Wojtek_796 10.02.2010 12:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2010 [...]Czy coś można powiedzieć z samego opisu, który zamieściłem powyżej? [...] Drugie pytanie, jak szamot znosi zimowanie pod gołym niebem [...] Witaj! Dobrze, że zajrzałeś i dobrze, że masz takie zamierzenia. Z opisu i zdjęć widzę, że masz dużo cegły krzemionkowej. Tutaj muszę Cię niestety zmartwić, nie nadaje się do domowego pieca. Ten materiał, chociaż ma wysoką ogniotrwałość, ma też niestety bardzo dużą rozszerzalność. Stosuje się je w piecach, które się rozgrzewa i już nie schładza. Ponowne rozgrzanie wymaga specjalnej procedury. Widzę, że masz tego sporo, to te cegły o ciemniejszej oliwkowo-żółtej barwie. Można je też poznać po dość małej gęstości (<2). Jeżeli decydowałbyś się na ich użycie musisz pamiętać o tym, że mają w niższych temperaturach bardzo małą odporność na wstrząsy cieplne. Stabilizują się dopiero powyżej 700st., a ich rozszerzalność może sięgnąć 2%, przy pierwszym rozgrzaniu nawet 4-5% (dochodzi jeszcze nieodwracalna rozszerzalność wtórna). Z dobrych wiadomości to to, że cegła w gatunku Bs (szamot) jak najbardziej się nadaje. Cegła w gatunku Al62 (wyr. wysokoglinowe) na palenisko jest idealna, bo jest odporna na żużel i wysoką temperaturę. Krzemionki możesz użyć na "elewacje" pieców (wysoka przewodność) i kanały spalinowe (są silnie kwaśne). Gatunek L-10 to szamot izolacyjny, dobry na izolację paleniska. Pozostałe oznaczenia niewiele mi mówią, to po prostu symbole formatów cegły - trzebaby poszukać w katalogach, ale i tak określają tylko kształt i są to chyba kształtki na sklepienie pieca (te długie to pewnie numery rysunków). Cegłą generalnie nie powinna leżeć pod chmurką, bo mocno nasiąka wodą i mróz może wywołać jakąś destrukcję i obniżenie wytrzymałości mechanicznej. Innych parametrów nie pogorszy i nie powinno być źle. Pękania raczej nie powoduje, raczej mikrospękania. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leśny_ziutek 10.02.2010 14:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2010 Dzięki Wojtku za użyczenie Twojej cennej wiedzy. Rozumiem, że ogólnie to co białe to szamot, to co ciemne, oliwkowe to krzemionka. Gdy kupowałem ten materiał to już miałem w świadomości, że produkowany jest szamot do różnych temperatur i że dobrze byłoby na wewnętrzną wyprawę paleniska zastosować ten bardziej wytrzymały. Ale prawdę mówiąc, gdy przed zakupem oglądałem palety to zwracałem jedynie uwagę czy w całości jest wystarczająca ilość "cegieł szamotowych" podobnych do tych jakie można zobaczyć w kastoramie - podejście zupełnego laika, ale z założeniem, że jak po sprawdzeniu okaże się, że materiał do niczego, to pójdzie na moją drogę - mam jeszcze 200 m do utwardzenia (nawet w tym zastosowaniu będzie stosunkowo tanio). Myślę, że te kilka palet z prostką o symbolu AL60 (symbol odczytany ze zdjęcia), które sobie zostawiłem wystarczy na moje potrzeby. Nadadzą się one na palenisko? Widzę, że wśród tych AL60 zdarzają się sztuki ciemniejsze, nawet takie oliwkowe. Czy przy wybieraniu cegły na wnętrze paleniska ma jakiś sens selekcja pod względem koloru? Do jakich temperatur może pracować krzemionka, aby problemy z rozszerzalnością i odpornością na wstrząsy cieplne nie występowały? Piszesz: Krzemionki możesz użyć na "elewacje" pieców (wysoka przewodność) i kanały spalinowe (są silnie kwaśne) Czy oznacza to, że krzemionka jest odporna ma działanie przechłodzonych spalin, w tym skroplin, które mogą się w takim przypadku pojawić? Jaką zaprawą należałoby je w takim przypadku łączyć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 10.02.2010 14:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2010 Jeżeli faktycznie masz kilka palet prostki w gatunku Al60, to zrobiłeś świetny interes, bo jedna paleta "w sklepie" kosztuje około 3000 zł.Także faktycznie reszty mógłbyś się bez smutku pozbyć. Dobra jest też do akumulacji, bo jest dość ciężka (gęstość ca. 2,3). Tej cegły szkoda na cały piec, daj ją tylko do paleniska. Na mniej obciążone elementy możesz użyć tej w gat. Bs. Krzemionki możesz "bezpiecznie" używać do mniej więcej 400 st., ale jeżeli byłoby jakiekolwiek ryzyko przegrzania, to lepiej uważaj.Jest bardziej odporna chemicznie na kwasy i żużel niż szamot, w końcu to prawie czyste SiO2. Najlepsza jest oczywiście cegła kwasoodporna, ale krzemionka też daje radę. Jest odporna na wodór, chlor (w ograniczonym zakresie), SO2 i proste kwasy, które to czynniki szamot np. niszczą. Co do koloru cegły Al60, to faktycznie niektóre mogą być takie trochę pomarańczowe - to żelazo je tak barwi i nie ma to większego wpływu na parametry, to skutek zmiennej atmosfery w piecu podczas wypalania. Cegłę krzemionkową do pracy w niskich temperaturach możesz łączyć zaprawą szamotową, zduńską najlepiej (zawiera dodatek cementu portlandzkiego).W kanałach spalinowych szamotowa też może być, ale lepsza byłaby kwasoodporna na wiązaniu hydraulicznym. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leśny_ziutek 10.02.2010 15:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2010 Jeżeli faktycznie masz kilka palet prostki w gatunku Al60(...) Tak wyglądają oznaczenia na zbliżeniu: http://www.dom-przyjazny.pl/sites/default/files/images/cegla_szamot.jpg Jeśli możesz, napisz jakie są orientacyjne parametry dla tego typu wyrobu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 10.02.2010 17:28 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2010 Ojej! Ta cegła ma tak z 25 lat. Ale to dobrze. Kiedyś robiono ją z lepszych surowców. Nie wiem, jakie parametry Cię interesują, te podstawowe to z grubsza: Ogniotrwałość pod obciążeniem >1550st.Wytrzymałość na ściskanie >30MPa.Gęstość pozorna ca 2,3. Nie wiem co to za format. Jeżeli dobrze widzę jest tam wybite "1131" - to jakiś nietypowy symbol - podaj dokładnie tę cechę, bo na zdjęciu nie widać dokładnie.Zresztą nieważne, wymiary przecież masz. Na pewno nie jest to prostka podstawowa. Jak potrzebujesz jeszcze jakichś informacji na temat tej cegły, to napisz. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
leśny_ziutek 10.02.2010 21:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 10 Lutego 2010 Serdeczne dzięki za tą dobrą wiadomość. W takim razie mam materiał na piece, o których myślę już od dawna. Z przeglądem wszystkiego muszę poczekać na koniec zimy. Przejrzę wszystko na okoliczność symboli i zgłoszę się do Ciebie z nimi - może jeszcze ciekawe rzeczy wyjdą na jaw. PS. Jak określiłeś wiek tej mojej cegły na aż 25 lat? Dla mnie ćwierć wieku temu to tak zamierzchłe czasy, że mam wrażenie, że nie znano wtedy u nas europalet na których stoją te cegły, choć pewnie się mylę Cegły na palecie spięte są oryginalnie taśmami stalowymi, a nie plastikowymi, z czym się nigdy wcześniej nie spotkałem. Do tego żadnych śladów zafoliowania. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 11.02.2010 06:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2010 Witam! Z tym wiekiem cegły to dość prosta dla mnie akurat sprawa.Po prostu ten gatunek nie jest produkowany przez zakład oznaczony literą "Ż" mniej więcej od takiego czasu.Wiąże się to z pewnymi zmianami technologicznymi, właściwie zmianą bazy surowcowej, ale to już osobna historia.To oczywiście nie jest na 100% pewne, mogę się mylić o kilka lat - może mieli stary stempel, ale wątpię.Nowszy byłby oznaczony Al62 - takie też chyba masz. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 11.02.2010 14:55 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2010 Wojtek. Przeglądam te filmiki i tak ciągle myślę,czemu na adresie firmy nie ma Twego nazwiska? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 11.02.2010 18:00 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2010 Na razie nie mam produktu, który porwałby tłumy i z którym możnaby się obnosić po jutubie. Możnaby coś z tym zrobić... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 11.02.2010 19:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2010 A teraz Wojtek to samo tylko z dwoma panami. Nie chodzi mi o reklamę tego produktu,tylko jak życie byłoby prostsze,gdyby produkowano w Polsce parę profili więcej. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 11.02.2010 20:29 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2010 Bogusław, nie ma problemu. Sprawę produkcji odpowiednich modułów możesz mi zostawić. Robiłem już bardziej skomplikowane rzeczy. Rzuć koncepcję i działamy Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 11.02.2010 21:26 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 11 Lutego 2010 Aż strach mnie obleciał.Najłatwiej jest podpuszczać innych. Muszę spenetrować najpierw, co tak na prawdę się już produkuje i kiedy dotrze to do Polski.Tak z marszu,to dużo pracy. Problemem zawsze jest środek pieca, czyli palenisko i dopalacz, i to powinno być produkowane jako "gotowiec" dla chętnych, do dalszego indywidualnego montażu.Przećwiczymy najpierw na sobie,czyli na mnie w mojej wytwornicy ,jeśli nie masz nic przeciwko.Spokojnie-płace za materiał. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 12.02.2010 08:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2010 Ciekawe czy w celu zmniejszenia wagi elementow daloby sie je wykonac jako pustaki zasypowe? Mozna by potem je zasypywac tam gdzie to potrzebne kruszywem izolacyjnym a w innych miejscach akumulacyjnym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 12.02.2010 09:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2010 Witam! Ja14, to jest słuszna koncepcja.To ze względu na stronę praktyczną, czyli łatwość transportu i montażu. Te wypełnienia - skłaniałbym się raczej ku betonowi (lepsza gęstość) - mogłyby spajać całość. W filmiku, do którego Bogusław dał link, gość, choć słusznej budowy, trochę się jednak spocił. Prefabrykaty tam przedstawione i tak wyglądały na dość lekkie, czyli to coś w rodzaju betonu izolacyjnego. Do paleniska zamkniętego mógłby być kiepski i jednak potrzebne by było coś ciężkiego z puściznami. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 12.02.2010 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2010 Myslalem, ze lepiej za bardzo nie spajac calosci w monolit ale jak tak mowisz to moglby to byc lekki beton izolacyjny i ciezki beton akumulacyjny.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Wojtek_796 12.02.2010 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Lutego 2010 Czytasz mi w myślach . Rzeczywiście najlepsze byłyby takie bloki kompozytowe, na zewnątrz ściana izolacyjna (lekki pustak) w środku ciężki beton półogniotrwały. Masz do tego głowę - musisz zmienić profesję . Ja ten patent już zastosowałem w praktyce. Mój kominek jest tak zbudowany. Oczywiście nie z pustaków tylko z cegły izolacyjnej, a puścizny są wypełnione ciężkim betonem. Palenisko szybko się nagrzewa, nadmiar ciepła jest przejmowany przez rdzeń. Potem ciepło jest oddawane we wszystkich kierunkach. To naprawdę działa. W kominku otwartym jest jednak dość duża trudność, polegająca na tym, że nie mogę zamknąć klapy kominowej po spaleniu drewna i dużo zgromadzonego ciepła ucieka kominem (żar gazuje). Muszę po prostu dorobić drzwi. W palenisku zamkniętym tego problemu nie będzie - zamykamy dopływ powietrza i cześć. Poza tym jeżeli piec byłby wyposażony w schładzacz spalin, to już wcale nie ma się czym przejmować. Oczywiście trzeba dobrać odpowiedni beton izolacyjny, są takie, nawet do 1600st. Jest jeszcze kwestia zabezpieczenia (uszczelnienia) takiego betonu w kanałach spalinowych - też sprawa do przejścia. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 13.02.2010 08:01 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2010 Gdy Ci dwaj panowie montują kominek,to myślałem,że używają poziomicy.A to żadna poziomica, tylko stalowa belka wzmacniająca nadproże.Po kolorze można przypuszczać, że nie jest tania.Wygląda na stal chromową żarowytrzymałą.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
ja14 13.02.2010 09:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2010 Zanim przejdziecie do paleniska to może pomyśleć nad pustakami zasypowymi - coś w rodzaju tego:http://img199.imageshack.us/img199/640/aaaaaary.th.jpg Zasypany betonem lekkim byłby to pustak kominowy, zasypany betonem ciężkim byłby to pustak akumulacyjny - coś ala cedbudu.Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 13.02.2010 09:56 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2010 Jak się przegląda te filmiki,to widać na nich konstrukcje grzewcze wykorzystujące zwykłe kamienie otaczaki lub łupane.Ciekawy jestem co to za masa tak ładnie wiąże.Widać to na tym pierwszym linku ,gdzie jest ten duży piec z dopalaczem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Bogusław_58 13.02.2010 12:25 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Lutego 2010 Idea tych pieców jest prosta:palenisko i dopalacz jest gotowcem,gwarantującym dobre spalanie i trwałość a dalej,to już według zamożności lub własnych możliwości twórczych.Taka prawdziwa demokracja grzewcza. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.