Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Z róznych względów nie mogę dać wszędzie podłogówki, ale to inna historia....dlatego najchetniej dałbym tylko rtl na petli łazienkowej na górze, dół na osobnym rozdzielaczu. Tylko potrzebuję porady jak najlepiej to pozłączać ze sobą wszystko...

 

plamiak,

jeśli dam mieszacz sterowany ręcznie to co na nim defacto ustawiam.."temperaturę" czy "stopień zmieszania"? Gdzie go najlepiej umieścić, na wyśjciu z kotła po rozdzielenieu obiegów czy w rozdzielaczu? (wiem że bladdy sam stworzył sobie taki zestaw pompowo mieszający z taniej niż gotowe...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Podłogówka wszędzie bardzo upraszcza instalację, nie znam powodu dla którego jakieś pomieszczenie nie nadaje się dla takiego ogrzewania.... Sugeruję zrewidować swoje poglądy....

Przy zaworach mieszających to właśnie stopień zmieszania wpływa na temperaturę wody wychodzącej. W moim przypadku (kocioł na ekogroszek i tylko podłogówka) dałem jeden zawór 4d za kotłem - temperatura wody dopływającej do obu rozdzielaczy jest taka sama. Regulację temperatury dla poszczególnych pomieszczeń osiągnąłem przez dławienie przepływów na rozdzielaczach "raz na zawsze".

Ty chcąc zastosować grzejniki musisz dostarczyć do nich wodę gorącą, a do podłogówek musisz zastosować osobne uklady mieszająco-pompowe. Zestawienie takiego nie jest trudne, ale jednak są to kolejne pompy, no i tymi mieszaczami trzeba już sterować. To może być drogie i nie do końca spełnić zadanie.

Jeszcze raz zastanów się nad podłogówką wszędzie... kurczę - właściwie to czemu jej nie chcesz???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W 100% popieram kolegę plamiaka. Podłogówka wszędzie to układ tak prosty, że ciężko schrzanić kotłownię. Ja mam akurat kocioł gazowy, więc żadnego zaworu mieszającego nie mam. Sterownik steruje kotłem, z którego zasilanie idzie bezpośrednio na 2 rozdzielacze. Im bardziej skomplikujesz układ tym więcej potencjalnych problemów z wyregulowaniem możesz spotkać - nie mówiąc nawet o kosztach tych wszystkich zaworów, RTL itp. Jeśli chodzi o OZC to też nie robiłem. Wyszedłem z założenia, że dam rurki gęściej niż rzadziej i najwyższej kocioł będzie chodził z niższą temperaturą. U mnie rozstawy wynoszą od 10 cm w małej łazience i holu, do 15 w sypialniach i niemal 20 cm na pewnej części salonu. Owszem, gdybym zrobił OZC to być może mógłbym uzyskać odstępy i 35 cm - wtedy po prostu kocioł musiałby pracować z wyższą temperaturą. U mnie maksymalna jaką udało mi się zaobserwować to 37 lub 38 stopni gdy na zewnątrz było około minus 20.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm...dlaczego...

 

Po pierwsze musiałbym dać na poddaszy min 6-7 cm wylewki...moze by i przeszlo (mimo ze w projekcie domu bylo 3cm co i tak jest paranoją) ale nie wiem czy nie mysialby konstruktor przliczyc nosnosci jeszcze raz

 

Po drugie...nie wiem czy zdaze przez weekend siasc i przeliczyc OZC i byc pewnym co do rozstawu rurek np pod panelami...

 

 

W Twoim przypadku...jakiej mocy masz piec na eko i na jakiej pracuje? Nadmiar ciepła idzie na zasobnik CWU (bo juz nie pamietam z watku)?

Jeśli tak to jak rozumiem odejście na CWU masz przed zaworem 4dr?

 

Co do rozdzielacza i mieszacza...steruje się stopniem zmieszania ale w jaki sposób zapewniasz stałą temp zasilania...przecież woda z kotła może mieć różną temp wieć przy tym samym stopniu zmieszania jednego dnia zasilanie rozdzielacza będzie chłodniejsze, drugiego cieplejsze...to moje przypuszczenia więc prosze o rozjaśnienie:)

 

Bo widziałem np układy Gorgiel czy Kan (trochę drogie:P) z możliwością zastosowania wkładki termostatycznej z kapilara więć w tym przypadku ustawiamy konkretną temperaturę zasilania rozdzielacza..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jakim stropie mówimy? Nie wydaje mi się żeby było problemem zwiększenie jego obciążenia nawet o te 3 cm wylewki, ale na ten temat się nie wypowiadam.

Rozstaw rur pod panelami mam taki sam jak pod płytkami. Jest duży zapas mocy (przeplywu) na każdej pętli. Z obliczeń wychodził rozstaw chyba o 3 cm gęściej niż pod płytkami - a ja i tak zrobiłem gęściej niż z obliczeń co 20 cm. Kocioł ma 17 kW i pracuje ze STAŁĄ temperaturą (realnie 68-72 stopnie), zasobnik wpięty równolegle do zaworu 4d w "obieg gorący". Ja mam sterowanie pogodowe, w drugiej instalacji (w drugim bliźniaku) mieszacz sterowany ręcznie - ale rzadko trzeba kręcić. Samoregulacja podłogówek działa ! NIe mam żadnych innych elementów regulacyjnych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Strop monilityczny, 12cm B25...tyle ze dosc dużo na podciągach...

 

Czy podłogówką faktycznie wygrzeję dom dla parametrów ociepleniowych podanych w 1-szym poście? Jaki "na oko" dalibyście rozstaw?

 

Poniżej załączam rzuty pomieszczeń...martwi mnie tylko czy sama podłogówka da rady ogrzać część otwartą parteru, gdzie jest ok 25m2 przeszklen...:)

 

 

http://images48.fotosik.pl/288/84084f657b13cad5m.jpg

 

http://images36.fotosik.pl/175/61175c6da82cfe2dm.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie musisz dawać 6-7cm wylewki, możesz spokojnie dać 5. Ja mam gdzieniegdzie nawet nieco mniej. Płytki mam tylko w korytarzu na dole, w kuchni i łazience. Paneli na podłogówce nie należy się bać, małych dywanów też. I nie dajcie sobie wmówić, że do podłogówki panele muszą specjalnie przystosowane - bzdura. Przecież podłoga zimą ma sporo niższą temperaturę niż w słoneczny dzień latem - a nie istnieją przecież panele, które są przeznaczone do pomieszczeń słonecznych :-), więc to tylko marketing wmawia nam pewne rzeczy, które małe mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. O parkiecie i podłogówce się nie wypowiem, ale jest wątek w którym forumowicze specjalnych przeciwwskazań nie widzą.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jakim stropie mówimy? Nie wydaje mi się żeby było problemem zwiększenie jego obciążenia nawet o te 3 cm wylewki, ale na ten temat się nie wypowiadam.

Rozstaw rur pod panelami mam taki sam jak pod płytkami. Jest duży zapas mocy (przeplywu) na każdej pętli. Z obliczeń wychodził rozstaw chyba o 3 cm gęściej niż pod płytkami - a ja i tak zrobiłem gęściej niż z obliczeń co 20 cm. Kocioł ma 17 kW i pracuje ze STAŁĄ temperaturą (realnie 68-72 stopnie), zasobnik wpięty równolegle do zaworu 4d w "obieg gorący". Ja mam sterowanie pogodowe, w drugiej instalacji (w drugim bliźniaku) mieszacz sterowany ręcznie - ale rzadko trzeba kręcić. Samoregulacja podłogówek działa ! NIe mam żadnych innych elementów regulacyjnych.

 

a mógłbyś wrzucić jakiś schemacik instalacji???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam ocieplenia tylko 10 cm.... A w pierwszą zimę mieszkaliśmy wogóle bez ocieplenia - ściana 1W porotherm chyba 25 cm.... miesiąc po wyjściu tynkarzy.... 3 tony ekogroszku przy rozszczelnionych wszystkich oknach.

Na oko - czyli tak jak robią pseudofachowcy- dałbym przy przeszkleniach strefy brzegowe z rozstawem co 10 cm, na reszcie co 15, w łazienkach co 10 cm (w małej łazience nawet gęściej jak tylko się da). Pętla razem z transportami nie może być dłuższa jak 100 m.

Schemat wyślę Ci na email, tylko napisz do mnie na PW - odpowiem z gmaila, bo forumowe PW to porażka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyslalem PW..

 

Czyli jednak da sie mieszkac przy scianach z PH25 bez ocieplenia:P 3T eko przez jaki okres?

 

Rozklad rurek jaki tez planowalem dac bez przeliczania....pomysle, pomysle...

 

Jesli juz calosc podlogowki, to drabinki w lazienkach zasilic niskotemperaturowo na osobnych obwodach z rozdzielacza podlogowki (tak chyba robi tu wiekszosc osob)?

Ew. myslalbym jeszcze nad zalozeniem w salonie pod oknem o szer. 3.6m jakiegos grzejnika 30/180...tylko jest cos co mozna zasilic niskotemperaturowo i bedzie w miare sprawnie dzialac?

 

Jaki masz zawór mieszajacy i sterownik pogodowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wysłałem. Uruchomiłem instalację pod koniec listopada i zużyłem 3 tony do zdaje się początku kwietnia.... chyba. Co ciekawe - w zeszłym sezonie zużyłem więcej opału (w przeliczeniu na dni) wina słabego węgla. Drabinek w lazienkach nie mam. Reczniki schną na wieszakach. Grzejnik sobie daruj - powinna wystarczyć strefa brzegowa.

Mieszacz ma polski firmy Hel Wita z ich siłownikiem steruje tym Unicontrol Mix07, ale w bliźniaczej instalacji pracuje tylko mieszacz bez automatyki i jest to wystarczające.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm...dlaczego...

 

Po pierwsze musiałbym dać na poddaszy min 6-7 cm wylewki...moze by i przeszlo (mimo ze w projekcie domu bylo 3cm co i tak jest paranoją) ale nie wiem czy nie mysialby konstruktor przliczyc nosnosci jeszcze raz

 

Po drugie...nie wiem czy zdaze przez weekend siasc i przeliczyc OZC i byc pewnym co do rozstawu rurek np pod panelami...

 

 

W projekcie miałam na poddaszu 4 cm wylewki, poszło 6 cm. Pytaliśmy się kierownika czy można zwiększyć, powiedział, że można. Pisemnie "powiedział" więc jakby co będzie na niego ;). Konstruktora nie dopytałam niestety.

W projekcie podłogówki robionym przez projektanta nie widzę różnicy w rozstawie czy długościach pętli dla podłogi z gresu czy paneli. Rozumiem z tego, że po prostu to się dłużej rozgrzewa.

Wolałam mieć podłogówkę wszędzie po to aby nie odczuwać różnicy w sposobie ogrzewania parter/poddasze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wysłałem. Uruchomiłem instalację pod koniec listopada i zużyłem 3 tony do zdaje się początku kwietnia.... chyba. Co ciekawe - w zeszłym sezonie zużyłem więcej opału (w przeliczeniu na dni) wina słabego węgla. Drabinek w lazienkach nie mam. Reczniki schną na wieszakach. Grzejnik sobie daruj - powinna wystarczyć strefa brzegowa.

Mieszacz ma polski firmy Hel Wita z ich siłownikiem steruje tym Unicontrol Mix07, ale w bliźniaczej instalacji pracuje tylko mieszacz bez automatyki i jest to wystarczające.

 

no tak, ale pozostaje mi grzejnik w garazu i jakim maly planowalem wrzucic do kotlowni...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli koniecznie musisz dać jakiś grzejnik to można pociągnąć do niego "pion" gorącej wody kotłowej, tylko czy to jest warte dodatkowej pompy i rur? Ogrzewany garaż bylby potrzebny gdybyś chciał w nim codziennie pracować. W moim nieogrzewanym garażu - bez sufitu, tylko goła blacha dachu nad nim- woda w butelkach zamarzała tylko w duże mrozy, a szyby samochodu nie były zamarznięte nigdy. Reasumując - nie oplaca się montować grzejnika.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W garażu będzie odkurzacz centralny, pralka...:)

 

Garaż jest od góry niezadaszony...tzn jest na nim taras, na ktorym bedzie ok 10cm styro

 

Garaż (a razem z nim kotlownia) sa polaczone z czescia mieszkalna tylko scianka dzialowa...wiec nie za bardzo widzi mi sie nieogrzewanie tego...

 

Masz na mysli na wyjsciu z kotla zrobic odejscie do grzejnikow na osobnej pompie (podobnie jak masz do zasobnika)?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Te rurki powinny być w płycie grzewczej a nie DO PERLITU mocowane.

Są systemowe listwy różnych wysokości.

W przekroju wyglądają trochę jak korytka instalacyjne bez przykrywki. Takie kwadratowe "U".

 

Tu coś podobnego znalazłem:

http://www.muzimer.pl/p259,listwa-do-rur-do-ogrzewania-podlogowego-do-rur-16-x-2mm-2mb.html

Tu też:

http://folnet.pl/grupa/pozostale/ogrzewanie-podlogowe

Porównaj sobie CENY!!!

 

Adam M.

 

Według mnie ceny są identyczna, bo w jednym sklepie cena 9,50 za sztukę 2 metrową, w drugim 4,75, ale za mb. Trochę tych listew wyjdzie na 150m2 powierzchni grzejnej, zwłaszcza przy układaniu w ślimak. Nie wiem, jak gęsto trzeba by je układać, bo spinkami trzeba przypinać co 1m, a na zakrętach gęściej. Do tego przy układaniu rur w odstępie 20-25cm dużo listwy zostanie nie wykorzystane. A niestety na rzeźbienie kolejnej rzeczy samemu nie ma za bardzo czasu, jak wszystko (budowanie) się robi samemu, a chciałoby się w tym roku zamieszkać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Planuje wykonanie podlogowki a czas goni...sprawa wyglada tak....

 

A czy nie lepiej poświęcić trochę czasu aby za rok nie okazało się że wszystko nie działa jak należy?

Podłogówkę możesz dać w kotłowni i garażu.

Czy przy całej instalacji rzędu kilkunastu tyś. dokupienie mieszacza i pompki to rzeczywiście dużo? Można w cenie dostać od 300 zł.

 

RTL to ostateczna ostateczność, do rurki na jej początku wpływa woda o temperaturze jak w kotle (minus straty ciepła). Jak jest węglowy to będzie na pewno za dużo.

 

A.D. Sterowania to można zacząć od ręcznej regulacji a potem na to dokupić siłownik ze sterownikiem (pokojowym lub pogodowym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...