Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Bogusław_58

Recommended Posts

 

P.S.

Bogusław, to może jednak zrobić jakąś wstępną kalkulację, może udałoby się sprawę "spomiędzy bajek" wyjąć. :wink:

 

Przebadałem Wojtek sprawę, jak to jest w "naszej szerokości geograficznej" i doszedłem do wniosku,że najbardziej poszukiwanym u nas produktem jest kominek do ogrzewania domu i ładowania bufora.

W związku z tym ,że kasety i te z płaszczem wypuszczają średnio połowę opału kominem, można się pokusić skonstruować lekką wytwornicę z szybą,którą można ładować: bufor wodny,ceglany i gorące powietrze.

Piec bez elewacji też już się narysował.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 4,9k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Witam!

 

Bogusław, też tak myślę.

Taka betonowa kaseta koniecznie musi być wyposażona w dopalacz. Potem wymiennik ceramiczny - akumulator, w nim rurki z wodą.

Budowa całości z modułów.

Musi być to tanie i łatwe do zmontowania.

Wiosna idzie, można będzie myśleć o próbach.

 

Piec bez elewacji też już się narysował

 

Co masz na myśli?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Taka betonowa kaseta koniecznie musi być wyposażona w dopalacz.

 

Ja miałem na myśli urządzenie do maksymalnego zamieniania opału na ciepło,dlatego nazywam je wytwornicą.Naturalną częścią wytwornicy jest dopalacz.I to jest całe urządzenie.Ciepło z dobrego spalenia, można wpuścić do komina,lub schłodzić w wybranym rodzaju odbiorniku.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ile byś dał? :D

 

Tak na poważnie, to jeszcze myślę.

 

Problem polega na tym, że ten rynek jest dla mnie obcy. Szacując w pamięci bez problemu podałbym cenę, jeżeli pytałby odbiorca z przemysłu. Takie oferty piszę prawie codziennie.

Myślę jednak, że ta cena byłaby trochę "dziwna".

Każdy jednak bez problemu wcześniej, czy później mógłby się dowiedzieć. Zatem nie zdradzę tutaj jakiejś wielkiej tajemnicy jeżeli powiem, że tona prefabrykatów "wg rysunku" kosztuje brutto około 5-6 tys. zł. W tym oczywiście jest już narzut.

 

teraz trzeba wycenić know-how.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zatem nie zdradzę tutaj jakiejś wielkiej tajemnicy jeżeli powiem, że tona prefabrykatów "wg rysunku" kosztuje brutto około 5-6 tys. zł. W tym oczywiście jest już narzut.

 

teraz trzeba wycenić

 

To 1 kg prefabrykatów "wg rysunku "będzie kosztować 5-6 zł.

Jeśli rdzeń pieca TC waży 1250 kg i kosztuje 5000 "Baksów" to jeden kilogram tych prefabrykatów za oceanem kosztuje 10 - 12 zł.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

No właśnie nie jest całkiem tak.

 

Kilogram prefabrykatów ogniotrwałych może być tam tańszy niż u nas.

Kilogram tego pieca po prostu tyle kosztuje.

 

To jest ten problem, o którym wspomniałem. Zupełnie inne ceny są na rynku przemysłowym, inne na rynku indywidualnego odbiorcy (a pieniądze takie same).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie za bardzo rozumiem wszystkie "czarne dziury" polskiej gospodarki.

Mogę tylko przeliczać ile i jaki piec kosztuje za 1 kg.

Tulikivi z montażem w Polsce kosztuje 18-20 zł za 1kg ,a piec TC pewnie podobnie.

Robiąc samemu z cegły szamotowej można się "wyrobić" w 1 zł za kg.

Można się też spotkać z teorią,że najtaniej jest grzać wodę i przekazywać na podłogówkę,czy kaloryfery.Zbiornik buforowy się sam też nie zrobi a gotowe, te z niższej półki o pojemności 1000l kosztują ok 2-3 tyś. zł.Wychodzi,że 1l wody w buforze kosztuje 2-3 zł + koszt instalacji z piecem +koszt prądu, by te ciepło rozprowadzać.Do tego montuje się dodatkowy kominek lub piec.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wracając do tematu kominowego.

 

Już dwa lata temu zrobiłem dwa fundamenty 51 x 51 cm pod kominy murowane o kanale 27 x 27 cm. W tym roku przyjdzie czas na ich wymurowanie.

 

W tej chwili rozpatruję trzy szczegółowe rozwiązania:

 

1. Zrobić tak jak wstępnie planowałem. Muruję zwykły komin z dobrze wypalonej cegły na zaprawie cementowej, przekrój: 27 x 27 cm. Być może warto by zastosować lepszą zaprawę, bo to wydaje się najsłabsze miejsce tego rozwiązania.

 

2. Muruję jak w pkt 1. ale dookoła wkładu Bolesławiec - mieści się z zachowaniem dylatacji. Do wyboru przekrój kwadratowy 18x18 cm lub okrągły fi. 18 cm. Cena na Allegro za 6 mb kompletnego komina (wkład, izolacja, obudowa): 1185 zł. Przy rezygnacji z obudowy powinno wyjść taniej.

 

3. Jak w pkt 2. ale zamiast wkładu obmurować system samonośny Effe2 Domus. Rozwiązanie podobne do tego jakie często stosuje do swoich konstrukcji Marcus Flynn z Pyromasse. Piszą, że do pracy w 600 C, testowane w temp 1000 C. W kanał 27 x 27 cm wchodzi wersja o średnicy kanału 19 cm. Cena na Allegro za 6 mb: 1055 zł.

 

Z powyższych skłaniam się najbardziej do tej ostatniej opcji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg mojej wiedzy (niewielkiej) przekroj 27x27 przy wysokosci 6 m to stanowczo za duzo.

Te 6 mb to przykłady cenowe jakie znalazłem. Moje kominy mają według projektu po 7,5 m wysokości. Przyłączenie pieca do komina planuję przy podłodze (jak skończę projekt pieca to się pochwalę szczegółami).

 

Jeśli dobrze interpretuję to co można przeczytać na tym forum (np. tu) to zawsze lepszy przekrój za duży niż za mały. Istotniejsze jest, żeby komin nie wychłodził za bardzo spalin. Duży przekrój wydaje się bardziej chłodzić niż mały i to może być problem, gdy mamy konstrukcję z litej cegły, bez żadnej izolacji, którą długo się rozgrzewa.

 

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W konstrukcjach masywnych pieców ceramicznych istotne jest zatrzymanie w odpowiednim momencie przepływu gazów, aby zmagazynowane w piecu ciepło nie uciekało kominem.

Myślę o takim rozwiązaniu:

http://www.pyromasse.ca/camdo29.jpg

http://www.pyromasse.ca/camdo30.jpg

http://www.pyromasse.ca/camdo31.jpg

http://www.pyromasse.ca/camdo33.jpg

http://www.pyromasse.ca/camdo36.jpg

http://www.pyromasse.ca/camdo40.jpg

Ten szyber miałby być umieszczonym w kominie na takiej wysokości, aby pozostawał poza zasięgiem dzieci, czym wyżej tym lepiej (bez przesady oczywiście), bo chronimy w ten sposób dolną część komina przed penetracją zimnego powietrza, wlewającego się do niego od góry.

 

Przy montażu trzeba szyber nieco odchylić od poziomu, aby woda, która zawsze jakoś może się dostać do komina, nie wypływała po zasuwie na zewnątrz. Zastanawiam się jednak, czy woda która spłynie do środka, przy braku kapinosa, nie będzie miała szans na przesiąknięcie od spodu przez styk stali i zaprawy i wydostanie się na zewnętrzne ścianki wkładu. Przy większej jej ilości mogłoby to spowodować nieprzyjemną plamę na kominie.

 

Myślę o ulepszeniu tej konstrukcji tak, aby w takim przypadku woda miała jak najbardziej "pod górkę". Myślałem o zastosowaniu od spodu ceownika, zamiast kątownika, ale uświadomiłem sobie, że raczej nie znajdę profilu o odpowiednich wymiarach, a jeśli nawet znajdę to zawęzi się miejscowo przekrój komina, a przy tym może stworzyć się tu miejsce wykraplania kondensatu i korozji. Drugi sposób, to wyfrezowanie na całym obwodzie dolnego kątownika rowka (rowków) o głębokości 1-2 mm, który wypełnił by się zaprawą i stanowił uszczelnienie labiryntowe.

 

Problematycznym miejscem są też spawy poziome - trudno jest zachować tu szczelność, dodatkowo spawy są zwykle bardziej narażone na korozję.

 

Jakie zamknięcia stosujecie u siebie / planujecie / polecacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z każdego pieca po zakończeniu palenia i po odcięciu wylotu do komina ma prawo wydobywać się jakiś tam zapaszek więc może bez przesady z tym zamykaniem szybrem.

 

Czy nie wystarczy szczelne zamknięcie wszelkich WLOTÓW ?

Nie będzie wlotu, to niewiele wywieje kominem. Pozdrawiam HS

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z każdego pieca po zakończeniu palenia i po odcięciu wylotu do komina ma prawo wydobywać się jakiś tam zapaszek więc może bez przesady z tym zamykaniem szybrem.

 

Czy nie wystarczy szczelne zamknięcie wszelkich WLOTÓW ?

Nie będzie wlotu, to niewiele wywieje kominem. Pozdrawiam HS

 

No właśnie... Wystarczy?

 

Przy -20 C nic nie musi wywiewać z komina. Przy odpowiedniej jego średnicy ciężkie, zimne powietrze po prostu się tam wleje. Łatwo nie łatwo, ale się wleje, wypierając ciepłe. Tak myślę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sa rozne szkoly. Forest twierdzi, ze zrobienie szybra jest karygodnym bledem za ktory kiedys wyrzucano z cechu. I rzeczywiscie w starych piecach kaflowych raczej szybra nie spotkasz. Zdunowie z mha z kolei polecaja stosowanie szybrow. Z tym, ze raczej umieszczaja je w piecu (lub czopuchu) a nie w kominie. Moze dlatego, ze w razie potrzeby latwiej je wymienic.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsze byłoby zamknięcie ma szczycie komina, np uruchamiane z dołu linką. W ten sposób można by zminimalizować straty ciepła przez komin - ale to trudne do wykonania, a i pewnie z awaryjnością może być różnie.

 

raczej umieszczaja je w piecu (lub czopuchu) a nie w kominie. Moze dlatego, ze w razie potrzeby latwiej je wymienic.

Też się nad tym zastanawiam. Umieszczenie zamknięcia na wejściu do komina likwiduje też problemy, o których wspomniałem wcześniej. Brak ingerencji w komin może być więcej warte niż te 2 m zamkniętego ciepłego komina...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Forest twierdzi, ze zrobienie szybra jest karygodnym bledem za ktory kiedys wyrzucano z cechu.

W przypadku zasilania pieca powietrzem z wnętrza domu to się rozumie samo przez się. Jednak w dobie szczelnych palenisk, z doprowadzeniem powietrza rurą spoza domu, przy zbyt wczesnym zamknięciu szybra problematyczne gazy mają się gdzie cofnąć.

 

Wydaje się, że należałoby unikać rozwiązań, gdzie można szczelnie zamknąć jednocześnie wylot i dolot. Wtedy jedyna droga dla potencjalnie trujących gazów to wnętrze naszego domu.

 

Miło by było mieć automatyczne rozszczelnienie szybra (i to porządne) przy otwarciu pieca. To trudne, ale można pomyśleć o mechanizmie, który nie pozwoli na otwarcie drzwiczek, przed pełnym otwarciem szybra.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...