Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Spoinowanie, szpachlowanie GK - kompendium


Recommended Posts

Przeczytałem cały wątek, zajęło mi to dwa dni – dowiedziałem się dużo ciekawych i przydatnych rzeczy. Pozwoliłem sobie zebrać wszystko co wydało się istotne do przysłowiowej kupy, może komuś się przyda? Opisując starałem się zachować technologiczną kolejność – kolegów z doświadczeniem proszę o wyprostowanie ewentualnych nieścisłości.

Jestem amatorem, a układanie płyt na poddaszu mam dopiero w planach. Więc poniższe jest wynikiem własnych przemyśleń po przeczytaniu zyliona komentarzy, a nie doświadczeń w tym temacie. Dlatego proszę o wyrozumiałość. 

 

 


    Mamy zamontowany ruszt – zakładamy, że poprawnie. Idąc za większością w tym wątku, łączenie ściana/sufit jest łączeniem ślizgowym. Aby przygotować ruszt do tego przy profilu UD (przyściennym) w miejscach łączenia się sufitu ze ścianą (kolankową z k-g bądź murowaną) naklejamy taśmę separacyjną (ślizgową). Cytat:
    „Jeśli chodzi o łączenie ściana -sufit to przed przykręceniem płyt a najlepiej jeszcze przed folią daję taśmę separacyją. Moze to być taśma pakowa, PCV lub nawet zwykła żółta malarska. po płytowaniu szczelinę przy ścianie wypełniam Vario (taśma powoduje ze Vario przykleja się do płyty a nie do ściany) i na to daję albo taśmę siatkową (praktycznie jej nie stosuję) albo taśmę pełną z flizeliny albo najlepiej taśmę papierową (dobrze zwilżoną ale nie mokrą). Taśmę dosuwam do narożnika ale naie zawijam na ścianę. Dalej normalne szpachlowanie. Przed szlifowaniem taśmę separacyjną wycinam nożykiem równo z płytą. Po zagruntowaniu w narożnik daję akryl.” Rom-Kon
    Jeszcze jedno: link
     
     
  1. Montujemy folię paroizolacyjną (Wódz w którymś ze swoich wpisów polecał Stopair Isover)
     
  2. Na tak przygotowane podłoże przykręcamy płyty. Należy pamiętać o kilku zasadach:
    a. płyty łączyć tylko na profilu
    b. płyty łączymy w sposób: krawędzie oryginalne z oryginalnymi, cięte z ciętymi – nie wskazane jest mieszanie oryginalnych i ciętych (źródło )
    c. przy zabudowie okien nie robimy „krzyżowych spoin” czyli należy łączyć płyty w połowie szerokości okna.
     
  3. Obróbka narożników:
    a. Narożniki przy oknach i koszach
    b. TT
    c. Sposób na narożniki Rom-Koma
     
  4. Spoinowanie… temat niełatwy, jest wiele szkół poniżej kilka linków:
    a. Trochę o typach krawędzi płyt k-g oraz jak spoinować KPOS
    b. opis Rom-Koma "jak to się robi"
    c. spoinowanie w skrócie z innego punktu widzenia
     
  5. Szlifowanie:
    a. "szlifować w kółeczka a nie dosie-odsie"

 

 

 

Na koniec cenne uwagi założyciela tematu

 

 

PS. Nie wklejałem treści wiadomości, tylko je podlinkowałem aby było czytelniej. Mi czegoś takiego brakowało. Mam nadzieję, że powyższe wypociny pozwolą komuś zaoszczędzić sporo czasu przy szukaniu informacji.

Edytowane przez LostHighway
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 1,8k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Proszę o pomoc w następujących kwestiach.

 

1. Chciałbym zrobić łączenie skosu ze ścianą kolankową na wysokości połowy murłaty - pewnie trzeba zabudować ścianę płytą k/g i tu pojawia się problem. Ściana od posadzki do murłaty jest zatynkowana. Proszę o wskazówki jak sobie poradzić z tematem?

 

2. Czy stosując połączenie ślizgowe płyty k/g ze ścianą należy stosować profil UD? Jeżeli tak, to jakie spełnia zadanie?

 

3. W sobotę zamierzam rozpocząć wyznaczanie poziomów ściany kolankowej, sufitów oraz skosów. Jakie narzędzia są do tego potrzebne i z której strony ten temat ugryźć? Może jakieś wskazówki dla nowicjusza? Jakiś sposób na sprawne wyliczenie ile m2 płyty będzie potrzebne? Wszystkie dodatkowe uwagi mile widziane.

 

Dzięki za podpowiedzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

mnowak 355

 

temat rzeka Kolego

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372-Ocieplam-poddasze-krotkie-pytania

 

wiecej trolenia niz rad, trzeba miec nerwy. Jakbys nie zrobil, to Flashback i tak powie Ci ze 'wszystko' do rozbiorki. Oczywiscie nie dowiesz sie dlaczego, chyba ze bedziesz blagal, to odpowie Ci dwoma zdaniami i tak nie zrozumiesz :)

 

Zycze powodzenia

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

LostHighway, ładne podsumowanie. Odnosnie Twoich problemow to ja robilem tak:

 

Ad.1 zrobilem przedscianke kolankowa, od gory mocowana do krokwi ( profil V + UW50), od dolu do wylewki (UW50), w te profile wsunalem CW50 na wysokosc scianki z ponad centymetrowym luzem. Do tych profili CW, tylko i wylacznie, bede krecil plyte KG.

 

Ad.3 ja zainwestowalem w laser Boscha PLC20 z długa lata. Niejeden powie ze to zabawka,ale kilka razy weryfikowalem wskazania lasera wasserwaga i bylo idealnie. Łate rozpieram pomiedzy podloga a krokwia, wysokosc sobie regulujesz. Idealne narzedzie do wyznaczenia poziomow dla profili UD ( sufit), czy scianek kolankowych. Bezuzyteczne przy skosach, tutaj najlepiej mi sie sprawdzila dluga 2m lata i sznurek. Z laserem duzo mozna zdzialac samemu jak nie ma drugiej pary rak do pomocy.

 

Jesli chodzi o scianke kolankowa, to kolejnosc byla taka

- wymierzyc linie na podlodze gdzie bedzie leciec przedscianka, tak by byla rownolegla do sciany konstrukcyjnej

-przeniesc te linie ( za pomoca pionu murarskiego ) na krokwie,

- krecic profile V i CW do podlogi i krokwi.

 

Moj sposob byl skrytykowany przez pewnych malkontentow, ze niby nie ma ciaglosci izolacji. Ja sobie poradzilem i ciaglasc jest.

Udalo mi sie na tyle odsunac przedscianke, ze na skos wchodzi mi cala plyta bez sztukowania, wiec mam tylko fabryczne pionowe spoiny. Przestrzen pomiedzy przedscianka a sciana kolankowa wykorzystam na polki badz schowki.

 

Najpierw sufit, UD po obwodzie wg lasera , pierwszy profil CD jak najblizej skosu . Przy skosach zaczynalem od skrajnych naroznikow, rogow prostokata ( mocowanie grzybkow) , dolny rzad, gorny rzad a potem to juz szlo po lacie 2.5m, na koniec weryfikacja sznurkiem po skosie, na krzyz, dalmierzem laserowym do podlogi i przeciwleglej sciany i wyszlo idealnie, co do mm. Zadnych smigieł, pochylen etc.

 

Jesli moglbym polecic zrodla wiedzy tajemnej to najbardsziej inspirowaly mnie wypowiedzi Rom-Kona, poradnik Nidy i rysunki/instruktarz Rigipsa. Warto sobie powiekszyc ich rysunki bo zawieraja wszystko lacznie z detalami jak polaczenia slizgowe. Ja bym zaczal od tych poradnikow, 90% 'wiedzy' stanie sie oczywista, reszty dopytasz na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prosze o opinie na temat

 

-Rigips Premium Light gotowa masa do szpachlowania i zatapiania naroznikow

-Den Braven Uni-Fix ( silany) do akrylowania, bylo na forum jakis czas temu, wiec odswiezam temat bo nikt sie nie wypowiedzial w kwestii stosowania. Byly tylko propozycje, ze warto sie zainteresowac. Jak wysycha, jak sie aplikuje, jak tego lapia sie farby etc?

 

Z gory dziekuje

Edytowane przez devileczek
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi, dzisiaj jestem po pierwszym dniu z dokładniejszym poznawaniem tematu suchej zabudowy poddasza i muszę powiedzieć że już pierwszego dnia pojawił się poważny zgryz. Okazało się, że dekarze zamontowali za wysoko okno i górna jego krawędź wychodzi powyżej krawędzi planowanego sufitu (o jakieś 15-20 cm).

Ma ktoś pomysł jak z tego wybrnąć?

Tak sobie myślę, że jakby opuścić okno o jedną dachówkę to górna krawędź byłaby równa z planowaną krawędzią sufitu, chyba głupio by wyglądało? Spotkał się ktoś z taką zagadką?

 

Nie dość, że jest to moja pierwsza robota tego typu to jeszcze takie kwiatki wychodzą. Jednak to prawda co mówią, że dopiero trzeci dom wychodzi bez błędów. :/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej. Na pewno Was zaraz rozbawię. Mianowicie spoinowałem płyty w pokoju (na szczęście tylko w pokoju!) cekolem c-45 finisz wiaderkowym... :bash: Siatkę, narożniki alu-siatka - no wszystko! Teraz mi sę ręce trzęsą jak pomyślę, kiedy mi to zacznie pękać/odpadać... Pomyślałem sobie - masa szpachlowa to masa szpachlowa, a chodziło mi o powtarzalność konsystencji. Głupi ci..l! Ech, życie... To co - rozbawiłem? :rolleyes:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brnę przez ten topic, pytania się nawarstwiają...a odpowiedzi znikąd. To sę podeprę zdjęciami.

Jak już pisałem post wyżej, jako żem prosty i słuchałem fachowców w pracy (branża motoryacyjna :) ), to łączyłem płyty ścian i sufitu ( jeszcze nie łączeń sufit -ściana i wewnętrznych...uff!) na siatkę i cekola c-45 finisz z wiadra. Na tę siatkę jeszcze dam fizelinę. Sufit i przy oknach, to jedyne miejsce gdzie będzie gładko. Podoba mi się efekt starego tynku a na drugiej ścianie będzie płytka kliknkierowa.

 

Mam tylko pytanie, czy może zostać tak jak jest na tym cekolu c-45 finisz? Płyty na ścianie mam podwójne (na przekładkę. Również łączone na ten cekol i wyrównywane, żeby się druga płyta nie gięła na łączeniach.)

 

http://images33.fotosik.pl/626/c450a224812d936bmed.jpg

 

Na ścianach już mam na fizelinę. Chyba zaciągnę całość po tę pastę strukturalną.

 

http://images46.fotosik.pl/2018/542ef4aea082cc70med.jpg

 

Jak połączyć te łączenia ściany ze ścianą i z sufitem?..

 

http://images49.fotosik.pl/1862/6a291dad72500d3emed.jpg

 

Wybaczcie jeśli chaotycznie opisane ale właśnie wychodzę do pracy. Miłego dnia! :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Potrafisz coś zrobić bez wydawania kasy na super super sprzęty? ... Może Wódz coś podpowie bo chyba kiedyś sam używał taniej szlifierki ( o ile pamięć mnie nie myli ).

 

P.S. ZygmuntRolicz do obrobienia jednego zdjęcia kupisz program za minimum 500zł?

 

Sorry ale niestety szlifierka oscylacyna raczej się nie nadaje. Mam jedną ale leży nieużywana (drobne szlify np. narożniki czy glify w oknach ale i to sporadycznie). Do szlifowania używam (już przeszło 5lat) szlifierkę -żyrafę Dedry. Ręcznie tylko narożniki. Szlifpaca czyli ręczna paca do szlifowania i odpowiednio dobrany papier. Najtańsza zyrafa około 500zł i do tego odkurzacz - najtańszy za około 150zł...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...co to za szpara między sufitem a podłogą na ostatnim foto?

 

Wiesz, wszystko robię sam więc troszkę (1-1,5cm) za duże szpary mi wyszły między sufitem a ścianami. Płyty (dwie warstwy na mijankę) są mocowane na stelarzu. Sufit był robiony wcześniej, bo miałem inn a koncepcję. Wciąż niedowiedziałem się, czy z tym cekolem finiszem to to tragedia, no i jak wykończyć łączenia ścian z sufitem i ściany ze ścianą (kg).

 

PS - WODZU RATUJ! Howgh!

Edytowane przez add_ryan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi, dzisiaj jestem po pierwszym dniu z dokładniejszym poznawaniem tematu suchej zabudowy poddasza i muszę powiedzieć że już pierwszego dnia pojawił się poważny zgryz. Okazało się, że dekarze zamontowali za wysoko okno i górna jego krawędź wychodzi powyżej krawędzi planowanego sufitu (o jakieś 15-20 cm).

Ma ktoś pomysł jak z tego wybrnąć?

Tak sobie myślę, że jakby opuścić okno o jedną dachówkę to górna krawędź byłaby równa z planowaną krawędzią sufitu, chyba głupio by wyglądało? Spotkał się ktoś z taką zagadką?

 

Nie dość, że jest to moja pierwsza robota tego typu to jeszcze takie kwiatki wychodzą. Jednak to prawda co mówią, że dopiero trzeci dom wychodzi bez błędów. :/

Jutro zrobię fotkę takiego rozwiązania... okno-górny glif o przeszło 20cm wyżej niż sufit a jedno na dodatek koliduje z belką narożną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz, wszystko robię sam więc troszkę (1-1,5cm) za duże szpary mi wyszły między sufitem a ścianami. Płyty (dwie warstwy na mijankę) są mocowane na stelarzu. Sufit był robiony wcześniej, bo miałem inn a koncepcję. Wciąż niedowiedziałem się, czy z tym cekolem finiszem to to tragedia, no i jak wykończyć łączenia ścian z sufitem i ściany ze ścianą (kg).

 

PS - WODZU RATUJ! Howgh!

 

No nie jest to co misie lubią najbardziej ale jesli dałeś flizelinę może nie będzie tak źle... gwarancji nie dam bo nie wiem co jeszcze jest nie tak. Przy taśmach pełnych (flizelina, papier, tuff tape) jest mniejsze prawdopodobieństwo pękania - potrafią wybaczyć błędy...

 

Następne spoiny rób zgodnie ze sztuką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No nie jest to co misie lubią najbardziej ale jesli dałeś flizelinę może nie będzie tak źle... gwarancji nie dam bo nie wiem co jeszcze jest nie tak. Przy taśmach pełnych (flizelina, papier, tuff tape) jest mniejsze prawdopodobieństwo pękania - potrafią wybaczyć błędy...

 

Następne spoiny rób zgodnie ze sztuką.

 

Niech droga prowadzi Cię tak aby pięta nie wysunęła się z ...mokasyna (np. na profil CD).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedzi, dzisiaj jestem po pierwszym dniu z dokładniejszym poznawaniem tematu suchej zabudowy poddasza i muszę powiedzieć że już pierwszego dnia pojawił się poważny zgryz. Okazało się, że dekarze zamontowali za wysoko okno i górna jego krawędź wychodzi powyżej krawędzi planowanego sufitu (o jakieś 15-20 cm).

Ma ktoś pomysł jak z tego wybrnąć?

Tak sobie myślę, że jakby opuścić okno o jedną dachówkę to górna krawędź byłaby równa z planowaną krawędzią sufitu, chyba głupio by wyglądało? Spotkał się ktoś z taką zagadką?

 

Nie dość, że jest to moja pierwsza robota tego typu to jeszcze takie kwiatki wychodzą. Jednak to prawda co mówią, że dopiero trzeci dom wychodzi bez błędów. :/

 

Odpowiedź masz tu: http://forum.muratordom.pl/showthread.php?82372-Ocieplam-poddasze-krotkie-pytania&p=5925534&viewfull=1#post5925534

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...