Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Regulacja pieca De Dietrich MCR 24


nonek

Recommended Posts

  • 1 month później...
  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam,

w wątku jestem nowy. Potrzebuję prostej porady na zasadzie "będzie ziałac / nie będzie działać, bo ...".

Planuję taką konfigurację

1. Piec MCR I 24 T, jako zasilanie co i cwu (cwu zbiornik 300 l)

2. Podłączenie systemu automatyki domowej poprzez wejście termostatu pokojowego (włącz/wyłącz co). Automatyka domowa (AD) mierzy temp. w pokojach i steruje otwartością poszczególnych obwodów grzewczych (część kaloryfery, część pokojówka). Mieszacze z regulatorami i zaworami. Jak wszystkie obwody zamknięte, to "wyłącz" na wejściu termostatu.

3. Podłączanie czujnika temp. zewnętrznej AD 225, by piec mógł sterować temp. zasilanai co wg krzywej grzania (tutaj wątpliwość, czy samo AD 225 wystarczy, czy do tego trzeba kupować Celice)

 

Kominek zp płaszczem wodnym wykorztuję jako (w zależności od położęnia elektrozaworów)

a). Zasilanie wymiennika ciepłą zainstalowanego na powrocie co ("przed" piecem) - myślę sobie, że jak ciepłą woda wejśdzie do kotła, to się on już nie będzie włączać.

b). ładowanie zasobnika cwu przez wężownicę solarną.

 

Czy gdzieś jakiś błąd w rozumowaniu / zrozumieniu instrukcji ?

 

I jeszcze jedno - do tego kotła mam komin ok. 7,66 m - planuję Plewa, lub Schiedel Avant. W projekcie bud. mam rurę na spaliny fi 140, ale Scheidel ma Avant Economic (z kanałem went.) tylko o fi 120. Czy to będzie wystarczające ? Jakoś nic nie rozumiem z instrukcji w tym zakresie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

w wątku jestem nowy. Potrzebuję prostej porady na zasadzie "będzie ziałac / nie będzie działać, bo ...".

Planuję taką konfigurację

1. Piec MCR I 24 S +zawór przełączający, jako zasilanie co i cwu (cwu zbiornik 300 l)

2. Podłączenie systemu automatyki domowej poprzez wejście termostatu pokojowego (włącz/wyłącz co). Automatyka domowa (AD) mierzy temp. w pokojach i steruje otwartością poszczególnych obwodów grzewczych (część kaloryfery, część pokojówka). Mieszacze z regulatorami i zaworami. Jak wszystkie obwody zamknięte, to "wyłącz" na wejściu termostatu.

3. Podłączanie czujnika temp. zewnętrznej AD 225, by piec mógł sterować temp. zasilanai co wg krzywej grzania (tutaj wątpliwość, czy samo AD 225 wystarczy, czy do tego trzeba kupować Celice)

 

Kominek zp płaszczem wodnym wykorztuję jako (w zależności od położęnia elektrozaworów)

a). Zasilanie wymiennika ciepłą zainstalowanego na powrocie co ("przed" piecem) - myślę sobie, że jak ciepłą woda wejśdzie do kotła, to się on już nie będzie włączać.

b). ładowanie zasobnika cwu przez wężownicę solarną.

 

Czy gdzieś jakiś błąd w rozumowaniu / zrozumieniu instrukcji ?

 

I jeszcze jedno - do tego kotła mam komin ok. 7,66 m - planuję Plewa, lub Schiedel Avant. W projekcie bud. mam rurę na spaliny fi 140, ale Scheidel ma Avant Economic (z kanałem went.) tylko o fi 120. Czy to będzie wystarczające ? Jakoś nic nie rozumiem z instrukcji w tym zakresie.

odpuść sobie Schidla, wystarczy zwykły kanał wentylacyjny z wprowadzoną weń rurą fi 80,

instalator będzie wiedział,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3. Podłączanie czujnika temp. zewnętrznej AD 225, by piec mógł sterować temp. zasilanai co wg krzywej grzania (tutaj wątpliwość, czy samo AD 225 wystarczy, czy do tego trzeba kupować Celice)

 

Wystarczy - krzywe można definiować bezpośrednio w kotle.

 

Kominek zp płaszczem wodnym wykorztuję jako (w zależności od położęnia elektrozaworów)

a). Zasilanie wymiennika ciepłą zainstalowanego na powrocie co ("przed" piecem) - myślę sobie, że jak ciepłą woda wejśdzie do kotła, to się on już nie będzie włączać.

b). ładowanie zasobnika cwu przez wężownicę solarną.

 

Raczej opcja b), przy opcji a) istnieje ryzyko, że możesz przekroczyć dopuszczalną temperaturę zasilania i kocioł zatrzyma się z błędem E1 - po takim czymś, musisz go resetować "z ręki" :)

 

I jeszcze jedno - do tego kotła mam komin ok. 7,66 m - planuję Plewa, lub Schiedel Avant. W projekcie bud. mam rurę na spaliny fi 140, ale Scheidel ma Avant Economic (z kanałem went.) tylko o fi 120. Czy to będzie wystarczające ? Jakoś nic nie rozumiem z instrukcji w tym zakresie.

 

Komin już stoi? Jeśli nie, to rozważ wypuszczenie rury przez ścianę - znacznie tańsze rozwiązanie niż stawianie komina. ;)

Edytowane przez CitroCerber
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za szybkie odpowiedzi :-)

Kontynuacja wątpliwości

1. Komin - komin nie stoi, ale i tak będzie budowany - nie mam gdzie wypuścić rury "na bok" - musiałbym ciągnąć z 8 m w poziomie rurę (przez cały garaż), bo ściana zewn. sąsiadująca z kotłownią ze względu na plany dsotawienia czegoś tam w przyszłości nei możę być zajęta. Generalnie - chce to wyrzucać przez komin.

Ale chciałbym też zostawić sobie możliwość, że jak kiedyś gaz skoczy pod niebiosa (łupkowy nei wyjdzie, Rosja się wkurzy), to będę miał możliwość zainstlowania w kotłowni pieca na paliwo stałe. Wczoraj też trochę poczytałem i doszedłem o wniosku, żę kominy systemowe do pieców kondensacyjnych to wielkie oszustwo - fi spalin wynosi 60 lub 80 mm, a najmniejszy przekrój rrury wewnętrznej w kominach systemowych to 120. Pytania

a) czy to prawda, zę taki komin (fi 120 na spaliny) w ogóle się nie nadaje / nie powinno się go używać do pieców kondensacyjnych / tego pieca ?

b) czy zadziałą coś takiego - pupuję normlany komin typu Rondo lub Rondo Plus, powidzmy fi 200, w to wkłądam rury metalowe fi 80, a instalator sobie poradzi, by w przestrzeni 80-200 zrobić zaciąganie powietrza do pieca

c) rozuimiem, że jak robię przewód spalinowy rurowy, to kondensat spływa do pieca, i to jest OK'ej ?

d) słyszałem że przewody stalowe szybko się niszczą - na pewno w porównaniu z ceramiką - prawda czy fałsz ? Jakiej żywotoności mogę oczekiwać po kominie stalowym (stal oczywiście kwasoodporna) - koszt 1 m w allegrogo to ok 55 zł/mb - ile powinien kosztować dobry przewód spalinowy ?

e) a może nie ma co kombinować, i po prostu kupić same pustaki kominowe jako kanał wentylacyjny (bez ceramiki), wpuścić do tego rurę kwasoodporną, a instalator sobie poradzi by podłączyć rurę pieca by ciągnęła powietrze z przestrzeni między rurą a pustakiem ?

 

2. Energia z kominka do zasilania c.o. - skoro włączanie wymiennika na powrocie nie jest dobrym pomysłem (powiedzmy, że mogę kontrolować automatyką temperaturę powrotu miedzy wymiennikiem a powrotem pieca, i jak będzie za wysoka to przełączyć by kominek ładował zbiornik cwu a nie wymiennik, ale rozumiem to i tak jest ryzyko - automatyka może nie zadziałać, szczególnie, jak się ją samemu programuje :-) - to jak to rozwiązać, by działało poprawnie ? Jak nie "szeregowo", to może "równolegle", i elektrozaworami "odcinać" przepływ cyrkulacyjny co przez piec (oczywiście, jednocześnie wejście termostatu pokojowego jest zawsze na "wyłącz"ś

 

Na dzisiaj najważniejsze to dobrać komin, by było dobrze - bo kominy musze zamówić dzisiaj / jutro, więc wszelkie rady mile widziane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a) czy to prawda, zę taki komin (fi 120 na spaliny) w ogóle się nie nadaje / nie powinno się go używać do pieców kondensacyjnych / tego pieca ?

 

Jak zamontujesz rurę, to ja nie widzę problemu.

 

b) czy zadziałą coś takiego - pupuję normlany komin typu Rondo lub Rondo Plus, powidzmy fi 200, w to wkłądam rury metalowe fi 80, a instalator sobie poradzi, by w przestrzeni 80-200 zrobić zaciąganie powietrza do pieca

 

Tak. Tu masz opcje do wyboru:

http://img824.imageshack.us/img824/6158/kominymcr24.jpg

 

c) rozuimiem, że jak robię przewód spalinowy rurowy, to kondensat spływa do pieca, i to jest OK'ej ?

 

Tak - jest syfon wewnątrz kotła + odpływ.

 

d) słyszałem że przewody stalowe szybko się niszczą - na pewno w porównaniu z ceramiką - prawda czy fałsz ? Jakiej żywotoności mogę oczekiwać po kominie stalowym (stal oczywiście kwasoodporna) - koszt 1 m w allegrogo to ok 55 zł/mb - ile powinien kosztować dobry przewód spalinowy ?

 

Temperatura spalin w kotle kondensacyjnym jest bardzo niska. Przewód spalinowy "firmowy" kosztuje znacznie więcej. ;)

 

e) a może nie ma co kombinować, i po prostu kupić same pustaki kominowe jako kanał wentylacyjny (bez ceramiki), wpuścić do tego rurę kwasoodporną, a instalator sobie poradzi by podłączyć rurę pieca by ciągnęła powietrze z przestrzeni między rurą a pustakiem ?

 

Też można ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...

"CitroCerber" mogę spytać czy korzystałeś z tej funkcji w PT 55 która steruje pracą kotła mierząc temperaturę zewnętrzną i wewnętrzną?

Jestem ciekaw jak to się sprawdza.

Czytam akurat instrukcję do CELCIi 20 i widzę że ten sterownik chyba nie pozwala na to. Jest tylko regulacja pogodowa i z pomieszczenia - a nie pozwala połączyć obu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"CitroCerber" mogę spytać czy korzystałeś z tej funkcji w PT 55 która steruje pracą kotła mierząc temperaturę zewnętrzną i wewnętrzną?

Jestem ciekaw jak to się sprawdza.

 

O ile dobrze pamiętam, to używałem regulacji PI, bo w moim przypadku (podłogówka wszędzie) lepiej się sprawdzało niż automatyczna korekta krzywej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pompę podłączasz do 230V poprzez styk sterujący na złączu X7 (piny 1 i 3) + parametr P24 ustawiasz na 4. Przy takiej konfiguracji pompa włącza się w czasie pracy kotła (i wybiegu) w trybie CO.

 

 

 

Producent kotła sugeruje takie:

http://farm6.static.flickr.com/5172/5434531074_f5a12ba909.jpg

 

A powiedz mi czy to znaczy, że pompkę podłączam pod to X7 czy potrzebuje jeszcze jakiegoś przekaźnika?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

X7 to są właśnie wyprowadzone styki przekaźnika umieszczonego na płycie głównej kotła. :)

 

ok. ale czy na tym styku jest 230v? Może inaczej. podłączam pod to pompkę, ustawiam odpowiednio parametr - nie działa...

czy na tym styku jest tylko "sygnał" do włączenia czy też 230v? Jak podłączyć pompkę aby zadziałało?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ok. ale czy na tym styku jest 230v? Może inaczej. podłączam pod to pompkę, ustawiam odpowiednio parametr - nie działa...

czy na tym styku jest tylko "sygnał" do włączenia czy też 230v? Jak podłączyć pompkę aby zadziałało?

 

Powtórzę raz jeszcze co napisałem:

 

Pompę podłączasz do 230V poprzez styk sterujący na złączu X7 (piny 1 i 3) + parametr P24 ustawiasz na 4. Przy takiej konfiguracji pompa włącza się w czasie pracy kotła (i wybiegu) w trybie CO.

 

Czyli w szeregu masz: przewód neutralny - pompę zewn. - styki X7 - przewód fazowy.

 

:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam

 

piec De Dietrich MCR/II 24/28MI 2-funkcyjny REGULATOR CELCIA 20

ustawione parametry :

E1 39

E2 29

E3 --

E4 --

FL 8.6

nF 29

 

jak można zmniejszyć spalanie gazu i czy przy takich parametrach działa kondensacja ?

 

dziękuję

 

To nie są ustawione parametry, tylko bieżące odczyty temperatury (i nie "E" tylko "t") oraz prąd jonizacji i obroty wentylatora... Po wyjaśnienia zajrzyj do instrukcji obsługi - strona 8, lub instrukcji instalatora strona 40. ;) Na Twoim miejscu zacząłbym od zamontowania czujnika temperatury zewnętrznej, bo z tego co podałaś wynika, że nie jest podłączony.

Edytowane przez CitroCerber
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

przeczytałem mniej więcej cały wątek i prawie już wszystko wiem o sterowaniu moim piecem (DD mcr II 24 T z zasobnikiem). Mam jednak kilka pytań.

 

Mam dwa obiegi, bezpośredni na grzejniki (dwa rozdzielacze) oraz mieszacz z siłownikiem na podłogówkę 1 rozdzielacz.

 

Wszystkim steruje vs5500+ z czujnikiem temp zew. i regulatorem pokojowym w pomieszczeniu referencyjnym.

 

Pierwsze dziwne spostrzeżenie to to, że autoryzowany serwisant uruchomił mi to wszystko z pobiciem gwarancji i zostawił na parametrach fabrycznych (temp zasilania 75 stopni!) i powiedział, że tak będzie najlepiej a dopiero później coś można zmienić.

 

Od kilku dni testuje piec oraz sprawdzam wszystkie ustawienia. W vs 5500+ są ustawienia dla dwóch obiegów oddzielne (dwie krzywe, dwie max temp zasilania itp).

 

Główne opcje ustawiłem na pogodówkę z wpływem temperatury pomieszczenia (piecyk słońce niby brane jest pod uwagę). Temperatury zasilania maks na mieszaczu ustawiłem na 40 stopni a na bezpośrednim na 50 stopni. Krzywe odpowiednio 0.5 oraz 1.0 (jest ok czy mniej ? :-))

 

Po kilku zmianach piec pracuje równomiernie oraz stale (moc 13 na piecu - minimum) i utrzymuje temperaturę pomieszczenia na 20 stopni.

 

Teraz pytanie:

 

1) czy gdy ustawione mam tryb grzewczy na 20 stopni a obniżony na 15 stopni (noc i praca) to piec z krzywymi grzewczymi ustawionymi jak powyżej jak powinien się zachowywać ? Na wykresie instrukcji krzywych grzewczych jest też 1 krzywa zadanej temperatury pomieszczenia ale nie wiem jak ona się ma do krzywych grzewczych... (mogę zeskanować). Parametr 3:07 (wpływ temperatury pomieszczenia) ustawiłem na 4 (maksymalny zalecany dla podłogówki). Po prostu chciałbym aby w nocy było w domu zimniej bo wtedy lepiej mi się śpi, czy to da się osiągnąć przy pogodówce w zadanym bloku czasu ? Zgodnie z parametrem 3:07 piec powinien się wyłączyć aby obniżyć temperaturę zasilania... bo temperatura pomieszczenia znacznie spadła mimo iż krzywa mówi mu aby grzał bo na dworze jest zimno...

 

2) przy temperaturach max ustawionych wyżej rozumiem, że na podłogówkę nie może puścić więcej jak 40 a na grzejniki 50, przy czym na piecu może być 50 a mieszacz tak steruje aby na podłogę nie było więcej jak 40, dobrze rozumuję ?

 

3) W instrukcji jest jeszcze jeden parametr 3:08 ( granice grzania zgodne z żądaną wartością temperatury zasilania) ale nie do końca wiem o co w nim chodzi. Brzmi on: Tryb lato jest aktywny, gdy różnica między wyliczoną wartością temperatury zasilania a wartością żądaną temperatury pomieszczenia jest mniejsza niż jedna jednostka ustawione parametru. Gdy różnica wzrasta o 2K powyżej wartości wyłączenia, włącza się tryb grzewczy. Ktoś może mi to jaśniej wytłumaczyć ? :)

 

Pozdrowił

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hej,

Mam zainstalowany De Dietrich MCRII/24T z Celcia 20. To moje pierwsze dni z ta instalacja i narazie ucze sie jak to wszystko ustawic zeby bylo dobrze. Dom ma 140m2 pow uz. Na dole to podlogowka, na pietrze to trzy pomieszczenia z grzejnikami. Obecnie ustawilem P1 na 50 stopni. Poprzez Celcie ustawilem program (prog2) grzania:

4:30 - temp-1 20st

6:00 - eco-temp (18st)

15:00 - temp-5 22st

20:00 - temp-2 20st

23:00 - eco-temp (18st)

 

Probowalem ustawiac sterowanie pokojowe i pogodowe. Do pogodowego ustawilem krzywa grzania:

temp max grzaniaL 50st

temp zewn min: -20st

temp zewn max: 20st

temp max grz przy max na zewn: 30st

 

Czas na pytania:

1) czy takie ustawienia doprowadza do niskiego zuzycia gazu?

2) czy regulacja pogodowa wspolpracuje z regulacja pokojowa? - zauwazylem ze przy reg pogodowej, piec grzeje gdy ustawiona temp pokojowa jest juz przekroczona.

3) jakie macie sugestie do zmian moich ustawien, co mozna ulepszyc?

 

Z gory dziekuje za pomoc!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
reanimując wątek, czy mcr 24T z czujnikiem zewnętrznym temp. dogada się z EUROSTEREM 2026 czy lepszy byłby inny sterownik? Jeżeli nie jaka byłaby optymalna kombinacja kotła i sterownika pokojowego?

 

Czemu miałby się nie dogadać? :) Tylko, że euroster nie będzie w stanie wykorzystać danych z czujnika kotła. Ten euroster to zwykły chronotermostat włącz/wyłącz - nie będzie sterował bezpośrednio mocą kotła.

 

Optymalną kombinacją jest jakikolwiek chronotermostat/sterownik pracujący w OpenTherm (Celcia, iSense, PT55, PT59, ENCRONO OT1 itp.).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu miałby się nie dogadać? :) Tylko, że euroster nie będzie w stanie wykorzystać danych z czujnika kotła. Ten euroster to zwykły chronotermostat włącz/wyłącz - nie będzie sterował bezpośrednio mocą kotła.

 

Optymalną kombinacją jest jakikolwiek chronotermostat/sterownik pracujący w OpenTherm (Celcia, iSense, PT55, PT59, ENCRONO OT1 itp.).

 

Sterownik nie, ale piec korzysta :)

Ja mam taką kombinację - MCR 24T II, plus czujnik pogodowy, plus Auraton 2005. Sterownik dba o temperaturę w pomieszczeniu a czujnik o grzanie po krzywych. Zastanawiałem się nad zmiana na PT55 (czytając ten watek i Twoją recenzję) i doszedłem tylko do tego że zyskuję sterownie czasem grzania c.w.u.

Domek 180m, podłogówka na własnym mieszaczu i RTL'u w kuchni, 3 łazienkach i w wiatrołapie. reszta kaloryfery. Temperatura ma być przez cały dzień stała tylko w nocy niższa :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...