Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Jak dobrze położyć kostkę betonową na podjeździe do garażu. Nie przewiduję ruchu cięzkich samochodów (no może 3 razy w roku z drewnem do kominka). Kostkę kupiłem 6 cm. Brukarz układa 20 cm obrzeża na zaprawie cementowej, będzie potem korytował. Planuje 10 cm tłucznia i na to piasek, zagęszczenie. Czy tak będzie dobrze? Podłoże mam żwirowo piaszczyste.
Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/11640-bruk/
Udostępnij na innych stronach

Też chętnie poznam Wasze opinie w tym temacie.

 

Na razie moja wiedza ogranicza się do wskazówek producenta

 

Mały poradnik brukowania (http://www.libet.com.pl)

 

Warstwy nawierzchni:

 

1. Kostka brukowa - w szczelinach suchy piasek o frakcji do 2mm

 

2. Podsypka - o gubości 3-5 cm z piasku o frakcji ziaren do 2mm

 

3. Podbudowa właściwa o grubości 15-45 cm frakcja ziaren od 30 do 60 mm, uzupełniona od góry kruszywem o frakcji 0-30 mm

 

4. Warstwa odsączająca (opcjonalnie) o grubości do 10 cm z piasku o frakcji ziaren do 2 mm

 

5. Podloże naturalne

 

Wybór kostki w zależności od grubości:

 

4 cm - ruch pieszy (przydomowe chodniczki, tarasy, ogrody)

6 i 7 cm - ruch pieszy i pojazdów niemechanicznych oraz mało intensywny ruch samochodów do 3,5 tony

8 cm - intensywny ruch samochodów osobowych, ciężarowych i innych ciężkich pojazdów

10 cm - najbardziej intensywne obciążenia np. place przemysłowe, stały ruch ciężkich pojazdów

Mając gotowy projekt oraz odpowiednio dobrany materiał, firma wykonawcza powinna rozpocząć układanie kostki zgodnie z poniższymi wskazówkami:

 

Przygotowanie terenu

Najpierw należy usunąć warstwę gruntu od 30 do 50 cm, dokładnie oczyszczając teren z korzeni roślin. Następnie podłoże trzeba ukształtować i zagęścić (ubić) walcem lub płytą wibracyjną z zachowaniem spadku 3-4 % w kierunku poprzecznym oraz 0,5 % w kierunku wzdłużnym.

 

 

Podbudowa

Podbudowa właściwa powinna mieć grubość odpowiednią do przewidywanego obciążenia. Jeżeli przewidujemy ruch pojazdów mechanicznych, podbudowa powinna mieć grubość od 25 do 45 cm (zależnie od ciężaru pojazdów). W pozostałych przypadkach wystarczy grubość 15 cm. Podbudowa oprócz funkcji nośnej pełni funkcję filtracyjną i zabezpiecza przed działaniem mrozu. Może być utworzona z tłucznia (najlepsze rozwiązanie), żwiru, grysu bądź żużla wielkopiecowego o frakcji ziaren 30 - 60 mm. Warstwę należy ubić do twardości, klinując w przypadku stosowania tłucznia jej powierzchnię drobniejszym kruszywem (0-30mm).

 

 

Podsypka

Na podbudowie wykonujemy podsypkę (warstwę wyrównującą) z piasku (najlepiej płukanego) o frakcji ziaren do 2 mm. Nie poleca się stosowania mieszanki piasku i cementu ze względu na trudność demontażu oraz możliwość wystąpienia dużych wykwitów wapiennych. Piasek wyrównujemy łatą, aby uzyskać grubość warstwy od 3 do 5 cm. Warstwy tej nie ubijamy. Zagęszczenie następuje dopiero po ułożeniu kostki.

 

 

Położenie kostki

Na tak przygotowanej warstwie możemy układać kostkę odpowiednio dobraną. Robi się to od czoła, aby nie niszczyć uprzednio przygotowanej podsypki. Bardzo ważne jest zachowanie szczelin (spoin, fug) między kostkami o szerokości około 3 mm. Ułatwiają to specjalne wypustki dystansowe znajdujące się na bocznych ścianach kostek. W razie potrzeby docinamy kostki na gilotynie lub piłą diamentową.

 

 

Ubijanie nawierzchni

Po ułożeniu kostki spoiny wypełniamy piaskiem (takim samym jak do podsypki), np. przy pomocy szczotki. Następnie całą nawierzchnię zagęszczamy (ubijamy) wibratorem płytowym. Należy pamiętać, aby powierzchnia kostki po zasypaniu piaskiem była oczyszczona przed wibrowaniem, a wibrator zabezpieczony płytą z tworzywa sztucznego, aby uniknąć zarysowań powierzchni. W razie konieczności uzupełniamy piasek w szczelinach. Prawidłowo ułożona nawierzchnia powinna stanowić jednolitą płaszczyznę bez wybrzuszeń, występów i szpar większych niż spoiny między kostkami. Idąc po takiej nawierzchni nie powinno się wyczuwać różnic wysokości na łączeniach poszczególnych kostek.

 

 

Bardzo ważną sprawą jest, aby do brukowania używać kostki z trzech różnych palet. Jest to jedyny sposób, aby unikać wielkopowierzchniowych różnic w odcieniach koloru nawierzchni. Różnice te wynikają z faktu, że kostka ze względu na swoje naturalne składniki sama jest produktem naturalnym, który zgodnie z natura podlega wahaniom odcieni.

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/11640-bruk/#findComment-180564
Udostępnij na innych stronach

Polecam stronę http://www.semmelrock.pl/

Na tej stronie jest link pod który można wysłac zamówienie na bezpłatny katalog. Są tam fotografie ciekawych aranżacji. A potem cała zima na przemyślenia :wink:

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/11640-bruk/#findComment-180734
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Szukam kostki granitowej żółtej i nie drogiej w okolicach Grodziska Maz., Pruszkowa, Radziejowic, Mszczonowa...

Kupię dużo tzn. co najmniej na 60m2, ale do ogrodu też bym wziął....tylko skąd kasa ? Co z VAT-em na kostkę i jaki jest obecnie?

Pozdrawiam

 

Pearl

Odnośnik do komentarza
https://forum.murator.pl/topic/11640-bruk/#findComment-242606
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...