Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie gazem ziemnym


Lord Vader

Recommended Posts

Gość Kov

Do Toma, VPS i wielu innych zainteresowanych

 

Po ostatniej dyskusji z Toba Tomie zrobilem w domu rozne eksperymenty celem sprawdzenia jak jest z uzyskaniem tej temp. zasilania tzw. grzewczej. Jak juz wczesniej opisywalem nie moglem uzyskac wspanialych 82 stopni wody grzewczej, o ktorych tak zapewniaja w instrukcji Vaillanta (nie mowiac juz o 87 na ktore daje sie ustawic w odpowiednim kodzie diagnostycznym) i o to moje rezultaty.

 

Maksymalna temp. jaka udalo mi sie uzykac jest 73-75 stopni. Jakiez bylo moje zdziwienie kiedy chcialem wymusic wyzsza temp. i skrecilem prawie wszystkie kaloryfery w domu (2 zostaly odkrecone na maxa) i kociol wskutek uzyskania wtedy wody grzewczej ok 77 stopni sie poprostu wylaczyl. Pozostal gluchy az do momentu kiedy temp. spadla na ok 73 stopnie a nastepnie zalaczyl sie z niezwykla gracja i delikatnie sobie pracowal dalej oczywiscie z bardzo mala moca ( co oczywiscie slychac - jak zre gazu na maxa i pracuja z pelna moca to az huczy i to nie tylko w kotlowni ale i w moim portfelu) i podtrzymywal te 73-74 stopnie. Czyli najzwyczajniej w swiecie nie chcial tej temp. przekroczyc. Fakt bardzo ciekawy i niewytlumaczalny na INFOLINII VAILLANTA. Po kilku przelaczeniach od jednego fachowca do drugiego powiedzial mi wprost ze on NIE WIE, NIE UMIE mi odpowiedziec co sie dzieje i dlaczego i co mozna zmienic. Sam doszedlem do tego ze na to ma wplyw przelaczenie pracy kotla na tryb 2 punktowy lub ciagly. Natomiast na kolejne pytania dlaczego piec samoczynnie przelacza sie z trybu 2 punktowego na ciagly pan PONOWNIE NIE UMIAL, NIE WIEDZIAL CO POWIEDZIEC ( a w tle bylo tylko slychac odglos wertowanych kartek). Ludzie czy na tym ma polegac kompetencja i serwis firmy takiej jak VAILLANT. Przeciez to smiech na kolkach - pracownicy tej firmy sami dokladnie nie wiedza jak co dziala i nie potrafia powiedziec co nalezy ustawic zeby dzialalo poprawnie. Cale szczescie ze rozmowy na tej ich wspanialej infolinii sa nagrywane to moze wreszcie ktos sie zorientuje i je przeslucha.

 

Ale wracajac do tematu, Tomie tak jak wspomnialem doszedlem dlaczego tak sie dzieje. Otoz kociol w pracy ciaglej moze uzyskac max. temp. zasilania 75 stopni (praca modulowana), aby mozna bylo uzyskac temp. wyzsza nalezaloby odlaczyc mu regulator pokojowy czyli przejsc na prace reczna galami w kotlowni lub przelaczyc kociol na prace 2 punktowa tzw. dwustawna. Regulator VRT 390 umozliwia zmiane pracy kotla z ciaglej na 2 punktowa ale zauwazylem ze po takim przestawienu kociol po kilku minutach ponownie wraca do pracy ciaglej. Wnioskuje zatem ze jest to rowniez ustawiane w kotle jakas zworka albo kodem. ( tego nie ma w instrukcji). W przypadku pracy 2 punktowej max. temp zasilania zadana przez regulator ustawia sie na kotle na 90 stopni, zas przy ciaglej 75. (odczyt z kodow w kotle).

Tak wiec mam juz jasnosc sytuacji i wiem co jest jej przyczyna. Nie rozumiem tylko dlaczego sam ( oczywiscie przy Waszej pomocy) musze do tego wszystkiego dochodzic bo pan w serwisie nie ma o tym zielonego pojecia. NIGDY W ZYCIU NIE KUPIE JUZ KOTLA VAILLANT. Nie wierzcie cudom i wspanialym recenzjom sprzedawcow oraz na ulotkach. Nie jest to tylko moje przykre doswiadczenie ale i wielu moich znajomych. Glowne motto tej firmy brzmi: "chodzi panu piec, nie ma bledow diody nie mrugaja - to znaczy ze wszystko w porzadku". A to ze pali gazu do 30 m3 w silne mrozy i ze pracuje tak a nie inaczej nikogo nie obchodzi. Zawsze powod sie znajdzie a to instalacja a to cos innego i tak w kolko, tragedia.

 

Moze ktos z Wads potrafi mi powiedziec dlaczego kociol przelacza sie zamoczynnie z pracy 2 punktowej na ciagla i jak to zmienic. (zmiany w regulatorze nie maja na to wplywu).

To tyle z moich przykrych doswiadczen.

 

POzdr. KOv

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 640
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

No coz Kov - przykro sluchac/czytac ....

Ale jest jasny punkt w Twoim poscie - okazales sie posiadaczem VRT390,

dzieki czemu bede mial kogo zapytac, jak bede miec jakis z tym problem.

Juz myslalem ze normalnych regulatorow pokojowych nikt nie kupuje -

wszyscy tylko pogodówka i pogodówka :-)

 

Szkoda ze nie jestes zalogowany - moze na priva mi swojego maila

podeslesz ?

 

Krzysiek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do kov ja mam bardzo podobny regulator bo VRC 330 ale również jest w nim przełącznik na pracę ciągłą i dwunastawną. Ja dodam jeszcze jedno spostrzeżenie co do pracy ciągłej. Sterownik tak steruje pracą kotła aby jak nadłużej kocioł pracował i jednocześnie jak najdłużej dochodził do zadanej temperatury ustawionej na sterowniku, tak więc ustawiona dzienna na 20 faktyczna w pomiesczeniu 15 grzeje na maksa gdy różnica się zmniejsza grzeje coraz słabiej a gdy się zrówna pracuje ciągle z mocą minimalną. U mnie powoduje to zwiększenie zużycia gazu, choć piec stosunkowo dobrze dobrany do metrażu pomieszczeń gdyż ogrzewam ok. 180 m2 a piec ma moc 18 kW. Gdybyś spróbował ustawić na maksa sterownik np. 28 C to być może wtedy będzie pracował na maksymalnej temperaturze zasilania choć niewiem jak wysiedzisz w tem. 28 C niewiem poco ci te 90 C
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość KOv

Do PiotrPa,

ustawienie na regulatorze temp. max nic nie daje bo max. zadana przez regulator to 75 stopni przy nastawie pracy ciaglej kotla.

Jesli chodzi o nastawe 90 stopni to wiadome jest ze nikt z takiej temp. nie korzysta, bo mozna sie poparzyc od kaloryferow. Jednak chodzi mi o zasade dzialania samego kotla oraz o samoczynne przelaczanie sie kotla z pracy 2 punktowej na prace ciagla. Chyba jako uzytkownik mam prawo ustawic sobie komfort cieplny taki jak chce. Jezeli zalezy mi aby kociol wlaczal sie na krotko i z duza moca i pracowal efektywnie (co w moim przypadku jest pozadane - rzadko bywam w domu i nie chce mi sie czekac az kociol z ustawiona modulacja majac temp. 60 stopni bedzie mi przez kilka godzin dogrzewal chate, bo tak sobie to wyliczyl - w dodatku wtedy kiedy nie ma mnie w domu) powinien byc ustawiony na prace 2 punktowa. Tak bynajmniej wydaje mi sie to logicznie uzasadnione. Nalezy zauwazyc ze takie nastawienie jest takze dostepne w regulatorze tylko ze nie dziala tak jak powinno, wiec po cos to w koncu jest.

pozdr.

kov

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo ciekawych rzeczy można się dowiedzieć czytając forum.

 

Cały czas zastanawiam się jak to mozliwe że piec sterowany regulatorem liniowym zużywa dużo więcej gazu niż sterowany dwupołożeniowo.

 

Stawiam duże piwo temu kto to w przystępny sposób wyjaśni na forum.

 

Aby tak było regulator musiałby wpływać na parametry sprawnościowe pieca (nie wierzę w to) albo parametry izolacyjne domu (w ogóle w to nie wierzę).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do Ani

 

Jest dokładnie tak jak napisał Lord Vader.

Pokrętło na kotle (symbol grzejnika) musi być ustawione maksymalnie do oporu w prawo, wówczas piec będzie sam dobierał sobie temperaturę wody grzewczej według nastawy krzywej grzewczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam wszystkich,

Czytam te wszystkie posty i ogarnia mnie lekkie przerazenie, a jestem przed wyborem kotla i analizuje dostepne na rynku oferty. Nie zdawalem sobie sprawy ze z tym wszystkim moga byc takie komplikacje i trzeba posiadac jakas tam wiedze, aby wszystko dzialalo dobrze i tanio. Przebrnalem uff:) przez te posty i

dziwne jest tylko to ze VPS jak do tej pory nie ustosunkowal sie do wypowiedzi Kova i nie tylko jego.

Zauwazylem ze oprocz wyjasniana ktore pokretlo do czego sluzy i jak powinno byc ustawione to niewiele ma do powiedzenia w tej kwestii. Jak na Vaillant Serwis Partner to naprawde niewiele.

Maciek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki sugestiom Toma S przed wyborem kotła sprawdzłem sprawność kotłów przy pracy z min i max mocą przy różnych temperaturach zasilenie/powrót. Wyniki interesujących mnie kotłów kondensacyjnych są porównywalne. Generalnie większa sprawność dla pracy przy min mocy(ok 106-108) i spadająca 2/3% przy max.dla powrotu ok30'C. Są wyjatki przy 80/60 Villant i DeDiethich podaja odpowiednio 107 i 105%.

Po lekturze innego wątku wiem, że będzie u mnie sterowanie pogodowe+czujnik wewnątrz. Poprosiłem wybrańców o przesłanie instrukcji obsługi kotła i programatora. Powoli docierają. Ktos pisał wcześniej, że są pogodówki i "pogodówki". Podpowiedzcie proszę jakie paranerty powinny być możliwe do ustawienia na sterowniku żeby była to pogodówka bez "".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ambaran

nie daj sie zwiesc: firmy podaja sprawnosc przy zalozeniu max sprawnosci procesu kondensacji a ona jest rozna i nie zalezy od sprawnosci ukladu spalania. firmy podaja ja max poniewaz nie sa w stanie przewidziec sprawnosci kondensacji dlatego podaja max dla "lepszego obrazu".

juz to chyba opisywalem: generalnie jest tak ze sprawnosc kotla kondensacyjnego sklada sie z dwoch sprawnosci: spr. palnika/samego kotla + spr procesu kondesacji. pierwsza to okolo 90% przy max mocy(do -10%: tutaj ma wplyw np sposob modulacji palnika, konstrukcja itd), druga to dodatkowe okolo 15% wynikajace z "odzysku" ciepla ze spalin ale nie zawsze jest to 15%.

moze sie zatem okazac ze twoj kociol ma podane np 105% (90 +15) a tymczasem kociol pracuje na niskim stopniu modulacji, traci np 5% i do tego sa "niesprzyjajace warunki" do kondensacji i z niej masz 0. wychodzi ze uzyskujesz tylko 85%. kotly kondesacyjne osiagaja najwyzsza sprawnosc przy niskiej temp powrotu i pracy z max stopniem modulacji co jest troche trudne w bylejak dobranym ukladzie ogrzewania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co do pogodowki:

wydaje mi sie ze jesli uklad jest prawidlowo dobrany (powtarzam to bez przerwy zeby kazdy nie oczekiwal jakikolwiek sterownik rozwiaze wszystkie bledy popelnione przy doborze urzadzen) to pogodowka z korekcja krzywej od temp pomiszczenia jest najlepszym rozwiazaniem i nie potrzeba zadnych dodatkowych funkcji. dobrze jesli krzywa mozna definiowac oddzielnie w kilku zakresach np od -20° do 0° i od 0° do +20° ale umozliwi to rowniez funkcja korekcji krzywej przy "wysokich" temp zew. obie funkcje majapodobny wplyw na krzywa i daja podobne efekty. jesli jednak ich nie ma to nie jest wielki problem - zawsze mozna zmienic cala krzywa grzewcza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest np. Attag 3,5 - 24 kW lub 3,5 15 kW kondesaty, http://www.atag.pl/ lub jak ktoś wcześniej pisał jeden z Junkersów ale opis tylko na czeskiej stronie.

 

:D - to zart?

 

 

3kW to dobry elektryczny konwektor lub "akumulator" - latwo sterowac

Jesli uprzesz sie na gaz to raczej radzilbym piecyk gazowy na propan ale ma on niestety wszelkie "wady" instalacji gazowej choc sa tez takie piece ktore nie smierdza i ktore spaliny potrafia odprowadzac przez rure w scianie. Moge w tym zakresie polecic bardzo dobra firme w Poznaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie żart. Chodzi mi o to co tracę montując ogrzewanie gazowe jeśli jest naprawdę niewielkie zapotrzebowanie - mały dom lub mieszkanie. Mimo to grzejnik w każdym pomieszczeniu i może jakas podłogówka. Czy w sprzedaży są tylko kotły o mocy kilkunastu lub ponad 20 kW. Co się stanie jeśli zamontowałbym taki kocioł do obsługiwania 6 grzejników o mocy 500W oraz CWU. Może jest jakiś sensowny sposób na ogrzewanie gazowe?

Czy włączanie się kotła o mocy 18 kW na 3 minuty raz na godzinę jest niedobre dla kotła? Dla moich finansów? Czy może tak powinno być. W końcu w większych domach też są montowane przewymiarowane znacznie kotły.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niestety domy pobierają coraz mniej energi cieplnej a piece nie schodzą w dół z mocą.

 

Piec modulowany np 7-21 KW przy domku który potrzebuje max 10 KW

będzie pracował liniowo tylko w zakresie od 7-10 KW. Nie wykorzystamy jego pełnego zakresu modulacji. W zakres pracy liniowej przejdzie taki piec dopiero przy temperaturach poniżej ok. - 5 st. C. W pozostałym zakresie pracy będzie regulował moc dwupołożeniowo np. 3 minuty pracy 3 minuty stop. Wtedy otrzymamy średnio 3,5 KW mocy grzewczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale jeśli to zapotrzebowanie na ciepło przy temperaturze 0 wynosi 1,5kW to taki piec będzie działał 10 minut i 50 minut przerwy. Co sie z tym wiąże? Czy może będzie się włączał na minutę co pięć minut? Czy jest jakiś minimalny czas pracy na który włącza się kocioł?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobra, włącza się kocioł i wyłącza wtedy kiedy temperatura osiągnie zadaną wartość. Za wyłączanie odpowiada regulator pokojowy? Ale przy dużej różnicy mocy kotła do zapotrzebowania na ciepło temperatura w pomieszczeniu będzie sie dość gwałtownie podnosić. Czyli czujnik wyłącza kocioł ale pompa obiegowa jeszcze jakiś czas działa i temperatura w pomieszczeniu podnosi się jeszcze trochę. Jak bardzo niekorzystne jest takie zrywne działanie dla komfortu mieszkania dla zużycia gazu, dla żywotności kotła. Chciałbym się dowiedzieć, czym grozi przewymiarowanie kotła bo podobna sytuacja jeśli kupię sobie kocioł 20-60kW do małego domu o szczytowym zapotrzebowaniu niecałe 10 kW.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...