4,40+5+10+2=96,40 :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...