Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Piec gazowy - jakie zapotrzebowanie kW


Damon

Recommended Posts

ale jesli chodzi o ogrzewanie wody 120l to juz niestety musze sie liczyc z tym ze po pierwsze czekac bede na ta wode ok 1,5 godziny

W takim razie odpowiem:

 

TWÓJ ZAPRZYJAŹNIONY INSTALATOR MA NIEWIELKIE POJĘCIE

 

zakładając że woda w kranie ma 10 stopni a ty chcesz ją podgrzać do 60 stopni, to żeby podgrzać 120 litrów dla kotła 14kW będziesz czekał 30 minut a nie 1,5h!

Piec 24kW taką czynność zrobi w około 17,5 minuty.

 

W tych obliczeniach jest dodatkowo jeden myk: sytuacji w których grzejesz wodę od 10 stopni do 60 jest w praktyce zapewne z 1% całej pracy na rzecz CWU. Zazwyczaj CWU ustawione jest na 45-50 stopni a podgrzewanie jest od 20 w górę, co sprawi że te długości podgrzewania jeszcze spadną.

 

i w czasie kiedy piec bedzie ta wode podgrzewał wyłacza mi sie kaloryfery i podłogówka...

A to prawda.

 

ryzyko zima ze troche zmarzne:)

Nie wiem jaki masz dom, ale jak ma być u ciebie tak ocieplony że w przeciągu 1,5h temperatura bez ogrzewania spadnie o 10 stopni to nie wiem czy stać cię na ogrzewanie gazem!

 

Mowi ze mozna kupic piec od 7 do 24 i ustawic centralne na 7kw a Cwu na 24 wtedy wode ciepła bede miala w przeciągu 20 min i nie ma to nic wspólnego z wiekszym poborem gazu. I co Wy na to?:):)

Ja na to że chłop jest chyba niedouczony lub za wciskanie kitu mu płacą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 222
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Hans Kloss ja się nie chcę porównywać. Lepiej ociepliłeś dom, masz mniejsze zużycie. Ja niedopilnowałem pewnych spraw i mam co mam. Tematem tego wątku jest Piec gazowy - jakie zapotrzebowanie kW.

Od zapotrzebowania na kW zależy dobór kotła o znamionowej mocy. I chyba zgodzisz się z tym co napisano w poradniku "Viessman - Technika kondensacyjna":

Wybór znamionowej mocy cieplnej

Kocioł grzewczy dobiera się tak, by mógł w pełni pokryć zapotrzebowanie ciepła przy najniższej występującej temperaturze zewnętrznej. Projektowe temperatury zewnętrzne w  Niemczech wynoszą od -10 do -16°C. Tak niskie przeciętne temperatury dzienne występują jednak bardzo rzadko, w związku z czym kocioł musi pracować swoją pełną mocą tylko przez kilka dni rocznie. W pozostałym czasie potrzebna jest zaledwie część jego znamionowej mocy cieplnej. W skali roku większość potrzebnego ciepła grzewczego produkowana jest przy temperaturach zewnętrznych wyższych od temperatury zamarzania (0 do 5°C) (rys. 7).

Wynika stąd, że średnie obciążenie kotłów grzewczych w skali roku nie przekracza 30%.

 

Ja mam zapotrzebowanie ok. 10 kW (w projekcie jest 12,8 kW). Dobrałem kocioł 3,3-14,2 kW, który pokrywa w pełni zapotrzebowanie przy najniższej występującej temperaturze zewnętrznej. Nawet przy maksymalnych mrozach będzie obciązony na ok. 75%. A dla większości okresu grzewczego będzie obciążony na 30%. Czyli co, popełniłem jakiś błąd? Czy "mocniejszy" kocioł spowodowałby u mnie mniejsze zużycie? Wątpię. Nie wiem, co Ty chcesz udowodnić, a może raczej usprawiedliwić swój wybór? Podążając Twoim schematem myślenia, to dlaczego nie dać kotła 35 kW, powinien mieć jeszcze większą sprawność przy mniejszym obciążeniu.

Co mam doradzić przykładowo iwett27, której dom ma powierzchnię 130 m2 i będzie dobrze docieplony? Pewnie zapotrzebowanie na c.o. wyjdzie ok. 6 kW. U mnie na 200 m2 kocioł sobie radzi, to tym bardziej u iwett27. Na brak c.w.u. nie narzekam. A oprócz tego Junkersa są inne kotły, choćby te z mojej listy "malutkich":

 

Geminox THRi 1-10C (1,1 - 9,5 kW dla 40/30)

Elco Thision 13 (2.2 - 14 kW dla 40/30)

Geminox THRi 2-17C (2,3 - 16,9 dla 40/30)

Remeha Quinta 10 (2,9 - 11,6 kW dla 40/30)

Paradigma Modula 10 (2,9 - 11,6 kW dla 40/30)

Giersch Giegastar 11 (2,9 – 11,6 kW dla 40/30)

Buderus GB142-15 (3,0 - 15 kW dla 50/30)

Buderus GB162-15 (3,1 - 15,2 kW dla 50/30)

Wolf CGB-11 (3,6 - 10,9 kW dla 50/30, moc dla zasobnika cwu 14,6 kW)

Junkers Cerapur (3,7 - 14,2 kW dla 40/30)

Brötje WGB 15C lub BBS-15C (3,7 - 15,6 kW dla 50/30)

Viessmann Vitodens 300-W (3,8 – 13,0 kW dla 50/30, moc dla zasobnika cwu 16,0 kW)

Weishaupt WTC 15-A (4,3 - 14,7 kW dla 50/30)

Coopra 15B (4,2 - 15,3 kW dla 50/30)

Vaillant ecoTec plus 126-3-5 (5,3 – 12,9 kW dla 40/30)

 

Wybór jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hans Kloss ja się nie chcę porównywać. Lepiej ociepliłeś dom, masz mniejsze zużycie. Ja niedopilnowałem pewnych spraw i mam co mam. Tematem tego wątku jest Piec gazowy - jakie zapotrzebowanie kW.

Od zapotrzebowania na kW zależy dobór kotła o znamionowej mocy. I chyba zgodzisz się z tym co napisano w poradniku "Viessman - Technika kondensacyjna":

Wybór znamionowej mocy cieplnej

Kocioł grzewczy dobiera się tak, by mógł w pełni pokryć zapotrzebowanie ciepła przy najniższej występującej temperaturze zewnętrznej. Projektowe temperatury zewnętrzne w  Niemczech wynoszą od -10 do -16°C. Tak niskie przeciętne temperatury dzienne występują jednak bardzo rzadko, w związku z czym kocioł musi pracować swoją pełną mocą tylko przez kilka dni rocznie. W pozostałym czasie potrzebna jest zaledwie część jego znamionowej mocy cieplnej. W skali roku większość potrzebnego ciepła grzewczego produkowana jest przy temperaturach zewnętrznych wyższych od temperatury zamarzania (0 do 5°C) (rys. 7).

Wynika stąd, że średnie obciążenie kotłów grzewczych w skali roku nie przekracza 30%.

 

Ja mam zapotrzebowanie ok. 10 kW (w projekcie jest 12,8 kW). Dobrałem kocioł 3,3-14,2 kW, który pokrywa w pełni zapotrzebowanie przy najniższej występującej temperaturze zewnętrznej. Nawet przy maksymalnych mrozach będzie obciązony na ok. 75%. A dla większości okresu grzewczego będzie obciążony na 30%.

Jak patrzę na moc i pracę swojego kotła to dla CWU też widzę, że kocioł przez cały czas nie jest na 100% mocy a moduluje. Np. podczas ustawionej dezynfekcji (wymagana temperatura 70 stopni) oczywiście na samym początku zaczyna grzać ze 100% mocy ale z biegiem czasu już dla 80/65 schodzi do 55% swej mocy a na zasobniku jest wtedy około 60 stopni. Wraz ze spadkiem różnicy pomiędzy zasilaniem a powrotem oczywiście modulując palnikiem obniża płynnie co 1% swoją moc. Na samym końcu moc kotła to 50%.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, co Ty chcesz udowodnić, a może raczej usprawiedliwić swój wybór? Podążając Twoim schematem myślenia, to dlaczego nie dać kotła 35 kW, powinien mieć jeszcze większą sprawność przy mniejszym obciążeniu.

Co mam doradzić przykładowo iwett27, której dom ma powierzchnię 130 m2 i będzie dobrze docieplony?

Niczego nie chcę udowodnić tylko wyjaśnić jak to jest. Jakie sa straty na taktowanie kotła? Jakies są, ale nikt nie wie jakie. Czy duży kocioł pracujacy w zakresie najniższego obciążenia kotła osiaga istotnie wyższą sprawność, niz mniejszy piec, dla którego taka moc stanowi większe obciążenie?

Ty nie dopilnowałeś tematów przy ociepleniu domu, a ja kompletnie sie nie znałem na zasadach doboru kotłów i w ogóle teorii instalacji grzewczych - zaufałem fachowcowi. Dopiero jak to poznałem to poprawiłem jeden błąd przy obiegu mieszacza podłogówki, wyregulowałem sobie automatykę. A teraz chce sie upewnić, jaki piec (zakres mocy) byłby idealny i czy to ma istotne znaczenie.

Proszę, nie wypaczaj sensu tego co piszę wywodząc jakieś sugestie o instalowaniu jakiś wielkich pieców zawsze i wszędzie. Koleżance iwett27 sygeruję zresztą podobnie jak Ty, więc nie przesadzaj.

Denerwuje mnie też fakt, że informacje o doborach mocy kotłów to głównie beletrystyka (również ten fragment z Viessmanna). Dlaczego do tej pory nikt nie stworzył prostej tabelki dla fachowców i dla klientów, z której np. koleżanka iwett27 dla już znanych parametrów domu i instalacji mogłaby sobie sama wyczytac, jaki zakres mocy kotła jest optymalny?

Na infolinii (technicznej) Junkersa dotarłem do człowieka, który jest tam jednym z szefów. Ma do mnie oddzwonić. Ja podchodze to tematu pragmatycznie a nie emocjonalnie, jak Ty. Jak sie dowiem czegoś ważnego dla tej sprawy to napiszę - również jak sie okaże, że w 100% masz rację. Temat nie jest taki oczywisty, skoro jak widać duża część (większość?) fachowców doradza większe piece.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pewno nie 10m chyba sie komuś coś pomyliło. Musi być nie mniejsza niż 0.5m ale przy mocy pieca do 21kW!!! i 2,5 metra od gruntu. Powyżej 21kW raczej komin tradycyjny z wkładem z kwasówki lub szamotu(większe średnice) ale niejestem pewien do końca z tym powyżej 21kW.

Chodzi o to żeby niewciągało spalin przez okno do środka jak jest uchylone. Mogą być kłopoty z odbiorem bydynku ale to pikuś w porównaniu z zatruciem członka rodziny!!! Przepis jak najbardziej ważny i należy sie do niego stosować!!! Ja osobiście bym dawał "jak jest możliwość" min 1m od okna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam:) Wybór pieca zakończony:) Był instalator i powiedział, ze w zupełności WYSTARCZY piec 14KW!!!!!!! Takze bierzemy tego malutkiego junkersa:):):) Bardzo Wam dziekuje za pomoc w wyborze!!!!!!!!!!!!!!!!! Dzieki Waszym opiniom udało mi sie przekonac instalatora który początkowo mówił tylko o 24KW:)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam:) Wybór pieca zakończony:) Był instalator i powiedział, ze w zupełności WYSTARCZY piec 14KW!!!!!!! Takze bierzemy tego malutkiego junkersa:):):) Bardzo Wam dziekuje za pomoc w wyborze!!!!!!!!!!!!!!!!! Dzieki Waszym opiniom udało mi sie przekonac instalatora który początkowo mówił tylko o 24KW:)

I jak się tłumaczył dlaczego wcześniej proponował 24kW?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, zgodnie z zapowiedzią, pare słów po rozmowie z doradca technicznym Junkersa, a propos chrakterystyki mocy kotłów itd (to był doradca oczko wyżej, niż ci, do których mozna sie dodzwonić bezpośrednio przez infolinie techniczną). Ciekawostki sa nastepujące:

1. Straty na taktowanie w przypadku takiego kotła jak mój (Cerasmart Modul ZBS-22) są pomijalnie małe. Kocioł startuje z minimalną moca grzewczą (tak działa jego sterowanie), a nie maksymalną, jak tu często sugerowano. Dopiero po krótkim czasie moc ustala sie wg modulacji. Udział strat kominowych też sie nie zmienia, bo w czasie, gdy kocioł nie grzeje wentylator nie pracuje, więc nie ma ciągu do komina (ważne - cecha kotłów z zamknieta komora spalania).

2. Sprawności kotłów większego i mniejszego, pracujacych z ta samą moca i przy tej samej temp spalin, sa praktycznie takie same (przynajmnej przy porównaniu ZBS-16 - ten ma 16kW max i ZBS-22 - te kotły maja te same wymienniki, a różne palniki).

3. Bardzo ważnym kryterium sa potrzeby CWU. Jak stwierdził doradca, idealnie byłoby mieć 2 kotły :D : do CO i do CWU. W skrajnych przypadkach te dwie potrzeby trudno pogodzić. Jest gdzieś parametr dla systemu CWU, który mówi, na ile łazienek jest on wymiarowany: kocioł i zasobnik. Zapomniałem jak on sie nazywa (może ktoś biegły przypomni), ale dla mojego kotła wynosi 1,6. To oznacza, że jest wymiarowany na 1,6 łazienki, czyli 2. Ja mam 3 łazienki i to w opinii doradcy przesądza, że mam kocioł ok. Czyli dla potrzeb CO mógłby byc mniejszy ale nie dałby sobie rady z CWU.

 

Ważna rzecz. Podobno kotły zintegrowane z CWU sa jedynymi, które sa w stanie w pełni kondensować przy podgrzewie CWU (przynajmniej w ofercie Junkersa). Wynika to z konstrukcji ich systemów podgrzewania (zasobnik warstwowy + konstrukcja wymiennika). W moim przypadku potwierdzam (temp zadana CWU to 42st). Przy dużym poborze CWU na zasilaniu mam max 64st (typowo poniżej 60st). Więc temperatura spalin praktycznie nie przekracza nigdy 56st - wartości granicznej dla kondensacji.

 

I ciewkawostka nt kaloryczności gazu. Jak jest problem z wydajnościa dostaw gazu (na wschodzie przykręcą kurek) to gazownie, chcąc utrzymać wymagane ciśnienie w instalacji, "dokładają" azot. Była o tym nieraz mowa na forum. Ja rzeczywiście miałem tak, że w lutym i marcu zużywałem średnio tyle gazu, co w okresie zimniejszym (grudzień - styczeń). Chyba tym to mozna wytłumaczyć, bo na jesieni zuzywałem wyraźnie mniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam serdecznie osoby uczestniczące w tym temacie.

Na początek powiem że przeczytałam ten wątek. Nic nie rozumiem. Jestem z wykształcenia filozofem etykiem więc pewnie to nic dziwnego, ale za nic nie mogę pojąć tych zawiłości. Właśnie zakupiliśmy z mężem projekt i ja załatwiam papierki, ale też pewnie decyzje co do wyboru instalacji. Składałam w gazowni prośbę o wydanie warunków technicznych czy jakoś tak. Zaznaczyłam że chcę mieć piec dwufunkcyjny, pomyślałam że to lepiej niż jedno. Ale nie wiem jaka jest różnica. Mam nadzieję że nie nabroiłam

Pomocy

Domek ma nieużytkowe poddasze, około140 pow. użytkowej i podwójny garaż w bryle. Kubatura coś około 950 (sułtan 2g dominanta). Postanowiłam że chce korzystać z kominka z płaszczem podłączonego do co, solarów, gaz ziemny i bardzo bym chciała wentylacje z odzyskiem ciepła. Ściana porotherm25+15styropian, w podłodze 12styropian. Czy ktoś mógłby mi poradzić jaki piec. To znaczy napisać dokładną nazwę, bo ni w ząb sama nie mogę pojąć o czym wy piszecie, a co za tym idzie wybrać. Mam większe zaufanie do WAS FORUMOWICZÓW niż do przedstawicieli firm.

Z góry bardzo dziękuję

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

re : misiakulka

Widziałem projekt sułtan 2g i powiem że lepiej dla ciebie byłbi kocioł gazowy jednofunkcyjny z zasobnikiem ciepłej wody użytkowej (CWU).

Przy kotle 2-funkcyjnym (patrząc na plan parteru) masz duże odległości z pom. gosp. do łazienki z wanną( ok.12 m)i kuchni (5m), a tam potrzebna będzie ciepła woda od zaraz a nie po 20 sekundach od odkręcenia kurka .

 

Dla Twojego komfortu bez obiegu cyrkulacji wody ciepłej nie obędzie się w łaziece i kuchni.

 

Najlepiej weż plan parteru i zaciągnij informacji u przyszłych kandydatów na wykonanie instalacji CO i CWU ( niech zrobią kosztorys wraz z proponowanymi rozwiązaniami i typem pieca).

 

Co do marki pieca to tak jak z samochodem: jeden chwali i chce Merca , drugi BMW a trzeci LEXUSA :lol: :lol: :lol:

 

A one wszystkie maja dobrą opinie i tak jest z kotłami, :D :D :D

ja wybrałem JUNKERSA kondensacyjnego 1-funkcyjnego i zasobnik 300l

( kocioł przystosowany do współpracy z solarami )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ziomkinię (Stare Babice) :D

Co do współpracy pieca gazowego z kominkiem z płaszczem wodnym, to pewnie sa sposoby. Ale zanim zainwestujesz w ten kominek, upewnij sie, po jakiej cenie możesz pozyskac drewno do tego kominka. Bo jak rzędu 170zł/m3 (typowa cena pocietego drewna w tej okolicy) to od razu powiem, że koszty ogrzewania wychodzą porównywalne z gazem ziemnym, jesli będziesz miała dobrą instalacje gazową z kondensatem. Może płaszcz wodny jest ekonomiczniejszy (nie wiem), ale ja mam kominek z DGP i drewnem w takich cenach to mozna palić juz bardziej rekreacyjnie :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...