Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jak się liczy powierzchnię mieszkalną w domu z firmą?


Recommended Posts

Witam

Mam takie pytanie bo nigdzie nzaleźć nie potrafie odpowiedzi.

Jak policzyć rzeczywista powierzchnię mieszkalną mojego domu.

Wiem że na poddaszu liczy sie też inaczej bo pod skosami jest jakos nie liczone.

Ale najbardziej zależy mi na tym że część domu przeznaczam na działalność gospodarczą bo tak zosta zaprojektowany. I teraz pytanie: czy tą powierzchnię na działalnośc nie wlicza się w mieszkalną?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A do czego Tobie ta wiedza jest potrzebna?

 

Jeśli do wyliczenia podatku od nieruchomości, to jako powierzchnię pod działalnośc gospodarczą wyliczasz na podstawie sumy powierzchni, na której prowadzisz działalność + korytarze tam prowadzące.

Jeśli prace biurowe związane z firmą wykonujesz w części mieszkalnej, to doliczasz także kilka m2 na których stoi biurko, komputer, regał z segregatorami itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rafale. Z Twojej wypowiedzi wynika, że zamierzasz uzyskać preferencyjny kredyt (odsetki finansowane przez 8 lat ze środków Skarbu Państwa) - o handlowej nazwie - RODZINA NA SWOIM.

 

Przeczytaj podstawy prawne :

 

- Ustawa z dnia 8 września 2006 roku o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania (Dz. U. Nr. 183, poz. 1354) zmieniona Ustawą z dnia 15 czerwca 2007 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania (Dz. U. Nr. 136, poz. 955)

 

- Ustawą z dnia 21 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o finansowym wsparciu rodzin w nabywaniu własnego mieszkania (Dz. U. Nr 223, poz. 1465).

 

Zwłaszcza art. 2 pkt 6

 

Dom jednorodzinny - budynek mieszkalny w rozumieniu przepisów ustawy Prawo Budowlane ....... w którym znajduje się wyłącznie lokal mieszkalny.

 

 

Art. 5 ust. 3 i 4 definiuje powierzchnię użytkową.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnię liczy się zgodnie z projektem.

A projekt (i zezwolenie na budowę) masz na budynek mieszkalny z funkcją handlową/usługową.

 

Ponadto. Przeczytaj przepisy o tytule własności do budowanego/kupowanego budynku (ja się w to nie wgłębiałem) ale widziałem zapis, że w dniu podpisania umowy nie mozna mieć tytułu prawnego do lokalu/budynku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Budynek mam mieszkalny a pozniej chce tam zarejestrowac firme.

I tu mam wiele pytan bo np w bloku jak sie rejestruje firme i nie przeznacza zadnej powierzchni na działalnosc to niby nic sie nie placi.

Jak to jest w przypadku domu?

 

Stary. Nie jest możliwe zarejestrowanie prowadzenia działalności pod adresem w bloku/kamienicy czynszowej/budynku wielorodzinnym, bez wydzielenia kilku metrów związanych z prowadzeniem działalności. Nawet agent prowadzacy kredyty np. Provident`a winien płacić wyższy podatek opd nieruchomości za np. 4m2 zajete przez biurko z komputerem, krzesło oraz regalik na dokumentację.

Jeśli gmina wymierzając podatek przegapiła, że dana osoba prowadzi zarejestrowana działalnośc gospodarczą to jej strata.

Niemniej, obowiązkiem podatnika jest uwzglednienie tej powierzchni w druku oświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem nie koniecznie jest tak, jak pisze Wowka.

Spotkałam się z interpretacjami, że jest możliwe prowadzenie działalności gosp. w budynku, bez uwzględniania tego faktu do celów pod. od nieruchomości.

Jeśli dajmy na to prowadzę działalność we własnej sypialni, która pełni funkcję mieszkalną, segregatory z dokumentami firmy trzymam na półkach obok prywatnych dokumentów, a na biurku oprócz wykonywania działalności, moje dzieci odrabiają lekcje, to dlaczego miałabym opodatkować te kilka metrów jak pod działalność. Chyba funkcja gospodarcza nie przeważa nad mieszkalną? Chociaż z drugiej strony może lepiej te 2 m2 wykazać, zapłacić 30 czy 40 zł rocznie i mieć święty spokój.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...

Jeśli dajmy na to prowadzę działalność we własnej sypialni, która pełni funkcję mieszkalną, segregatory z dokumentami firmy trzymam na półkach obok prywatnych dokumentów, a na biurku oprócz wykonywania działalności, moje dzieci odrabiają lekcje, to dlaczego miałabym opodatkować te kilka metrów jak pod działalność. Chyba funkcja gospodarcza nie przeważa nad mieszkalną? ....

 

Zwłaszcza jeśli zarówno komputer jak i drukarka są zakupione na firmę i ich koszt zakupu oraz eksploatacji odlicza się od dochodu.

Zwłaszcza jeśli do kosztów działalności firmy wliczamy część kosztów czynszu, ogrzewania, energii, wody .....

 

Nieprawdaż?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...