Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Piec gazowy - jakie zapotrzebowanie kW


Damon

Recommended Posts

Drodzy państwo ile jest tych dni -10 do -20?????????? Po co patrzeć na jakieś wykresy 100% obciążenia. Kiedy macie zapotrzebowanie na moc 20kW?????????? Chyba w starej szopie takie bedzie :wink: albo jakimś kurniku i kaloryferze przemysłowym w warstacie. Patrzmy na dolne zakresy, to jest ważne moim zdaniem. Kto ma możliwość to tam gdzie terakota niech wsadza podłogówe. Dla obliczeniowego zapotrzebowania 13kW (przy-20) piec 3.3-14kW wystarczy w zupełności. I tak bedzie chodził przeważnie na 3-4kW do CO. A już w zupełności nierozumie ograniczanie kotła 6-24kW na 6-10kW jeśli są na rynku kotły np 3.3-14kW.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 222
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

I jeszcze jedno, na wykresie dla osi x wartość 100, czy -15 st.C to dla mnie 11 kW, a dla innego może być 9 kW. To jest to zapotrzebowanie na ciepło. Dlatego też instalatorzy (serwisanci) ograniczają moc dla c.o. do niewiele wyższej od zapotrzebowania. Hans Kloss odpowiedz do ilu masz ograniczoną moc dla c.o.? Chyba nie jest to maksymalna dla kotła?

 

O! Zaczynaja nam sie zbliżac stanowiska :D Już widzimy, że sprawnośc jednak zależy od stopnia obciążenia kotła. Tak, dobrze zwymiarowane temperaturowo CO przy maksymalnej mocy mniejszego pieca, będzie kondensować, ale z odpowiednio mniejszą sprawnością. I tylko dla przypadku podłogówki odpowiednio niskotemperaturowej byłoby to 102-103%. A typowo w instalacjach mieszanych będzie pewnie mniej. Gdyby czytać dosłownie wykres, Twój piec dający średnio moc 10kW, jest w 71% mocy max, czyli pracuje na 106% sprawności, a mój na 107% (obciążenie 49%). I odpowiednio przy wyższych mocach (też przy CWU) różnica sie powiększa. Jaka może wyjść rzeczywista efektywna różnica, who knows? Czy to wiecej, niz potencjalne straty na taktowanie przy małych mocach, who knows? Tych strat chyba nikt jeszcze nie zmierzył.

 

Co do ograniczeń mocy - w ogóle (chyba) nie mam ograniczonej mocy kotła. A po co?

Max temperatura na kaloryfery zadana przez pogodówke przy -20st była 47st.

Przy podgrzewie CWU temperaturę zasilania mam do ok 60st. Może gdybym sie umówił i jednocześnie zaczął napełniac 2 wanny i w 3 łazience ktos brał intensywny prysznic to piec by wszedł w jakis wyższy zakres mocy. Ale własnie ten zapas mocy byc moze zapewnia nieco wyższą srednią sprawność. Ot, taka hipoteza, ale w świetle teorii cos w tym moze być. I może więcej, niż taktowanie (te potencjalne straty) :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ograniczeń mocy - w ogóle (chyba) nie mam ograniczonej mocy kotła. A po co?

 

A skąd to chyba, sprawdź funkcję serwisową 1.A. i będziesz wiedział po co?

A stanowiska nam się nie zbliżają, Ty nie rozumiesz co ja piszę. Ty bronisz zawzięcie swojego. Masz niskie zużycie gazu to fakt, ale to nie zawdzięczasz doborowi kotła, tylko dobremu zaizolowaniu przegród!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do ograniczeń mocy - w ogóle (chyba) nie mam ograniczonej mocy kotła. A po co?

 

A skąd to chyba, sprawdź funkcję serwisową 1.A. i będziesz wiedział po co?

A stanowiska nam się nie zbliżają, Ty nie rozumiesz co ja piszę. Ty bronisz zawzięcie swojego. Masz niskie zużycie gazu to fakt, ale to nie zawdzięczasz doborowi kotła, tylko dobremu zaizolowaniu przegród!

 

Sprawdziłem, u mnie to funkcja 5 (Junkers ZBS-22). Tam jest ustawiona max moc 21kW (nie wiem czy serwis to zmieniał, ale to bliskie nastawie fabrycznej wg instrukcji). I nadal nie wiem co to wnosi w moich warunkach. U mnie automatyka i jej ustawienie zapewnia, że piec nie "wyskakuje z posad" nawet przy taktowaniu.

Co do stanowisk, trudno. Ja już uznałem, że w sprzyjających warunach mniejszy piec z mocą maksymalną może kondensować. Ale Ciebie zdaje się nie przekonam do niczego.:cry:

Patrząc na dane techniczne odnośnie temp spalin, model ZBS16 (moc 4,3-16,1kW) dla instalacji 40/30 ma temp spalin przy mocach min/max odpowiednio 49/30. Mój piec (moc 8,6-21,8kW) ma ten zakres temp 72/32. Gdyby załozyć liniową funkcję temp spalin w zależności od mocy, to przy 10kW piec ZBS16 miałby temp spalin ok 39st, a ZBS22 ok 36st. To który z nich pracuje z większą sprawnością? Ten, który pracuje w dolnym zakresie swojego przedziału mocy.

I to sie trochę kłóci z wnioskami kolegi slawos:

Dla obliczeniowego zapotrzebowania 13kW (przy-20) piec 3.3-14kW wystarczy w zupełności.

Jak sobie docieplisz dom i znacznie obniżysz zapotrzebowanie, wtedy na pewno bardziej wykorzystasz zalety małego pieca. Ale jest prawdopodobne, że dla CWU i przy wyższych mocach (zimniej na dworze) dla tak dużego domu jak Twój lepiej sprawdziłby sie większy piec. Może jego rzeczywista średnia sprawność byłaby wyższa.

Docieplisz (np ściany na poziomie co najwyżej U=0,22) - może kiedyś porównamy.

Finalnie efekty zużycia gazu (oprócz "ciepłoty domu") i tak bardziej zależą od zwymiarowania samej instalacji i dobrej (oraz dobrze ustawionej) automatyki.

I to już chyba wszystko co mam do powiedzenia w tej sprawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawdziłem, u mnie to funkcja 5 (Junkers ZBS-22). Tam jest ustawiona max moc 21kW (nie wiem czy serwis to zmieniał, ale to bliskie nastawie fabrycznej wg instrukcji). I nadal nie wiem co to wnosi w moich warunkach. U mnie automatyka i jej ustawienie zapewnia, że piec nie "wyskakuje z posad" nawet przy taktowaniu.

Powinieneś mieć obniżoną przez serwis nastawę fabryczną na wielkość zbliżoną do zapotrzebowania. Kocioł startuje zawsze z mocą maksymalną, a każdy start to straty. Sprawdź na infolinii.

 

Co do stanowisk, trudno. Ja już uznałem, że w sprzyjających warunach mniejszy piec z mocą maksymalną może kondensować. Ale Ciebie zdaje się nie przekonam do niczego.:cry:

Gdyby nie kondensował to nie byłby kotłem kondensacyjnym. :wink:

 

Patrząc na dane techniczne odnośnie temp spalin, model ZBS16 (moc 4,3-16,1kW) dla instalacji 40/30 ma temp spalin przy mocach min/max odpowiednio 49/30. Mój piec (moc 8,6-21,8kW) ma ten zakres temp 72/32. Gdyby załozyć liniową funkcję temp spalin w zależności od mocy, to przy 10kW piec ZBS16 miałby temp spalin ok 39st, a ZBS22 ok 36st. To który z nich pracuje z większą sprawnością? Ten, który pracuje w dolnym zakresie swojego przedziału mocy.

Zamiast tych danych technicznych można praktycznie sprawdzić efektywnośc kondensacji i to w bardzo prosty sposób. Należy w jednakowym przedziale czasu zmierzyć zużycie gazu i ilość powstałego kondensatu. Kondensat zamiast do kanalizacji odprowadzamy w tym czasie do jakiegoś pojemnika (wiadra). Teoretycznie z 1m3 gazu GZ50 może powstać 1,63 litra kondensatu.

 

To teraz przykład obliczenia efektywności kondensacji

Zużycie wg licznika gazowego: 11,05m3;

Możliwa teoretyczna ilośc kondensatu (GZ50): 11,05m3; * 1,63l/m3; = 18,01l

Ilość praktyczna otrzymanego kondensatu: 12,00l

Efektywność kondensacji: 12,00l/18,01l = 0,666 = 66,6%

 

 

Finalnie efekty zużycia gazu (oprócz "ciepłoty domu") i tak bardziej zależą od zwymiarowania samej instalacji i dobrej (oraz dobrze ustawionej) automatyki.

I to już chyba wszystko co mam do powiedzenia w tej sprawie.

I tu się z Tobą w 100% zgadzam. :)

 

Panowie przynudze ostatni raz: czy do mojego domu 130m2 , gaz propan, piec 3,2kw-14lkw wystarczy czy lepiej wziac 7,2-19kw?? Ostateczna decyzja???

Obawiam się, że również kocioł Vaillanta o zakresie modulacji 7,2-19 kW będzie miał ten dolny zakres modulacji dla gazu płynnego wyższy o ok. 3 kW. W sumie przy tak małym domku i dobrym dociepleniu może się okazać, że dolny zakres modulacji będzie dla tego kotła wyższy od zapotrzebowania!?

 

Usprawiedliwione „przewymiarowanie” kotła:

 

- w małym obiekcie mieszkalnym

Wysoka sprawność kotła dla obciążenia częściowego „uspakaja” często inwestorów, gdy muszą zainstalować kondensacyjny kocioł przewymiarowany w stosunku do zapotrzebowania mocy na cele c.o., np. z uwagi na większe zapotrzebowanie mocy cieplnej do potrzeb c.w.u. (np. moc kotła na cele c.w.u. min 18 kW, gdy na cele c.o. potrzeba zaledwie 10 kW). Ma to najczęściej miejsce w nowo budowanych budynkach jednorodzinnych. Istotne jest także, aby zakres pracy palnika z modulacją był jak największy i od jak najmniejszej mocy cieplnej. W kotłach przeznaczonych do ogrzewania dużych apartamentów lub domów jednorodzinnych najlepiej od 3 kW (najwyżej 5 kW).

 

- w obiekcie latami etapowo modernizowanym

Także w etapowej modernizacji (najpierw źródło ciepła, następnie ; termoizolacja budynku) szczególnie budynków wielorodzinnych i innych większych obiektów, właściwość ta może spowodować szybszą amortyzację inwestycji. W pierwszej kolejności należy zmodernizować kotłownię i instalację c.o., a dopiero w następnym etapie wykonać ocieplenie budynku. Kocioł „przewymiarowany”, w odniesieniu do drugiego etapu, będzie pracował z większą sprawnością. Przewymiarowanie to nie powinno jednak być nadmierne, bo w pierwszym etapie można, w okresie mrozów podwyższyć temperaturę zasilania i pogodzić się z okresowo gorszą sprawnością kotła. Ostatnie zimy wskazują na sporadyczne występowanie takiej sytuacji. Sprawność kotła kondensacyjnego pracującego poza zakresem kondensacji jest i tak zawsze większa od sprawności kotła niekondensacyjnego pracującego w tych samych warunkach (chociażby z powodu większego schłodzenia spalin).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powinieneś mieć obniżoną przez serwis nastawę fabryczną na wielkość zbliżoną do zapotrzebowania. Kocioł startuje zawsze z mocą maksymalną, a każdy start to straty.

To chyba nie jest prawda, przynajmniej nie u mnie. Słychac wyraźnie, gdy piec jest na mocy maksymalnej przez jakikolwiek znaczący kawałek czasu. Wg mnie regulator kontroluje przebieg taktowania tak, że piec nie wchodzi w żaden istotnie wysoki zakres mocy.

 

Co do stanowisk, trudno. Ja już uznałem, że w sprzyjających warunach mniejszy piec z mocą maksymalną może kondensować. Ale Ciebie zdaje się nie przekonam do niczego.:cry:

Gdyby nie kondensował to nie byłby kotłem kondensacyjnym. :wink:

Przy zbyt wysokich temp spalin każdy kocioł kondensacyjny przechodzi w "zwykły" - taki mały też.

 

 

Zamiast tych danych technicznych można praktycznie sprawdzić efektywnośc kondensacji i to w bardzo prosty sposób. Należy w jednakowym przedziale czasu zmierzyć zużycie gazu i ilość powstałego kondensatu. Kondensat zamiast do kanalizacji odprowadzamy w tym czasie do jakiegoś pojemnika (wiadra). Teoretycznie z 1m3 gazu GZ50 może powstać 1,63 litra kondensatu.

 

To teraz przykład obliczenia efektywności kondensacji

Zużycie wg licznika gazowego: 11,05m3;

Możliwa teoretyczna ilośc kondensatu (GZ50): 11,05m3; * 1,63l/m3; = 18,01l

Ilość praktyczna otrzymanego kondensatu: 12,00l

Efektywność kondensacji: 12,00l/18,01l = 0,666 = 66,6%

Wspaniały przykład! Czy to Twój własny? Bo z niego wynika właśnie, że dla takich danych uzysk na kondensacji to 66,6% maksymalnego. Przyjmując 9% jako max, efektywnie wychodzi 6%. To daje łacznie ca 106%. W więc 3% poniżej maksymalnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hans Kloss napisał:

Patrząc na dane techniczne odnośnie temp spalin, model ZBS16 (moc 4,3-16,1kW) dla instalacji 40/30 ma temp spalin przy mocach min/max odpowiednio 49/30. Mój piec (moc 8,6-21,8kW) ma ten zakres temp 72/32. Gdyby załozyć liniową funkcję temp spalin w zależności od mocy, to przy 10kW piec ZBS16 miałby temp spalin ok 39st, a ZBS22 ok 36st. To który z nich pracuje z większą sprawnością? Ten, który pracuje w dolnym zakresie swojego przedziału mocy.

I to sie trochę kłóci z wnioskami kolegi slawos:

slawos napisał:

Dla obliczeniowego zapotrzebowania 13kW (przy-20) piec 3.3-14kW wystarczy w zupełności.

 

Zgadzało by się to co piszesz tylko teraz trzeba by było wybrać. Czy częste taktowanie przez większy okres grzewczy czy niższa sprawność o kilka procent przez kilka dni. Temu sugeruje piec 3.3-14kW :wink: Panowie, wychodzimy na prostą :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No własnie rozmawiałam z zaprzyjaznionym instalatorem...doradził...24kw:):) Tłumaczenie: jesli chodzi o centralne ogrzewanie to w zupełnosci wystarczyłby ten piec 14kw ale jesli chodzi o ogrzewanie wody 120l to juz niestety musze sie liczyc z tym ze po pierwsze czekac bede na ta wode ok 1,5 godziny i w czasie kiedy piec bedzie ta wode podgrzewał wyłacza mi sie kaloryfery i podłogówka...ryzyko zima ze troche zmarzne:) Mowi ze mozna kupic piec od 7 do 24 i ustawic centralne na 7kw a Cwu na 24 wtedy wode ciepła bede miala w przeciągu 20 min i nie ma to nic wspólnego z wiekszym poborem gazu. I co Wy na to?:):)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgadzało by się to co piszesz tylko teraz trzeba by było wybrać. Czy częste taktowanie przez większy okres grzewczy czy wyższa sprawność o kilka procent przez kilka dni. Temu sugeruje piec 3.3-14kW :wink: Panowie, wychodzimy na prostą :wink:

Wg mnie na prosta to wyjdziemy, jak ktos w końcu wykaże, jakie sa straty na taktowanie. Przecież i z danych technicznych, i z teorii, i z praktyki (przykład hala_k) widac, że sprawność zależy od stopnia obciążenia kotła. To jakich kilku dni w roku sie doliczyłeś. Różnica w sprawności na korzyść dużego kotła może byc cały czas. W końcu jak piec taktuje to tez pytanie jak taktuje. Gdy jest rozruch, pobiera troche wiecej gazu (u mnie trochę - nie ma żadnych startów z wielka mocą). Ale gdy sie wyłaczy nie pobiera wcale. Efektywnie i tak może wyjść na korzyść, mimo tego taktowania. Kto to wie? Ty wiesz, czy bardziej wierzysz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przepraszam, pomyliłem się miało być:

Zgadzało by się to co piszesz tylko teraz trzeba by było wybrać. Czy częste taktowanie przez większy okres grzewczy przy temp +2 czy niższa sprawność o kilka procent przez kilka dni przy -18.

Przy taktowaniu dochodzi do szybszego zużywania się iskrownika i membrany zaworu, wentylator pobiera więcej prądu przy rozruchu :wink:

No racja tyle jest przykładów i okoliczności że każdy przypadek należało by przeanalizować odrębnie. Po to przeliczenia zapotrzebowania budynków na ciepło, obliczania mocy kaloryferów, długości obiegów itp....Jest cała nauka o tym i dziedzina zwana ciepłownictwem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No własnie rozmawiałam z zaprzyjaznionym instalatorem...doradził...24kw:):) Tłumaczenie: jesli chodzi o centralne ogrzewanie to w zupełnosci wystarczyłby ten piec 14kw ale jesli chodzi o ogrzewanie wody 120l to juz niestety musze sie liczyc z tym ze po pierwsze czekac bede na ta wode ok 1,5 godziny i w czasie kiedy piec bedzie ta wode podgrzewał wyłacza mi sie kaloryfery i podłogówka...ryzyko zima ze troche zmarzne:) Mowi ze mozna kupic piec od 7 do 24 i ustawic centralne na 7kw a Cwu na 24 wtedy wode ciepła bede miala w przeciągu 20 min i nie ma to nic wspólnego z wiekszym poborem gazu. I co Wy na to?:):)

 

To może ten kocioł spełni oczekiwania:

Viessmann Vitodens 300-W (3,8 – 13,0 kW dla 50/30, moc dla zasobnika cwu 16,0 kW)

 

A tu moja lista "malutkich":

Elco Thision 13 (2.2 - 14 kW dla 40/30)

Remeha Quinta 10 (2,9 - 11,6 kW dla 40/30)

Paradigma Modula 10 (2,9 - 11,6 kW dla 40/30)

Giersch Giegastar 11 (2,9 – 11,6 kW dla 40/30)

Buderus GB142-15 (3,0 - 15 kW dla 50/30)

Buderus GB162-15 (3,1 - 15,2 kW dla 50/30)

Wolf CGB-11 (3,6 - 10,9 kW dla 50/30, moc dla zasobnika cwu 14,6 kW)

Junkers Cerapur (3,7 - 14,2 kW dla 40/30)

Brötje WGB 15C lub BBS-15C (3,7 - 15,6 kW dla 50/30)

Viessmann Vitodens 300-W (3,8 – 13,0 kW dla 50/30, moc dla zasobnika cwu 16,0 kW)

Weishaupt WTC 15-A (4,3 - 14,7 kW dla 50/30)

Coopra 15B (4,2 - 15,3 kW dla 50/30)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

slawos - przeczytaj uważnie o czym ja piszę. Wykazywałem, że mały piec pracujący z moca 10kW, będzie dawał lekko niższą sprawność niż duży piec. Nie przypadkowo koncentruje sie na 10kW. Tyle mocy potrzebuje haka_k nie przy zadnych -18st, tylko przy... temp z zakresu ca 0 do +5st (jak sam podawał w wątku o zuzyciu gazu). To teraz sobie przelicz ilośc dni z zakresu +5 i niżej.

Co do różnych strat przy rozruchu, zgoda. Jakieś są. Ale nawet ten wentylator jak z kolei stoi przy wyłacznym piecu to nie pobiera prądu w ogóle. Jaki jest wynikowy bilans? Who knows?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

iwett27

http://www.termica.pl/ww.php#parametry_WW

Tam jest taka tabelka dla przykładu podałem. Wynika z niej że przy mocy mniej więcej 23kW woda w zbiorniku 120l zagrzeje się do temp 45st w 20 min. Przy założonych ustawieniach -"gwiazdkami".

To biorąc liniowo (też dla przykładu bo liniowo to nieidzie. Chodzi o różnice temp wężownicy a otaczającej ją wody podgrzewanej) moc 14 kW bedzie grzać powiedzmy plus minus, a dajmy 40 -50 min. Od 10st do 45st.

Ale ja grzałbym tą wode do 60 - 65st. No to ponad godzinkę może być. Ale od tych 10st!!!! bo jeśli od np 30st to krócej!!!! Niepogmatwałem nic? Chyba nie :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

slawos - przeczytaj uważnie o czym ja piszę. Wykazywałem, że mały piec pracujący z moca 10kW, będzie dawał lekko niższą sprawność niż duży piec. Nie przypadkowo koncentruje sie na 10kW. Tyle mocy potrzebuje haka_k nie przy zadnych -18st, tylko przy... temp z zakresu ca 0 do +5st (jak sam podawał w wątku o zuzyciu gazu). To teraz sobie przelicz ilośc dni z zakresu +5 i niżej.

Co do różnych strat przy rozruchu, zgoda. Jakieś są. Ale nawet ten wentylator jak z kolei stoi przy wyłacznym piecu to nie pobiera prądu w ogóle. Jaki jest wynikowy bilans? Who knows?

 

Hans Kloss znowu głupstwa piszesz. Pisałem, że u mnie zapotrzebowanie wynosi 10 kW. A zapotrzebowanie podałem dla temp. -20 st.C!!! Bo dla takiej się podaje. To teoretycznie wyliczone 13 kW wg projektu jest również dla -20 st.C!!! Chłopie, gdyby u mnie zapotrzebowanie przy 0 do +5 st.C wynosiło 10kW, to kocioł w mrozy by charczał, a ja w łeb bym sobie strzelił za wybór kotła :wink:

 

Dom o pow. ok. 200 m2 i zapotrzebowaniu na c.o. teoretycznym 13 kW!!! Teraz ogrzewanie 100% gaz. Kocioł kondensacyjny z modulacją mocy 3,3-14,2 kW, wykorzystywany również do c.w.u. Dzisiaj temperatura zewnętrzna ok. 2-5 st. C. i zużycie gazu to ok. 13 m3 na dzień. Kocioł pracuje przyjemnie i cichutko non stop. Prawdopodobnie kocioł będzie taktował dopiero przy temperaturze zewnętrznej powyżej 7 st. C. W domu przyjemnie ciepło ok. 20-21 st. C. Chodzimy w krótkich rękawkach. Czyli przy temperaturach ekstremalnych -20 st. C. należy spodziewać się zużycia ok. 30 m3. Od uruchomienia od 7.03. do dzisiaj 13.03. spalił 88 m3.

WAŻNE: Gaz GZ-41,5. Wychodzi rzeczywiste zapotrzebowanie na c.o. 10 kW.

 

W tym konkretnym dniu było zapotrzebowanie w granicach 4 kW!!! Jest zużycie, jest temperatura, jest rodzaj gazu - łatwo to sprawdzić!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hala_k - tak, masz rację. Sorry, tu źle odczytałem. Musze przyznać. Masz pełną satysfakcje w zarzucaniu mi głupstw tym razem, bo często używasz takich sformułowań ustosunkowując się w ogólności do poglądów innych niż Twoje :D

Ponieważ i tak nie do końca możemy sie porównać ze wzgledu na różnice w ociepleniu domu, trudno znaleść empiryczne potwierdzenia efektów różnic w spalaniu gazu. Proponuje tu juz zaparkować temat efektywnosci CO - przynajmniej z mojej strony. Natomiast ciekawym porównaniem może byc zużycie gazu na CWU odniesione do zużycia wody. Może warto to porównac w wątku o zużyciu gazu, gdy już na dobre wyłączymy CO (dziś rano miałem -2st na dworze).

Pozdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...