Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Bogusław_58

Recommended Posts

To znowu ja.

 

Cóż, na razie chciałbym jeszcze napisać coś na temat kosztów akumulacji kominkowych. Omawiane burzliwie rozwiązanie wymiennika akumulacyjnego to dopiero połowa drogi do pełnego systemu. Pozostaje jeszcze kwestia zmagazynowania ciepła produkowanego przez wkład kominkowy normalną drogą, czyli przez płaszcz.

 

Wcześniej jeszcze wspomnę o tej nieszczęsnej gęstości materiałów akumulacyjnych. Jest to ważny parametr, ponieważ cała ceramika posiada właściwie jednakowe ciepło właściwe odniesione do jednostki masy. Dlatego gęstość jest tutaj wyznacznikiem zdolności akumulacyjnych materiału.

 

Tylko po co stosować kosmiczne technologie (i kosmiczne ceny), by osiągnąć gęstość 2,85, kiedy mamy na rynku „normalne” materiały mające gęstość 3,0 (magnezyt) lub 3,8 – 3,9 (magnetyt).

Mam oczywiście nadzieję, że to 2,85 wiadomego materiału, to jest gęstość pozorna, a nie zwykła.

Tona materiału zawsze zmagazynuje nam tę samą ilość ciepła (w przybliżeniu), większa gęstość to po prostu mniejsze gabaryty akumulatora.

 

Teraz wrócę do kosztów.

Tona prostki magnezytowej to koszt rzędu 2500 zł z vatem, podobnie ma się sprawa z magnetytem.

Materiały te mają pewną wadę – nie mogą mieć kontaktu ze spalinami, przynajmniej w temperaturach, o których mówimy. Magnezyt jest wprawdzie materiałem należącym do grupy wysokoogniotrwałych (temp. stosowania pow. 1600 st.), niestety nie jest odporny na wilgotne i kwaśne spaliny. Ale co za problem. Same kanały dymowe można wymurować z cegły szamotowej, najlepiej impregnowanej kwasoodpornej (1200 zł/tonę), umieścić je w bloku magnezytowym lub magnetytowym, dobrać izolację zewnętrzną lub system kanałów konwekcyjnych i mamy naprawdę efektywny wymiennik. Wymiennik ważący tonę za jakieś 2 tys. zł + robocizna. Nie w każdym przypadku potrzebna jest oczywiście aż tona.

 

Jeszcze obudowa akumulacyjna wkładu. Tutaj sprawa jest dużo prostsza. Można ją po prostu wymurować z ciężkiej cegły magnezytowej lub magnetytowej, dobrać izolacje i gotowe. Tutaj też z tona materiału, a więc też około 2,5 tys. zł. + robota.

 

A jaka będzie piękna „retencja” ciepła, bo magnezyt ma wsp. przewodności 4-5, a magnetyt jeszcze lepiej. Poza tym dwie tony ceramiki nagrzanej do 150 st. to będzie odpowiednik 1000 litrowego bufora wodnego. Jak długo taki bufor może grzać chałupę, to można sobie poczytać na innych forach.

 

Na razie doszedłem do 4 tys. Kurczę co tu jeszcze wymyślić, żeby dobić do tych 15, a za tę kwotę był tam tylko wymiennik dla spalin i to nie tonowy, no i bez obudowy. Jeszcze oczywiście robocizna, no nie wiem ile ona może wynieść.

Jeszcze do tego projekt i obliczenia, no ale zawsze można to zrobić samemu, robić na „czuja”, albo jakaś dobra dusza forumowa pomoże.

 

Do tego jakbyśmy mieli dobre ceramiczne palenisko – to by była dopiero ciekawa dyskusja.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

He, he Forest jak zwykle, wpadl, podniosl cisnienie i zawinal kite LOL.

Halo Forest - a gdzie wymiana informacji?

Ops, przepraszam - poinformowal co sadzi o Wojtku i ze zna autora artykulu. Zapomnial poinformowac o zaletach produktu - a przeciez na nim pracuje. To ja pomoge. Otoz produkt ma niewatpliwie jedna zalete. Mozna z niego zrobic "system akumulacji" w jeden dzien zamiast babrac sie z cegla przez caly tydzien. To znacznie podnosi konkurencyjnosc zduna.

A klient niech placi - jakosc przeciez musi kosztowac...;-)

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtek,

 

z Twojego doświadczenia, jakiej przewodności cieplnej (przedziału) można się spodziewać od cegły z odzysku, np. takiej 100 letniej ?

 

Witaj!

 

Jeżeli jest to cegła szamotowa, to przewodność będzie podobna do tej dzisiaj podawanej - czyli jakieś 1,4 [W/m*K]. Przewodność zależy dość mocno od gęstości. Określ zatem gęstość cegły, podaj też co jest na niej wybite, wtedy będę mógł coś podać dokładniej.

Badanie przewodności jest dość drogie i właściwie niemożliwe do samodzielnego przeprowadzenia w domu, można oczywiście użyć metody porównawczej. Wziąć cegłę, której parametry znamy, podgrzać ją równo wraz z naszą i sprawdzać jak zmienia temperatura powierzchni przy ochładzaniu.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!

 

Prace chyba nie idą, bo mróz.

 

Musiałbyś napisać jak wyobrażasz sobie kształt i wymiary obudowy. Jak chcesz odbierać ciepło z obudowy, to znaczy czy sama ma być ciepła, czy ciepło ma być odbierane tylko z wnętrza.

Napisz też, czy dysponujesz jakimiś materiałami.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witaj!

 

Prace chyba nie idą, bo mróz.

 

Musiałbyś napisać jak wyobrażasz sobie kształt i wymiary obudowy. Jak chcesz odbierać ciepło z obudowy, to znaczy czy sama ma być ciepła, czy ciepło ma być odbierane tylko z wnętrza.

Napisz też, czy dysponujesz jakimiś materiałami.

 

Pozdrawiam

Trochę muszę uściślić:

-obudowa jest nie wykończona, ale jest;

-zostawiałem sobie z tyłu kominka coś w rodzaju "rewizji" - a wygląda to tak, że obudowa jest z cegły (niestety nie szamotowej) i ma kształt prostokąta bez tylniej ściany, ona jest z płyty gipsowej.

-mój kominek wygląda mniej więcej tak jak na linku o kominkach III generacji, trzecie zdjęcie.

-wkład jest na nogach podniesiony jakieś 40 cm,

I teraz Twoje pytanie.

Ciepło chciałbym odbierać stawiając tą ścianę jak najbliżej tylniej ściany kominka. Nie wiem tylko jak blisko i jak wysoko.

Czekam również na propozycję z czego to zrobić. I jak zacząć budować od wysokości 40 cm? Rusztowanie?

Pozdrawiam

ps. wstawiałbym fotki ale nie umiem :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze by było, żebyś jednak wstawił zdjęcie.

 

Generalnie to dobrze, że zrobiłeś obudowę z cegły. Tylną ścianę powinieneś też wymurować z cegły, zaczynając od samego dołu oczywiście.

Jeżeli chodzi o grubość, to zrób ją jak najgrubszą (oczywiście bez przesady). Zakumulowane ciepło będzie wtedy oddawane do środka.

Pytając o sposób odbierania ciepła z obudowy, miałem na myśli to, jak chcesz ogrzewać pomieszczenia - przez DGP, czy po prostu od ciepłej powierzchni zewnętrznej i przez kratki.

 

Musisz to zrobić tak, aby całość była stabilna i ściany powiązane ze sobą. Odległość ścian od wkładu określa zawsze producent, przyjmij minimalną dopuszczalną wartość.

 

Najlepsza byłaby tutaj cegła szamotowa, jeszcze lepiej jakaś inna cięższa - pisaliśmy o tym.

 

Pozdrawiam

 

P.S.

Za radą Bogusława, najlepiej będzie to omówić w tym drugim wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtek,

 

to nie jest szamotówka a zwykła "czerwona" cegła z rozbiórki byłego urzędu postawionego pod koniec zaborów :)

 

Przy okazji ja się podzielę moim problemem. Mam zamiar postawić "odbiornik" double bell (prostka szerokości x 4 prostki długośći x 15 prostek wysokości -stawiane na wąskim boku). Jak najwięcej ciepła chcę przekazać z "odbiornika" do fundamentu grzewczego legalett - nośnikiem ciepła w tym systemie jest krążące rurami fi 100mm ciepłe powietrze. Powietrze na powrocie muszę skierować do kanałów otaczających z tyłu i z przodu "odbiornik" celem ogrzania i ponownego wpłynięcia do płyty fundamentowej (via wentylator). Wymiennik ma zarazem stanowić warstwę jego obudowy. I tu zaczyna się problem z czego zrobić kanały tak aby były tanie, łatwe w postawieniu, dawały w miarę mały opór areodynamiczny i termiczny ? Rozważałem:

 

a) rury spiro 80 mm zalewane betonem, wady: drogie rury, kolanka, trójniki szczególnie, że musiałyby być dość gęsto.

b) murowane z cegły na węższym boku, wady: pracochłonne, bardzo szerokie ściany obudowy (kanałów)

c) kanały dymowe z ceramiki albo silkatu, również dość drogie 4PLN za sztukę (1 kanał)

d) pomysł z wczoraj, działowe albo szalunkowe wąskie (15-20 cm szerokości) pustaki betonowe lub żużlo-betonowe. Mają one spore otwory z góry na dół. Tanie, wąskie, łatwe w zabudowie ale czy żużlo-betonowe nie będą za ciepłe i promieniujące ?

 

Macie lepszy pomysł lub uwagi do powyższych wariantów ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wojtek,

 

to nie jest szamotówka a zwykła "czerwona" cegła z rozbiórki byłego urzędu postawionego pod koniec zaborów :)

 

 

Widzisz, takie moje skrzywienie zawodowe :wink: .

 

Cegła budowlana jest jest robiona tą samą technologią od setek lat, to po prostu wypalona glina (szamot zresztą też). Podawane przewodności to tak od 0,4 do 0,6 (nawet do 0,8, ale to chyba dla warunków wilgotnych) [W/m*K].

 

Co do tych rur - sprawdzałeś ceny rur do systemów rynnowych? Takich zwykłych stalowych ocynkowanych. Jako trójniki mogłyby służyć sztucery.

 

Też chętnie obejrzałbym schemat Twojego rozwiązania. A ciepło do wymiennika to z czego będzie pochodzić?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Na razie chciałbym pokazać schemat cyklonowego dopalacza lub wymiennika.

 

http://images42.fotosik.pl/150/5f2312724d8c58d0.jpg

Wspominałem,że można to testować na metalowej beczce z kanałem.

http://img14.imageshack.us/img14/6029/1008212w.jpg

Działa jak dobry "dolniak" z bez dymnym spalaniem

http://img41.imageshack.us/img41/6411/1008211.jpg

i czystym płomieniem.

http://img190.imageshack.us/img190/7643/1008208.jpg

Po dezynfekcji ogniem można włożyć solony boczek,

http://img189.imageshack.us/img189/7794/1008213.jpg

przykryć pokrywą,pozmieniać parametry w "palenisku"

http://img193.imageshack.us/img193/4521/1008215h.jpg

i za kilka godzin sprawdzić efekty.

 

http://img14.imageshack.us/img14/2523/1008219.jpg

Oczywiście przyda się w czasie Świąt Narodzin Króla Wszechświata .

Z tej okazji proszę o pojednanie i wybaczenie, i życzę wszystkiego co dobre.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

 

dziękuję za zainteresowanie moim tematem. Poniżej umieszczam szkice:

 

1) wyjaśniający zasadę działania fundamentu grzewczego Legalett

http://lh5.ggpht.com/_7x0bWwqGyEc/SzIFmGsuhOI/AAAAAAAAHBQ/gCahvqASmQs/s400/2009-12-23%20Legalett.jpg

2) Koncepcja mojego układu grzewczego

http://lh5.ggpht.com/_7x0bWwqGyEc/SzIFmonUzUI/AAAAAAAAHBU/v3Qe3KYR0QE/s400/2009-12-23%20Legalett%20%26%20DB.jpg

3) Przekroje układu.

http://lh4.ggpht.com/_7x0bWwqGyEc/SzIFnRlcGdI/AAAAAAAAHBY/BtCKTNYkV_s/s800/2009-12-23%20Legalett%20%26%20DB%20przekroje.jpg

 

Ja14, dzięki za pomysł z blachami trapezowi - bardzo ciekawy.

Wojtek, dzięki za odpowiedź ale co to są sztucery ?

Bogusław, na strona http://stove.ru (w języku rosyjskim i angielskim) jest poświęcona koncepcji swobodnego przepływu gazów FGM realizoanej w piecach DoubleBell (podwójny dzwon).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Filo, dzięki za zamieszczenie schematów. Bardzo ciekawe rozwiązanie planujesz. Na jakąś głębszą analizę, przynajmniej z mojej strony, trzeba będzie pewnie poczekać parę dni – sam rozumiesz. Teraz lecę ubierać choinkę.

Sztucery to elementy łączące rynnę z rurą spadową – takie powiedzmy prawie trójniki. Nie ma też większego problemu, żeby za ich pomocą połączyć rurę z rurą.

 

Bogusław, jak się patrzę na ten boczek, to żałuję, że mieszkasz na końcu świata. Zresztą tak jak ja, tyle że na drugim. Wpadłbym pobróbować.

 

W mojej rodzinie zawsze się wędziło na święta. Ja, wstyd się przyznać, nie umiem. Będę chyba musiał zbudować, taką cyklonową :wink:, a od Ciebie wezmę przepisy.

 

Mam nadzieję, że zachowasz zdrowie nawet po świętach.

 

Ja chciałbym także podziękować wszystkim przyjaciołom poznanym na forum za wszystkie miłe chwile. Chociaż jestem tutaj od niedawna, zadomowiłem się i chciałbym nadal z Wami wymieniać przemyślenia.

 

Także chciałbym przeprosić wszystkich, którym nieświadomie sprawiłem przykrość. Wybaczać chyba nie muszę, bo z Waszej strony spotkały mnie tylko same dobre rzeczy i do nikogo nie czuję najmniejszej urazy.

Z okazji nadchodzącego Święta Narodzenia Pańskiego życzę wszystkim forumowiczom rodzinnego i radosnego przeżywania tego niezwykłego czasu.

 

Marana Tha!

 

Szczęść Boże!

 

Wojtek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ grzewczy,który pokazałeś w punkcie 2 jest najsłabszy jaki widziałem w ciągu ostatnich 100 lat.Po Świętach możemy wrócić do tematu.

Jeśli dysponujesz innymi schematami wyjaśniającymi zasadę działania fundamentu,to bym prosił o wklejenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ grzewczy,który pokazałeś w punkcie 2 jest najsłabszy jaki widziałem w ciągu ostatnich 100 lat.Po Świętach możemy wrócić do tematu.

Jeśli dysponujesz innymi schematami wyjaśniającymi zasadę działania fundamentu,to bym prosił o wklejenie.

 

Co do Legalettu polecam ich stronę http://www.legalett.com/

Co do słabości układu to nie czuję się mocny do podjęcia polemiki. Polegam na mocniejszych w tej dziedzinie, obserwuję stale rosnące zastosowanie tego rozwiązania (DoubleBell) wśród zdunów http://www.MHA-net.org, wysoką ocenę układu przez instytucje badawcze (http://heatkit.com/html/lopezv.htm http://www.heatkit.com/html/lopezn.htm) i sama teoria swobodnego przepływu gazów też mnie przekonuje (http://mha-net.org/docs/v8n2/kuznetsov/freegasprinciple.doc).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...