Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Rekuperator Jan-Gaz opinie


Recommended Posts

Jak już pisałem warunek temperatur był zachowany.

Tz - 8 stopni, Tw - 23 stopnie, Tg - nie wiem bo sterownik nie podaje takich informacji, a osobnej czujki nie mam zainstalowanej w GWC.

Ustawiłem na sterowniku w menu Bypass Tz>5st. Tw>17 (tu zmieniałem od 17 do 23) i mimo wybrania "chłodzenie" na wyświetlaczu nadal widniały skróty GW a powinny chyba GB.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Jak już pisałem warunek temperatur był zachowany.

Tz - 8 stopni, Tw - 23 stopnie, Tg - nie wiem bo sterownik nie podaje takich informacji, a osobnej czujki nie mam zainstalowanej w GWC.

Ustawiłem na sterowniku w menu Bypass Tz>5st. Tw>17 (tu zmieniałem od 17 do 23) i mimo wybrania "chłodzenie" na wyświetlaczu nadal widniały skróty GW a powinny chyba GB.

 

Coś mi się tutaj nie zgadza :)

1. Jakim cudem sterownik pokazuje GW czy GB (nieistotne) skoro opcja GWC jest wyłączona !!! - wnioskuje tak ponieważ nie jest wyświetlana Tg. W takim wypadku powinien pokazywać ZW lub ZB.

2. Jeżeli "jednak" opcja GWC jest AUTO i ustawiałeś jedną z wartości GRZANIE/CHŁODZENIE to musi być wyświetlana Tg - w przeciwnym wypadku sterownik wchodzi w procedurę alarmową o uszkodzonym czujniku temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GWC jest i działa :)

Dlatego jest GW na wyświetlaczu i jest oczywiście na AUTO. Niestety sterownik E2/E3 nie ma możliwości wyświetlenia jakichkolwiek temperatur - podobno jakieś nowsze wyświetlają, mój nie. Zresztą na stronie Jan-gaza widnieje instrukcja, w której można sprawdzić, że ten sterownik nie wyświetla temperatur. Tz mierzę sam termometrem tak jak i Tw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

GWC jest i działa :)

Dlatego jest GW na wyświetlaczu i jest oczywiście na AUTO. Niestety sterownik E2/E3 nie ma możliwości wyświetlenia jakichkolwiek temperatur - podobno jakieś nowsze wyświetlają, mój nie. Zresztą na stronie Jan-gaza widnieje instrukcja, w której można sprawdzić, że ten sterownik nie wyświetla temperatur. Tz mierzę sam termometrem tak jak i Tw.

 

OK - no to jasne :) masz zapewne jedną z wcześniejszych wersji sterownika gdzie nie było wyświetlania temperatur. Wracając do samego BYPASS to procedury były takie same jak w obecnych. We wcześniejszym wpisie pytałem o wartości temperatur ponieważ każdy czujnik ma swoją dokładność - nawet Twój termometr. Każdy czujnik musi być odczytany przez mikroprocesor przy pomocy przetwornika AD, ..... dokładność źródła napięcia odniesienia.....itd. Biorąc to pod uwagę musisz w celu sprawdzenia ustalać wartości z większym "zapasem". Każda procedura porównania ma też swoją histerezę...itd

1. Ustaliłeś Tzew>5 czyli aby nastąpiło przełączenie, to tak naprawdę temperatura powietrza pobieranego do centrali musi być większa od 6°C (Tzew+HIST)

2. Twoja Tz=8°C biorąc pod uwagę. że nie jest to wartość z czujnika temperatury sterownika tylko z innego "termometru" sterownik może odczytywać w danej chwili zupełnie inną wartość ze swojego Tz, ktora nie jest większa od Tzew

3. Ustaliłeś Twew>17 czyli jak poprzednio przełączenie następuje >18°C

4. Sterownik odczytuje wartość Tw jaka jest na wejściu do CW. Napisałeś, że wg. Ciebie Tw=23°C. Jeżeli jest to wartość pomiarowa z jakiegoś termometru w pomieszczeniu to rzeczywista wartość, którą mierzy sterownik przy pomocy swoich czujników może być zupełnie inna.

 

To wg. mnie są przyczyny, które powodują, że reakcja sterownika jest inna niż sugerują nam temperatury odczytane przez nas. W nowszych wersjach sterownika wszystkie temperatury są wyświetlane i wtedy jest jasne jakie wartości procesor bierze pod uwagę. Niemniej zapewniam Cię, że nie jesteś jedynym użytkownikiem sterownika z obsługą BYPASS i wszystko jest OK.

 

Jeżeli chcesz być pewien poprawności reakcji sterownika to zamiast czujników temperatur (Tz, Tg i Tw) musisz skorzystać z opornic dekadowych i samemu ustalić odpowiednie wartości oporności (charakterystyka czujnika typu KTY81-110). Ostatecznie przy takich wartościach jak podałeś Tzew>5 oraz Twew>17 możesz wpiąć w kostki czujników następujące rezystory (podaje wartości z typszeregu):

Tz = 910[Ohm]

Tg = 910[Ohm]

Tw = 1000[Ohm]

Na sterowniku powinna wtedy być wyświetlana informacja GB lub ZB

 

Trochę przydługawo ale mam nadzieję, że wyczerpująco :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozumiem. Elektronik ze mnie żaden ale spróbuję z tymi rezystorami. Albo poczekam do wiosny :) Z drugiej strony trochę mi brakuje możliwości bezpośredniego wyboru stanu bypassa na wyświetlaczu LCD z ominięciem automatyki i warunków temperatur. Tak samo z GWC. Proponuję zaaplikowanie takich opcji w kolejnych wersjach sterownika. Przydałoby się także niezależne sterowanie prędkościami wentylatorów co by mieć kontrolę nad podciśnieniem i nadciśnieniem.

Jeśli sterownik może odczytywać inne temperatury niż ja termometrem (a nawet trzema w tym i rtęciowym) to gdzie szukać przyczyny? Jeśli w salonie mam 23, gabinecie 22 itd. a najmniej w sypialni 20 stopni to znaczy, że w drodze do czujki temperatura spada do co najmniej 18 stopni - czyli poprawić mam izolację kanałów wywiewnych? A co z nawiewem? Od czerpni zewnętrznej do rekuperatora biegnie rura fi200 długości może 1,5 metra. W tak krótkim odcinku kanału temperatura nie może spaść o 2-3 stopnie. Powiem więcej - w ogóle nie może spaść, ba, nawet powinna wzrosnąć, bo kanał biegnie już w ogrzewanym budynku - czyli tu wyczuwam zbyt małą dokładność lub brak kalibracji czujnika Tz? No chyba, że Tz działa prawidłowo a jedynie stan Tw blokuje otwarcie bypassu? Chyba pozostaje czekać do wiosny, docieplić kanały wywiewne i wtedy sprawdzić działanie czujek. Pozdrawiam i życzę Szczęśliwego Nowego Roku!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze rozumiem porównanie parametrów centrali 500-ki AC i DC ?

Z wykresów wynika,że centrala na prąd zmienny powiedzmy na 2-gim biegu pobiera tyle samo prądu co centrala na prąd stały,ponadto silniki na prąd zmienny mają mocniejszy spręż (przy tym samym poborze mocy). Czyli nasza centralka na prąd zmienny i tak w większości bedzie pracować na 1-szym lub 2-gim biegu więc zużyje tyle samo prądu,ale przy większym oporze przepływu w naszej instalacji moze nawet przepchnć więcej powietrza niż centralka na prąd stały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.....................Przydałoby się także niezależne sterowanie prędkościami wentylatorów co by mieć kontrolę nad podciśnieniem i nadciśnieniem.

Tak przecież jest !!! Oczywiście w CW z wentylatorami EC.

 

.............Jeśli sterownik może odczytywać inne temperatury niż ja termometrem (a nawet trzema w tym i rtęciowym) to gdzie szukać przyczyny? Jeśli w salonie mam 23, gabinecie 22 itd. a najmniej w sypialni 20 stopni to znaczy, że w drodze do czujki temperatura spada do co najmniej 18 stopni - czyli poprawić mam izolację kanałów wywiewnych? A co z nawiewem? Od czerpni zewnętrznej do rekuperatora biegnie rura fi200 długości może 1,5 metra. W tak krótkim odcinku kanału temperatura nie może spaść o 2-3 stopnie. Powiem więcej - w ogóle nie może spaść, ba, nawet powinna wzrosnąć, bo kanał biegnie już w ogrzewanym budynku - czyli tu wyczuwam zbyt małą dokładność lub brak kalibracji czujnika Tz? No chyba, że Tz działa prawidłowo a jedynie stan Tw blokuje otwarcie bypassu? Chyba pozostaje czekać do wiosny, docieplić kanały wywiewne i wtedy sprawdzić działanie czujek. Pozdrawiam i życzę Szczęśliwego Nowego Roku!

Zrób prosty test. Weź miernik elektroniczny ale taki z sondą temperaturową i zmierz temperatury w poszczególnych pomieszczeniach oraz temperaturę w rurze na wejściu do CW, a zobaczysz jakie będą różnice temperatur. Nawet w tym samym pomieszczeniu jest pewien rozkład temperatur - na tym polega np. ogrzewanie podłogowe, które wykorzystuje taki gradient spadku temp. dając nam komfort cieplny.

 

a propos termometrów rtęciowych - oprócz swojej dokładności mają jeszcze jedną cechę, a mianowicie odczyt wartości jest obarczony błędem paralaksy.

 

Na koniec Życzenia Noworoczne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak przecież jest !!! Oczywiście w CW z wentylatorami EC.

 

Chodziło Ci o wentylatory DC? Na prąd stały? Ja takie mam - w nigdzie w sterowniku nie widzę opcji osobnej regulacji prędkościami wentylatorów.

 

 

Zrób prosty test. Weź miernik elektroniczny ale taki z sondą temperaturową i zmierz temperatury w poszczególnych pomieszczeniach oraz temperaturę w rurze na wejściu do CW, a zobaczysz jakie będą różnice temperatur. Nawet w tym samym pomieszczeniu jest pewien rozkład temperatur - na tym polega np. ogrzewanie podłogowe, które wykorzystuje taki gradient spadku temp. dając nam komfort cieplny.

 

a propos termometrów rtęciowych - oprócz swojej dokładności mają jeszcze jedną cechę, a mianowicie odczyt wartości jest obarczony błędem paralaksy.

 

Na koniec Życzenia Noworoczne :)

 

Zrobię taki test i dam znać co z tego wyszło :) Spróbuję też (o ile na zewnątrz będzie ciepło) ustawić Tz i Tw na najniższe możliwe temperatury (Tw <15st.) i ostro podgrzeje dom :) To powinno zmusić bypass do reakcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodziło Ci o wentylatory DC? Na prąd stały? Ja takie mam - w nigdzie w sterowniku nie widzę opcji osobnej regulacji prędkościami wentylatorów.

Trudno mi powiedzieć jaką masz wersję sterowania, ale skoro piszesz, że masz CW z wentylatorami serii EC (sterowane sygnałem 0÷10VDC) to powinieneś mieć opcję "Korekcja obrotów.....".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest opcja korekcji obrotów ale to działa chyba tylko z GWC i wzmożone opory powietrza przechodzącego przez GWC niwelują zwiększenie obrotów. Natomiast jeśli powietrze pobierane jest z czerpni zewnętrznej to i tak ta korekcja nie działa. Tak przynajmniej stoi w instrukcji.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie wiem jak to jest z tymi oporami...

ja mam 67m rury fi 200 z 8 szt kolan 90*i 3 szt kolan 45* i jakoś bez problemu ciągnie 380m3/h

na max dało sie wyciągnąć 440m3/h wentylatorami które mam, na max pobór 92w

Ciągnie czy nie, chodzi o to, że ta korekcja obrotów działa TYLKO z GWC, a powinna również z czerpnią zewnętrzną coby sobie ustawić np. nadciśnienie w domu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciągnie czy nie, chodzi o to, że ta korekcja obrotów działa TYLKO z GWC, a powinna również z czerpnią zewnętrzną coby sobie ustawić np. nadciśnienie w domu.

Widzę, że się nie poddajesz :) A tak poważnie to jeżeli instalacja CZ+GWC+CW jest poprawna to praktycznie zasilanie powietrzem jest praktycznie non stop z GWC, więc korekcja obrotów na okoliczność pobierania z CZ jest chyba przesadą. To tak jakby żądać od producentów samochodów aby montowali na tylnych błotnikach uchwyty pomagające pchać samochód - raz na jakiś czas pewnie były by użyteczne :)

Zwróć uwagę, że tym wszystkim zarządza mały procesorek 8-bitowy, który ma określony FLASH ROM, RAM.....itp Ci co zajmują się programowaniem mikrokontrolerów zapewne wiedzą o czym piszę. Przy takich "wynalazkach" trzeba wyważyć wiele za i przeciw :)

 

Proponuję zgodnie z tematem tego wątku zająć się "rekuperator Jan-Gaz opinie....", a jak ktoś chce to niech założy nowy wątek odnośnie sterownika i tam poznęcamy się nad nim, tak aby nie zaśmiecać głównego tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

E tam, nie znęcam się, po prostu próbuje zrozumieć działanie stęrownika i przy okazji zaproponować kilka zmian racjonalizatorskich :) Wczoraj bypass zadziałał - jupi! Sęk w tym, że dopiero przy ustawieniu Tw>15st. Także wniosek z tego taki, że mam za słabo ocieplone kanały na strychu - trzeba będzie poprawić albo ocieplić cały strych. Z innych spostrzeżeń - opcja "chłodzenie/ogrzewanie" odnosi się tylko do GWC. Po załączeniu bypassu zmiany opcji "chłodzenie/ogrzewanie" nie wpływają na wybór źródła powietrza - trochę to dziwne, no chyba że temp w GWC i czerpni zewnętrznej była wczoraj identyczna i stęrownikowi było wszystko jedno skąd czerpał powietrze - sprawa do wyjaśnienia :) Co do możliwości ustawienia nadciśnienia bez względu na to skąd pobierane jest powietrze to uważam, że to dość istotna sprawa - chociażby dla użytkowników posiadających kominek. Żeby nie było jestem bardzo zadowolony z tego rękuperatora, ciut mniej może ze stęrownika. Pozdrawiam.

 

[EDIT] W sumie to przy włączonym bypassie po wyborze "ogrzewanie" sterownik powinien zamknąć bypass, żeby puścić powietrze przez wymiennik a tego nie robi. Trzeba dodatkowo "ręcznie" wyłączyć bypass.

Edytowane przez Sidi
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

INDIANA i jak udało Ci się pomierzyć zużycie prądu na Jankach AC i DC? Może ktoś przeczyta mój post wyżej i podzieli się swoim zdaniem na temat mojego porównania na podstawie wykresów.

Jeżeli porównujesz tylko i wyłącznie na podstawie wykresów to musisz znać dokładnie warunki w jakich były robione pomiary, a na ich podstawie te wykresy.

Pomiar prądu musi być robiony w tym samym punkcie ponieważ sprawność poszczególnych elementów jest różna i po drodze następują różne straty. Dla przykładu przedstawię poniżej 5 układów zasilania różnych wentylatorów wraz z ich orientacyjnymi sprawnościami n[%]:

1. wentylatory serii 24VDC

230VAC ---> TRAFO 230/24 [n~60%] ---> WENTYLATOR

2. wentylatory serii 24VDC

230VAC ---> PRZETWORNICA IMPULSOWA 230/24 [n~90%] ---> WENTYLATOR

3. wentylatory serii EC

230VAC ---> WEWNĘTRZNY UKŁ.ZASILANIA [n ??? %] ---> WENTYLATOR

4. wentylatory serii AC jednouzwojeniowe

230VAC ---> TRAFO 230/180/150/130...... [n~60%] ---> WENTYLATOR

5. wentylatory serii AC wielouzwojeniowe

230VAC ---> WENTYLATOR

Wniosek: Z tych przykładów wynika, że najmniejsze straty pośrednie są przy zastosowaniu wentylatorów AC wielouzwojeniowych, zaś największe przy zastosowaniu tradycyjnych transformatorów obniżających napięcie.

Jeżeli mamy porównywać "energochłonność" rekuperatora to powinniśmy się posługiwać wykresami, które były robione z uwzględnieniem rodzaju zasilania, warunków pracy (wydatek.....itp). Tylko wtedy można porównywać "coś do czegoś" IMHO :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Jan-Gaz widzę podniósł ceny i tak sobie to wszystko kalkuluję i poważnie się zastanawiam czy ta inwestycja w WM będzie miała jakiekolwiek ekonomiczne wytłumaczenie.

Wcześniej myślałem, że w 10tys się zamknę z centralką i kanałami przy samodzielnym zamontowaniu (projekt i wskazówki kangaxx, byłem u gościa kilka razy i nie zauważyłem, żeby specjalnie mnie nakłaniał do Jan-Gaza, oglądałem u niego Bartosza w domu).

I się tak choroba zastanawiam czy nie popełniłem błędu decydując się na WM (dom w stanie surowym otwartym).

Proszę mnie oświecić bo nikt w sumie na forum nie pisze takich konkretów:

- cena WM wychodzi pewnie 10-14 tys.

- roczne oszczędności na grzaniu pewnie < 1 tys.

- roczne zużycie en. elektr (reku, nagrzewnica) ok. 400zł

- no i kwestia ile ta centrala podziała bez napraw.

 

Czy znajdzie ktoś z chwilkę żeby trochę rozwiać moje wątpliwości?

Bo mi tu wychodzi, że ekonomicznie to jest to niezbyt uzasadnione, no może to świeże powietrze w domu?

Edytowane przez plal
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...