Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

TARAS NA GRUNCIE - budowa, materiały, izolacje


ciekawy

Recommended Posts

Sytuację pokazuje przekrój na załączonym rysunku. Pod taras (na gruncie) wylana jest płyta żelbetowa ze spadkiem. Dom jest na płycie fundamentowej, która w miejscach otworów drzwiowych jest nieco wypuszczona na zewnątrz (tak jak na przekroju). Drzwi tarasowe to PCV. Drzwi oparte są na klinach pcv (nie widać na przekroju) następnie jest listwa podparapetowa, profil poszerzający, tzw. profil bazowy i dalej ościeżnica drzwi).

 

Szukam dobrej koncepcji rozwiązania detalu miejsca styku płytek na tarasie z drzwiami tarasowymi - takiej która nie sprawi kłopotów w użytkowaniu i pozwoli na ocieplenie dolnej ramy drzwi tarasowych.

Pomiędzy płytą tarasu a drzwiami tarasowymi jest 10cm odległości więc płytka dochodząca do drzwi balkonowych musi być podparta. Jeśli podmuruję tą szczelinę między płytą tarasu a domem, to będę miał mostek termiczny.

Na razie przyszły mi do głowy 3 rozwiązania:

a) w szczelinie między płytą tarasu a drzwiami ułożyć styrodur i na nim ułożyć docięte do szerokości szczeliny płytki; w miejscu gdzie kończy się płyta żelbetowa tarasu zrobić dylatację (styrodur jest jednak bardziej ściśliwy niż żelbet i bez dylatacji płytka albo by w tym miejscu pękła albo się odspoiła od płyty żelbetowej). Nieco się jednak obawiam, czy sam styrodur na takim wąskim pasku będzie OK. Jeśli styrodur jest pod całym tarasem to ew. punktowe obciążenia (osoba 120 kg stojąca jedną nogą na płytce) są rozkładane na większą powierzchnię. W tym przypadku obciążenia byłyby przekazywane dość punktowo, chociaż tak konkretnie to nie liczyłem jak by to wyglądało.

b) w szczelinie między płytą tarasu a drzwiami zamocować do wystającej części płyty fundamentowej 3-4 pionowe wsporniki, na których umieścić jakąś listwę/kątownik/ceownik metalowy który stanowiłby oparcie dla płytek dochodzących do drzwi tarasowych. Pozostałą przestrzeń wypełnić styrodurem i uszczelnić pianą poliuretanową. Nie wiem czy w tym rozwiązaniu też nie należałoby wykonać dylatacji na krawędzi płyty żelbetowej tarasu (inna praca żelbetu i stali przy zmianach temperatury)

c) zastosowanie jakiegoś termoizolacyjnego materiału, który miałby też dużą wytrzymałość na ściskanie: szkło piankowe (nie jest powszechnie dostępne i pewnie drogie), bloczki isomur (analogicznie jak szkło piankowe)

 

Dla uproszczenia rysunek nie uwzględnia wcale kwestii hydroizolacji (izolacja podpłytkowa, klej, elastyczna taśma uszczelniająca, sznur dylatacyjny itd.)

 

Czy ktoś z doświadczeniem lub wiedzą dot. tego detalu mógłby doradzić jak to poprawnie wykonać ?

 

W sumie analogiczny problem będę miał też przy drzwiach wejściowych, tyle że tam szerokość szczeliny między podestem wejściowym a progiem drzwi będzie większa, bo pewnie 18cm.

taras_drzwi.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...
  • Odpowiedzi 136
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

  • 7 months później...
A jak takie połączenie wykonać w przypadku kostki brukowej?

 

Wydaje się, że powierzchnia na zewnątrz przy drzwiach powinna być nieco wyżej i ze spadkiem, szczelna, żeby woda nie podchodziła pod drzwi balkonowe/tarasowe.

Przy stosowaniu kostki może zrób albo mały stopień z kostki na kleju z fugami albo spadek od drzwi w kier. zewn.

Nie wiem jaką masz ścianę zewn. jeśli 2 warst. (bloczek? + styropian), to styropian wystaje o całą grubość od futryny drzwi

i wówczas na tej szerokości tak żeby zlicować (15 - 20cm - zalezy od grub. styropianu), robisz stopień lub spadek 2-3cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wydaje się, że powierzchnia na zewnątrz przy drzwiach powinna być nieco wyżej i ze spadkiem, szczelna, żeby woda nie podchodziła pod drzwi balkonowe/tarasowe.

Przy stosowaniu kostki może zrób albo mały stopień z kostki na kleju z fugami albo spadek od drzwi w kier. zewn.

Nie wiem jaką masz ścianę zewn. jeśli 2 warst. (bloczek? + styropian), to styropian wystaje o całą grubość od futryny drzwi

i wówczas na tej szerokości tak żeby zlicować (15 - 20cm - zalezy od grub. styropianu), robisz stopień lub spadek 2-3cm

 

 

Powierzchnia na zewnątrz powinna być nieco wyżej niż co.....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powierzchnia na zewnątrz powinna być nieco wyżej niż co.....

 

Może niefortunnie sformułowałem - po prostu przy drzwiach powinien być mały próg, lub podwyższenie żeby woda nie podchodziła przy dużych opadach lub z innego powodu, wystarczy wysokość 1-3 cm

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...

Też mnie ten problem gnębi - wszędzie podobnie radzą, ale nie dokładnie. Chciałabym ocieplić wszystkie progi - te z poszerzeniami pcv i te bez (drzwi techniczne metalowe, zewnętrzne - te prawdopodobnie będą zamontowane na bloczkach bk, bo coś cienko widzę zdobycie kilkunastu sztuk isomuru itp) - gdybym dała tyle co na ściany, miałabym pomiędzy wyjściem a tarasem pas 20cm styroduru.

Pytanie podstawowe - jak przymocować płytę (kostkę betonową) do styroduru lub ew innego materiału (pianka pur, szkło piankowe)? Kostkę układa się na mieszance piachu i betonu - jaka powinna być minimalna jej grubość, żeby płyty (kostki) się dobrze trzymały?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też mnie ten problem gnębi - wszędzie podobnie radzą, ale nie dokładnie. Chciałabym ocieplić wszystkie progi - te z poszerzeniami pcv i te bez (drzwi techniczne metalowe, zewnętrzne - te prawdopodobnie będą zamontowane na bloczkach bk, bo coś cienko widzę zdobycie kilkunastu sztuk isomuru itp) - gdybym dała tyle co na ściany, miałabym pomiędzy wyjściem a tarasem pas 20cm styroduru.

Pytanie podstawowe - jak przymocować płytę (kostkę betonową) do styroduru lub ew innego materiału (pianka pur, szkło piankowe)? Kostkę układa się na mieszance piachu i betonu - jaka powinna być minimalna jej grubość, żeby płyty (kostki) się dobrze trzymały?

 

 

Ciekawe czy ktoś odpowie. Są takie trudne tematy mało znane bo mało osób na zwraca uwagę na które nikt nie potrafi odpowiedzieć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odaro, widzę że mamy ten sam problem - jak wpadniesz na jakiś pomysł, to daj znać :rolleyes:

Ja jeszcze się zastanawiam, czy nie zastosować pianki pur - dać kilkucentymetrowej grubości pasek na te poszerzenia, bk, czy co tam pod progami będzie zamiast styroduru. Zawsze kilka cm to nie 20, mniejsza szansa że coś będzie klawiszować, czy coś innego dziać...

 

 

 

Odnośnie rady dj777 - chyba piszemy tu o problemie oparcia płyty/kostki z tarasu przy progu wejścia, a nie o kwestii spływania wody do domu...? Od tego jest odpowiedni spadek tarasu i sama listwa progowa? Poza tym nie po to montowałam hs-a, żeby teraz sobie fundować jakiś schodek :confused:

Edytowane przez *milek*
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odaro, widzę że mamy ten sam problem - jak wpadniesz na jakiś pomysł, to daj znać :rolleyes:

Ja jeszcze się zastanawiam, czy nie zastosować pianki pur - dać kilkucentymetrowej grubości pasek na te poszerzenia, bk, czy co tam pod progami będzie zamiast styroduru. Zawsze kilka cm to nie 20, mniejsza szansa że coś będzie klawiszować, czy coś innego dziać...

 

 

 

 

 

Odnośnie rady dj777 - chyba piszemy tu o problemie oparcia płyty/kostki z tarasu przy progu wejścia, a nie o kwestii spływania wody do domu...? Od tego jest odpowiedni spadek tarasu i sama listwa progowa? Poza tym nie po to montowałam hs-a, żeby teraz sobie fundować jakiś schodek :confused:

 

 

Jak przyjdzie na to pora pewnie coś wymyśle tylko że znowu fachowcy będą na mnie patrzeć jak na wariata który ciągle wymyśla rzeczy których nigdy nie widzieli na budowie.

Edytowane przez odaro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...

Witam,to mój pierwszy post :)

Oczywiście szukałam odpowiedzi na swój problem,niestety nie znalazłam więc zakładam nowy temat(a jeżeli taki jest,proszę moderację o przeniesienie tam tego postu).

Wysoki poziom zero,po zasypaniu fundamentu odległość od gruntu do okna tarasowego wynosi trochę ponad metr.

Marzę o tarasie z płyt lub kostki na gruncie,chciałabym bardzo uniknąć dość kłopotliwego wykonywania fundamentów pod taras czy też jego obrzeża.Co mogę w takiej sytuacji zrobić? :bash: Podsypać ziemi(jakiej?),uformować skarpę i czekać aż "się ułoży",czy istnieją może jakieś wysokie opaski/obrzeża betonowe,z których można spokojnie bez dodatkowych prac ziemnych uformować bezpieczny "basen" i wypełnić go podsypką/podbudową?

Dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli masz dużo miejsca, a podsypka pod taras będzie łagodnie opadała do ogrodu, to możesz kłaść płyty na podbudowie wykonanej na gruncie. Robiąc podsypkę pod taras trzeba kolejne warstwy ubijać co 20-30 cm, żeby potem samo nie siadało w niekontrolowany sposób. (piach/pospółka/gruz/kamienie byle nie czarna ziemia)

Jeśli planujesz strome brzegi - zapomnij o tarasie na gruncie. Wszystko rozjedzie się. Wtedy musisz wymurować fundament po obrysie tarasu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...