Jarek EM08 12.04.2011 09:08 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 Witajcie panowie Nigdy do tej pory nie interesowałem się podłogówką, ale ponieważ niedługo będą kładzione na ścianach tynki, chciałem wyjaśnić wątpliwości odnośnie sterowania temperaturą... W całym domu planowana jest podłogówka - na parterze jak i na piętrze. Piec będzie sterowany za pomocą pogodówki. Najprostszym sposobem ustawiania temperatury w poszczególnych pomieszczeniach jest regulacja przepływu wody na rozdzielaczach. Ja jednak ewentualnie chciałbym pójść w stronę bardziej zaawansowanego technicznie sterowania za pomocą termostatów. Przemyślałem sobie pewne sprawy, a ponieważ jestem w tej dziedzinie zupełnym laikiem, proszę mnie naprostować gdybym coś napisał/wykoncypował źle... Zasada sterowania ogrzewania podłogowego za pomocą termostatów wygląda następująco: 1) w pomieszczeniu montujemy termostat 2) termostat łączymy z rozdzielaczem za pomocą przewodu 3) rozdzielacz musi być wyposażony w zawory regulacyjne 4) zawory regulacyjne rozdzielacza otwierane są lub zamykane za pomocą napędów termicznych 24/230V Termostaty są chyba 2 rodzajów: A) z napięciowymi stykami roboczymi - termostat taki potrzebuje doprowadzenia zasilania 230V. Gdy czujnik wykryje odpowiedni spadek temp., na styki podawane jest napięcie, dzięki czemu w obwodzie zaczyna płynąć prąd a napęd otwiera zawór aby w pętli mogła płynąć woda. B) z bezpotencjałowymi stykami roboczymi - termostat taki nie potrzebuje doprowadzenia zasilania i potrafi działać na bateryjkach. Działa on chyba jak zwykły przekaźnik - obniżenie temperatury powoduje zamknięcie obwodu, a tym samym przepływ w nim prądu, bo napięcie do napędu termicznego jest podawane w tym przypadku od strony rozdzielacza - termostat zamyka nam tylko przerwany obwód. Czyli chcąc ewentualnie wstępnie przygotować się do zainstalowania w przyszłości takiego ustrojstwa powinienem: - pociągnąć między rozdzielaczem a przyszłym termostatem kabelek, - zdecydować się jaki typ termostatu będę instalować w przyszłości A) lub B) aby z odpowiedniej strony doprowadzić zasilanie. Bardzo proszę o komentarz bardziej zaawansowanych forumowiczów... PS. Czy dobrze mi się wydaje, że ze względu na bardzo dużą inercję układu, do sterowania ogrzewaniem podłogowym lepiej nadają się termostaty o jak najmniejszej histerezie, tak aby szybciej móc reagować na powolne reakcje podłogówki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gp69 12.04.2011 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 Ja bym (i tak zrobię) się zastanowił nad termostatami "inteligentnymi" (np. proporcjonalno-całkującymi), które reagują z wyprzedzeniem.Potrafią one z większą precyzją utrzymać stałą temperaturę.Np. Honeywell CM707 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek EM08 12.04.2011 09:31 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 Dzięki za hint, ale czy to nie za duża armata do sterowania temp. np. w takiej pojedynczej sypialni? A jeszcze jak przemnożymy jego cenę przez ilość pomieszczeń, to wychodzi całkiem, całkiem niezła sumka... A po za tym, napisałem jakieś bzdury w moim wcześniejszym poście? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gp69 12.04.2011 09:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 A po za tym, napisałem jakieś bzdury w moim wcześniejszym poście? Według mnie to się trzyma kupy. Jednak z tymi termostatami, to niekoniecznie jest tak, że te, które są zasilane napięciem 230V mają styki napięciowe. Nie wiedząc jaki termostat będzie zamontowany, poprowadziłbym kabel czterożyłowy 4 x 1mm2. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
plamiak 12.04.2011 14:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 Naprostuję Cię: im więcej kasy wydasz na sterowanie..... tym wiecej kasy wydasz. Odpusciłem sobie sterowanie, termostaty itp. kosztowne bzdety po pierwszym sezonie, kiedy okazało się że regulacja przepływywów pętli + sterowanie pogodowe kotła całkowicie wystarcza. Bylem przygotowany na pełną automatykę rozdzielaczy, położyłem kable, na szczęście zwyczajnie brakło mi kasy na "uzbrojenie" - i dobrze. Poczytaj o efekcie samoregulacji podłogówki. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cieszynianka 12.04.2011 19:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 Ja mam w każdym pomieszczeniu termostaty, co pozwala mi sukcesywnie w miarę potrzeb włączać do obiegu poszczególne pomieszczenia i wyłączać pod koniec sezonu. To znaczy już od września grzała się łazienka i komputerownia . Jak się zrobiło chłodniej to doszedł dzienny i kuchnia. Początkiem listopada reszta pomieszczeń. Jak już będzie cieplej, to będziemy odłączać kolejno pomieszczenia (według potrzeb). Łazienka będzie pewnie ogrzewana do końca czerwca (tak jak w zeszłym roku) , bo ja zmarzlak jestem. Odkryłam też fajną rzecz, w okresie okołobożonarodzeniowym wyłączyłam z grzania pralnię i zrobiłam z niej chłodnię na produkty i potrawy, których jest wtedy zdecydowanie więcej . Po zakończeniu okresu obżarstwa przywróciłam pralni ogrzewanie Właśnie minie rok, jak mieszkamy i z obserwacji wynika, że pogodówka jest trochę niekompatybilna z tym sterowaniem. Na przyszły sezon mam zamiar spróbować wypiąć pogodówkę i polecieć na samych termostatach. Mamy też nieużywany pokój, w którym normalnie leci grzanie na minimum, a kiedy wpadną goście z noclegiem mogę szybko i precyzyjnie włączyć grzanie do zadanej temperatury, bez kombinowania na przepływach aż do pożądanego skutku. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 12.04.2011 19:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 J Właśnie minie rok, jak mieszkamy i z obserwacji wynika, że pogodówka jest trochę niekompatybilna z tym sterowaniem. Na przyszły sezon mam zamiar spróbować wypiąć pogodówkę i polecieć na samych termostatach. . A jak wtedy będziesz ustawiać temperaturę na zasilaniu instalacji ręcznie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cieszynianka 12.04.2011 20:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Kwietnia 2011 A jak wtedy będziesz ustawiać temperaturę na zasilaniu instalacji ręcznie? Myślę, że temperatura zasilania będzie stała, a siłownik na sygnał z termostatu otworzy lub zamknie przepływ stosownie do potrzeb danego pomieszczenia. Szczegóły mam zamiar ustalić z serwisantem podczas przeglądu kotła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 13.04.2011 08:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 ustal dokładnie, i jeden obwód musi być wtedy zawsze otwarty, żeby nie było sytuacji że wszystkie się zamkną a piec będzie grzał Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 13.04.2011 08:53 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 jeżeli nie wiesz, to nie pisz,nie ma takiej opcji, żeby kocioł grzał,jest coś takiego jak bay-pass, w przypadku gdy wszystkie obwody się zamkną kocioł się wyłączy,bo nie będzie odbioru ciepła i dostanie za wysoką temperaturę na powrocie, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 13.04.2011 08:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 hmm, a wszędzie trąbią że nie można zakładać na wszystkich obwodach zaworów aby zminimalizowac ryzyko uszkodzenia kotła przy zamknięciu wszystkich zaworów piszę to co wyczytałem, jednak fachowcem w tej dziedzinie nie jestem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Piczman 13.04.2011 09:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 Problem powstaje kiedy podłogówkę/grzejniki zasila kocioł stałopalny, taki zanim załapie że już grzać nie musi to trochę postraszy domowników bulgotaniem.To najlepszy scenariusz, czasem spotyka się układ zamknięty i wtedy jest nieco gorzej . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 13.04.2011 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 zawsze ciepło może odebrać zasobnik cwu,oczywiście w przypadku kotła na paliwo stałe, przy gazie i oleju jest tak jak napisałem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jacekss 13.04.2011 13:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 mieszacz ma jedynie zaletę w okresach gdy na dworze jest 10-15 stopni i chciałbyś grzać podłogówką, piec może mieć problem z daniem tak niskiej temperatury, wtedy mieszacz się przydaje to chyba zależy do jakiego pieca CO, np elektryczny Kospel potrafi wysterować temp od 20C, więc mieszacz zbędny.. na podłogę może podawać te 20-22C i nawet w jesień / wiosnę będzie okey Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kulca 13.04.2011 13:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 mój piec gazowy (nie kondensat) schodził do 23-25 stopni na zasilaniu w ciepłe dni, narazie nie mam mieszacza, jak zamieszkamy to wyjdzie czy będzie konieczny Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 13.04.2011 15:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 Myślę, że temperatura zasilania będzie stała, a siłownik na sygnał z termostatu otworzy lub zamknie przepływ stosownie do potrzeb danego pomieszczenia. Szczegóły mam zamiar ustalić z serwisantem podczas przeglądu kotła. Jeżeli temperatura zasilania będzie stała to nie będzie to zbyt oszczędne rozwiązanie. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
odaro 13.04.2011 15:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 ustal dokładnie, i jeden obwód musi być wtedy zawsze otwarty, żeby nie było sytuacji że wszystkie się zamkną a piec będzie grzał A zawór nadmiarowo-upustowy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
19501719500414 13.04.2011 17:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 a czym jest bay-pass jak nie zaworem nadmiarowo upustowy,w momencie zamknięcia się wszystkich głowic, wzrasta ciśnienie i zawór nadmiarowo-upustowy się otwiera i puszcza wodę po krótkim obiegu,automatyka odnotowuje wzrost temperatury powrotu i wyłącza palnik, Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cieszynianka 13.04.2011 19:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 nie ma takiej opcji, żeby kocioł grzał, jest coś takiego jak bay-pass, w przypadku gdy wszystkie obwody się zamkną kocioł się wyłączy, bo nie będzie odbioru ciepła i dostanie za wysoką temperaturę na powrocie, No właśnie w skrzynkach są by-passy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
cieszynianka 13.04.2011 19:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Kwietnia 2011 Jeżeli temperatura zasilania będzie stała to nie będzie to zbyt oszczędne rozwiązanie. Hmm, czy możesz to trochę rozwinąć? Wydaje mi się, że pomieszczenia nie będą przegrzewane, bo po osiągnięciu zadanej temperatury obwód zostanie zamknięty, a jak wszystkie obwody będą "najedzone" to piec się wyłączy. Ponowi pracę wtedy, kiedy będzie trzeba. Wynikałoby, że nie będzie niepotrzebnego grzania, które podwyższałoby koszty. Chyba, że się mylę, to proszę o wyprostowanie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.