Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

teraz tu przyszedłeś śmiecić?

Dostałeś już odpowiedzi zarówno na tym forum jak i na innych.

Sam wiesz najlepiej, to po co pytasz?

 

Są dwa typu owych rozdzielaczy i zaworów regulacyjnych. Dlatego pytam. A ty widzę robisz niepotrzebnie za strażnika forumowego. Poza tym już któryś raz personalnie się czepiasz. Może idź na forum o polityce...a nie budownjctwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

W rozdzielaczu do ogrzewania podłogowego najważniejszą kwestią jest belka z zaworami regulacyjnymi lub przepływomierzami do wyregulowania przepływu przez pętlę grzewczą.

Druga belka rozdzielacza może być "goła - bez jakichkolwiek zaworów" jeśli nie przewidujemy montażu sterowania pokojowego (siłowniki i termostaty naścienne) - belka z zaworami termostatycznymi jest wymagana tylko w przypadku montażu tego typu automatyki.

Zawory termostatyczne zamocowane w owej belce nie służą do regulacji przepływu (regulacji hydraulicznej całego układu) lecz do jego całkowitego zamknięcia bądź otwarcia (ON/OFF).

W praktyce i tak polecam rozdzielacz w opcji z zaworami termostatycznymi i przepływomierzami - w niektórych przypadkach umożliwia to wyłączenie jednej lub kilku pętli bez konieczności zatrzymywania całego układu grzewczego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W rozdzielaczu do ogrzewania podłogowego najważniejszą kwestią jest belka z zaworami regulacyjnymi lub przepływomierzami do wyregulowania przepływu przez pętlę grzewczą.

Druga belka rozdzielacza może być "goła - bez jakichkolwiek zaworów" jeśli nie przewidujemy montażu sterowania pokojowego (siłowniki i termostaty naścienne) - belka z zaworami termostatycznymi jest wymagana tylko w przypadku montażu tego typu automatyki.

Zawory termostatyczne zamocowane w owej belce nie służą do regulacji przepływu (regulacji hydraulicznej całego układu) lecz do jego całkowitego zamknięcia bądź otwarcia (ON/OFF).

W praktyce i tak polecam rozdzielacz w opcji z zaworami termostatycznymi i przepływomierzami - w niektórych przypadkach umożliwia to wyłączenie jednej lub kilku pętli bez konieczności zatrzymywania całego układu grzewczego.

 

A w przypadku instalacji podłogówki na 120m2, bez sterowników pokojowych, też rozdzielacz z termostatycznymi?

 

Dla kogo w takim razie są te rozdzielacze z zaworem regulacyjnym na imbus?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz...

 

Rozdzielacz do OP musi bezwzględnie posiadać zawory regulacyjne do regulacji przepływu.

Funkcję zaworów regulacyjnych może pełnić:

- zawór regulacyjny na imbus (ustawia się wówczas tzw. nastawę odczytaną z nomogramu znając jaki ma być przepływ - nomogram jest najczęściej dostępny w instrukcji rozdzielacza)

lub

- przepływomierz który poprzez zmianę nastawy zmienia wartość przepływu - tu regulację należy wykonywać przy uruchomionej pompie obiegowej OP, kręcąc przepywomierzem widzimy od razu jak zmienia się przepływ przez pętlę grzewczą.

 

W związku z powyższym rozdzielacze dzielą się na rozdzielacze z przepływomierzami lub rozdzielacze z zaworami regulacyjnymi.

 

Jak pisałem, zawór termostatyczny, występujący na drugiej belce rozdzielacza, służy jedynie do całkowitego zamknięcia lub otwarcia przepływu przez pętle.

Jeśli nie przewidujemy stosowania automatyki pokojowej ten zawór nie jest potrzebny - w takim przypadku belka może być "goła" bez jakichkolwiek zaworów. Tego typu rozdzielacze posiadają na jednej belce tylko zawory regulacyjne lub przepływomierze, w naszej ofercie są to rozdzielacze serii 51A i 55A.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie grzecznościowe :

Znajomy jest na etapie podłogówki. Ułożył sobie eps100 na podłodze i przyszedł fachowiec od podłogówki który stwierdził, że musi "zrobić miejsce na izolację rolowaną z folią ,bo się klipsy nie będą trzymać i styropian może się łamać przy chodzeniu po nim"

Kolega już się miał brać za rozbieranie ułozonego styro ale go wstrzymałem, bo mam lekkie powątpiewanie w to co jego fachmen mówi.

 

Izolacja rolowana jest twardsza niż eps100? Klipsy się nie będą trzymać eps? Ma rację fachmen czy wystarczy położyć folię, (tę srebrną z kratką) i będzie OK?

 

Proszę w imieniu kolegi o zdanie użytkowników czy wykonawców :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam 15-19 eps 100 i folię i instalator był w szoku że nic się nie buja i łamie. Wystarczy starannie położyć, a gdybym miał jeszcze chudziak wylany dobrze to bym się o wiele mniej narobił. Mata jest droższa ale za to się lepiej układa na krzywych powierzchniach bo jest pocięta.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie grzecznościowe :

Znajomy jest na etapie podłogówki. Ułożył sobie eps100 na podłodze i przyszedł fachowiec od podłogówki który stwierdził, że musi "zrobić miejsce na izolację rolowaną z folią ,bo się klipsy nie będą trzymać i styropian może się łamać przy chodzeniu po nim"

Kolega już się miał brać za rozbieranie ułozonego styro ale go wstrzymałem, bo mam lekkie powątpiewanie w to co jego fachmen mówi.

 

Izolacja rolowana jest twardsza niż eps100? Klipsy się nie będą trzymać eps? Ma rację fachmen czy wystarczy położyć folię, (tę srebrną z kratką) i będzie OK?

 

Proszę w imieniu kolegi o zdanie użytkowników czy wykonawców :)

 

Faktem jest że większość spinek do rur kotwi się na folii przyklejonej fabrycznie do styropianu.

W warstwie samego styropianu radzą sobie trochę gorzej, potrafią "wyskakiwać" szczególnie na łukach.

 

Jeśli mamy już wyłożoną powierzchnię styro bez folii, należy zastosować folię tzw. "luzem" i dobrze przymocować ją do obecnej izolacji np. za pomocą kołków tworzywowych z szerokim łbem.

Należy też zadbać o dobrej jakości spinki aby przytrzymały rurę w warstwie izolacji lub zamocować rurę przy wykorzystaniu listwy tworzywowej klejonej do folii.

 

Chodzi o jak największe zabezpieczenie rur przed "wstawaniem" podczas wylewania jastrychu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam wszystkich

Wkrótce zabieram się do montażu ogrzewania podłogowego.

Dom po podłogach ok 120m piec gazowy jednofunkcyjny z zasobnikiem, podłogówkę na dwóch rozdzilaczach góra i dół wpięte bezpośrednio do kotła. Bez żadnych bajerow .Martwi mnie kilka rzeczy jak zabezpieczyć się przed ewentualnym wpuszczeniem zbyt cieplej wody do obiegu podłogówki np. Awaria pieca lub złe dobrane parametry. Zastosować jakiś czujnik lub zawór ?

 

Drugie pytanie to czy średnice rur miedzianych 28mm do rozdzielaczy będą wystarczające dół 7 obiegów góra 5 . Hydraulik upiera się na pexa 25 lecz po przeczytaniu kilkudziesięciu stron w tym wątku mam wątpliwości czy to nie za mało. Może na dół dać np 28mm a góra 25.?

 

Jeśli moja pompa wyrobi to chciałbym użyć tej kotlowej jesli będzie nie wystarczająca to co zrobić zostawić miejsce przy rozdzilaczach na pompę i układ mieszający w oby dwóch szafkach czy lepiej za piecem użyć sprzęgła i większej pompy. ?

 

Kolejne pytanie co siądziecie o rurach do ogrzewania podłogowego wykonanego z Pertu np Blue Floor z Kan therm czy lepiej zastosować rurę wielowarstwowa .

Będę to klad sam pierwszy raz i mam wrażenie ze rura jednowarstwowa bardziej wybaczy błędy.

Pozdrawiam i z góry dzięki za odpowiedzi

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podstawa to projekt podłogówki,bez niego to wróżenie z fusów czy można zasilić instalację bezpośrednio z kotła.Teoretycznie przy tej powierzchni budynku i rozsądnej długości pętli ok.80mb powinno pójść bezpośrednio przy odpowiednim kotle np.Termet Ecocondens Gold który ma mocną pompę.Jeżeli chodzi o zabezpieczenie instalacji OP przed niekontrolowanym wzrostem temp.to większość kotłów na swojej płycie ma wejście na tzw.termostat maksymalny(to nic innego jak termostat przylgowy )który montuje się na rurze zasilającej i ustawia się na nim temp.powiedzmy 45-50st.Termostat po przekroczeniu ustawionej temp.odcina pompę.

Ja robiłbym na rurach CU fi.28 dla 7miu pętli i Cu 22 dla 5ciu ale właściwie średnicę rur powinno się określać na podstawie projektu.Rury PEX mają przewężenia na kształtkach=są na nich większe opory

Żadnego robienia miejsca przy rozdzielaczach!Przy samej podłogówce nie potrzebujesz żadnych grup mieszających.Jeżeli by się okazało że pompa kotłowa nie da rady to dajesz przy kotle sprzęgło hydrauliczne i mocniejszą pompę tuż za sprzęgłem.

Wyroby Kan-Therm są OK ale ja bym robił na rurze PEX-Al-PEX (z wkładką alu)

Rozdzielacze obowiązkowo z rotametrami .Sterowanie pogodowe (czujnik zewnętrzny najlepiej na północnej ścianie budynku)

Edytowane przez Kondensat
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.Martwi mnie kilka rzeczy jak zabezpieczyć się przed ewentualnym wpuszczeniem zbyt cieplej wody do obiegu podłogówki np. Awaria pieca lub złe dobrane parametry. Zastosować jakiś czujnik lub zawór ?

Termostat przylgowy do zabezpieczenia

Drugie pytanie to czy średnice rur miedzianych 28mm do rozdzielaczy będą wystarczające dół 7 obiegów góra 5 . Hydraulik upiera się na pexa 25 lecz po przeczytaniu kilkudziesięciu stron w tym wątku mam wątpliwości czy to nie za mało. Może na dół dać np 28mm a góra 25.?

Spokojnie dałbym tego pexa na takie małe rozdzielacze

 

Jeśli moja pompa wyrobi to chciałbym użyć tej kotlowej jesli będzie nie wystarczająca to co zrobić zostawić miejsce przy rozdzilaczach na pompę i układ mieszający w oby dwóch szafkach czy lepiej za piecem użyć sprzęgła i większej pompy. ?

Sprzęgło + pompa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Witam. W temacie podobnym jak kolega zibro007. Mam zrobioną podlogówke wg projektu. 8 i 9 pętli, razem ponad 1000mb rury. Dodatkowo dwie drabinki grzane niską temperaturą. W planie zakup Vitodensa 200 19kW. I teraz... sprzęgło - czy ktoś może polecić jakiś konkretny model/typ? Pompa zewn. na zasilaniu jedna? Jaka moc? Model/typ? I dalej termostat przylgowy do zabezpieczenia model/typ? i wszystko wpięte w jedno miejsce parter, piętro i 2 grzejnik. Wydaje mi się to najprostszą i najpewniejszą konfiguracją przy kondensacyjnym i w 100% podlogówce. Brakuje mi tylko wiedzy jakie konkretnie elementy kupić. Z góry dzięki za sugestie.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Mam podłogówke ,samemu robiłem. Od 3 tygodni dom się grzeje.

Opiszę instalację.

Dom 130m2 piętrowy. Kocioł gazowy termet jednofunkcyjny stoi w piwnicy. Na parterze rozdzielacz 6 sekcji na piętrze 4 sekcje. Rozdzielacze capricorn standard.

Obiegi mają około 85m długości każdy przez co cały układ od razu jest wyważony a nie jeden obieg krótki inny długi i musisz zaczynać od kręcenia na rozdzielaczach. Rury układane co 15cm. Trochę gęściej przy oknach rzadziej na środku pokojów. Bardzo gęsto w łazience.

 

Wszystko hula jak trzeba.Całość prosta bez żadnych dodatkowych pomp sprzęgieł mieszaczy czy tym bardziej siłowników do sterowania każdego z pomieszczeń.

Pozdrawiam

Edytowane przez Janekk1234
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jestem na etapie projektowania ogrzewania podłogowego.

Zamierzam użyć rurek kan therm blue floor 18mm.

 

Wstępnie wyszło mi 10 pętli. Większość pętli 80-120m. Jedna pętla 45m.

Wg różnych programów i samej instrukcji producenta rurek 18mm, pętlę mogą mieć max długość 150m.

Pewnie najlepiej byłoby gdyby pętle miała równe długości, ale nie jestem w stanie tego osiągnąć bez łączenia pomieszczeń jedną pętlą.

 

Pytanie do was.

Czy regulacja pętli o długościach od 45-120m, będzie wyzwaniem?

Czy może lepiej podzielić najdłuższe pętlę? W takim wypadku musiałbym dołożyć drugi rozdzielacz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Witam Panowie jestem nowy dlatego proszę o cierpliwość. Mam problem że swoją podlogowka A mianowicie . Sterownik salus ustawiony na 23 stopnie , piec włącza się raz dziennie na około 4h dogrzewa do zadanej temperatury i się wyłącza. I schemat powtarza się codziennie mankament jest taki że płyn w układzie nagrzewa się przez te 4h do 45 stopni i po 2 godzinach od momentu wyłączenia pieca wychodzą się do temperatury +-23 stopni . Czy nie powinno byc tak że płyn cały czas dogrzewac się do 45 stopni A nie startuje znowu od zera czyli od tych 23 stopni ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...