Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

ponawiam pytanie:

przyszedł czas na zakup sterownika, z założenia ma być pogodówka do sterowania siłownikiem esbe ara600 zaworu trójdrożnego esbe vrg

i szukam, szukam i nic ciekawego mi w oko nie wpadło :(

jest np. ceta 106: http://allegro.pl/regulator-pogodowy-ceta-106-do-zaw-mieszajacych-i1241127535.html

trafiłem też na trochę droższe (ale czy lepsze i w czym?) sterowniki frisko (no ew. i który z nich byłby najlepszy?): http://www.frisko24.pl/Sterowniki_obwodow_COCWU-k33-0--default.html

macie jakąś wiedzę w tym temacie, doświadczenia, swoje typy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 7,5k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

przyszedł czas na zakup sterownika, z założenia ma być pogodówka do sterowania siłownikiem esbe ara600 zaworu trójdrożnego esbe vrg

i szukam, szukam i nic ciekawego mi w oko nie wpadło

jest np. ceta 106: http://allegro.pl/regulator-pogodowy...241127535.html

trafiłem też na trochę droższe (ale czy lepsze i w czym?) sterowniki frisko (no ew. i który z nich byłby najlepszy?): http://www.frisko24.pl/Sterowniki_ob...--default.html

macie jakąś wiedzę w tym temacie, doświadczenia, swoje typy?

 

Ja Kupiłem CETA 106 i na nim buduję sterowanie. Ma możliwość również sterowania solarami. Jak będzie działał i czy się sprawdzi dopiero się okaże. Zakupiłem zawór trójdrożny także WOMIX-a czyli całość od jednego producenta. Jedyną jak na razie wadą to brak możliwości ustalenia wybranej temperatury zasilania podłogówki w celu jej wygrzania. Reszta dopiero przyjdzie. Zresztą ktoś tu już pisał ze już użytkuje ten sterownik...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wątpię żeby siatka przetarła rurkę. Skoro wszystko jest zatopione w betonie. Rurki oraz siatka z góry i po bokach ma otulinę betonu i będzie pracować to wszystko razem. Więc dla mnie argument o ewentualnym przetarciu to jakieś herezje.

Wystarczy prosty eksperyment. Połozyć kawałek siatki na foli i to zalać betonem. Jak beton zwiąże oderwać folie i zobaczyć jak siatka mocno trzyma się w betonie.

 

A jak rury PEX mocuje się bezpośrednio do siatki (np. przy ogrzewaniu płaszczyznowym na zewnątrz) to też się przetrą :no:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie, czy osoby piszące tu o puszczaniu w podłogę wody cieplejszej niż 35stC chodziły po niej. Jak w takiej sytuacji można mówić o komforcie? Podłoga powinna być neutrealna i wg mnie warto raz dać więcej rury i potem cały czas niżej grzać.

Nie wyobrażam sobie chodzenia po podłodze grzanej do 55stC.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanawia mnie, czy osoby piszące tu o puszczaniu w podłogę wody cieplejszej niż 35stC chodziły po niej. Jak w takiej sytuacji można mówić o komforcie? Podłoga powinna być neutrealna i wg mnie warto raz dać więcej rury i potem cały czas niżej grzać.

Nie wyobrażam sobie chodzenia po podłodze grzanej do 55stC.

 

A ja mam projekt podłogówki gdzie jest zaprojektowane zasilanie wodą o parametrach 39/30 - zasilanie/powrót

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz - zaczynasz od początku i lecisz dookoła :) A serio - rozkładasz ładnie folię z rastrem 10 cm. Jak wiesz, ile ciepła potrzebuje dane pomieszczenie (przy zakładanym wykończeniu podłogi), to wychodzi ci co ile dawać rurki i tak jedziesz - najpierw dookoła i potem co 2x (gdzie x to projektowany rozstaw rurek), dochodzi do środka, robisz taki zawijasik (to jest troche trudniejsze) i jedziesz z powrotem po środku tych już ułożonych. Naprawde jest to proste. Dobrze jest jedynie sobie policzyć, ile będzie zakrętasów i zaplanować tą zawrotkę po środku - jak tego nie zrobisz, to może się okazać, że masz za dużo lub za mało akurat miejsca i trzeba cos rzeźbić.

No mniejsze pola nie dzieliłem, tylko ew. kombinowałem, że jak jest jakaś któtsza pętla (np. łazienka), to żeby wychodziły mniej więcej o równo "pozyczałem" sobie z tej pętli na następne pomieszczenie. Generalnie szedłem na zywioł, ale wyszło bardzo dobrze, poza paroma drobnymi zonkami. O wiele lepiej szło mi, niż hydraulikom (bo oni robili na dole, jak na piętrze, choć i na dole ja starałem się sterować tym co robią).

Co do zapotrzebowania, to owszem wychodzą duże różnice. Mamy np. 2 sypialnie na górze ("dziecięce") praktycznie równe powierzchnią - po 16m2. Jedna wyszła 400W, druga 750W! (sic!) Dwa razy tyle. Czemu? Bo ta druga ma 3 okna, a nie 1, 2 ściany to zewnątrzne (w pierwszej tylko 1 i to krótka) i jest akurat skierowana dłuższą ścianą na północ. Oczywiście nie robiłem takich wielkich różnic w rozłożeniu rurek, ale poprawkę wziąłem (chyba 15 w jednej 20 w drugiej, albo 10/15 - nie pamiętam już :) ). Nie da się dokładnie wycyzelować, ale ogólnie proporcje starałem się zachować. No i oczywiście i tak dałem z dużym zapasem - np. ta sypialnie co potrzebuje 400 W to wystarczyłoby żebym dla parametrów 40/30 położył na niecałych 10m2 rurki co 20cm - nawet przy dywanie (strumien ciepła 44 W/m2). A dałem co 15 na 14m2 i nie będzie raczej dywanu :) No a nawet jeśli, to powinno z palcem w nosie wystarczyć.

Jak sobie pomyślę, że te barany chciały mi w całym domu jak leci kłaść co 10cm to mi się nóż w kieszeni otwiera... :evil:

 

Witaj Depi. Potrzebuję porady odnośnie programu Kisan 4 OZC. Zabieram się do obliczenia klasy energetycznej w moim domku. Jak u Ciebie wstawiałeś wymiary ścian do poszczególnych pomieszczeń oraz jak definiowałeś materiał ścian? czy ściany definiowałeś jako zmienne globalne pod katem izolacyjności cieplnej (osobne dla zewnątrz - z izolacją np styro, i osobno wewnętrzne bez ocieplenia) a następnie dla każdego pokoju definiowałeś z tych globalnych danych ściany z wymiarami oraz skosy, stropy, podłogi. Jakie temperatury na zewnątrz przyjąłeś ? ja wewnątrz dla kuchni pokoju i sypialni dałem 20'C łazienek 24'C. Niestety nie jeszcze nie mam wielkiego doświadczenia w tym programie - cały czas uczę się

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no ale wiesz - są fachowcy co robią komuś rozstaw co 10cm - do pieca wysokotemperaturowego - wpuszczają wtedy 50C-70C na to jak do grzejników - a potem nie da się chodzić po czymś takim

 

ja się z taką sytuacją jeszcze nie spotkałem ani na forum, ani u znajomych, wydaje mi się że to wyssane z palca info, nawet jak ktoś nie daje rozdzielacza z mieszaczem tylko wpina podłogówkę do obiegu grzejnika to robi to poprzez zawór RTL

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie bardzo rozumiem o czym piszesz ?? przecież temperatura podłogi się obniża wraz z większym rozstawem, i podnosi wraz z mniejszym rozstawem, albo mówiąc inaczej, żeby zachować energię w układzie im mniejszy rozstaw tym więcej wody o niższej temperaturze lub w rzadszym rozstawie mniej wody z wyższą temperaturą zasilania

 

przykład:

rozstaw co 35cm temperatura zasilania +50 wydajność energetyczna 78W/m2 temperatura podłogi +27,2

rozstaw co 25cm temperatura zasilania +45 wydajność energetyczna 82W/m2 temperatura podłogi +27,5

rozstaw co 15cm temperatura zasilania +40 wydajność energetyczna 83W/m2 temperatura podłogi +27,6

rozstaw co 10cm temperatura zasilania +30 wydajność energetyczna 70W/m2 temperatura podłogi +26

 

Zgoda. Tylko dając w podłogę wyższą temperaturę (np. +55) masz nierównomiernie wygrzany jastrych. Nie czuć wtedy cieplejszych i chłodniejszych stref? Z własnego doświadczenia nie wiem, ale naczytałem się nieco.

Inaczej projektuje się podłogówkę dla PCi, a inaczej dla pieca na węgiel i zawsze należy brać pod uwagę rodzaj kotła pisząc o rozstawie rury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

.....

Inaczej projektuje się podłogówkę dla PCi, a inaczej dla pieca na węgiel i zawsze należy brać pod uwagę rodzaj kotła pisząc o rozstawie rury.

 

nieprawda, podłogówki nie projektuje się pod źródło ciepła tylko przede wszystkim pod pomieszczenie (żądane i graniczne temperatury pomieszczenia, podłogi, zasilania i powrotu, zapotrzebowanie na ciepło, inne uwarunkowania budowlane), w zależności od źródła zasilania (a właściwie od temperatur zasilania i powrotu źródła ciepła) projektuje się sterowanie podłogówki (mieszacze, grupy, rtl-e, zawory x-drogowe z siłownikami, sterowniki elektroniczne itp itd), ale nie ma to nic wspólnego z uzależnianiem rozstawu rur w zależnosci od rodzaju źródła ciepła

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to ja chyba mam pecha - bo się spotkałem - u znajomych

 

a nawet takie stwierdzenia na forum znalazłem

np http://forum.muratordom.pl/showthread.php?46344-czy-jest-kto%C5%9B-niezadowolony-z-pod%C5%82og%C3%B3wki-wodnej&p=3055361&viewfull=1#post3055361

 

hmm, tego nie widziałem, tyle że można dyskutować stwierdzenie "parzy w stopy"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...