Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Piczman:

 

Termostaty naścienne oprócz funkcji przeciwzamrożeniowej mają wbudowany timer, który jeśli termostat nie uruchomi siłownika w przeciągu półgodziny, to podaje sygnał do pełnego otwarcia siłownika i ponownie przechodzi w stan oczekiwania. Czas pełnego otwarcia siłownika to 6min. Podobnie czas zamknięcia.

Zatem wężownica nie jest zasilana tylko przez 18min. na każde pół godziny. Ale takie sytuacje mogą wystąpić tylko w okresach przejściowych jesień/wiosna lub w przypadku silnego nasłonecznienia. W pozostałych okresach pracy OP takie sytuacje są raczej rzadkością.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Pisaliście żeby nie nacinać posadzki ale nie pamiętam co zamiast.

 

Może być płyta pilśniowa .

Co do nacięć to myślę że głównym problemem jest tu fakt że wylewkarze po wykonaniu nacięcia zacierają je .

 

I czy rurki w miejscu dylatacji muszą być w jakimś peszlu czy normalnie bez niczego?

 

Otulina czerwona .

 

Jeszcze pisaliście zęby to grzało to wszystkie pętle mniej więcej równe

.Układanie w ślimaka zamiast meandry.Czy w zasadzie takie warunki trzeba spełnić zeby poprawnie grzała podłogówka?Z góry dzięki za odp!

 

Leszku ,,,

 

Z wentylacją do mnie wbiłeś więc może tą podłogówkę też uda się sensownie wykonać ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sorki ze się wetnę w tą dyskusję!Potrzebuje abyście pomogli mi w rozwianiu dylematu.

Nakierujcie mnie na odpowiednią stronę lub jakieś rysunki jak poprawnie zrobić dylatację w przejściach drzwi,coś było ale nie mogę odszukać .

Pisaliście żeby nie nacinać posadzki ale nie pamiętam co zamiast.I czy rurki w miejscu dylatacji muszą być w jakimś peszlu czy normalnie bez niczego?

Jeszcze pisaliście zęby to grzało to wszystkie pętle mniej więcej równe

.Układanie w ślimaka zamiast meandry.Czy w zasadzie takie warunki trzeba spełnić zeby poprawnie grzała podłogówka?Z góry dzięki za odp!

 

Prawidłowo dylatacje wykonuje się z taśmy brzegowej do OP. Jest to pianka polietylenowa o gr. 8mm, którą rozkłada się wzdłuż wszystkich ścian i wylewek , które będą miały kontakt z GP. Zadaniem taśmy brzegowej/dylatacyjnej jest kompensacja rozszerzalności liniowej płyty GP pod wpływem temperatury.

Bez niej płyta GP wybrzuszy się. Na przejściach wężownic przez taśmę brzegową/dylatację montuje się 0,5m odcinki peszla lub otuliny do izolacji termicznej podposadzkowej, w taki sposób żeby wystawały po 0,25m z każdej strony taśmy brzegowej/dylatacji. Końce tak wykonanych przepustów należy zabezpieczyć pianką do montażu okien lub taśmą do izolacji termicznych przed przedostaniem się do ich wnętrza betonu w trakcie wylewania jastrychu. W miejscach przejścia wężownicy przez taśmę brzegową/dylatacyjną wykonuje się od góry pionowe nacięcie w które wprowadza się rurę peszla z wężownicą w środku, a następnie miejsce przecięcia taśmy brzegowej/dylatacji zakleja się obustronnie od góry taśmą do izolacji termicznych.

Co się zaś tyczy sposobu układania wężownicy, to najkorzystniejszy ze względu na rozkład temperatury na powierzchni GP jest układ ślimakowy, trochę gorszy meander podwójny i najgorszy meander pojedyńczy.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może być płyta pilśniowa .

Co do nacięć to myślę że głównym problemem jest tu fakt że wylewkarze po wykonaniu nacięcia zacierają je .

 

 

 

Otulina czerwona .

 

 

 

Leszku ,,,

 

Z wentylacją do mnie wbiłeś więc może tą podłogówkę też uda się sensownie wykonać ?

Ależ Pawle skoro tak to wporzo !:)

Poczekam jak będziesz przejazdem tak jak pisałeś, to pogadamy podumamy!

Nilsan dzięki!

Edytowane przez pyton79
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Re Nilsan

Na poprzedniej stronie pytałem o sprawowanie się regulatorów cieczowych, przeznaczonych do indywidualnej regulacji temperatury w pomieszczeniach z OP, typu czujnik pomieszczeniowy cieczowy z kapilarą sterującą siłownikiem na rozdzielaczu, ponieważ nigdy tego nie stosowałem - z uwagi na wyższe koszty, i na logike znacznie dłuższy czas reakcji na zmianę temperatury w porównaniu do sterowników elektronicznych. Masz może doświadczenia z pracą tego typu regulatorów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Indiana:

 

Przepraszam, ale myślą wybiegłem w innym kierunku i jakoś od razu nie zajarzyłem o co pytasz.

Głowice naścienne z kapilarą stosuję tylko do zaworów termostatycznych montowanych w grzejnikach kanałowych i tam sprawują się bardzo dobrze, w płynny sposób regulując przepływ wody przez grzejnik. W zastosowaniu ich do OP nie widzę przeszkód poza niewygodą w rozprowadzaniu kapilar i ograniczoną ich długością chyba do 8 lub 10m. Należałoby jeszcze sprawdzić charakterystykę łączną zaworu na belce OP + głowica termostatyczna, czy ma ona pożądany przebieg.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja u siebie w garażu (36mkw) dałem podłogówkę, rozstaw co 30cm, w zimie miałem w nim 15 stopni (na tyle była projektowana podłogówka)

 

masz warsztat ? 15st w garazu ? a jakby bylo 6st to by samochod zmarzl ? podloga na gruncie bez izolacji zapewni ci taka temp za darmo i bez dodatkowych kosztow instalacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ależ Pawle skoro tak to wporzo !:)

Poczekam jak będziesz przejazdem tak jak pisałeś, to pogadamy podumamy!

Nilsan dzięki!

 

że się wetnę troszkę, znaczy Piczman bywa przejazdem w okolicach Pabianic? (sądząc po tym skąd jest pyton)

no pięknie, to następnym razem obaj się meldujecie u mnie na kawie, w 3 podyskutujemy :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Indiana:

 

PS

Pozdrowienia cieszynianka.

Rozumiem, że dzięki takiemu sterowaniu OP nie musisz już w łazience zębami kosy klepać.

 

nilsan

 

Dzięki Nilsan za pozdrowienia :D

No właśnie kosy nie klepię, bo ta łazienka jest jako pierwsza włączana do grzania i jako ostatnia wyłączana. Drugą, w której korzystamy tylko z ubikacji, włącza się później i wyłącza wcześniej.

Decydując się na takie rozwiązanie myślałam o swojej wygodzie i mobilności systemu :yes:

Też Cię pozdrawiam :yes:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

najgorszy meander pojedyńczy.

Wszyscy tak piszą, ja mam meandry pojedyncze i nie zauważyłem wad typu nierówne nagrzewanie itp, podłoga w łazience gdzie jest najgęściej i tam jestem w stanie gołą stopą wyczuć ciepło podłogi jest nagrzewana równomiernie

masz warsztat ? 15st w garazu ? a jakby bylo 6st to by samochod zmarzl ? podloga na gruncie bez izolacji zapewni ci taka temp za darmo i bez dodatkowych kosztow instalacji.

mam garaż w którym lubie cos podłubać, dodatkowo jest to miejsce w którym przebywa mój pies i 5 stopni by było dla niego za zimno (10 lat spędził w bloku)

reasumując, jak bym budował jeszcze raz również zrobiłbym taki wariant, głównie z racji majsterkowania

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Indiana:

 

Oprócz funkcjonalności, o której napisała cieszynianka, stosowanie termostatów naściennych w połączeniu z siłownikami, ma konkretny wymiar ekonomiczny w przeciągu całego sezonu grzewczego. OP w takiej konfiguracji reaguje w zdecydowanie bardziej dynamiczny sposób na wpływ dodatkowych źródeł ciepła takich jak nasłonecznienie, oświetlenie, sprzęt RTV i AGD, kominki, obecność ludzi itd. Charakter pracy takiego układu jest impulsowy ze zmiennym interwałem czasowym zarówno pracy jak i przerwy, co w połączeniu z silnie całkującą właściwością GP daje szerokie spektrum modulacji mocy OP i stąd się biorą oszczędności.

Tego typu układy pracują bardzo dobrze. Zresztą dzięki swoim zaletom są powszechnie polecane przez wszystkich producentów OP.

 

PS

Pozdrowienia cieszynianka.

Rozumiem, że dzięki takiemu sterowaniu OP nie musisz już w łazience zębami kosy klepać.

 

nilsan

 

Jak pieknie napisane. Jestem pod wrazeniem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podłoga bez izolacji w garażu zapewni 15*C czy 6*C ?? Przy jakiej temp. zewnętrznej?

 

15C to z ogrzewaniem podlogowym u niektorych forumowiczow. U moich rodzicow jest stara brama roletowa w garazu, lekki przymrozek (-10) i szroni od wewnatrz...mimo to temperatura w garazu nigdy nie spadla ponizej zera. Podloga na gruncie bez docieplenia, sasiednie pomieszczenia gospodarcze nieogrzewane. Dom z poczatku lat 90'tych. Gdy konieczne sa jakies prace w garazu to jeden grzejnik elektryczny wstawiony na godzine zalatwia w miare komfortowa temperature.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszyscy tak piszą, ja mam meandry pojedyncze i nie zauważyłem wad typu nierówne nagrzewanie itp, podłoga w łazience gdzie jest najgęściej i tam jestem w stanie gołą stopą wyczuć ciepło podłogi jest nagrzewana równomiernie

 

mam garaż w którym lubie cos podłubać, dodatkowo jest to miejsce w którym przebywa mój pies i 5 stopni by było dla niego za zimno (10 lat spędził w bloku)

reasumując, jak bym budował jeszcze raz również zrobiłbym taki wariant, głównie z racji majsterkowania

 

No to w zasadzie nie garaz tylko hobby room i sypialnia dla psa, co zmienia postac rzeczy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie natury technicznej - jakie wartosci oporu cieplnego podlog przyjeliscie w waszych wyliczeniach. Zauwazyle ze producenci systemow do OP przyjmuja bardzo rozne wartosci. I tak dla gresu/ceramiki podaja od 0.02 do 0.05 , panele cienkie panele 0d 0.05 do 0.1 natomiast parkiet ( taki 14-15mm) to wartosci od 0.09-0.15. Producenci paneli/desek podlogowych w swoich katalogach podaja nie mniej niz 0.10-0.11 (gdy klejone do jastrychu) + 0.03-0.04 (pianka pod panele lub podobne ustrojstwo , w systemie podlogi plywajacej). Wynika z tego ze przy np desce barlinieckiej nalezaloby przyjac wartosc oporu na poziomie 0.15. Oznacza to ze wydajnosc cieplna podlogi 6.6W/Cm2. Przy zalozeniu ze temp powietrza = 20C, max temp podlogi drewnianej 26 ( podobno wieksza niezalecana) to z 1m2 wycisniemy max 40W co wydajesie wystarczajace. Jak to wyglada w praktyce ? podobnie jak w teorii ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koledzy i kolezanki poruszyli tu temat sterowania dynamicznego lub impulsowego. Bezwladnosc cieplna z pewnoscia nie ulatwia regulacji takiego obiektu. Zastanawia mnie jak mozna ulepszyc 'sterowalnosc' podlogowki ( kosztem akumulacji bo jedno nie idzie w parze z drugim). Przychodza mi do glowy dwa pomysly. Pierwszy to zastosowanie wylewki anhydrytowej, cienszej, lzejszej, lepiej odbierajacej cieplo z rury. Drugi pomysl to zageszczenie rur, do rozsadnych granic, biorac pod uwage to co juz zostalo napisane we wczesniejszych postach. No i jeszcze w sumie trzeci pomysl to zasilanie wyzsza temperatura. Czy ktos, gdzies spotkal sie moze z jakims modelem matemaycznym ogrzewania podlogowego ? Mozna by poeksperymentowac z masa jastrychu, oporem przejmowania ciepla z rur, rodzajem wykladziny, temperatura otoczenia i zasilania ukladu i badac jego odpowiedz na wymuszenie skokowe. Moze da sie ograniczyc inercje podlogowki do rozsadnych granic, tak by mozna stosowac np. nocne obnizenie temperatury. Mysle ze odpowiedz ukladu 2-3h zamiast 6-7h jest zadowalajaca. Moze ktos posiada model podlogowki w LabView ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zagęszczenie rur również przyniesie więcej złego niż dobrego .

Koszt instalacji wzrasta i to sporo.

Więcej rurki, więcej obwodów na rozdzielaczu .

 

Projekt , przewymiarowanie do 50 % ( po równo dla każdego pomieszczenia ) i regulacja temp. zasilania .

Działa idealnie !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam pytanie natury technicznej - jakie wartosci oporu cieplnego podlog przyjeliscie w waszych wyliczeniach. Zauwazyle ze producenci systemow do OP przyjmuja bardzo rozne wartosci. I tak dla gresu/ceramiki podaja od 0.02 do 0.05 , panele cienkie panele 0d 0.05 do 0.1 natomiast parkiet ( taki 14-15mm) to wartosci od 0.09-0.15. Producenci paneli/desek podlogowych w swoich katalogach podaja nie mniej niz 0.10-0.11 (gdy klejone do jastrychu) + 0.03-0.04 (pianka pod panele lub podobne ustrojstwo , w systemie podlogi plywajacej). Wynika z tego ze przy np desce barlinieckiej nalezaloby przyjac wartosc oporu na poziomie 0.15. Oznacza to ze wydajnosc cieplna podlogi 6.6W/Cm2. Przy zalozeniu ze temp powietrza = 20C, max temp podlogi drewnianej 26 ( podobno wieksza niezalecana) to z 1m2 wycisniemy max 40W co wydajesie wystarczajace. Jak to wyglada w praktyce ? podobnie jak w teorii ?

 

Osobiście obliczenia wykonuję indywidualnie dla każdego rodzaju okładziny zewnętrznej i konstrukcji GP i specjalnie nie zastanawiam się jaki jest konkretnie opór cieplny deski barlineckiej trójwarstwowej o gr. 15mm, czy też mozaiki o gr. 8mm.

Dla mnie istotna jest temperatura maksymalna na powierzchni podłogi. Do tego dobieram średnice rur i ich rozstaw z uwzględnieniem konstrukcyjnie możliwej grubości jastrychu, która może się zawierać w przedziale od 4,5-6cm. W rezultacie otrzymuję wydajność cieplną grzejnika podłogowego o określonej powierzchni. Jeśli nie pokrywa on w całości zapotrzebowania mocy dla danego pomieszczenia, to dokładam jakiś grzejnik kanałowy, płytowy lub dekoracyjny i po kłopocie. Ostatnio projektuję coraz więcej OP z okładzinami drewnianymi i chodzi to bardzo dobrze. Istotne w tym przypadku jest nie przekraczanie maksymalnej temperatury 26-27*C, żeby zapobiec nadmiernemu wysuszaniu parkietu w sezonie grzewczym, tak jak napisałeś.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...