Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

To ja mam pytanko co myślicie o antresoli, czy dawać na nią ogrzewanie podłogowe czy nie?

W sumie to takie antresole korytarzowe.

 

Antresole są nad pomieszczeniami, które będą ogrzewane- ciepło idzie do góry i tu się gromadzi- moim zdaniem niepotrzebna podłogówka... ale zaraz ktoś powie, że "od przybytku głowa nie boli".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Mam jeszcze pytanko, czy od rurek do podłogówki można odliczyć vat?

 

Wstępnie sobie przeliczyłem ilość rurek w domciu przy rozstawie 20cm dla temp 22st i wyszło 5mb rurki na 1m2 czyli 1650mb :) trochę jest.

 

A to mogę zapytać o powierzchnię Twojego domu 1650mb przy rozstawie 20cm to bardzo dużo.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Więc dziś przyszły zamówione listwy do mocowania rurek od ogrzewania podłogowego. Kupiłem kilka celem przetestowania.

 

Kilka cech:

- plastik czarny dobrej jakości

- pod spodem taśma samoklejąca

- możliwość łączenia

- odległość dla rurek 16mm to 10cm i dla rurek 20mm tak samo 10cm.

- koszt na allegro 5.5zł szt tj 1m

- mocowanie kołkami do podłogi.

 

No i fotki:

 

Miejsce na rurkę 16mm, siedzi bardzo dobrze

http://www.timtur.com.pl/budowa/listwa/1.JPG

 

To miejsce na rurkę 20mm, widać luzy

http://www.timtur.com.pl/budowa/listwa/2.JPG

 

Taśma samoklejąca od spodu

http://www.timtur.com.pl/budowa/listwa/3.JPG

 

Łączenie

http://www.timtur.com.pl/budowa/listwa/4.JPG

 

Grubość

http://www.timtur.com.pl/budowa/listwa/5.JPG

 

I tak, listwy trzymają się dobrze, chodziłem po nich w buciorach i nic, można wyginać w lekki łuk. Dodatkowo na jednym zdjęciu pokazałem jak rurka jest włożona w otwór dla rurki 20mm. Jest luźno ale nie wypadnie.Górne zaczepy ją utrzymają czyli w sumie mamy ustawienia co 5cm.

Wysokość umiejscowienia rurki to ok 4-5mm nad posadzką.

 

Wydaje mi sie że aby to miało sens rozłożenie listew powinno być co 1-1,5m. Dla pokoju 5x5m wychodzi mi 25mb. W cenie jak podawałem to by było 137,5zł. Pewnie przy większej ilości cena nieznacznie spadnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W innym wątku wypowiadał się Henok i pisał ze pętle powinny mieć po 60m :) Bo to optymalne dla niższych temperatur jak np 35st

 

Ogólnie nie rozumiem jednego. Po co kombinować rozstawem rurek? Czy nie lepiej kierować się zasadą 10 łazienka, 15 kuchnia , reszta 20cm?

 

Powiem o co mi chodzi.

 

Mamy piec kondensacyjny, i wtedy dajemy wodę 45st , ale jak nam się zmieni i zażyczymy sobie PC, to damy już 35st. Czy uniwersalne ustawienie nie jest leprze?

 

Autorus

Po co kombinować ????? Aby osiągnąć optymalny rozkład. Każde pomieszczenie jest inne, w każdym jest inna ilość okien, inna ilość i powierzchnia ścian zewnętrznych. Odpowiednio dobrane rozstawy pozwalają na oszczędność w wydatkach na rurki przy jednoczesnym komforcie cieplnym i niższych wydatkach na ogrzewanie. To nie kombinowanie ale projektowanie !

 

Odnośnie wypowiedzi Henoka - prawdopodobnie chodziło o to, że przy zasilaniu niską temperaturą woda już po 60 metrach ochłodzi się do temperatury posadzki. Oczywiście zależy to od wielu czynników, prędkości przepływu, izolacji itp. ale taka była zapewne idea. Ja nie kieruje się ani 60 metrami ani 100 ani 120 przy projektowaniu. Powinno być tyle ile powinno być :) A ile to znów zależy od średnicy rurek, prędkości przepływu i zrównoważenia przepływu w całej instalacji oraz od zapotrzebowania na ciepło pomieszczenia, rodzaju posadzki wielkości dostępnej powierzchni posadzki i jej przewodności. Dopiero uwzględnienie tych wszystkich czynników daje nam w odpowiedzi i rozstaw i długość rurek.

 

Się rozpisałem, ale zawsze mnie ponosi jak widzę "co 10, 15 i 20".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No wiesz ale jak z obliczeń wyjdzie 17,5cm to ja i tak nie jestem w stanie tak rozłożyć. Choćby dla tego ze listwy nie mają takich rozstawów.

A czemu musisz ustawiać rozstawami? Nie można przepływami? Bo rozumiem ze każdy pokój będzie miał inny rozstaw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ograniczenia są zarówno do rozstawów (skok co 5 cm) jak i do przepływów (prędkości i oporów). Oczywiście że można regulować wszystko tylko w pewnym zakresie. Jeżeli kończy się zakres przepływu to należy zmienić rozstaw i w następnej kolejności dzielić pętle na kilka.

 

W domach pasywnych rozstawy nawet przy niskich temperaturach zasilania wychodzą ponad 30 cm. Problem stanowią łazienki, gdyż wymagają wyższej temperatury zasilania do uzyskania 24° (w pokojach 20°). Jak damy temperaturę zasilania poniżej 35° to nie dogrzejemy łazienek. To jest minimum projektowe. Z kolei tak "wysoka" temperatura w pomieszczeniach dobrze zaizolowanych z posadzką ceramiczną daje rozstawy nawet po 50 cm.

 

Czasy "Panie damy 15 cm i będzie dobrze" już minęły, kiedy to domy były ocieplane 5 lub 10 cm warstwą styropianu i nikt nie słyszał o rekuperatorach czy oknach o k<1,1. Zbyt ciepła posadzka jest powodem problemów z krążeniem i puchnięcia nóg nie mówiąc o dyskomforcie cieplnym jak się po takim czymś chodzi. Posadzka ma być ledwie letnia, około 23°. Taka, że nie czuć na niej ani chłodu ani ciepła.

 

Paradoksalnie w domach pasywnych wręcz wskazane jest unikanie przy ogrzewaniu podłogowym ceramiki w pokojach. Optymalnie do wyregulowania całej instalacji jest położenie deski w pokojach (do 1 cm) oraz ceramiki w łazienkach. Wtedy deska będzie stanowić dodatkowy opór i możemy zamiast co 50 cm (!) układać rurki co 25 cm. Oczywiście dane są całkowicie przykładowe bowiem wszystko zależy od zapotrzebowania ciepła w pomieszczeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki kolego za garść informacji :)

 

No ale powiedz, jak wychodzi rozstaw 35 albo 50. Przecie trzeba to zmniejszyć. Żaby nie było uczucia dyskomfortu. Z tego co np robił kolega Piczma to wyszło mu 30 a dał 25cm na zapas.

 

A czy te czasy minęły że dajemy 15 i będzie dobrze? No nie wiem, wątpię. Chciałbym żeby minęły ale wątpię.

 

Mam jeszcze do kolego pytanie odnośnie projektowania.

 

Co jest konieczne aby kolega zaczął projekt?

 

Bo np klient mówi , chcę pętle po 66m , i rurki muszą być rozkładane na listwach plastikowych a tam rozstaw jest co 10cm. Czyli 10, 20,30. Co wtedy wysyłasz klienta na drzewo? Wiem to na pewno jakiś oryginał jak ja :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak owszem należy zmniejszyć żeby nie było zimnych pól, wtedy najlepiej ominąć wszystkie możliwe meble o poodsuwać się od ścian z rurkami.

Oczywiście w pierwszej należy obniżać temperaturę i przycinać przepływ, ale tak aby w innych pomieszczeniach czegoś nie zabrakło.

W sprawie projektów proszę na pw, tu staram się doradzać i nie chcę śmiecić w wątku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedz na pw.

 

A mam jeszcze takie pytanie czy podłogówkę projektuje się tak samo jeśli:

- mamy inne grubości wylewki ( np 8cm i 28cm betonu) ?

- czy warto robić podłogówkę w spiżarni przy kuchni? 8m2 Tak sobie myślałem że nie warto bo tam powinno być chłodniej. Ale pomiędzy kuchnia a spiżarnią będą otwarte drzwi cały czas. ( nie ma tego jeszcze w projekcie)

- co z garażem? Czytałem kolegi post w którym proponował podłogówkę w garażu.

 

Autorus

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W spiżarniach nie warto, nie projektuje się.

 

W garażu mamy dwie opcje:

- nie ogrzewamy - ale bardzo dobrze zaizolowany, bramy segmentowe szczelne z zaizolowanymi mostkami, izolacja również od strony domu (między domem a garażem). Wtedy nie dajemy izolacji na posadzkę i garaż jest ogrzewany od gruntu. Pozwala to na utrzymanie dodatniej temperatury w garażu.

- ogrzewamy - może być zarówno podłogowo jak i grzejnikiem tradycyjnym. Liczy się tak samo jak pozostałe pomieszczenia. Samochód może śmiało jeździć po rurkach, nie jedna szafa bywa cięższa albo wanna z wodą w porównaniu do nacisku koła i w dodatku gumowego.

 

Co do grubości wylewki - jej grubość wpływa na opór nad rurkami dlatego im grubsza wylewka tym gęściej położone rurki. Wpływ grubości jednak nie jest aż tak duży jak w przypadku różnicy pomiędzy ceramiką a deską.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstępnie mam już ustalone co gdzie. Ale teraz to trzeba będzie dokładnie, że tak powiem nawet bardzo dokładnie to ustalić :)

 

To jeszcze jedno pytanko, jak sprawa ze stropami betonowymi. Bo tak sie zastanawiałem, taki strop przecież grzeje w dwie strony. Czyli działa jako ogrzewanie podłogowe i jednocześnie sufitowe? Czy jednak konieczne jest styropian na taki strop? jak to sie rozwiązuje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...