Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

podlogowe ogrzewanie elektryczne


tom soyer

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 150
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Nie ma w tym nic dziwnego.

Kabel grzejny może mieć praktycznie dowolną moc na mb. Tak jak każdy inny rezystor (opornik). Poza średnicą przewodu na jego rezystancje (a co za tym idzie moc) wpływ ma materiał z jakiego jest wykonany.

 

ok, ale skoro od jednego producenta to spodziewalem sie takiej sytuacji jak u innych - czyli slawej mocy na mb.

 

bilbo patrzac na zdjecie to juz pewnie jestes po tym etapie, wiec kilka pytan :)

- na ktore sie zdecydowales - te z INTO?

- jakie wybrales sterowniki?

- jak wyglada przekroj podlogi - ile styropianu, ile wylewki?

- ile kw dostales? bo jak licze dla 120m2 to wychodzi mi zapotrzebowanie na samo ogrzewanie 18kW :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

trudno powiedzieć z czego wynika różnorodność kabli z into

w każdym razie nie ma to znaczenia - ostateczną moc na m2 ustala się odstępami pomiędzy kabelkami i nie ma z tym problemu

a już z sytuacji, że są podobne kable o różnej mocy (jak te 13m) można się tylko cieszyć, bo daje to większy wybór - czyli łatwiej coś dobrać do swoich indywidualnych potrzeb

 

ja ostatecznie zdecydowałem się właśnie na kabelki z into

zdecydowała cena, nie byłem skłonny przepłacać 300% dla czyjejś filozofii kabla czy też finansować działów marketingu

Dla mnie istotną zaletą ogrzewania elektrycznego podłogowego jest niska cena inwestycji, ale sprawdza się to tylko w przypadku kabelków o cenach takich jak w Strzelinie. Całą idee takiego ogrzewania poznałem u kolegi i u niego się do niej przekonałem. On też chwalił sobie niskie ceny i jak się później dowiedziałem, też kupował kable w into. Działają u niego od 1997 i wszystko jest OK

 

Sterowniki wziąłem Euroster2016. Teraz pomyślałbym chyba o innych, oferujących większe możliwości sterowania (np. więcej programowalnych temperatur), ale pod warunkiem że byłyby w zbliżonej cenie, bo przepłacać za takie 'wodotryski' też raczej sensu nie ma. W sumie jest u nas 12 sterowników, więc ich cena ma znaczenie.

 

Przekrój podłogi jest u nas niezgodny z tym, co słyszałem od fachowców (w tym tych z into) czy w.w. kolegi (który twierdził np. że nad kablami nie może być więcej niż 2-3cm betonu). I od razu zaznaczam, że sprawdza się to dobrze - bez problemów.

U nas kable leżą bezpośrednio na styropianie (pomiędzy jest tylko folia aluminiowa - której notabene wg mnie mogłoby i nie być, ale droga nie była więc dla świętego spokoju dałem) nad nimi jest 8cm wylewki z miksokreta (na piętrze 5cm). Podłoga nagrzewa się ładnie. Nie ma problemów, że niby warstwa wylewki za gruba i ciepło nie przejdzie. Teraz zastanowiłbym się nawet nad 12cm wylewki - na pewno działało by dobrze a efekt akumuacji byłby lepszy. Pozostaje jedynie kwestia dodatkowych kosztów za wylewkę i dodatkowych cm przewidzianych w grubości posadzki.

Styropianu na gruncie mamy 20cm. Uważam, że z całą pewnością nie jest to za dużo!

 

kW zamówiliśmy 24

Wiele razy słyszeliśmy, że za dużo, ale wolę mieć za dużo niż choćby od święta kombinować co włączyć a co wyłączyć. Zabawa w zamienianie bezpieczników na wyższe niż w umowie z ZE też mnie nie pociąga...

Z drugiej strony nie musisz aż tak dokładnie mieć zapas mocy na wszystkie urządzenia elektryczne w domu, tego nigdy się tak nie liczy - wtedy nawet 40kW mogłoby się wydawać mało.

My mamy 18kW kabli grzejnych (na 180m2 + 30m2 garaż).

 

pozdrawiam

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ja ostatecznie zdecydowałem się właśnie na kabelki z into

zdecydowała cena, nie byłem skłonny przepłacać 300% dla czyjejś filozofii kabla czy też finansować działów marketingu

tez prawdopodobnie sie na nie zdecyduje

 

Przekrój podłogi jest u nas niezgodny z tym, co słyszałem od fachowców (w tym tych z into) czy w.w. kolegi (który twierdził np. że nad kablami nie może być więcej niż 2-3cm betonu). I od razu zaznaczam, że sprawdza się to dobrze - bez problemów.

niezgodny? 2-3 cm daje sie do bezposredniego ogrzewania, a do akumulacyjnego 8-15, wiec wszytsko zgodnie z norma

 

U nas kable leżą bezpośrednio na styropianie (pomiędzy jest tylko folia aluminiowa - której notabene wg mnie mogłoby i nie być, ale droga nie była więc dla świętego spokoju dałem)

dlaczego uwazasz ja za zbedna? wg producentow nie nalezy dopuscic do systuacji aby nagrzany kabel mial kontakt ze styropianem, aby uniknac przepalenia. uwazasz to za bzdure???

 

Podłoga nagrzewa się ładnie. Nie ma problemów, że niby warstwa wylewki za gruba i ciepło nie przejdzie. Teraz zastanowiłbym się nawet nad 12cm wylewki - na pewno działało by dobrze a efekt akumuacji byłby lepszy.

a mieszkasz juz tam? jaka temperature masz o 6, 13,15,22?

 

Z drugiej strony nie musisz aż tak dokładnie mieć zapas mocy na wszystkie urządzenia elektryczne w domu,

na wszytskie nie planuje, ale jednak ogrzewanie w 2-giej taryfie dziala pelna moca, wiec liczac 18 na samo ogrzewanie, musze miec jednak jakis zapas na "normalne" funkcjonowanie ;)

 

My mamy 18kW kabli grzejnych (na 180m2 + 30m2 garaż).

no wlasnie dlaczego tak malo (??!) przeciez to nawet nie jest 100W/m2, ktore jest zalecane do ogrzewania bezposredniego, a do akumulacyjnego powinno byc 125-175/m2

 

dzieki za odp, pozdrawiam

DMK

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no wlasnie dlaczego tak malo (??!) przeciez to nawet nie jest 100W/m2, ktore jest zalecane do ogrzewania bezposredniego, a do akumulacyjnego powinno byc 125-175/m2

 

Mamy dobrze ocieplony dom (20cm w podłodze i ścianach, 25-40cm w dachu) i rekuperator. Myślę że te 18kW to i tak mnóstwo. Pierwsze doświadczenia to potwierdzają, ale z uwagi na to, iż jest to nasz pierwszy sezon podczas którego na dodatek wciąż trwały jakieś prace (a to instalacj reku, a to doszczelnianie progów w drzwiach czy innych dziur w domu) trudno mi odpowiedzieć precyzyjnie na pytanie jak się podłogówka sprawdza i jej akumulacyjność. Tym bardziej, że wciąż jedziemy na całodobowej drogiej taryfie budowlanej C11. Przede wszystkim jednak podłogówka ma u nas (póki co) zadanie uzupełniające. Główne ciepło pochodzi z kominka i tu zostaliśmy mile zaskoczeni - wbrew krakaniu 'fachowców' 18kW Tarnava pracując na pół gwizdka z łatwością nagrzewa cały dom. Myślę, że to zasługa tego docieplenia jednak. Podłogówka nie miała więc na razie wielkiego pola do popisu, włącza się w łazience i najbardziej odległym od kominka pomieszczeniu nad garażem. Z pierwszych obserwacji widzę jednak, że włączenie wszystkich 18kW kabli w domu na pełne 10h drugiej taryfy spowodowałoby niezły ukrop. W większości sytuacji (tep. zew.) przyajmniej. Nie jestem jednak na razie w stanie podać konkretnego rozkładu temp. dobowych w przypadku pracy samej podłogówki.

 

niezgodny? 2-3 cm daje sie do bezposredniego ogrzewania, a do akumulacyjnego 8-15, wiec wszytsko zgodnie z norma

tak, ale przeważnie mówi się o umieszczeniu kabli w środku warstwy wylewki, co wymagałoby wylewania jej na dwa razy lub innych sztuczek. Wg mnie to niepotrzebne, kable mogą leżeć nawet 12cm pod betonem.

 

dlaczego uwazasz ja za zbedna? wg producentow nie nalezy dopuscic do systuacji aby nagrzany kabel mial kontakt ze styropianem, aby uniknac przepalenia. uwazasz to za bzdure???

nagrzany kabel raczej nie ma więcej niż 50stopni, a przecież taka temp. nie robi na styropianie żadnego wrażenia. Folia, której używałem (Strotex cośTam-Alu - ten cieńszy (grubszy zresztą też)) ma temp. max wg danych tech. 80st. Postaw czajnik z wrzącą wodą na płycie styropianu FS20 i zobacz czy się coś przypali.

Suma sumarum folie jednak dałem. Nie wyszło jej dużo, bo kładłem tylko na obszarach z kablami a nie na całej powierzchni posadzki. Kosztowało to dwieście pare złotych - wydatek żaden, a przynajmniej jest spokój, że się nic nie przypali :-) No bo rzeczywiście intuicyjnie wydaje się, że strach kłaść taki kabel bezpośrednio na styropianie. Ale myślę, że tak naprawdę to bzdura. Jeśli by się coś miało przypalić, to cienka folia aluminiowa doskonale przewodząca przecież ciepło, jak miałaby temu zapobiec? Jeśli już jest z niej jakiś pożytek, to może nieco rozprowadza to ciepło na większą (niż sama grubość kabla) powierzchnię, przez co łatwiej i równomierniej jest ono przekazywane do płyty betonowej.

 

na wszytskie nie planuje, ale jednak ogrzewanie w 2-giej taryfie dziala pelna moca, wiec liczac 18 na samo ogrzewanie, musze miec jednak jakis zapas na "normalne" funkcjonowanie

 

wyszedłem z podobnego założenia i wziąłem 24kW, chociaż wszyscy łącznie z elektrykami mówili mi że za dużo.

Przy 24kW mocy przyłączeniowej mam zabezpieczenie 40A, co daje 27,6kW.

Nawet jeśli włączę całe 18kW kabli (co nawet bez kominka wydaje mi się niereane, ale tak zakłądałem max pobór - jakby super mróz nadszedł), to zostaje mi 9,6kW. Odjąć od tego bojler 3kW, które też powinien pracować w II taryfie, mamy 6,6kW. Powinno wystarczyć na światło, TV, kompy i choćby jakieś gotowanie na płycie czy piekarnik - chociaż pełna moc kuchenki elekt. to 11kW, no ale nie przesadzajmy :-)

 

pozdrawiam

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

witam

problem ze sterowaniem matami - oczywiscie musze wykorzystywac II taryfe i TUTAJ PROBLEM

 

jak sie dowiedzialem sterowniki do maty nie okreslaja kiedy mata sie wlacza i wylancza tylko kiedy bedzie cieplo tzn ty ustalasz kiedy ma byc cieplo a sterownik sam cos tam kombinuje..

Mozecie to zweryfikowac???

 

jak tu zrobic aby zalaczala sie tylko w II taryfie :o ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rzeczywiście sterownik sam dobiera okresy załączeń maty, tak aby temperatura była zgodna z nastawioną. Jednak w lepszych regulatorach można programować tak zwane okresy komfortu cieplnego kiedy temperatura ma być wyzsza. Poza tymi okresami mata zdecydowanie rzadziej się włacza. Aby mata pracowała wyłącznie w drugiej taryfie trzeba zrobić inny rodzaj ogrzewania, tak zwane akumulacyjne. Wtedy w nocy następuje ładowanie warstwy betonu ciepłem, które potem w ciągu dnia jest uwalniane. Są jednak inne sterowniki niż zwykłe do regulacji temperatury.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli piec :cry:

a niby takie proste i potrzebne (co ja jeden mam II taryfe?? :o )

w tym wypaku trzeba by sledzic przy jakich nastawach kiedy sie wlancza, a przeciez nie po to czlek wybula taka kase aby sie bawic w sledczego :wink:

 

moze jakis inny sposob???? zwykly wlacznik? :roll:

oczywiscie zakladam ze sterowmiki do akumulacyjnego ogrzewania sa pironsko drogie....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, czy strasznie drogie. Chyba droższe od tradycyjnych. Możesz sprawdzić na stronach producentów (Devi, AEG). Kłopot w tym, że wymagana jest inna konstrukcja podłogi. Grubsza warstwa betonu. Lepsza izolacja od gruntu i ścian. No i w akumulacyjnym temperatura może się w pomieszczeniu wahać w ciągu doby. My zdecydowaliśmy się na nie akumulacyjne, ze zwiększoną (trochę grubością betonu). Bo większość grzania (temperatura komfortu) przypada w okresach taniej taryfy (rano), a różnice w cenie drugiej i pierwszej taryfy już są trochę mniejsze niż kiedyś (II zdrożała). Dodatkowo chcemy grzać kominkiem, a podłogowe tylko dodatkowo. Zdecydowały również względy inwestycyjne. Koszt założenia instalacji gazowej (koszt przyłącza) + koszt instalacji grzewczej + koszt pieca zdecydowanie przewyższał koszty inwestycyjne dla ogrzewania podłogowego elektrycznego.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dokladnie to samo u mnie

tzn chce grzac (utrzymywac min. temp) piecem akumulacyjnym - stad II taryfa

Do komfortu w lazience i salonie mata grzejna (w lazience jeszcze drabinka) no i oczywiscie dobry kominek z DGP

 

i potrzebny jakis sposob aby maty glownie pracowaly w II tryfie (tez takie niby akumulacyjne podlogowe)

 

u mnie II taryfa 18groszy a I 24grosze

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jak sie dowiedzialem sterowniki do maty nie okreslaja kiedy mata sie wlacza i wylancza tylko kiedy bedzie cieplo tzn ty ustalasz kiedy ma byc cieplo a sterownik sam cos tam kombinuje..

 

...więc 'powiedz' sterownikowi, że ciepło ma być w godzinach II taryfy (nie koniecznie przez cały jej okres) a w godzinach I taryfy ustaw mu niskie temperatury, wtedy on już tak 'wykombinuje' że się w I taryfie nie włączy (chyba że dom zacznie zamarzać).

 

pozdrawiam

Robert

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Jak pisałem daliśmy zwykłe sterowniki i dość grubą wylewkę. Zobaczymy jak to się będzie sprawdzać. Nasz system to AEG. Sterownik coś ok. 400 zł. Nie pamiętam. Ma mozliwość stosowania wielu programów. Program standardowy ma podział doby na cztery strefy czasowe: rano, poza domem, w domu, noc. Dla każdej z nich możesz ustawiać odrebnie parametry. Jeszcez wszystkiego nie rozgryzłem. Jeśteśmy na etapie uruchamiania. Jak będę wiedział coś więcej dam znać. Aby zebrać doświadczenia potzrba mi jeszcze trochę czasu.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nurtuje mnie kwestia podłogówki

rozważam ogrzewanie elektryczne w całym domu

- czy podłogówka w salonie wystarczy ? czy trzeba dołożyć jakiś piecyk

- jak z bezwładnością podłogówki przy dogrzewaniu kominkiem (tzn bezwładność jest ale czy kominek wyeliminuje dogrzewie podłogi czy ze względu na swoja bezwładność i tak będzie ładować?

 

Przy tych cenach elektryczności to można zapomnieć o takim rodzaju ogrzewania.Znajomi się przeliczyli finansowo w tym wzglądzie i mają co tu dużo mówić zbędna instalację grzewczą.Po prostu ich nie stać na jej eksploatację.

My poradziliśmy sobie inaczej, postawiliśmy w pierwszym rzędzie na izolacje : położyliśmy deskę barlinecką z grubą izolacją termiczną do tego szczelne okna i nie mamy problemu z ciepłotą pomieszczeń.Skromny buderus daje sobie radę.U nas się sprawdziło włąśnie takie rozwiązanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam coś w rodzaju 2 stref grzewczych - jedna całodobowa (łazienki) która jest włączona przez całą dobę, zainsalowane są tam sterowniki "uczące się" i troche bardziej inteligentne, natomiast druga strefa - jest to podłogówka akumulacyjna, obwody sterowane są prostymi programatorami z czujnikami podłogowymi (maja tylko za zadanie nie dopuścić do nadmiernego wzrostu temperatury podłogi). Założenie jest takie że podłogówka ma sie włączać tylko w II taryfie - wykożystałem do tego prosty zegar z programatorem który zainstalowałem na listwie DIN - koszt około 120 zł + stycznik - koszt około 100 zł.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
Jak pisałem daliśmy zwykłe sterowniki i dość grubą wylewkę. Zobaczymy jak to się będzie sprawdzać. Nasz system to AEG. Sterownik coś ok. 400 zł. Nie pamiętam. Ma mozliwość stosowania wielu programów. Program standardowy ma podział doby na cztery strefy czasowe: rano, poza domem, w domu, noc. Dla każdej z nich możesz ustawiać odrebnie parametry. Jeszcez wszystkiego nie rozgryzłem. Jeśteśmy na etapie uruchamiania. Jak będę wiedział coś więcej dam znać. Aby zebrać doświadczenia potzrba mi jeszcze trochę czasu.

 

Marek i jak z tym zbieraniem doswiadczen?

zastanawiam sie jakie sterowniki wybrac i czy warto kupowac zaawansowane. przeciez przy akumulacyjnym ogrzewaniu bezwladnosc jest duza i zalozenie jest dosc proste - nagrzewac w drugiej taryfie.

 

poprawcie mnie jesli sie myle, ale IMHO po jednym sezonie mozna nabrac juz doswiadczenie na ile godzin oraz w jakich przedzialach wlaczac ladowanie.

 

napiszcie jak sterujecie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Odpowiadam. Nasze ogrzewanie działa już ponad cztery miesiące. Nie możemy grzać w całym domu, bo mamy zbyt mały przydział mocy. Grzejemy kominkiem i dogrzewamy elektrycznością. Podłoga jest przyjemnie ciepła. Sterowniki pracują. W jednej części mamy tylko ogrzewanie elektryczne i jest tam przyjemnie. Ogólnie zużycie prądu jest ok. 45% taryfa nocna (tańsza) i ok. 55% taryfa dzienna (droższa). W tym jest kuchnia elektryczna i dwie termy (200 l i 100 l). Trudno mi ocenic ile idzie na grzanie, a ile na inne potrzeby. To bedzie można zrobić dopiero bliżej wiosny. Jak ogrzewanie przestanie pracować. Muszę zrobić jeszcze trochę obliczeń i obserwacji. Dodatkowo utrudnione jest to przez ciągłe awarie zegara sterującego licznikiem. Tak na prawdę nie wiem ile biorę w poszczególnych taryfach. Ogrzewanie raczej się sprawdza. Ogrzewamy duży dom (całość 230 m2).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 5 months później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...