Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

kominek kumulacyjny-projekt i budowa ;)


pit79

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 748
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

Co do hamowania przepływu ciepła przez warstwę szamotu, to pokazałem to w obliczeniach. Musimy jakoś zdławić ten przepływ, bo chcemy zakumulować jak najwięcej energii i powoli ją uwalniać - na tym polega idea akumulacji. Sam magnezyt niestety zbyt szybko ją oddaje - ma wysoką przewodność.

Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo wkładu, to chyba najlepiej zasięgnąć informacji u producenta, jaką maksymalną temperaturę wewnątrz obudowy dopuszcza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pit

Zamiast szamotu na obudowę kasety trzeba dać materiał izolujący.To nie powinno przepuszczać ciepła.Jeśli rezygnujesz z wnęki,wtedy ścianę z suporeksu też należy zaizolować.Trzeba zrobić termos dla kasety.Będzie grzała szyba i prawy odbiornik szamotowy.Magnezyt będzie grzał jakiś czas powietrze, jak w kasecie wygaśnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie zerknijcie:

 

http://img202.imageshack.us/img202/8417/foto0025p.jpg

 

ściana z suporeksu ma 25cm grubości, może tak to rozwiązać, by częściowo się w nią wkuć. Czy w takim wypadku trzeba też izolować ścianę z suporekscu (pomarańczowa linia) i czy jest ta izolacja tu potrzebana?

 

 

Jak dokłanie macie na myśli pisząc materiał izolacyjny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepsza jako izolator byłaby tu cegła perlitowa, czyli cegła z tego samego materiału, z którego będziesz miał płytki w palenisku. Ma wytrzymałość mechaniczną suporeksu, przewodność wełny i dużo wyższą wytrzymałość termiczną od obu tych materiałów (800 - 1000st).

Izolacji ceramicznej chyba nie ma tutaj sensu stosować (myślę o superlekkim szamocie izolacyjnym) - za niskie temperatury.

Można też zaryzykować wełnę + suporeks, będzie na pewno taniej.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są jeszcze płyty glinokrzemianowe.Są lekkie,dobrze się je klei,ale nie są tanie.W sklepie z materiałami do budowy kominków na pewno są ,wraz z informacją co do czego.Dzwoniłem kiedyś do dilera tych płyt i powiedział mi,że mogą bez szkody pracować do 300*C,choć w reklamie podaje się"że wytrzymują temperaturę do 900*C.Mogą być rożne rodzaje.Te płyty, to nie jest moja mocna strona,ponieważ nigdy ich nie stosowałem,choć było bardzo blisko.Myślę,że Forest-Natura jak zamknie oczy,to i tak je widzi,więc na pewno Ci wyjaśni jak się o to zwrócisz.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Włókniste płyty glinokrzemianowe to materiał ogniotrwały, czyli ich temperatura stosowania (klasyfikacyjna) to od 1260 do 1450 (nawet 1800st) w zależności czy są to włókna amorficzne czy krystaliczne. Ich stosowanie jako izolacja obudowy nie ma za bardzo sensu ekonomicznego. Można je stosować jako wykładzinę roboczą (izolację) paleniska.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wybaczcie ze sie wtrace z innej beczk to pytanko ale autor napisal ze z tej samej cegly drugi raz komina by nie postawil sciany to i owszem

wiec pytam dlaczego ceramiczna sie nie nadaje ( ta cegla )

ja mam wklad ceramiczny na silikon i owiniete w miejscach laczenia sznurem i to wszystko obudowane cegla pelna

czy to oki ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Adi_, myślę, że masz bardzo dobry komin. Pitowi chyba nie chodziło o jakość cegły ceramicznej, ale pewnie Ci wyjaśni.

 

Jeszcze na temat izolacji. W temperaturach do 300st. na pewno można stosować zwykłe maty i płyty z włókien mineralnych czy szklanych. W wyższych bezpieczniejsze są już wyroby żaroodporne lub ogniotrwałe. Nawet jeżeli ich temperatura dopuszczalna jest dużo wyższa od tej, do której faktycznie ją zastosujemy, to mamy pewność, że zachowają stabilność przez długie lata.

Te "wyższe" materiały izolacyjne to:

- płyty i maty z włókien glinokrzemianowych i krzemianu wapnia,

- cegła porwata (i cała galanteria) formowana i wypalana z szamotu i wysokoglinowa,

- cegła niewypalana perlitowa.

Do tego cały asortyment wyrobów z wermikulitu, kordierytu, krzemianu wapnia itp.

 

W przypadku kominka, o którym mówimy, możemy zastosować wełnę mineralną. Będzie ona zamknięta pomiędzy warstwami i nie będzie miała kontaktu z powietrzem ogrzewanym. Bo stosowanie wełny jako wewnętrznej warstwy obudowy konwekcyjnej to według mnie masakryczny błąd - kruszy się, rozkleja, pyli i emituje trujące opary z żywicy, którą jest spajana.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

adi już Ci wszystko wyjasniam, napisałem że z tej cegły zrobiłbym sciany bo bardzo ta cegła mi sie podoba , jej kolor i wogol, a że nie miałem kasy to murowałem z tego co było wtedy pod ręką. . Jeśli chodzi o jej jakość, to w okolicy nie mam składu w którym nowa cegła byłaby tak dobrze wypalona jak ta moja. nawet jak jest skrajnie mogra po uderzeniu jednej o druga dzwoni jak diabli.

 

Wojtek i Bogusław myslę że ja jeśli chodzi o obudowę i ten izolator będę skłaniał się ku wełnie + suporek jak mi potwierdzicie że tak mogę zrobić. Z tym rusztem ze złomu czy sie nada czy nie to wy bedziecie wiedzieć lepiej, ja nie mam żadnych uprzedzeń, i tak pół domu mam z recyklingu ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam!

 

Ciężkie i w miarę "korpulentne" elementy żeliwne czy staliwne wewnątrz zamkniętej obudowy akumulacyjnej to dobry pomysł. Stal ma dość niskie ciepło właściwe, ale biorąc pod uwagę jej gęstość "magazynuje" w jednostce objętości podobną ilość ciepła co woda. No i można je zagrzać do wyższych temperatur - tutaj już ma przewagę. Tak, że umiejętnie zastosowane, bo trzeba pamiętać o wysokiej przewodności, da na pewno dobry efekt.

Im grubsze przekroje, tym lepiej, no i trzeba mieć możliwość taniego pozyskania.

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze namalowałeś tą izolację kolorem pomarańczowym.Nawet jeśli nie zdecydujesz się w tym miejscu na cegłę magnezytową i np to miejsce zechciał byś wypełnić materiałem innym,to tak samo należy je za izolować.

Materiałów,które mogą kumulować ciepło jest wiele.W obudowie"termosie" można zastosować nawet kamienie granitowe(szare-robią z tego słupki graniczne i kostkę brukową) i kamienie bazaltowe(czarne).No i elementy stalowe.Gdyby pozyskać stal po 50 groszy za 1 kg lub taniej, to stal byłaby bezkonkurencyjna.

Przypomnę ,że 1kg szamotu kosztuje-1 zł

1kg magnezytu -2 zł

1kg stali(złom) -1 zł

Dobrze jest też mieszać z sobą różne materiały.

Przyszedł mi do głowy też taki pomysł:pękniętą ściankę można wyjąć i w jej miejsce wstawić kaloryfer żeliwny,który mógłby grzać wodę w bojlerze.Miałbyś pierwszą pękniętą Zuzię, co grzeje wodę.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przykład elementu metalowego,który można wykorzystać do akumulacji.Starego typu pokrywa-ruszt na wodne studzienki ściekowe przy ulicach.Drabinkowy kształt ułatwia szybkie nagrzewanie.Zaletą są małe gabaryty w porównaniu do wagi:7 na 40 na 55 cm ,ciężar 55 kg."Metalowe"pomysły mogą być różne.

Pozdrawiam.

 

http://img265.imageshack.us/img265/5647/1008093.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...