Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Bogusław_58

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam.

Ufff... - kamien spadl mi z serca.

Na szczescie dane, ktore przytoczyles sa podawane dla wkladow kominkowych.

Tam energia spalania ma tylko do wyboru scianki wkladu lub szyba (+komin oczywiscie;-)). Z proporcji powierzchni szyby do powierzchni scianek wkladu wynika procent energii wypromieniowanej przez szybe.

W piecu proporcja scianek pieca do powierzchni szyby jest zupelnie inna bo poza scianami paleniska dochodza sciany kanalow/komor dymowych.

Nie - to co powiedziałem nie tyczy się wkładów, to badania głównie firmy Brunner, prowadzone na ich paleniskach dedykowanych pod systemy akumulacji, które osiągają prawie maksymalnie to co można osiągnąć w ogóle z paleniska a ich sprawności "rzeczywiste" są nieporównywalnie większe od innych producentów. We wkładach nazwijmy to "zwykłych" wartości te osiągają rozmiary niemal dwukrotne. Proporcja powierzchni szyby i ścian paleniska nie ma tu nic wspólnego z ilością wypromieniowania ciepła. Raczej w grę wchodzi przewodzenie ciepła, które przy szybie o grubości 4-6 mm, jest ogromne, i nawet nie pomaga w tym za bardzo wkładanie do palenisk szkła nisko emisyjnego. Dlatego większość producentów takich palenisk iddzie w kierunku wstawiania podwójnych szyb i zmniejszania maksymalnie ich powierzchni. Kłóci się to (rozmiar widoku ognia) oczywiście z "chciejstwem" przeciętnego posiadacza kominka, dla którego im większa szyba - tym lepiej.

No kurczę, co jak co, ale myślałem, że takich rzeczy w tym wątku to już nie będziemy musieli wałkować... :wink:

Myślę, że niepotrzebnie chcesz mieć wszystko na raz u siebie:

-idealnie sprawne palenisko

-jak największą masę akumulacyjną

-odbiór ciepła przez wodę

-super nowoczesny "dizajn" nie dostosowany w żadnym calu do walorów użytkowych takiego "kombajnu"

Owszem, można takie rzeczy (nie tylko u operatora jednej z sieci komórkowych) ale choćbyś nie wiem jak kombinował sprowadza się wszystko do kwestii finansowych - nie można mieć wszystkiego naraz i to jak najmniejszymi kosztami, choćbyś nie wiem jak kombinował.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No pochylenie tylniej scianki w ktorakolwiek strone na pewno zmieni kat odbicia promieniowania i zmniejszy emisje przez szybe. Moze nawet lepsze bylby pochylenie w dol bo dodatkowo zwiekszyloby temperature w palenisku. Tylko troche trudne wykonawczo.

Jednego nie rozumiem.

Mam w tej chwili kominek z taka sama szyba, ktory dodatkowo wieje z obudowy goracym powietrzem. Naprawde bez wiania goracym powietrzem bedzie duzo gorzej niz teraz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Bohusz!

 

Pisząc o dzieleniu się wiedzą, miałem na myśli Twoje zdanie, cytuję:

"Ja mogę powiedzieć jak wyglądały piece kaflowe wybudowane w 1929, a rozebrane przeze mnie 10 lat temu."

Myślałem, że rozwiniesz trochę temat, bo interesująco zacząłeś.

 

Ja14!

 

Jeżeli chodzi o przepływy ciepła, to rzeczywiście podałem wyniki dla przepływu ustalonego, ściany płaskiej nieskończonej i temperatury ośrodka na zewnątrz 20st, czyli sytuacji najbardziej ekstremalnej. Sam zacytowałeś zresztą część mojej wypowiedzi mówiącej, że temperatury będą na pewno niższe.

Taką to sytuację przyjmuje się do obliczeń wymurówek, jeżeli interesuje nas jakie materiały możemy zastosować. Uzyskujemy także odpowiedź na pytanie, czy nie przegrzejemy materiałów warstw pośrednich, nie w sytuacji typowej, ale właśnie w sytuacji ekstremalnej - lecz mogącej mieć miejsce.

Bardzo często temperatury warstw pośrednich nie są zgodne z intuicją. Wyobraźmy sobie sytuację, że mamy do dyspozycji idealny izolator i zastosujmy go na nasz piec. Wtedy temperatury wszystkich warstw będą równe i to temperaturze roboczej (po naładowaniu masy akumulującej). Temperatura kolejnych warstw spada tylko i wyłącznie jeżeli przepływ ciepła jednak następuje. Przesadzając z izolacją niestety możemy przegrzać wewnętrzną izolację.

Grunt jest tutaj trochę kłopotliwy, ponieważ nigdy nie wiemy, w którym momencie przestanie (ograniczy) nam ciepło odbierać, bo przy niskiej wilgotności może nam taki chamski numer wyciąć.

 

Jeżeli chodzi o zaprawę, cement możesz dodawać w sytuacji gdy zależy Ci na wiązaniu na zimno lecz nie spieszy Ci się zbytnio. Takie wiązanie wytrzymuje dość wysokie temperatury (do 600st) potem zanika i dalej działa ceramika.

Szkło wodne stosuje się dla szybkiego mocnego wiązania (klejenia) np. oporów, łuków itp. Obniża temperaturę spieku ceramicznego i nie powinno być stosowane w miejscach gdzie spodziewamy się temperatur pow. 1000st. Tam to już czysta zaprawa szamotowa, choć tutaj można też zastosować dodatkowy wiązacz chemiczny, np. siarczan glinu lu fosforan glinu.

Cementu portlandzkiego (o tym już pisałem) nie możemy przegrzać pow. 1100st, z przyczyn już opisanych w temacie betonów.

 

Pozdrawiam wszystkich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Tak sobie wczoraj siedziałem przy kominku i myślałem nad problemem z dużą szybą.

Pochylenie tylnej ściany paleniska jest kłopotliwe, ale możliwe do realizacji, przecież takie rozwiązanie mamy w kominkach otwartych (w swoim też takową murowałem).

Dodatkowo mam jeszcze wątpliwość dotyczącą dokładania drewna. Rozumiem ja14, że chciałbyś odpowiednia porcję drewna załadować na raz (czy to jest możliwe?)? Wtedy rzeczywiście możemy mieć do czynienia z potężną mocą, która będzie chciała wypromieniować do pomieszczenia. Można pomyśleć o dokładaniu mniejszych porcji, no ale wtedy przy tak dużym oknie nie wiem czy palacz nie musiałby się owinąć folią aluminiową. Chcemy przecież aby palenisko ceramiczne nagrzało nam się do wysokiej temperatury.

Sam z doświadczenia wiem jakie to uczucie stanąć naprzeciwko rozgrzanej do czerwoności ściany ceramicznej, po prostu z odległości 30 m mięknie na człowieku ubranie (był to kawał ściany) i to tylko z tytułu promieniowania cieplnego.

Dlatego rzucam taką myśl: czy nie lepiej byłoby przewidzieć z boku dodatkowych małych drzwiczek załadunkowych, a szklane główne otwierać tylko do wybierania popiołu? To też tak w związku z kwestią, czy w ogóle przy takiej konstrukcji paleniska da się takie drzwiczki podczas pracy otworzyć, czy nie nastąpi cofnięcie (pewnie tak będzie).

Jeszcze jedna myśl w sprawie ilości wypromieniowywanego przez szybę ciepła. Co powiecie na zastosowanie zewnętrznego stalowego ekranu, takiego jak mamy w mikrofalówce (tylko oczywiście nie z tej strony) z blachy perforowanej, czy nawet żaluzji - wtedy mielibyśmy już całkowitą swobodę regulacji koloru, natężenia itd. Takie rozwiązanie daje nam swobodę na etapie budowy pieca, bo jest dokładane do ścianki elewacyjnej po zakończeniu prac i nie wymaga zmiany konstrukcji całości (może się okaże, że nie będzie konieczne). Ekran ten musiałby być oczywiście dobudowany w formie dodatkowych drzwiczek (na zawiasach) i mieć zapewnioną swobodną konwekcję (co by się nie zwinął).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

(...)

 

Dodatkowo mam jeszcze wątpliwość dotyczącą dokładania drewna. Rozumiem ja14, że chciałbyś odpowiednia porcję drewna załadować na raz (czy to jest możliwe?)? Wtedy rzeczywiście możemy mieć do czynienia z potężną mocą, która będzie chciała wypromieniować do pomieszczenia. Można pomyśleć o dokładaniu mniejszych porcji (...)

Pozdrawiam

 

Ludzie wymyślili coś takiego, jak system dolnego spalania, który pozwala

na pokonanie wad górnego. Że w takim "kominku" nie tak łatwo ?

Myślę, że to nie takie trudne. Można zaprojektować palenisko w postaci

pionowego szybu, z boku widoku płomieni, z wylotem spalin u dołu. Wrzucanie paliwa górnym wlotem. Płomienie niewielkim skrętem wędrowałyby w stronę szyby. Spalanie znacznie wydłużone w czasie, dające gwarancję

czystych, gorących płomieni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtek

Ja raczej nie będę analizował wrażeń z rozbiórki tych pieców. Poprostu jest mi to niepotrzebne. No i również nie ma takiego zapotrzebowania.

 

Tak jak mówiłem jak byłeś u mnie, skupiam się nad jak najbardziej racjonalnym wykorzystaniem ciepła uzyskanego z korpusu wkładu kominkowego.

 

Własciwy dobór wkładu kominkowego, to znaczy jego kształtu do konkretnej sytuacji.

Czyli gdzie zastosować zgodnie z oczekiwaniami klienta wkład "głęboki" z głębokim paleniskiem a mniejszą szyba, a gdzie zastosować wkład płytki, z płytkim paleniskiem a z duża szybą. A gdzie wikład z głębokim paleniskiem i dużą szybą, itp. itp. Potem jak racjonalnie wykorzystać ciepło.

 

Szczególnie właśnie racjonalne wykorzystanie ciepła, a własciwie ciepłego powietrza. Jak i gdzie w ceramice "zmagazynować jego nadmiar, aby go wykorzystać gdy w wkładzie wygaśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Oto zdjęcie cegły izolacyjnej o której wcześniej wspominałem.

http://img34.imageshack.us/img34/1616/dscn2176j.th.jpg

Ważyłem ją - 1,8 kg ale nie wiem czy już jest całkiem sucha, bo to po zaledwie godzinnym pobycie na palniku.

Ma trochę nietypowe wymiary 220*110*60 i co gorsza jest bardzo nierówna.

Praktycznie nie ma szans na spoinę 2 mm.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Oto zdjęcie cegły izolacyjnej o której wcześniej wspominałem.

http://img34.imageshack.us/img34/1616/dscn2176j.th.jpg

Ważyłem ją - 1,8 kg ale nie wiem czy już jest całkiem sucha, bo to po zaledwie godzinnym pobycie na palniku.

Ma trochę nietypowe wymiary 220*110*60 i co gorsza jest bardzo nierówna.

Praktycznie nie ma szans na spoinę 2 mm.

 

Pozdrawiam.

 

Ta cegła to izolacyjna trocinówka szamotowa w gatunku L10 (zresztą wszystko jest na niej odbite). Powinna mieć wymiary 230x114x64, ale ze względu na to, że jest robiona na ceglarce z mas plastycznych i cięta na oko z pasma, wymiary (szczególnie długość) mogą być znacznie "przejechane".

Jest to "czysty" szamot, więc może pracować w ogniu, przy czym należy pamiętać o zmniejszonej wytrzymałości mechanicznej, dużej porowatości (mniejsza odporność chemiczna) no i niskiej przewodności, która może być zarówno zaletą jak i wadą. Pojemność cieplna oczywiście jest proporcjonalnie (do gęstości) mniejsza.

Dla tej cegły spoiny zakłada się z góry na grubość 5 mm z zaprawy szamotowej lub izolacyjnej (uziarnienie 0-2mm).

Ta akurat cegła jest (była niestety) produkowana w zakładach w lubuskim z ich własnych dość zanieczyszczonych glin. Odradzałbym zatem jej stosowanie (w odpowiedzialnych miejscach) w temperaturach maksymalnych dla szamotu.

 

A ważyć rzeczywiście powinna 1,8 kg.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Szczególnie właśnie racjonalne wykorzystanie ciepła, a własciwie ciepłego powietrza. Jak i gdzie w ceramice "zmagazynować jego nadmiar, aby go wykorzystać gdy w wkładzie wygaśnie.

 

Kaseta kominkowa,to taki wynalazek,co nie jest piecem ale oczekuje się od niej coraz częściej,by spełniała zadanie pieca(kumulowała ciepło).

Można więc odebrać ciepło od spalin,ale trzeba pamiętać, że spaliny z kominka mogą być słabej jakości i po zbytnim schłodzeniu odkładać się będą w tym akumulatorze.Dlatego nie należy przesadzać z jego wielkością.

Drugim sposobem może być włożenie między kasetę,a obudowę cegły magnezytowej i ona będzie wciągać ciepło od kasety jak gąbka wodę,a później będzie je oddawać.Do kasety można zastosować oba sposoby na raz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Hes - to o czym piszesz już wymyśliła i opatentowała oraz produkuje austriacka firma Gast. Ale jest to raczej ciekawostka na rynku piecowo-kominkowym. Do zobaczenia na ich stronach www.

Pozdrawiam.

 

A tu coś podobnego - wystarczy dorobić szybę:

http://heatkit.com/research/2009/lopez-rocket.htm

 

Tu z kolei coś podobnego do mojego przyszłego pieca - i nawet wielkość drzwiczek zbliżona:

http://heatkit.com/html/lopezt.htm

 

W ogóle polecam przejrzeć całą tę witrynę - mnóstwo ciekawych informacji.

 

Pozdrawiam.

 

P.S. Dzięki Wojtek za cenne informacje dot zapraw i cegły. Mam jeszcze parę pytań ale to później...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

....

Dodatkowo mam jeszcze wątpliwość dotyczącą dokładania drewna. Rozumiem ja14, że chciałbyś odpowiednia porcję drewna załadować na raz (czy to jest możliwe?)?

 

Na raz 30 kg to byłoby trudno. Planuję na 2 razy. Tak jest zresztą bardziej funkcjonalnie jak są mniejsze mrozy drudie dołożenie można sobie odpuścić.

 

.... Można pomyśleć o dokładaniu mniejszych porcji, no ale wtedy przy tak dużym oknie nie wiem czy palacz nie musiałby się owinąć folią aluminiową. Chcemy przecież aby palenisko ceramiczne nagrzało nam się do wysokiej temperatury.

Drugi raz dorzuca się gdy w palenisku zostaje już sam żar. Nie ma z tym problemu.

 

 

....Dlatego rzucam taką myśl: czy nie lepiej byłoby przewidzieć z boku dodatkowych małych drzwiczek załadunkowych, a szklane główne otwierać tylko do wybierania popiołu? To też tak w związku z kwestią, czy w ogóle przy takiej konstrukcji paleniska da się takie drzwiczki podczas pracy otworzyć, czy nie nastąpi cofnięcie (pewnie tak będzie).

Drzwiczki można otworzyć - trzeba tylko otworzyć szyber skracający obieg spalin. Bogusław nazwał to umownie TD.

 

..Jeszcze jedna myśl w sprawie ilości wypromieniowywanego przez szybę ciepła. Co powiecie na zastosowanie zewnętrznego stalowego ekranu, takiego jak mamy w mikrofalówce (tylko oczywiście nie z tej strony) z blachy perforowanej, czy nawet żaluzji - wtedy mielibyśmy już całkowitą swobodę regulacji koloru, natężenia itd. ....

 

Też o tym pomyślałem - w marketach sprzedają taki przenośne metalowe ekrany - mają chyba głównie chronić przed iskrami z kominków otwartych ale promieniowanie też raczej zatrzymają.

 

Mam jeszcze pytanie technologiczne odnośnie trocinówki - czy dopuszczalne jest wmurowanie takiej mokrej cegły czy należy ją wcześniej wysuszyć?

Rozumiem, że ze względu na szybkość wiązania dla amatora wygodniejsze będzie dodanie cementu do zaprawy szamotowej?

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

(...)

 

A tu coś podobnego - wystarczy dorobić szybę:

http://heatkit.com/research/2009/lopez-rocket.htm

 

 

WSZYSTKO mnie ciekawi, co dotyczy jakiegokolwiek pieca. Dzięki.

Pooglądałem.

 

Dlaczego im tak kopci z komina ? Jeszcze się z tego cieszą.

http://img36.imageshack.us/img36/6030/smokeqs.jpg

 

Pod zdjęciem napisali:

In the photo above, that is not smoke coming from the chimney. It is steam. This photo was taken during the cleanest portion of the burn.

Steam was wafting out slowly.

 

Co znaczy mniej więcej:

Na zdjęciu powyżej, to nie dym uchodzi z komina. To jest para. To zdjęcie zostało wykonane podczas najczystszej postaci płomienia.

Para unosiła się wolno.

 

Chciałem zauważyć, że para to wygląda tak, jak na moim awatarku, więc

może niech nie ściemniają...

 

http://img237.imageshack.us/img237/2567/parwod.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...