Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

podlogowe ogrzewanie elektryczne


tom soyer

Recommended Posts

dla GZ-50 jest różna cena w zależnosci od ilości pobieranego gazu,

u mnie wychodzi nieco poniżej 1000 m3, a wić nieco drożej od tych, którzy zużywają ponad 1200m3

Cenę policzyłem już uwzględniając zapowiadane podwyżki, gdyż takie dane obecnie mam.

Ponadto do gazu obowiązkowo ; projekt, koszty przyłącza, komin, przeglady kotła, amortyzacja kotła max 15 lat ( kable grzejne sporo dłużej ), sprawność kotła i transportu i pare innych ...

 

Mimo to gaz wychodzi nieco taniej.

 

Za prądem mamy :

mniej załatwiań, pozwoleń, projektów,

mniej abonamentów ( Ilość, ale i kwotowo wychodzi nieco taniej ),

większy komfort sterowania i poczucie bezpieczeństwa,

Średnia cena gazu w UE jest prawie 2x większa niż w Polsce, Średnia prądu tylko coś ok. 30%. ale to nie reguła tylko polityka akcyz.

 

Obecnie biorąc pod uwagę samą cenę, wybór nie jest już taki jednoznaczny.

 

Dobrze byłoby wykonać instalację elastyczną, do której można podpiąć różne systemy grzewcze.

Kto wie co za parę lat będzie najbardziej opłacalne/dofinansowywane ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
  • Odpowiedzi 150
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Podnoszę wątek bo ciekawy

Ktoś podusnął mi taki oto pomysł aby przy robieniu wylewki akumulacyjnej nad kablami grzejnymi dodać zaprawy szamotowej. Co o tym sądzicie, zalety są jasne, a wady ??? A może ktoś miał doświadczenie z takim sposobem poprawy akumulacyjności podłogi ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...
Witam

 

Chciałem wrócić do ogrzewania elektrycznego podłogowego akumulacyjnego (w posadzce betonowej).

Mam dylemat czy grzać właśnie tak czy może piece akumulacyjne dynamiczne. Za pierwszym przemawia koszt inwestycji, za drugim mozliwosć sterowania temperaturą w domu, w przypadku podłogówki- po prostu się ładuje i się rozładowuje jak piece akumulacyjne statyczne.

W zasadzie mógłbym zaakceptować brak w miarę dokładnego sterowania temp. w domu kosztem temp. stabilnej bez względu na zewnątrz ale zastanawia mnie jedno. Mianowicie noc. Temp. powinna być niższa o ok. 2,3 stopnie, przynajmniej ja się wtedy lepiej czuję (lepiej śpię), w przypadku piecy dynamicznych nie ma problemu bo oddają tyle ile im każemy nocą jednocześnie sie łądując na czas dzienny.

Natomiast w przypadku akumulowania w podlodze- ładujemy w nocy i jednocześnie podłoga oddaje, jednak nie tyle ile chcemy ale tyle ile może, tym sposobem rozładowując się w ciągu dnia okazuje się że w nocy mam cieplej niż w ciągu dnia a chciałbym odwrotnie.

Pytanie czy tak to należy rozumeć i czy da się jakoś to okiełznać.

Z obliczeń wychodzi mi, że aby zagwarantować przez cały dzień (7.00- 22.00)

temp odpowiednią (spadek o 3 stopnie) musialbym grzać w taryfie nocnej (całe 8 h) mocą 6 kW (straty ciepla mi wychodzą ok 3 kW), czyli 2 x więcej bo musze naładaować na cały dzień- 16 h. Gęstość betonu przyjąłem 2000kg/m3 i ciepło właściwe 0,848 kJ/kg*K.

Poowierzchnia ogrzewana 92 m2, grubość wartswy wychodzi ok 10 cm.

Q-straty ciepła- 3 kW

gęstosć betonu- 2000 kg/m3

delta T- 3

czas rozładowania- 24 h

ciepło właściwe betonu- 0,848 kJ/kg*K

masa betonu- 101886,8 kg/m3

Objętość płyty betonowej- 50,94 m3

Powierzchnia ogrzewana- 92 m2

Grubość plyty- 0,55 m

czas ładowania- 8 h

Q wymagane- 9 kW

 

Jeszcze- 9 kW*8 h (ładowania)=72 kWh*0,22* 30 dni=475,2 zł/m-c prądem. Koszt duuży i grubość plyty też.

Można dogrzewać w ciągu dnia w taryfie tańszej ale jak w ciągu 2 h dogrzać na koleje 7 h?? Potrzeba dużo więcej kW na te 2 h (leśny_ziutek tu: http://forum.muratordom.pl/viewtopic.php?t=58746&postdays=0&postorder=asc&start=60

liczył to), a koszt wyjdzie taki sam.

Wniosek- 1 kWh gazu kosztuje ok 0,11 zł a prąd 0,22 zl, czyli 2x więcej, im dom ma mniejsze OZC tym bardziej sie oplaca grzać prądem, i jak widać nawet przy OZC=40 kWh/m2*rok nie wychodzi wcale tak dobrze.

A może dać teoretycznie 3 x więcej betonu np. 1,7 m ;) wtedy delta T założyć 1 stopień i pozwalamy rozładować przez 24 h*3, czyli 72 h i dopiero ładujemy- koszt o ponad połowę niższy. Nie wiem czy to też dobrze myślę. Tyle że wciąż pozostaje wyższa temp. w ciągu nocy ... no i ten 1,7 m- bzdura hehe

Mam nadzieję że ktoś mnie poprawi i że gdzieś się zagalopowalem bo chcę mieć prąd.

 

pzdr

Być może już sam do tego doszedłeś, ale może się też przydać komuś innemu.

Błąd w Twoim rozumowaniu tkwi w założeniu, że przez cały sezon grzewczy będziesz miał straty rzędu 3kW mocy. Faktycznie jednak zakładając, że obliczone sezonowe zaptrzebowanie na energie do ogrzewania wynosi 40kWh/m2 rocznie przy powierzchni ogrzewanej 92 m2 daje roczne zużycie energii 3680 kWh. Koszt tej energii wyniesie 3680 kWh x 0,22 zł/ kWh = 809,60 zł. Raczej wątpliwe jest abyś ponad połowę rocznego zapotrzebowania energii zużył w ciągu miesiąca.

Dlatego spokojnie można przyjąć płytę grzewczą o grubości np. 10cm ogrzewajac ją w największe mrozy mocą np. 9kW w taryfie nocnej, zakładając przy tym większą deltę temperatury (mniejszy komfort cieplny).

Aleternatywnie można zastosować mniejszą deltę i tym samym moc ładowania płyty grzewczej np. 6kW, a brakujace ciepło uzupełnić grzejnikiem konwektorowym o mocy np. 1kW (koszty inwestycyjne niewielkie), pracujacym również w droższej taryfie.

Wtedy uzyskamy też mozliwość nocnego obniżenia temperatury.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyżbym jeszcze w tym wątku nie pochwalił się podłogówką? :o :lol: Pisałem w "ogrzewający elektrycznością - wystąp" tak oto:

 

Także dzięki informacjom uzyskanym na forum mój dom ogrzewany jest elektryczną, akumulacyjną podłogówką. To był strzał w dziesiątkę. Rachunek za miesiące 0d 10 grudnia '06 do 18 kwietnia '07 = 2040 zł za WSZYSTKO: ogrzewanie, gotowanie, zmywanie, grzanie wody, oświetlenie. Zużycie prądu w tym okresie: 1047 kWh w pierwszej taryfie, 6774 w drugiej taryfie.

Bardzo dobre proporcje moim zdaniem.

 

Uprzedzając pytajniki: podłogówka zrobiona jest na 10 cm betonu izolowanego 10 cm styropianu M30 (na przekładkę). Podłoga z gresu na 90 m. kw. (w sypialniach grzejniki elektryczne). Dom ma powierzchnię 120 m.kw. i jest z betonu komórkowego 36 cm, ściany jednowarstwowe.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej przegrzewam :lol: Mamy pięęękny piec wolnostojący, "kozę", ale żona nie pozwala mi w nim palić :-? ponieważ podłoga daje temperaturę 20 stopni C więc właściwie nie ma sensu. Kozę kupiliśmy na wypadek wyłączeń prądu i naprawdę ostrych zim. Jeśli w niej paliliśmy to dla ozdoby i zawsze potem było otwieranie okien bo temperatura osiągała 25 stopni.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months później...

Mam pytanko - czy chudy beton B-10 jest OK na podłogówkę elektryczną akumulacyjną (na gruncie). B-10 mam w projekcie a zależy mi aby mieszanka betonowa miała jak najmniej wody co przy założeniu iż będę miał strop drewniany jest OK, natomiast beton lany byłby nie OK - za dużo wilgoci dla mojego stropu belkowego.

Czy w ogóle dopuszcza się przy tego typu podłogówce chudy beton - wady ?

Czy mogą w takim betonie powstać pustki powietrzne, które dla podłogówki akumulacyjnej są ponoć niekorzystne ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślicie, że doczekamy się odpowiedzi? Bardzo jestem ciekaw, bo już drugi sezon mój dom jest ogrzewany elektrycznie i jestem bardzo zadowolony. W sobotę pan inkasent wydrukował fakturę: od 7 lutego zużyliśmy 257 kWh w taryfie szczytowej i 5560 kWh w pozaszczytowej. Za dwa i pół miesiąca ogrzewania domu, wody użytkowej, gotowanie, pranie zapłaciliśmy 1760 zł, a przecież była podwyżka (i Święta, a więc duużo używania kuchni i wody). To pierwszy rachunek po zmianie taryfy z G12 na G12w, jeszcze nie zdążyłem porównać tego z rachunkiem z ubiegłego roku, ale sądzę, że raczej nie był niższy. A tymczasem ciepło już się robi bardzo :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Niech mi ktoś z posiadających podłogową akumulacyjną elektryczną da taką praktyczną informację: o ile mu się temp. w domu bądz pomieszczeniu podnosi po załączeniu akumulacyjnego na czas 2 h dla potrezb następnych 7 h (np. od 13-15.00 aby zakumulować do godz. 22.00)?. Jakie macie parametry domu (ocieplenie, kubatura itp)?

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy 0 na zewnątrz, po nocnym grzaniu jest w środku więcej o ok 0,5-1 st. Po dziennym 2h nie wiem, pewnie nic.

 

pozdrawiam

 

Tylko że ta akumulacja trwa przez noc jak piszesz, więc ta temp. jest chyba bardziej "stabilna" bo wzrost rozłożony w czasie, pytam bo przy moim znikomym zapotrzeb. na ciepło jestem w stanie w ciągu 2 h zakumulować się na nstp. 30 h przy temp. na zewnątrz równej 0 st., oczywiście wychodzi to z obliczeń i przyjętych przeze mnie mocy kabli.

Zastanawiam się czy taka duża dawka uderzeniowa przez 0,5 h (bo tyle czasu grzania z obliczeń wystarczy mi na akumulację na 7 h) nie spowoduje zbyt dużego przyrostu temperatury w domu.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 10 months później...

witam,

 

przewody grzewcze są zakończone w sposób specjalny, fabrycznie.

 

Czy ktoś może mi powiedzieć, czy w warunkach domowo/warsztatowych mogę samodzielnie wykonać takie końcówki i z czego to zrobić ?

 

Chcę kupić przewód na metry i wykonać w domu różne rzeczy.

Długości wówczas mógłbym regulować tak jak mi pasuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewód grzejny na metry? Tak się chyba nie da... Producenci produkują przewody w określonych typoszeregach i długościach. Przy małych długościach różnice między kolejnymi są ok. 2 metry, przy większych oczywiscie ta wartość rośnie.

Nie można dowolnie skracać danego przewodu, bo wtedy on będzie zbyt mocno grzał. To wynika z prawa Ohma... Skrócenie przewodu o połowę spowoduje czterokrotny wzrost mocy!

No chyba, że na końcu przewodu dasz jakieś dodatkowe obciążenie (opornik), żeby skompensować ubytek oporu na obciętym przewodzie, ale wówczas to obciążenie będzie się nagrzewało.

U nas była sytuacja, że na skutek niedogadania przewód poszedł zbyt blisko ściany w łazience i podczas mocowania stelażu do kibelka został uszkodzony. Była cała dyskusja monterów z panem z Elektry i w końcu uzgodnili, że metr przewodu można "zbypassować", i to będzie bez szkody dla przewodu, bo wzrost mocy na nim będzie jakieś tam parę procent raptem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam,

 

przewody grzewcze są zakończone w sposób specjalny, fabrycznie.

 

Czy ktoś może mi powiedzieć, czy w warunkach domowo/warsztatowych mogę samodzielnie wykonać takie końcówki i z czego to zrobić ?

 

Chcę kupić przewód na metry i wykonać w domu różne rzeczy.

Długości wówczas mógłbym regulować tak jak mi pasuje.

 

Kup np. elektrę typ T2red, one są zamawiane na [m], są dodatkoo samoregulujące więc możesz go dać nawet pod kartonem, zamawiasz ile chcesz ale pójdziesz z torbami bo ok. 30 zeta /1mb chyba.

 

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Może ktoś mi doradzi ....

położyłem sobie w łazience 1 m2 maty grzejnej pod kafelki, tak przed brodzikiem i wanna (łazienka ogrzewana grzejnikiem) dla efektu ciepłej podłogi. Chciałbym to tylko włączać na czas kąpieli i tyle - dlatego nie chciałbym kupować regulatora i bawić sie z czujnikami pod posadzką.

 

Czy można taką matę podłączyć na zwykły włącznik ? Czy jest jakieś ograniczenie (np nie może być właczone dłużej niż 5 min ?) Jaką maksymalną temperaturę może osiągnąć podłoga gdybym np zapomniał wyłączyć maty przez noc (mata 160W/m2) - czy mata może ulec uszkodzeniu bez regulatora ? To takie moje obawy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...