Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

mpoplaw

 

" żeby zachodziła kondensacja komin musi być rozgrzany", chyba niedokladnie sie wyraziles, a ja opacznie zrozumialem. Z wyjasnien nilsana rozumiem ze w pierszym momencie przy zaplonie, palnik musi osiagnac pewna temperature, aby uzyskac wlasciwe parametry spalania i sprawnosc. Cos jak w zimnym silniku przy starcie wlacza sie ssanie- bogatsza mieszanka ( nie wiem czy to dobra analogia, ale jakos mi pasuje). Moze chodzilo Ci o palnik/wymiennik, ale w przypadku komina ( rozgrzanie) to nie ma sensu. Im zimniejszy komin ( np turbo) tym lepsza wymiana ciepla i kondensacja

 

Odnosnie tych 60kWh, dzieki za wyjasnienie. Rozumiem ze dobrze policzyles i nie wnikam. Nikt nie mowi o podwyzszeniu temp scian do 90C, chodzilo o porownanie mas/temperatur. Ale jak przyjales dT tylko 1C, to moze byc prawda co napisales.

 

Odnizenie nocne

 

Mysle, ze mpoplaw chce nas przekonac ze w domu pasywnym, moze energooszczednym straty ciepla przez przegrody w porownaniu do energi cieplnej ( wlasnej) budynku sa tak niskie ze temperatura w ciagu kilku godzin poprostu nie drgnie w dol. I mpoplaw moze miec w tym sporo racji. Inna historia to dom z 5cm ocieplenia i drewnianymi 15-letnimi oknami , a co innego dom z 20cm styro na scianach, 30 w dachu, etc.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz tez rozumiem dlaczego piczman robil rozstawy rurek co 35cm, a innemu koledze na forum zona otwiera okna jak przyswieci slonce. Wyglada na to ze w nowoczesnych budynkach, przy lekkiej zimie zapotrzebowanie na energie jest tak niskie ( na poziomie 1k-2kW), ze dluzsze gotowanie, wizyta gosci lub troche wiosennego slonca w salonie powoduje momentalny wzrost temperatury. Trzeba by pomyslec nie tyle o grzaniu, ale o dynamicznym grzaniu/odbieraniu ciepla w zaleznosci od sytuacji. Podlogowka ze swoja bezwladnoscia zycia nie ulatwia.

 

Zastanawiam sie jak to robia w domach pasywnych- zarzadzanie energia - przeciez tam z zasady sa duze przeszklenia wiec budynek jest narazony na gwaltowne zyski energii slonecznej. Ma ktos jakies doswiadczenia ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz tez rozumiem dlaczego piczman robil rozstawy rurek co 35cm, a innemu koledze na forum zona otwiera okna jak przyswieci slonce. Wyglada na to ze w nowoczesnych budynkach, przy lekkiej zimie zapotrzebowanie na energie jest tak niskie ( na poziomie 1k-2kW), ze dluzsze gotowanie, wizyta gosci lub troche wiosennego slonca w salonie powoduje momentalny wzrost temperatury. Trzeba by pomyslec nie tyle o grzaniu, ale o dynamicznym grzaniu/odbieraniu ciepla w zaleznosci od sytuacji. Podlogowka ze swoja bezwladnoscia zycia nie ulatwia.

 

Zastanawiam sie jak to robia w domach pasywnych- zarzadzanie energia - przeciez tam z zasady sa duze przeszklenia wiec budynek jest narazony na gwaltowne zyski energii slonecznej. Ma ktos jakies doswiadczenia ?

 

Nie mam domu pasywnego, ale dokładnie tak jest.

Wystarczy uruchomić piekarnik na 1-2h i momentalnie temp. się podnosi o 1,5-2st. Czyli z 21,5 lecimy do ponad 23.

Jak przyjdą goście - tak samo.

A jak zaświeci słonko to masakra, momentalnie mam 23st (okno jest 2,7x2,3 od południa), a na poddaszu z 21 spada do lekko ponad 20.

WM wyrównuje to po 3-4h od zniknięcia dodatkowego źródła...

 

Arturo72 ma pod swoją płytą z styropianu 0,5m żwiru, możesz podpowiedzieć kiedy konkretnie tam zbierze mu się woda ??

Wydaje mi się, że nie chodzi bezpośrednio o wodę, a o zawilgocone powietrze, którego tam jest pod dostatkiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

zawilgocone powietrze nie potrafi tak spenetrować styropianu jak pełne zanurzenie w wodzie na długi czas, co więcej powietrze tylko czasami jest wilgotne, bo prędzej czy później przyjdzie susza taka jak ostatnio 3 miesiące bez opadów albo mrozy gdy powietrze osusza się całkiem do zera i styropian sobie po prostu wyschnie

 

Natomiast przepływ pary nasyconej z budynku na zewnątrz tak. Zwłaszcza, że punkt rosy zaleca się lokować w warstwie izolacji termicznej. W rezultacie tam wytrąca się wilgoć.

 

nilsan

Edytowane przez nilsan
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak macie podłączone pompy od podłogówki do instalacji? Na stałe do sieci czy do sterownika kotła?

 

Mam podłogówkę, ogrzewanie na kocioł z podajnikiem. Pompę obecnie wpiąłem w sterownik...ale tu mam też dwie opcje, tj praca skokowa lub modulowana?

 

Co lepsze???

 

Za mało informacji.

Jaki masz sterownik?

Pogodowy ?

Jest zawór sterujący temp. zasilania tej podłogówki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawiam sie jak to robia w domach pasywnych- zarzadzanie energia - przeciez tam z zasady sa duze przeszklenia wiec budynek jest narazony na gwaltowne zyski energii slonecznej. Ma ktos jakies doswiadczenia ?
Tak gwałtowne to one pewnie nie są. Moje okna (Ug=0,6 i g=50%) przepuszczają niestety odczuwalnie mniej promieniowania podczerwonego, od klasycznych okien z szybami o Ug=1,1. Jeszcze nie mieszkam, ale podczas prac w środku, kiedy słomko zaświeci, staję przed oknem, wystawiam gębę do słońca i... nic nie czuję. Żadnego ciepła.

 

 

Jak macie podłączone pompy od podłogówki do instalacji? Na stałe do sieci czy do sterownika kotła?

Mam podłogówkę, ogrzewanie na kocioł z podajnikiem. Pompę obecnie wpiąłem w sterownik...ale tu mam też dwie opcje, tj praca skokowa lub modulowana?

Co lepsze???

Za mało informacji.

Jaki masz sterownik?

Pogodowy ?

Jest zawór sterujący temp. zasilania tej podłogówki ?

Wepnę się w pytanie, ponieważ również mnie to interesuje.

Kocioł kondensacyjny, sterownik pogodowy, pompa zewnętrzna obsługująca wyłącznie podłogówkę, pompa wbudowana w kocioł obsługująca cały obieg (czyli w zasadzie pozostałe grzejniki, a więc ścienne i kanałowe). Podłogówka na 1/3 powierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są różne rodzaje sterowania, albo modulacja temp. zasilania i pompa non stop albo ustawione konkretne temp. na termostacie który wisi np. w salonie i jak osiągnie zadaną to wyłącza się pompa .

 

Jeśli modulacja to sterownik steruje dodatkowo głowicą która kręci zaworem mieszającym . Stąd ta regulacja temp.

 

Nie wiem czy dobrze tłumaczę :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są różne rodzaje sterowania, albo modulacja temp. zasilania i pompa non stop albo ustawione konkretne temp. na termostacie który wisi np. w salonie i jak osiągnie zadaną to wyłącza się pompa .

Jeśli modulacja to sterownik steruje dodatkowo głowicą która kręci zaworem mieszającym . Stąd ta regulacja temp.

Nie wiem czy dobrze tłumaczę :(

Czyli sterowanie ilościowe lub jakościowe. Czytałem i mam pojęcie o tym. U mnie będzie sterowanie jakościowe - pogodówka plus kocioł niskiej mocy (2kW-12kW czyli Immergas). Zastawiam się, jak ustawić kocioł (do tego jeszcze sporo czasu, ale skoro temat się pojawił, chciałbym się dowiedzieć)?

 

Bez nazwy.jpg

 

Skłaniam się do ustawienia parametru P2 - 0, P3 - 1.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moja pompa chodzi nonstop, regulacja jest temperaturowa przez regulator pogodowy, zawór 3d z siłownikiem, a sama pompa podłogówki podłaczona nie z sieci tylko też pzrez sterownik, zaleta tego taka, że latem gdy podłogówka nie pracuje regulator ma funkcję rozruchu co jakiś czas (nie pamiętam jaki) pompy i siłownika, zeby się nie "zastały"
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jest wątek o podłogówce, jeśli chcesz zmienić temat to przenieś się do innego wątku, ale od razu uprzedzam, tam też nie dasz rady udowodnić zawilgocenia styropianu, w taki stopniu że straci swoje właściwości izolacyjne

 

Ja tylko wskazuję tylko na fakt, że zawilgocenie styropianu obniża jego właściwości izolacyjne, które od obliczeń przyjmowane są w stanie suchym.

A co potrafię udowodnić już ci chyba pokazałem.

 

nilsan

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montują wentylację mechaniczną.

 

nilsan

 

Tylko ze wentylacja przy -20C ma bardzo zgubny efekt...drastycznie obniza wilgotnosc powietrza, wiec to nie jest rozwiazanie. To takie bardziej energooszczedne ' otwarcie okna' - trudno nazwac to zarzadzaniem energia w budynku. Bardziej pomyslalbym o jakiejs pompie ciepla i buforze. ciekawe czy robia takie instalacje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

PS dzisiejsze normy nie pozwalają budować domków zwykłych, w tej chwili buduje się albo energo-oszczędnie albo pasywnie, generalizując jeżeli domek spala powyżej 7litrów to trzeba się bardzo natrudzić żeby dostać jego odbiór techniczny

 

ja ci podpowiem że domek taki ocieplony jak twój musi mieć bardzo dużą masę akumulacyjną wewnętrzną żeby kominek 15KW nie zrobił ci sauny w salonie w 15min od rozpalenia, już teraz prorokuję że z tego kominka będziesz korzystał bardzo sporadycznie, albo tuż po rozpaleniu będziesz otwierał okna i całe pozyskane ciepło wypuścisz na zewnątrz

 

O co chodzi z tymi litrami ? czy dom 7 litrowy to taki ktory potrzebuje 7kW mocy przy -20C ?

 

Kominek, tego wlasnie sie obawiam, dlatego decyduje sie na maly 12kW z plaszczem wodnym. Wg producentow 20-25% ( 3kW) ciepla przekazywane jest bezposrednio do pomieszczenia, reszta 75-80 (9kW) do plaszcza , dalej do bufora. W przypadku kominka powietrznego cala ta energia 12kW zostaje w pomieszczeniu. Ponadto moc nominalna mierzona jest przy otwartej przepustnicy powietrza. Zamierzam zainstalowac przepustnice sterowana i regulowac moc takiego kominka, mam nadzieje ze uda mi sie zejsc dobrze ponizej 50% mocy nominalnej, wtedy w salonie mialbym jakies 1.5kW. Trzecia sprawa kominek jest w centrum domu i bedzie grzal klatke schodowa, hall, salon, kuchnie- w sumie ok 60m2 popwierzchni.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to jest wątek o podłogówce, jeśli chcesz zmienić temat to przenieś się do innego wątku, ale od razu uprzedzam, tam też nie dasz rady udowodnić zawilgocenia styropianu, w taki stopniu że straci swoje właściwości izolacyjne

 

Dajcie spokoj, niech kazdy zerknie na wykres i sam wyciagnie wnioski. Jeden taka strate przelknie, drugi bedzie sie zadreczal. Nie ma idealnych rozwiazan, trzeba szukac optymalnychrozwiazan w indywidualnej sytuacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są różne rodzaje sterowania, albo modulacja temp. zasilania i pompa non stop albo ustawione konkretne temp. na termostacie który wisi np. w salonie i jak osiągnie zadaną to wyłącza się pompa .

 

Jeśli modulacja to sterownik steruje dodatkowo głowicą która kręci zaworem mieszającym . Stąd ta regulacja temp.

 

Nie wiem czy dobrze tłumaczę :(

 

Dobrze. Tylko bym dodal ze sterowanie impulsowe ( w wersji termostat na scianie ) czesto ma funkcje PID, co zdecydowanie poprawia jakosc regulacji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...