sierocki 07.01.2009 15:41 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Dzięki. Teraz tylko już czekam na sensor. Aha a na jakim kablu go podłączyć?Czy starczy 2x0,5 lub 2x0,7?? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pablitoo 07.01.2009 15:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Na takim jak pisze w instrukcji instalacji Wystarczy 2x0,5 . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sierocki 07.01.2009 17:58 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Ok. Dzięki za rozwianie moich wątpliwości. Teraz wiem jak do tego wszystkiego podjeść.Pozdrawiam i dziękuję. Wątek uważam za zamknięty!!! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lookita 07.01.2009 18:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Ty nie podjadaj,tylko napisz,jak to dziala U mnie testuje nastawy pompy do podlogowki,bo cos slabiej dziala....ale nie mam czasu......dokladniej to zbadac.....Niemniej ja steruje regulatorem i jestem bartdzo zadowolony..... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pablitoo 07.01.2009 18:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 (...) U mnie testuje nastawy pompy do podlogowki,bo cos slabiej dziala....ale nie mam czasu......dokladniej to zbadac.....Niemniej ja steruje regulatorem i jestem bardzo zadowolony..... No i jak podłogówka - lepiej działa ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ms. 07.01.2009 19:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Pablitoo, mam również Vitodens 200 z całą rodziną sterowników Vito... Dużo podłogówki, mało kaloryferów. Jeszcze nie mieszkamy, ale instalacja już działa a ja próbuję ją rozgryźć. Mam pytanie - które elementy nastawień muszę bezwzględnie opanować, żeby instalacja pracowała najefektywniej? Bo teraz mam wrażenie, że ciągle ogon macha psem i Viessmann rządzi. marta Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pablitoo 07.01.2009 19:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 ms. -> odbierz pw ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nom 07.01.2009 21:13 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Stycznia 2009 Ja takich obserwacji jeszcze nie mam ale powtarzam opinie fachowców od kotłów. Ich teoria jest taka ze jeśli piec ma dużo załączeń (mogą być krótkie) to spala najwięcej i najmniej efektywnie (przypominam że cały czas mowa o piecach kondensacyjnych). A sorki, skaczę z tematu na temat i nie zauważyłem, że wątek jest o kondensatach, a ja mam zwykły kociołek. W przypadku kondensatu dobrze jest ustawić jak najniższą temperaturę, bo wtedy jest duży odzysk ciepła ze spalin. U mnie przy temp. na kotle poniżej 50*C skraplał się kondensat a nie jest to zbyt zdrowe dla wymiennika. Samo odpalanie kotła i straty gazu z tym związane zależą od konkretnej konstrukcji i układu zapłonowego. Kumpel miał kociołek Vaillanta, który odpalał się za 5-6 razem (kilka razy pstrykał iskiernik) jak już zdążyłem ręce umyć. U mnie zapotrzebowanie na energię w takich jak teraz temperaturach jest ok. 4-5kWh, a kocioł ma moc minimalną 10kW więc siłą rzeczy musi taktować sobie. Z drugiej strony pompa wody nie pracuje cały czas, a jedynie 10h/dobę, co przy mocy 88W też ma jakieś tam znaczenie w kosztach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
dziabar 08.01.2009 07:44 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2009 Hmm... a ja się łapię za głowę, że mój Isotwin Condenst F24/30E zjada ~10m3 na dobę przy ustawieniu temp zasilania co na kotle w przedziale 28-45oC i temperaturze na zewnątrz -10,-15oC. Kotłem steruje regulator pokojowy (oryginalny do kotla, niestety strasznie strzela przy sterowaniu kotłem;( ), pogodówka nie została podłączona). Regulator jest zainstalowany w sypialni 16m2, w której jest grzejnik otwarty na fuul na głowicy. Grzejnik Firmy Kermi Therm X2 - V22 o wymiarach 600*1600 i mocy przy zasilaniu 55/45oC 1365W. W pozostałych pomieszczeniach ogrzewanie podłogowe - mieszacz puszcza wodę w obieg o temp. ~35-38oC. Zapomniałem dodać, że sterownik pokojowy jak na razie ustawiony na 21oC przez 24h. I teraz mam pytanie zasadnicze. Co ja mogę zrobić by zmniejszyć zuzycie gazu (czytając wasze wypowiedzi już wiem, że kocioł zbyt duży ale go nie zmienię;(, mam domek 120m2+30m2 ogrzewanego garażu, wysokość pomieszczeń 2,6m - garażu 4,5m). Z góry dziękuje za wszelkie porady. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
nom 08.01.2009 20:17 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Stycznia 2009 Hmm... a ja się łapię za głowę, że mój Isotwin Condenst F24/30E zjada ~10m3 na dobę. 10m3 to nie jest duzo, u mnie "łyka" 12 a ochodziło już do 15m3/dobę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
silencer7 12.01.2009 20:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2009 sorry, że się wtrącę w temat, ale być może ktoś mi pomoże w tym wątku?http://forum.muratordom.pl/regulacja-temperatury-w-pomieszczeniach-w-mieszkaniu-help,t148774.htm Z góry dzięki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
phans 12.01.2009 21:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2009 A przypadkiem regulatora pogodowego nie stosuje się przede wszystkim w instalacjach z dużą bezwładnością cieplną czyli np. w ogrzewaniu podłogowym? W przypadku ogrzewania domu grzejnikami (55/45) wystarczy regulator pokojowy w reprezentacyjnym miejscu(reg. bezprzewodowy w dowolnym miejscu domu) + ew. głowice termostatyczne na grzejnikach ale tylko w takich pomieszczeniach gdzie się te grzejniki przewymiarowało i się chce obniżyć temp. w dół. Regulator pogodowy trochę kosztuje więc po co wydawać niepotrzebnie kasę?Najlepiej w domu zastosować dwa układy grzejne (2 reg. pokojowe na dole i na górze domu). Nie jestem zwolennikiem układów z dużą bezwładnością oraz terakocie w salonie więc na pewno w moim domu będą grzejniki. Ci którzy instalują ogrzewanie podłogowe i w dodatku dają drewno na podłogę to mają super dużą bezwładność i bez reg. pogodowego ciężko im będzie sterować temp. w domu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Lookita 12.01.2009 21:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2009 Masz racje,ja mam grzejniki i podlogowke...znam zalety jedego i drugiego,wiem,jak wyglada sterowanie jednego i drugiego.....Nie wiem nadal ,co lepsze,gdyz mam kominek i plaszcz,kondensata,rozne zrodla i charakter ich pracy....calosc umiejetnie trzeba wysterowac,polaczyc...nadal pracuje nad tym.... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
genesis 12.01.2009 22:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Stycznia 2009 ja mam podobny układ (kominek + kondensat z podłogówką) - tyle tylko, że mam nietypową podłogówkę tzn system MINI-TEC Uponora - cieniutkie rurki ułożone są bezpośrednio pod płytkami gresowymi. Zaleta taka, że bezwładność jest znacznie mniejsza i da się tym sterować czujkami pokojowymi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tazor 13.01.2009 07:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2009 Powiem wam tez tak myslalem ze jak zmniejsze mu moc np.do 10kw i modulowal by od 8/10 ... Z dokumentacji tego pieca (Vaillant TurboTec VUW) wynika, że minimalna moc pieca to 9.6KW, więc nie będzie modulował od 8KW ale od 9.6KW. Skąd wziąłeś te 8KW? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hans Kloss 13.01.2009 09:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2009 A przypadkiem regulatora pogodowego nie stosuje się przede wszystkim w instalacjach z dużą bezwładnością cieplną czyli np. w ogrzewaniu podłogowym? (...) Regulator pogodowy trochę kosztuje więc po co wydawać niepotrzebnie kasę? Najlepiej w domu zastosować dwa układy grzejne (2 reg. pokojowe na dole i na górze domu). (...) bez reg. pogodowego ciężko im będzie sterować temp. w domu. phans - wydaje mi sie, że istota pogodówki i oszczędności z niej wynikające polegają na czymś zupełnie innym, niz piszesz. Sterowanie pogodowe polega na tym, że tak naprawdę sterowania... nie ma. Jest tylko zależność temp grzania od temp zewn (czyli tzw krzywa grzania). Jeśli sie ja właściwie dobierze to uwierz mi (wiem, bo mam od 3 lat), że można mieć stabilna temperature w domu bez regulatora pokojowego. Trzeba oczywiście korygować rozkład temperatury w różnych częściach domu na termostatach grzejników, ale o temp zasilania CO decyduje jedynie temp zewn. Przy regulacji pokojowej, która jest juz układem sterowania ze sprzężeniem zwrotnym, traci się na nieustannej kompensacji odchyłek temp od temperatury zadanej. Regulator, żeby zareagować, musi "zauważyć odchyłkę", czyli albo dom jest lekko przegrzany, albo wychłodzony - zależy od histerezy regulatora i (szczególnie wtedy!) od bezwładności całego układu CO-dom. I właśnie dlatego pogodówka daje kilka-kilkanaście % oszczędności na zużyciu paliwa w stosunku do regulatorów pokojowych. Regulator pokojowy może "pomóc" pogodówce szczególnie przy dogrzewaniu z innych źródeł (kominek). Wg mnie warto więcej zapłacić za "inteligentny" i kompatybilny z piecem układ sterowania, to potem ma sie i taniej, i elegancko. Mnie np nie obchodzi ustawienie mocy grzania, taktowanie itd., mojego pieca, bo o jego parametrach grzania decyduje sterownik pogodowy. Po zużyciu gazu widzę, że musi to robić nieźle, i tyle. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
phans 13.01.2009 09:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2009 Sterowanie pogodowe polega na tym, że tak naprawdę sterowania... nie ma. Jest tylko zależność temp grzania od temp zewn (czyli tzw krzywa grzania). Jeśli sie ja właściwie dobierze to uwierz mi (wiem, bo mam od 3 lat), że można mieć stabilna temperature w domu bez regulatora pokojowego. Trzeba oczywiście korygować rozkład temperatury w różnych częściach domu na termostatach grzejników, ale o temp zasilania CO decyduje jedynie temp zewn. Przy regulacji pokojowej, która jest juz układem sterowania ze sprzężeniem zwrotnym, traci się na nieustannej kompensacji odchyłek temp od temperatury zadanej. Regulator, żeby zareagować, musi "zauważyć odchyłkę", czyli albo dom jest lekko przegrzany, albo wychłodzony - zależy od histerezy regulatora i (szczególnie wtedy!) od bezwładności całego układu CO-dom. I właśnie dlatego pogodówka daje kilka-kilkanaście % oszczędności na zużyciu paliwa w stosunku do regulatorów pokojowych. Masz podłogówkę + trochę grzejników (w jakiej proporcji)? W reg. pokojowych odchyłki temp. to 0,5s.C więc ogólnie dom nie jest ani przegrzany ani wychłodzony (problem w tym systemie jest dobre usytuowanie tego regulatora). Jednak masz rację, że za pomocą reg. pogodowego i termostatach na grzejnikach powinno się lepiej regulować temp. w domu dla każdego z pomieszczeń z osobna. Mam pytanie czy jeżeli na wszystkich grzejnikach termostaty są wyłączone (brak podłogówki) to rozumiem, że piec będzie wiedział, że nie ma sensu pracować? A jeżeli tylko jeden termostat w jednym pokoju jest włączony(się włączy) a reszta jest wyłączone to rozumiem że piec będzie grzał tylko dla tego jedynego pokoju i jeżeli tam termostat się zamknie to piec się wyłączy? W przypadku takiego systemu piec w większości przypadkó będzie pracował na mocach minimalnych więc należy mieć to na uwadze przy jest wyborze. Jak jest z praktyką takich termostatów na grzejnikach? Przeważnie widzę termostaty z podziałkami które nic nie mówią dla jakiej temp. się włącza/wyłącza. Przecież taki termostat pobiera temp. z bliskiego sąsiedztwa grzejnika - to może ideałem powinno być sterowaniem włącz/wyłącz grzejnik z dala od tego grzejnika ale w tym samym pomieszczeniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hans Kloss 13.01.2009 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2009 Masz podłogówkę + trochę grzejników (w jakiej proporcji)? W reg. pokojowych odchyłki temp. to 0,5s.C więc ogólnie dom nie jest ani przegrzany ani wychłodzony (problem w tym systemie jest dobre usytuowanie tego regulatora). Jednak masz rację, że za pomocą reg. pogodowego i termostatach na grzejnikach powinno się lepiej regulować temp. w domu dla każdego z pomieszczeń z osobna. Mam pytanie czy jeżeli na wszystkich grzejnikach termostaty są wyłączone (brak podłogówki) to rozumiem, że piec będzie wiedział, że nie ma sensu pracować? A jeżeli tylko jeden termostat w jednym pokoju jest włączony(się włączy) a reszta jest wyłączone to rozumiem że piec będzie grzał tylko dla tego jedynego pokoju i jeżeli tam termostat się zamknie to piec się wyłączy? W przypadku takiego systemu piec w większości przypadkó będzie pracował na mocach minimalnych więc należy mieć to na uwadze przy jest wyborze. Jak jest z praktyką takich termostatów na grzejnikach? Przeważnie widzę termostaty z podziałkami które nic nie mówią dla jakiej temp. się włącza/wyłącza. Przecież taki termostat pobiera temp. z bliskiego sąsiedztwa grzejnika - to może ideałem powinno być sterowaniem włącz/wyłącz grzejnik z dala od tego grzejnika ale w tym samym pomieszczeniu. Mam ok 25-30m.kw. podłogówki, sterowanej przez mieszacz z siłownikiem elektronicznym - do tego jest osobne ustawienie krzywej grzania. Reszta to kaloryfery (12 szt) - maja swoja krzywą grzania. Całkowita kubatura ogrzewana to ok 600m.sz. Nie bardzo rozumiem pytań o zachowania CO w ekstremalnych i teoretycznych warunkach. Nie zakręcam całkowicie wszystkich grzejników, bo po co? U mnie nie ma takiej opcji, żebym miał wszędzie za ciepło na grzejnikach, wszystkie termostaty pozamykane, a piecowi "chciałoby" sie grzać. Po prostu jak jest cieplej (na zewnątrz) to piec grzeje słabiej. Przy pewnej programowanej progowej temp na zewnątrz CO samo wyłacza sie całkowicie. Poza tym 2 grzejniki w salonie, należącym do tzw kubatury reprezentacyjnej dla regulacji temperatury, w ogóle nie maja termostatów i sa odkręcone na max. Ich temperatura jest "referencyjna" dla ustawień pogodówki u mnie. Nie ma więc tematu całkowitego zamkniecia obwodów CO. W typowość wahań temperatury rzędu 0,5st przy wyłącznej regulacji pokojowej (bez pogodówki) pozwolę sobie wątpić. A jesli to możliwe, to musi też "dodatkowo" kosztować, bo piec bywa przynajmniej chwilowo angażowany w kompensacje odchyłki. Wystarczy gwałtowny i trwały skok temp na zewnątrz, co regulator "zauważy" oczywiście z opóźnieniem i będzie zmuszał piec do reakcji, która też będzie opóźniona. Poza tym wiele regulacji pokojowych działa w trybie włacz-wyłacz, gdzie u znajomych i rodziny widziałem, jak przez jakis czas CO jest całkowicie wyłaczone (dajac iluzje gosporarzom, że oszczędzają ), po czym dogrzewa dom prawie gotując wode w kaloryferach. I to przy piecach kondensacyjnych co juz jest czysta profanacją i pieniedzmi wyrzuconymi w błoto i na zakup kondensata, i na przepalany gaz. Co do zaworów termostatycznych to w ich istrukcji powinna byc opisana skala, który numerek jaka mniej wiecej temperaturę oznacza. Uważam, że w typowych warunkach domowych, stosowanie bardziej wymyślnych regulatorów dla grzejników mija sie z celem. Termostat na grzejniku nie działa w trybie włacz-wyłącz tylko poprzez dławienie przepływu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
phans 13.01.2009 11:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2009 Mam ok 25-30m.kw. podłogówki, sterowanej przez mieszacz z siłownikiem elektronicznym - do tego jest osobne ustawienie krzywej grzania. Reszta to kaloryfery (12 szt) - maja swoja krzywą grzania. Całkowita kubatura ogrzewana to ok 600m.sz. Czy jest sens wstawiać podłogówkę do łazienki, kuchni, holu (bo pewnie tam masz?) a do reszty domu grzejniki zamiast do całego domu grzejniki? Chodzi mi o to że dodatkowo komplikujemy cały układ grzejny a przecież tej podłogówki jest mało w stosunku do grzejników? Przy pewnej programowanej progowej temp na zewnątrz CO samo wyłacza sie całkowicie. Poza tym 2 grzejniki w salonie, należącym do tzw kubatury reprezentacyjnej dla regulacji temperatury, w ogóle nie maja termostatów i sa odkręcone na max. Ich temperatura jest "referencyjna" dla ustawień pogodówki u mnie. Nie ma więc tematu całkowitego zamkniecia obwodów CO. Możesz rozwinąć ten temat? Czyli ty programujesz że jeżeli jest na zewn. np. +10 st to piec ma się wyłączyć? Jeżeli jest temp. na zewn. mniejsza to zawsze ten piec będzie Ci pracować bo masz grzejniki w salonie bez termostatów. A jak jest w nocy? Nie zmniejszasz temp. w domu? W jaki sposób i o ile? W typowość wahań temperatury rzędu 0,5st przy wyłącznej regulacji pokojowej (bez pogodówki) pozwolę sobie wątpić. A jesli to możliwe, to musi też "dodatkowo" kosztować, bo piec bywa przynajmniej chwilowo angażowany w kompensacje odchyłki. ... I to przy piecach kondensacyjnych co juz jest czysta profanacją i pieniedzmi wyrzuconymi w błoto i na zakup kondensata, i na przepalany gaz. Brzmi to sensownie i widać muszę się przestawić na inną charakterystykę pracy kotła kondensacyjnego w stosunku do takiego zwykłego gazowca. Jak do tej pory ciągle miałem do czynienia z kotłami nie kondensacyjnymi a przecież kotły kondensacyjne pracują najlepiej przy niskim temp. powrotu oraz gdy korzystają z mocy minimalnej kotła. Czyli tylko kocioł jednofunkcyjny + zasobnik. Jaki masz zasobnik (litrów/warstwowy)? Korzystając z okazji może mi pomożesz o zweryfikujesz temat doboru grzejników do kotła kondensacyjnego z uwzględnieniem strefy klimatycznej zamiast -20 np. -8st.C w wątku http://forum.muratordom.pl/moc-grzejnikow-dla-kotla-kondensacyjnego-strefa-klimatyczna,t148914.htm? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Hans Kloss 13.01.2009 11:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Stycznia 2009 1. temat wyboru, gdzie podłogówka, gdzie kaloryfery jest omawiany w wielu tematach na forum. Wg mnie nie ma jednoznacznej teorii i zasady, wiec szkoda, żebyś sie kierował moją osobistą opinią. Mam rzeczywiście podłogówke na dole w hallu, kuchni, wiatrołapie i łazience, i uważam, że to ok. Grzejniki, bo na podłodze mam porządny parkiet, który mi sie podoba i jest zawsze ciepły, a nie tylko wtedy, gdy grzeje podłogówka. 2. Tak, gdy chodzi CO, obiegi pracują ciągle, a piec je co jakiś czas dogrzewa. Na noc i na czas pracy zaprogramowałem obniżenie temperatury zasilania CO - chyba teraz efektywnie o 1st obniża mi sie temp w domu w tych okresach. Gdy temp zewn wzrośnie np powyżej +10 st CO sie wyłacza. 3. Zasobnik 120l warstwowy. Całkowicie wystarcza dla 4osobowej rodziny i przy 3ech łazienkach. 4. W doborze grzejników Ci nie pomogę, nie jestem fachowcem w tej dziedzinie Ale z wykształcenia automatykiem i, powiedzmy, doświadczonym użytkownikiem, dlatego rozumiem, jak działa pogodówka i na czym tu się zyskuje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.