Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Laik pyta - mur dwu czy trzywarstwowy z klinkierem ??!


Recommended Posts

owszem - tak

z ceną mozna było zjechac nie tylko dzięki taniemu materiałowi

tynk zwykły, rusztowanie typu "syberyjskie" /chyba naszybciej montowalne ze wszystkich typow rusztowań/ i prawie darmowa robocizna

to były czasy ... "przebicie" na tynkach wychodziło wtedy wspaniałe :cry:

mówie o czasach kiedy ja robiłem elewacje - of corse

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Chyba nie do końca zrozumiałem. Jakie znaczenie miałaby szczelina za warstwą elewacyjną?

 

Wg mnie spore jak wpuszczamy zimne powietrze za warswe elewacyjna -np za klinkier - i górą ono wylatuje to cieżko klinkier wliczyć do wspołczynnika ciepła. A tylko wliczenia pozwala na zminiejszenie grubosci ocieplenia. Do "niedawna" ściana 3 W nie posiadały wentylacji ocieplenia. Do obliczeń cieplnych brane były 3 warswy ściany nośna-ociplenia-elewacyjna.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Chyba nie do końca zrozumiałem. Jakie znaczenie miałaby szczelina za warstwą elewacyjną?

 

Wg mnie spore jak wpuszczamy zimne powietrze za warswe elewacyjna -np za klinkier - i górą ono wylatuje to cieżko klinkier wliczyć do wspołczynnika ciepła. A tylko wliczenia pozwala na zminiejszenie grubosci ocieplenia. Do "niedawna" ściana 3 W nie posiadały wentylacji ocieplenia. Do obliczeń cieplnych brane były 3 warswy ściany nośna-ociplenia-elewacyjna.

 

 

To rozumiem, ale po co wentylacja za tym klinkierem? Jak ktoś do ściany nośnej przymocuje styropian to skąd wilgoć, którą należy wentylować? Chyba, że wentyluje się tak tylko ściany 3w z wełną w środku.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mamy w planach budowe domu na wiosne i rozważamy właśnie kwestie muru: dwu czy trójwarstwowy z ewentualnym klinkierem.

Chcialbym aby ktos kto ma w tej materii doświadczenie lub robil podobne wyliczenia nieco mi pomógł i być moze wybił z głowy opcje z klinkierem.

Dlaczego od razu mamy Ci wybijac cokolwiek z głowy ;-) ?

To Wasz wybór.

Ja dodam do postów kolegów, że warstwa zewnetrzna, często nazywana osłonową, w bilansie energetycznym sciany 3W bierze śladowy udział. Dzieje sie tak dlatego, że za nią jest zamocowana dość gruba warstwa właściwej izolacji, której zadanie to odciąć wpływ wpływ zimnego, czy wręcz mroźnego powietrza na ścianę wewnętrzną.

Dlatego ściankę osłonową można rozpatrywać moim zdaniem w dwóch aspektach : ochronnie dla ocieplenia i reprezentacyjnie, jako wystrój elewacji budynku.

Rozważany wyżej klinkier z całą pewnością doda elegancji i szyku Waszemu domowi. Ale oszczędności energetycznych nie będzie z tego żadnych.

Gwoli ścisłości, to nawet gdyby ta ścianka była postawiona z cienkiego porothermu, czy innej porowatej cegły, również jej wpływ na ocieplenie będzie sladowy.

Zatem aspekt oszczędności ciepła można wykreślić z powodów, dla których wybiera się ściany 3W.

Jest oczywistym błędem, gdy ktoś ogranicza grubość docieplenia, motywując to zewnętrzną ścianką. Wykres rozkładu temperatur dla jakiegokolwiek materiału to jaskrawo pokazuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie chodzi głownie o koszty, na razie myslimy i kalkulejemy ogolnie. Przeraza mnie robocizna za polozenie klinkieru. Nie wiem jakie sa u Was ceny ale w Gnieznie ok 2.5/cegla wiec przeliczajac m2 i dodajac TYLKO koszt cegly ok 2zl, plus szersze fundamenty, kotwy wyjdzie za metr...ulala

A oszczednosci? Cienszy styro i....chyba dalej nic :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qgiel

a mógłys /przykładowo/ zinterpretowac ściane

24 BK + 7 cm styropian + 12 cm BK KLASA600 ?

Tak to bedzie wygladało :

http://betelgeze.w.interii.pl/BK24+S7+BK12.jpg

 

Bez ścianki osłonowej :

http://betelgeze.w.interii.pl/BK24+S7.jpg

 

Bez ścianki osłonowej ale 10 cm styropian :

http://betelgeze.w.interii.pl/BK24+S10.jpg

 

I na koniec ścianka osłonowa z klinkieru :

http://betelgeze.w.interii.pl/BK24+S7+K12.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że to dużo. W liczbach bezwzględnych jest to 0,051 W/m2*k różnicy miedzy obu ścianami.

Czyli dla przykładowej ściany o powierzchni 200 m2 mamy różnicę :

0.051 * 200 * 40 = 408 W.

Tyle energii więcej jest potrzeba, aby utrzymać wewnątrz temperaturę = +20 st. ze względu na brak zewnętrznej ścianki z BK o grubości 12 cm. Zakładając że zima u nas jest syberyjska i przez 180 dni mamy -20 st na zewnątrz, ilość energii jaka jest potrzebna, aby wyrównać brak ścianki jest następująca :

182 dni * 24 godź * 408 W = 1782144 Wh . Po przeliczeniu jest to 1782,144 kWh za pół roku ogrzewania. Teraz przelicz sobie ile będzie kosztować ta energia ze względu na rodzaj ogrzewania.

Powinno sie rownież policzyć koszt wykonania ścianki z BK 12 cm i zestawić te wielkości.

Oczywiście hipotetyczny rachunek zakłada siarczyste mrozy przez pół roku. W naszych szerokościach geograficznych taka pogoda nie występuje, zatem realne wartości bedą jeszcze mniejsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qgiel - bardzo dziękuje za porównanie tych czterech przykładów !

 

wynika z tego, że ze względów "cieplnych" korzystniej było by zrezygnowac ze sciany osłonowej na rzecz ciut grubszej warstwy styropianu

 

lecz /w moim przypadku/ o wyborze trójwarstwówki zdecydowały tez inne aspekty tj.

- w znacznym stopniu koszty elewacji - elewacja /nazwijmy ja tradycyjna/ była zdecydowanie tańsza od metody lekka mokra

 

- i względy praktyczne /mozliwośc oparcia o sciane drabiny, przykręcenia lampy czy anteny sat, czy odnowienia elewacji bardzo tanim kosztem /malowanie z drabiny- bez rusztowania/

 

Qgiel, czy dysponujesz programem, który pokazałby /lub podał same dane liczbowe/ przy jakiej temperaturze zewnętrznej wystapi punkt rosy na styku ściana osłonowa - styropian ?

(mówie o ścianie 24 BK + 7 styro + 12 BK)

 

zakładając w mieszkaniu temerature ok. 20 *C /choc ja akurat jestem mniej ciepłolubny i wole utrzymywac w domu temp. 18 - 19 *C :)/

 

chodzi mi o to w jakich warunkach pogodowych tej scianie przydała by sie wentylacja ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardziej trafne, zamiast punktu rosy byłoby stwierdzenie, czy i gdzie w przegrodzie wystąpi miejsce, gdzie potencjalnie może zajść kondensacja pary wodnej i jej wykroplenie.

Zrobiłem dla Ciebie wykresy w programie AudytorOZC-4 w rozbiciu na różne temperatury zewnetrzne. Szczęśliwie akurat dla BK autor zamieścił dane wilgotnościowe i możliwe jest obejrzenie wykresów.

Od razu uwaga !

Moduł do obliczeń wilgotnościowych z prawdziwego zdarzenia jest aktualnie opracowywany w zgodzie z aktualnymi przepisami, dlatego dane z wykresów należy traktowac orientacyjnie ( informacja od autora programu).

Po kolei bedą to wykresy Twojej ściany dla temperatur zwiększanych co 5 st. C od -20.0 do 0.0

Na sam koniec zamieściłem dla poglądu wykres dla ściany 2W z cegły pełnej i ociepleniem ze styropianu, dla normowych warunków.

Oto wykresy :

 

http://betelgeze.w.interii.pl/wilgoc-20.jpg

 

http://betelgeze.w.interii.pl/wilgoc-15.jpg

 

http://betelgeze.w.interii.pl/wilgoc-10.jpg

 

http://betelgeze.w.interii.pl/wilgoc-5.jpg

 

http://betelgeze.w.interii.pl/wilgoc-0.jpg

 

I na koniec wykres dla ściany 2W z pełnej cegły i 15 cm ocieplenia.

To tak dla porównania i pokazania jak różnie można podejść do tematu.

Współczynnik U mamy tutaj też atrakcyjny, ale zobacz jaka jest temperatura ściany na styku z ociepleniem. Jest bardzo wysoka w porównaniu z BK, czy z Poro, dla którego nie ma danych wilgotnościowych i nie można było sporządzić wykresu.

Mozliwości wyboru obecnie sa bardzo duże i w gruncie rzeczy to nie ma złych technologii. Są tylko niewłaściwie zastosowane. Z wszystkiego można wybudować ciepły dom, jeśli sie tylko właściwie podejdzie do zastosowanego materiału i godzi sie na koszty, jakie ze sobą niesie.

Oto wykres :

 

http://betelgeze.w.interii.pl/cegla_wilgoc-20.jpg

 

Tak to wygląda.

Nie zaptaszkowałem zeby wyświetliła sie temperatura na wykresach Twojej ściany, ale podziałka jest po lewej stronie, zatem bez problemów przeanalizujesz, jak to się zmienia.

Jeśli jeszcze miałbyś pytania, czy wątpliwości, śmiało pytaj.

Pozdrawiam !

 

PS. Jeszcze wyjasnienie. Wykresy zielony z niebieskim nalezy interpretować w ten sposób, że w obszarach, gdzie sie one przecinają, może nastąpić wykroplenie pary wodnej. Dlatego im bardziej one sa rozsunięte, tym lepiej dla nas i dla ściany.

Z drugiej strony nie należy popadać w przeświadczenie, że zaraż zaleje sciane wykroplona wodą :-)

Ilość pary wodnej zawarta w powietrzu o bardzo niskiej temperaturze jest wielokrotnie mniejsza niż w temperaturach dodatnich, dlatego mierzona w wartościach bezwglednych jest minimalna. Śmiało mozna o tym nie myśleć, jesli tylko w domu utrzymywana jest stała temperatura na odpowiedniej wysokości, wentylacja pracuje, a fundamenty sa skutecznie odizolowane od ścian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Qgiel - dziękuje za poglądowe przykłady, przystępnie skomentowanie !

 

słuszna uwaga o to - czy i gdzie w przegrodzie wystąpi miejsce, gdzie potencjalnie może zajść kondensacja pary wodnej i jej wykroplenie

poniewaz nie czuje sie w tej dziedzinie mocno - polegam na opinii Twojej i innych /którzy byc moze dodatkowo skomentują wykresy/

 

poświęciłes sporo czasu aby to w ciekawej formie przedstawic

 

dlatego jeszcze raz dziękuje i pozdrawiam ! :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...