Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ocieplenie od środka.


tlo1

Recommended Posts

Rom-Kon

Poroniony pomysł! NIE OCIEPLA SIĘ OD ŚRODKA!

Sam jesteś PORONIONY - użyj szukaczki i POCZYTAJ

Śledze temat od długiego czasu i temat jest złożony, a nie tak jak dla

niektórych "szybkomyślących" jednoznaczny - to ich sprawa, ale po co wrzeszcza na innych od poronionych pomysłów zamiast dać temat na zastanowienie ? :evil:

 

Sam mam szeregówkę i brak wybudowanych sąsiadów, a nie mogę dowalić po 10 -15 cm po bokach i cały czas zastanawiam sie nad ociepleniem od wewnątrz - czy? jak? i różnorakich skutków róznych rozwiązań.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację Lenart że temat jest złożony a do każdego przypadku należy podejść indywidualnie.

Ocieplenie wewnętrzne oczywiście jest używane, ale dzieje się tak bardziej z konieczności ( gdy nie ma jak, lub nie wolno ingerować w zewnętrzne ściany budynku), niż ze świadomego wyboru.

Ta technologia wymaga bardzo dobrej, wydajnej wentylacji, bo wnętrza docieplone w ten sposób można - w uproszczeniu rzecz jasna - traktować jak termosy. Z tego powodu mogą być bardziej narażone na problemy wilgotnościowe.

Jeśli napiszesz z czego masz ściany zewnętrzne i jakiej grubości, to może przygotuję kilka wykresów jak zachowują się ściany z ociepleniem po obu stronach przegrody.

Juz kiedyś to robiłem na forum......w 2005 lub 2006, ale nie jestem pewien, czy te wykresy jeszcze są na serwerze, gdzie je umieściłem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

do Qgiel (i nie tylko :wink: )

ściany boczne - do sąsiadów - mam z pustaków keramzytowych grubości 24 cm.

I te ściany muszę jakoś ocieplić bo wygląda na to że sąsiady chyba szybko

się nie postawią :cry:

Moje niepewne zamiary (właśnie z wątpliwościami) to 10 cm styropianu

na klej + klej z siatką i cienkim tynkiem wodoodpornym.

Oczywiście tylko na bocznych scianach - wszystkie inne planuje zwykły tynk

cem-wapiennny.

Taka wersja najbardziej by mi odpowiadała - chyba najtańsza i w przyszłości

(po wybudowaniu sąsiadów) umożliwiająca zdjęcie tego (+ 20 cm szerzej)

jakby mi czy komu zależało.

Gdybyś mógł wyliczyć jakby to konkretnie wyglądało to byłbym bardzo wdzięczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Parę słów wyjaśnienia na początek. Ponieważ precyzyjnie nie wiem, jakie masz te bloczki, znalazłem w necie firmę Termo Optiroc, która oferuje bloczki keramzytowe 24x24x50 cm. Z jej strony ściągnąłem dane do obliczeń przenikalności cieplnej dla takiego bloczka.

Z obliczeniami wilgotnościowymi kłopot jest taki, że danych na stronie producenta i w programie OZC4 nie ma. Są natomiast dla betonu keramzytowego o różnej gęstości na m3. Ponieważ bloczek ma przerwy powietrzne i przez to jest mniej gęsty od litego betonu, zastosowałem liniową interpolację danych z programu i dopasowałem do naszego bloczka. Jak duży błąd popełniłem - nie mam pojęcia ? Jednak wykres wilgotnościowy z litego betonu keramzytowego( dane z programu OZC ) i wykres z naszego bloczka bez styropianu są bardzo podobne a różnią sie wartościami, możliwe więc że ten błąd nie jest zbyt duży.

 

Na początek rozkład temperatury i wykresy ciśnień pary wodnej dla litego betonu keramzytowego o grubości 24 cm( wszystkie dane katalogowe ) :

http://betelgeze.w.interii.pl/LityKeramzyt.jpg

 

Teraz wykres rozkładu temperatur ( dane katalogowe ) i rozkład ciśnień pary wodnej ( przybliżony )w ścianie z bloczka keramzytowego, bez docieplenia, czyli Twój przypadek na dziś :

http://betelgeze.w.interii.pl/KER_RTC.jpg

 

I na koniec Twoja ściana, ale tym razem z 10 cm styropianu docieplenia. Rozkład temperatur wiarygodny, ciśnień pary wodnej przybliżony :

http://betelgeze.w.interii.pl/KER10S_RTC.jpg

Tak to wygląda na obrazkach.

Warunki dla tych wykresów:

Temperatura wewnątrz +20 st. wilgotność 50%

Temperatura zewnątrz -20 st. wilgotność 90%

 

Czerwony wykres to rozkład temperatury w przegrodzie i po obu stronach.

Wykres zielony to ciśnienie cząstkowe, lub jak kto woli rzeczywiste pary wodnej w danych warunkach i miejscu w przegrodzie.

Wykres niebieski to ciśnienie nasycenia pary wodnej.

Teoria mówi że jeśli wykres nasycenia łączy się, lub co gorsza przecina z wykresem ciśnienia rzeczywistego, to w tym punkcie, lub obszarze może nastąpić kondensacja pary wodnej.

Dodatkowo w zielonym polu po prawej stronie widać współczynnik przenikalności cieplnej przegrody. Jak widać aktualnie Twoja ściana to ok 0.746 W/m2K czyli trochę za dużo. Styropian zdecydowanie poprawia wskaźnik, ale czy z ekonomicznego punktu widzenia opłaca sie docieplać, czy może lepie przeboleć większe koszty ogrzewania i poczekać jak sąsiedzi sie pobudują, to sam musisz zdecydować.

Niezbyt ładnie wyglądające wykresy dla bloczka keramzytowego nie muszą być prawdziwe z powodów j/w. chociaż dla warstwy z litego betonu powinny być wiarygodne.

Gdybys miał jakieś pytania, to śmiało pytaj. Wieczorem, lub w nocy ( będę w pracy ) odpowiem.

 

Pozdrawiam !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzieki za te wykresy i opis ale mam dwa pytania :

pierwszy najwazniejszy to czy nie ma w ostatnim wykresie "myku" tzn

pustak od wewnątrz (temp+)a ciensza warsrwa styropianu od zewnątrz (temp-) ?

czy nie powinno być w moim wypadku na odwrót ?

drugie pytanie to gdzie najlepiej by ten punkt kondensacji pary powinien sie znajdować ? w pustaku, w styropianie, wogóle jakby się nie przecinało ?

jaka sytuacja jest do przyjęcia, a jaka niezabardzo lub wogóle?

Jeśli chodzi o decyzje to masz rację - nie będe się z tym teraz wyrywał,

kombinuje że zobacze sezon,dwa jakie koszty opału ale chciałbym

mieć jakąs koncepcję awaryjną i działania w zakresie tynków na tych scianach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przedstawienie tych wykresów to kawał dobrej roboty. Oczywiście warto by się pokusić o wykres dla wersji ze styropianem od wewnątrz. Pokazałby on jak zbliżyłby się ewntualny punkt kondensacji pary wodnej do wnętrza budynku. Pozdrawiam.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W każdym przypadku jest lepiej jak ocieplenie jest po zewnętrznej.

Popatrz na wykresy temperatur w ścianie. Teraz przy -20 na dworze masz całe spektrum temperatur w ścianie, a wewnętrzna powierzchnia ma ledwie +16 st. Gdy docieplisz , cały przekrój bloczka ma dodatnią temperaturę, a na wewnetrznej ściance masz o 2,5 stopnia więcej. To bardzo istotna różnica w komforcie mieszkania.

Co do wykresów wilgotnościowych to dochodzę do wniosku, że prosta interpolacja danych nie jest właściwa. Wykresy te są dość radykalnie różne są od wykresów takich samych konfiguracji ściany i ocieplenia z użyciem Maxa, pustaka U, sylikatu, Poro czy BK, przy bardzo podobnych wykresach temperatur. Konieczne są jednak dane zmierzone laboratoryjnie dla tego konkretnego bloczka , bo to przecież kombinacja betonu keramzytowego i porów powietrznych jest. Niestety nie znalazłem takich danych.

Teraz w pracy nie zademonstruję wykresu z ociepleniem wewnatrz, bo nie mam zainstalowanego programu. Zrobię to jutro w ciągu dnia.

Mnie się taka konfiguracja zupełnie nie podoba, bo ściana podlega wszelkim zmianom pogodowym , a jest odseparowana od wnętrza. W takim układzie nie są w zasadzie groźne duże mrozy, ale temperatury wyższe, które sprawią że za ociepleniem, na wewnętrznej stronie ściany, różne rzeczy z wilgocią mogą się dziać ? Wspomniany wyżej brak dokładnych danych do obliczeń uniemożliwia precyzyjne stwierdzenie czy i jakie problemy z wilgocią mogą wystąpić. Jeśli jednak wystąpią, to wewnątrz domu i bez możliwości oceny, bo za warstwą styropianu.

Poza tym przy wewnętrznym docieplaniu pozostają nam nieocieplone wieńce, stropy, jakieś przewiązania do murów - słowem mnóstwo mostków termicznych sporej wielkości, przez które ściany będą się oziębiały tym bardziej im niższe temperatury zapanują. Tego typu mostki również potrafią być problemem i to całkiem widocznym, za przyczyną pleśni i innego dziadostwa co na ściany potrafi wyłazić i o którym co rusz ktoś na forum pisze.

A niech coś takiego zakwitnie częściowo lub całkiem za ociepleniem..................... ???

drugie pytanie to gdzie najlepiej by ten punkt kondensacji pary powinien sie znajdować ? w pustaku, w styropianie, wogóle jakby się nie przecinało ?

Najlepiej jest, jeśli nigdzie się wykresy zielony z niebieskim nie przecinają. I tak w zasadzie dzieje się w każdym przypadku, gdy wewnątrz domu utrzymujemy założoną temperaturę przez cały czas. Dotyczy to również ścian jednowarstwowych typu Ytong czy szeroki Porotherm44 lub 50.

Wydaje się że i dla bloczka keramzytowego powinno być podobnie, a te wykresy sa wynikiem błędnych danych wejściowych. Właściwych na razie nie znalazłem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Rom-Kon

Poroniony pomysł! NIE OCIEPLA SIĘ OD ŚRODKA!

Sam jesteś PORONIONY - użyj szukaczki i POCZYTAJ

Śledze temat od długiego czasu i temat jest złożony, a nie tak jak dla

niektórych "szybkomyślących" jednoznaczny - to ich sprawa, ale po co wrzeszcza na innych od poronionych pomysłów zamiast dać temat na zastanowienie ? :evil:

 

Sam mam szeregówkę i brak wybudowanych sąsiadów, a nie mogę dowalić po 10 -15 cm po bokach i cały czas zastanawiam sie nad ociepleniem od wewnątrz - czy? jak? i różnorakich skutków róznych rozwiązań.

 

Jak wiesz już że nie jest to poroniony pomysł to po jaką cholerę włazisz na to forum i dopytujesz się? Daj nawet 30cm styropianu od środka może uda Ci się zrobić pasywniaka! Dom-mieszkanie 1,5 litrowe a może jeszcze mniej! I nie zawracaj ludziom doopy i sam użyj szukaczki bo temat był już wielokrotnie wałkowany.

 

... jest system docieplania od wewnątrz... ale nie styropianem... polecam użycie forumowej szukaczki... było już o tym... słowo kluczowe - płyty klimtyczne

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hej,

 

mam pytanie dotyczące docieplanie ściany pomiędzy korytarzem w domu, a nieogrzewanym garażem. Z przyczyn praktycznych jest mi wygodniej docieplić ścianę od strony korytarza (nie będę wtedy zmniejszał niewielkiego garażu).

 

Do ocieplenia chcę użyć styropianu.

 

Jak sadzicie czy to dobry pomysł? (nie myślałem o żadnej hydroizolacji, ma być normalny styropian na ścianie z silikatów).

 

Chciałbym użyć 15cm styropianu na ścianę z silki 18cm.

 

Pzdr

Krzych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...