Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

O zabezpieczaniu antywłamaniowym okien inaczej


Recommended Posts

Jak „antywłamaniowo” zabezpieczyć otwory okienne? Problem stary jak świat, ale wciąż aktualny, mimo iż tyle razy wałkowany, także na tym forum.

Nowe podejście do zagadnienia proponuję uporządkować w sposób następujący.

 

1. Założenia do dyskusji

 

1.1 Wiem, że uniwersalnego i w pełni skutecznego rozwiązania nie ma. Wiem jednak także, że wśród tych niedoskonałych są rozwiązania lepsze i gorsze. Szukam tych lepszych, nawet jeżeli nie są doskonałe, więc proszę o niewłączanie się do dyskusji tych, którzy uważają, że w ogóle nie warto się zabezpieczać, bo „to i tak nic nie da”. Im trudniej się będzie bandycie włamać, tym z mojego punktu widzenia lepiej. Im skuteczniejsze UTRUDNIENIA, tym ryzyko mniejsze. Tak to widzę.

1.2 Nawet jeśli ryzyko jest nieznaczne, moim zdaniem włamanie zagraża każdemu. Chcę się przed nim zabezpieczyć na tyle, na ile to możliwe, toteż nie interesują mnie opinie typu „a co ty milionerem jesteś, czy co, że chcesz się zabezpieczać”. Posiadacze takich poglądów również są proszeni o niewłączanie się do dyskusji.

1.3 Jakoś to sobie wszystko wstępnie poukładałem. Wiem czego na pewno nie chcę, a co jestem gotów brać pod uwagę. Stawiam zatem kilka konkretnych pytań i byłbym zadowolony doczekawszy się konkretnych podpowiedzi. Będę zobowiązany za powstrzymanie się od POZBAWIONYCH UZASDADNIENIA wypowiedzi w stylu „to wszystko nie tak, zrób zupełnie inaczej”. Niechaj Państwo uwierzą, że mam solidne podstawy do przyjęcia pewnych ram wstępnych, nawet jeśli na zewnątrz nie są one w pełni zrozumiałe (niektóre z nich są bardzo subiektywne, ale są i nic na to nie poradzę).

1.4 Zdaje sobie sprawę, że bezpieczny dom to nie tylko okna, zaś okna to nie tyko szyby. Pozostałe (nie poruszone wprost) kwestie (także problem okuć w oknach) pozostawiam jednak świadomie na boku. Wszystkiego w jednym wątku zamknąć się nie da. Tu pytam tylko o szyby (z wyjątkami, które wyraźnie jednak zaznaczam).

1.5 Prawdopodobnie niektóre moje pomysły byłyby drogie w realizacji. Niewykluczone, że jak poznam konkretne ceny, zrezygnuję z tych pomysłów, bo okaże się, że mnie na ich realizację nie stać. Mimo to proszę chętnych do pomocy i posiadających odpowiednią wiedzę, żeby podzielili się ze mną KONKRETNYMI informacjami. Konkretną informacją nie jest taka w stylu „to się w ochronie domków nie opłaca” albo „tego się w ochronie domków nie robi z uwagi na zbyt wysokie koszty”. Wierzę fachowcom, ale lubię też sam ocenić na co mnie stać, a na co nie. Wychodzę z założenia, że to tylko mój kłopot, na ile czuję się zagrożony i ile jestem w stanie wydać, żeby to uczucie zminimalizować.

1.6 Powyższe założenia nie wynikają z tego, że jestem impertynentem (bo nie jestem). Znając naturę internetowych dyskusji staram się jedynie ze wszystkich sił, aby temat się nie rozpełzł, nie dryfował, nie pączkował i nie zmierzał donikąd. Dla dobra tematu i wszystkich potencjalnych dyskutantów.

 

2. Podstawy mojego rozumowania

2.1 Podstawa nr 1 – ufam jedynie w kombinacje zabezpieczeń mechanicznych oraz alarmu z monitoringiem. Taką, w której alarm włącza się przed sforsowaniem zabezpieczeń mechanicznych, które mają za zadanie opóźnić wejście intruza do domu – aż do czasu przybycia albo przynajmniej wyjazdu załogi interwencyjnej.

2.2 Podstawa nr 2 – jeśli mam wydać na system niemałe pieniądze, to tylko pod warunkiem, że będzie szczelny. Jeżeli system ma być nieszczelny, wolę pieniędzy nie wydawać w ogóle (nie mam pieniędzy, żeby je wyrzucać w błoto). Przez pojęcie „system szczelny” rozumiem taki opóźniający układ zabezpieczeń mechanicznych i elektronicznych, który jest do obejścia tylko dla naprawdę wysokiej klasy specjalistów lub tylko przy użyciu bardzo specjalistycznych albo bardzo nietypowych albo bardzo ciężkich urządzeń (zakładam, że wysokiej klasy specjaliści oraz napastnicy z ciężkim sprzętem nie mają czego u mnie szukać – nie warta skórka wyprawki) albo tylko w wyniku relatywnie długich wysiłków. Wymagane opóźnienie to w miarę możliwości więcej niż przysłowiowe trzy sekundy. Minimum trzydzieści byłoby OK. Załoga jeszcze nie dojedzie, ale czas na zaplanowaną bandycką akcję się kurczy na tyle, że być może z punktu widzenia napastnika lepiej zrezygnować. Potencjalny zysk marny, a ryzyko spore.

2.3 Podstawa nr 3 – najcenniejszą zawartością domu są mieszkańcy. Nie ma w domu niczego szczególnie wartościowego jak na dzisiejsze standardy, ale złodziej tego wiedzieć nie musi, toteż po wejściu pewnie obróci swą złość na domowników. Krótko mówiąc – moim zamierzeniem jest system chroniący dom wtedy, gdy mieszkańcy są w środku (np. śpią), a nie kiedy ich w domu nie ma. Dom pusty interesuje mnie znacznie mniej.

2.4 Nie jestem w stanie zaakceptować takiej możliwości, w której zabezpieczone okna byłyby w komplecie nieprzejrzyste od środka. To wyklucza zastosowanie pełnych rolet i okiennic (tak zewnętrznych, jak i wewnętrznych). Kraty odrzucam ze względów ppoż i estetycznych, nadto nie bardzo wierzę w ich skuteczność (dotyczy to także tych wewnętrznych i otwieranych). Szybami o jakkolwiek realnej zdolności antywłamaniowej są zaś w mojej ocenie przynajmniej P4, czyli na tyle ciężkie, że w otwieranych oknach będą nieuchronnie (wcześniej czy później) powodowały wypaczenia, trudności z prawidłowym działaniem, a nawet pęknięcia.

2.5 Nie wierzę w zewnętrzne czujniki podczerwieni i oparte na promieniowaniu mikrofalowym. Ptaki, nietoperze, koty i cała reszta towarzystwa będzie wzbudzała fałszywe alarmy, nie ma sposobu, żeby tego uniknąć.

 

3. Mój pomysł

3.1 Przy powyższych założeniach wypracowałem (oczywiście korzystając w miarę możliwości z podpowiedzi mądrzejszych ludzi i internetowej wiedzy) taki mniej więcej schemacik (S1):

a) alarm oparty na kontaktronach spolaryzowanych i czujnikach naruszenia integralności tafli szkła (będę je w dalszym ciągu niezbyt ściśle nazywał „stłuczeniowymi”);

b) mechanika oparta na szybach P4 w oknach zamkniętych na stałe (w każdym pomieszczeniu są przynajmniej dwa okna, więc wystarczy, jeśli tylko jedno się otwiera) oraz roletach lub wewnętrznych okiennicach w oknach „rozwieralnych”.

3.2 Schemacik alternatywny (S2) to:

a) alarm oparty na kontaktronach i czujnikach naruszenia integralności tafli szkła (jak w S1);

b) mechanika we wszystkich oknach oparta na roletach lub wewnętrznych okiennicach, o ile istnieją takie rolety lub okiennice w wersji regulowanej (tj. jeżeli można jak w klasycznej żaluzji sterować kątem nachylenia pojedynczych listew, a tym samym stopniem przesłonięcia tafli szklanej).

3.3 Schemacik jeszcze bardziej alternatywny (S3) to:

a) alarm oparty na kablu sensorycznym;

b) mechanika oparta na szybach P4 w oknach zamkniętych na stałe oraz roletach lub wewnętrznych okiennicach w oknach „rozwieralnych” (jak w S1).

3.4 Schemacik najbardziej alternatywny (S4) to:

a) alarm oparty na kablu sensorycznym (jak S3);

b) mechanika we wszystkich oknach oparta na roletach lub wewnętrznych okiennicach w wersji regulowanej (jak S2).

 

4.Pytania

4.1 Czy istnieją czujniki reagujące na wszystkie postaci ataku na taflę szklaną (stłuczenie, uderzenie, cięcie, rysowanie i co tam jeszcze można sobie wyobrazić)?

4.2 Czy istnieją czujniki reagujące na atak na tafle szklaną oraz na ramę i ościeżnicę okna (wiercenie, cięcie itd.)?

4.3 Czy istnieją czujniki kontaktronowe, które nie inicjują alarmu przy oknie „uchylonym”, ale zadziałają przy szerszym jego otwarciu?

4.4 Jaka jest cena jednej czujki kontaktronowej spolaryzowanej i niespolaryzowanej?

4.5 Jaka jest minimalna wymagana odległość ułożenia kabla sensorycznego względem granicy działki oraz ściany domu (czyli linii wyznaczającej pola neutralne, które nie powinny być penetrowane przez sygnał z kabla)?

4.6 Jaki byłby minimalny koszt instalacji kabla sensorycznego o długości ok. 100 metrów (będę wdzięczny za wyliczenie z rozbiciem na koszt metra bieżącego kabla oraz pozostałych elementów)? Pytam o konkretne wartości, a nie odpowiedzi w stylu „dużo”, „bardzo dużo”, „średnio” itd.

4.7 Jaki jest stopień niezawodności wyżej wymienionych czujników (kontaktronowy, „stłuczeniowy”, kabel)? Mam na myśli odporność na fałszywe alarmy oraz na próby obejścia/wyłączenia przez agresora. W szczególności czy ewentualne (a więc reagujące nie tylko na dźwięk tłuczonego szkła) uniwersalne czujniki ochrony okna są na już na tyle nowoczesne, żeby nie reagowały na uderzenia wiatru, przejazd ulicą ciężkiego sprzętu itp.?

4.8 Czy istnieją autentycznie antywłamaniowe rolety lub wewnętrzne okiennice w wersji regulowanej (jak to opisałem w pkt 3.2.b)? Jeżeli tak, to jaki jest ich koszt? Byłbym zobowiązany za konkretne dane, a jeszcze bardziej za namiary na producentów/dystrybutorów.

4.9 Czy - wbrew moim wyobrażeniom – istnieją szyby P4 na tyle lekkie (wiem, że w zależności od producenta szyba tej samej klasy może mieć różny ciężar), żeby można było uzbroić okno w takie szyby bez ryzyka późniejszych problemów z funkcjonowaniem? Ma ktoś jakieś doświadczenia z eksploatacji, zwłaszcza dłuższe?

4.10 Jaka jest cena okna z okuciami antywłamaniowymi i szybami P4? Żeby informacja miała sens proszę o podanie wymiarów okna. Czy ktoś może polecić solidnego i (w miarę możliwości) niedrogiego producenta lub przynajmniej instalatora okien z antywłamaniowymi szybami i okuciami?

4.11 Czy ktoś może polecić jakiegoś solidnego projektanta i instalatora kompleksowych systemów zabezpieczeń domków jednorodzinnych działającego w Warszawie i okolicach (okna, alarmy, drzwi itd.)? Byłoby dobrze, gdyby taka osoba znała się na też systemach sygnalizujących pożar i przekroczenia poziomu tlenku węgla. Jak ktoś nie chce w tej sprawie wypowiadać się publicznie, to może wysłać wiadomością prywatną.

 

5. Uwagi końcowe

5.1 Tak, wiem, że kontaktron nie daje 30 sekund opóźnienia. Niestety nic lepszego nie udało mi się wymyślić niż system jak powyżej z tym jednym (mam nadzieję) słabym punktem.

5.2 Jeżeli ktoś ma lepszy pomysł, to będę wdzięczny za KONKRETNE i UZASADNIONE sugestie spełniające założenia z pkt 2.

5.3 Jeżeli ktoś widzi słabe punkty systemu, których ja nie dostrzegam, proszę o uwagi WRAZ Z UZASADNIENIEM.

5.4 Trochę na przekór temu, co sam napisałem, mam jeszcze jeden pomysł. Dzielę się nim tak na marginesie, bo nawet mnie samemu wydaje się on trochę mało możliwy technicznie do realizacji. Myślę sobie tak, gdyby istniał jakiś malusi i niedrogi czujnik podczerwieni o wąskim kącie widzenia i nie reagujący na fale ciepłego powietrza, można by zamontować go na ramie okna z zewnętrznej strony w taki sposób, żeby obserwował zawsze szybę. Każda próba sforsowania okna kończyłaby się wczesnym alarmem. A co zrobić, żeby uniknąć wzbudzania fałszywych alarmów przez np. ptaki? Ano siatka na owady zamykająca otwór okienny od zewnętrz. Wiem, że to rozwiązanie mało estetyczne, ale mieszkam w okolicy, gdzie i tak muszę z takimi siatkami żyć przez 9 miesięcy w roku. Ot, tyle że nie zdejmowałbym ich na zimę. No ale takich czujników nie ma: pasywne będą czułe na ciepłe powietrze, a kurtyny szczelnie chroniące okno nie będą małe i tanie (w każdym razie nie wystarczająco małe, żeby się zmieścić pod siatką na owady). A może jednak takie czujniki już ktoś wymyślił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 104
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

całkiem niezłe przemyślenia , jestem ciekawy jak dalej rozwinie sie wątek

 

czy wewnętrzni stróże wchodza w grę ? ja mam u siebie alarm , ale wg moich przemyśleń załączy się dopiero po wejściu lub forsowaniu drzwi lub okien

 

ostatnio zastawiam się nad psem ale takim który stróżowałby wewnątrz domy ,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za dotychczasowe uwagi oraz za uznanie za podejście do zagadnienia.

Wewnętrzni stróże (osoby) nie wchodzą w grę, bo to dom jednorodzinny z gatunku średnich (żadna tam posiadłość).

Owszem, jest i będzie pies, nawet posiadający kwalifikacje do stróżowania i obrony, ale na nim bym raczej całej strategii nie opierał. Przede wszystkim to wielki przyjaciel domowników :))))

Wewnętrzni stróże (czujki) w grę też nie wchodzą w grę, bo włączą się już po sforsowaniu okna, co nie jest w zgodzie z moimi założeniami. Poza tym ten pies (ponad 40 kg), który staje się przy takiej koncepcji conajmniej utrudnieniem dla elektroniki.

Czujnik gazów usypiających to cenna sugstia. Pytanie tylko, czy istnieje w wersji uniwersalnej, czy tez na każdy gaz potrzebny jest inny czujnik (a ile ich w praktyce można zamocować?). Chyba że rodzajów tych gazów usypiających jest mało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czujnik gazów usypiających to cenna sugstia. Pytanie tylko, czy istnieje w wersji uniwersalnej, czy tez na każdy gaz potrzebny jest inny czujnik (a ile ich w praktyce można zamocować?). Chyba że rodzajów tych gazów usypiających jest mało.

 

Np. tu znajdziesz czujniki gazu. Na różne gazy sa różne czujniki.

http://www.napad.pl/katalog/szukaj.php?szukaj=czujnik+gazu&Submit=Szukaj

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są czujniki wstrząsu. Szok sensory.

Różnych firm.

Jak ktoś chce szybę stłuc to musi w nią stuknąć.

Jak chce wyważyć zawias czy zamknięcie - to nie gołymi rękami. Narzędziem.

Cięcie i wiercenie też wykrywają.

Stawiasz na ramie okna, tak na środku, i śpisz spokojnie.

Nawet, zaspany, możesz do lodówy w nocy się zapętać... czy do kibelka...

 

Da się zrobić system jakiego potrzebujesz. Kilka razy było dyskutowane.

 

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przeczytałem te sugestie i nasunęła mi się taka refleksja.

Można do domu za 1mln zł lub trochę mniej zainstalować alarm za ok 100tys zł np oparty na kabelkach zakopanych w ziemi wokół domu. Złodziej nawet do domu nie zdąży podejść.

Obejść taki układ jest bardzo trudno.

Jak się będzie włamywał amator to albo się nie zorientuje (to lepszy wariant) i ucieknie lub po kilku próbach wieść się rozejdzie jaki to wyrafinowany alarm jeden facet sobie zainstalował. Jak wieść dojdzie do bardziej zdeterminowanych amatorów cudzej własności to może się zdarzyć, że poczekają na właścicieli i grzecznie poproszą o zaproszenie ich do środka "na kawę".

Ciekawe co gorsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość SS

Zanim włączę się w dyskusje i podam propozycje zabezpieczeń chciałbym uzupełnić kilka informacji które są istotne z punktu widzenia doboru zabezpieczeń.

1. Tylko w Polsce powszechne są włamania podczas snu domowników

Powód? W żadnym kraju w Europie nie ma tak restrykcyjnych przepisów ustalających dostęp a właściwie brak dostępu do broni skutkiem czego włamywacze mają szansę jak 3 do 100 tysięcy, że trafią na dom gdzie jest broń gdy w Niemczech mają 1 do 5 tysięcy szansy, że trafia na uzbrojonych domowników /dane z przed 8 lat dla Niemiec a dla Polski z roku 2009/ W Kanadzie natomiast szansa, że nie trafią na dom "uzbrojony" jest minimalna.

2. Czas dojazdu, nawet w nocy agentów ochrony to około 7 minut czyli przez taki czas dom musi się sam chronić z wystraszonym ludźmi wewnątrz bo przeciez broni nie mają a bandyci - tak.

3. Z powyższego wynika, że nie tylko zabezpieczenia mechaniczne i elektroniczne będą miały wpływ na bezpieczeństwo ale także:

- sposób życia i postępowania podczas zagrożeń ludzi w chronionym obiekcie,

- komunikowanie się podczas zagrożenia i ustalone wcześniej procedury postępowania,

- ustalone wcześniej procedury porozumiewania się z agentami ochrony tak aby nie zostało wymuszone odwołanie alarmu,

- rejestracja zdarzeń i umiejętne dodatkowe zabezpieczanie się w przypadku fałszywych alarmów - przestępcy potrafią wywoływać kilkanaście fałszywych alarmów zanim wejdą naprawdę , na forum, z oczywistych względów, nie będę mógł podać jak się to robi,

4. Dokładna wycena wariantów ochrony jest niemożliwa bo są pewne wymagania czy ograniczenia które związane z charakterystyką konkretnego obiektu i jego otoczenia - cena może zmienić się nawet o "0" w rachunku.

5. Nie wszystkie zalecenia dotyczące wcześniejszego przygotowania domu do ochrony będę mógł podać na ogólnie dostępnym forum

6. Na pocieszenie powiem, że zarówno ceny jak i niezawodność systemów ochrony zewnętrznej dają możliwość dość wczesnego wykrywania agresji a dla zainteresowanych dodam, że ci co docenią posiadanie broni w ochronie mogą dość szybko "dozbroić się" bez przekraczania prawa i wyjątkowo upierdliwych przepisów

Odezwę się za kilka dni jak będę miał czas

PS Z głupkami którzy nie doceniają roli posiadania broni dyskutował nie będę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W żadnym kraju w Europie nie ma tak restrykcyjnych przepisów ustalających dostęp a właściwie brak dostępu do broni ....

PS Z głupkami którzy nie doceniają roli posiadania broni dyskutował nie będę

i bardzo dobrze!!!

w praktyce fakt posiadania broni (domniemam palnej) się nie sprawdzi (IMO). jakoś nie wyobrażam sobie spania z pistoletem pod poduchą ,może jeszcze odbezpieczonym(tak to na filmach). W chwili zagrożenia, stresu idziesz do szafki (pancernej lub podobnej) otwierasz, sprawdzasz broń, ładujesz i CO??? Strzelasz do napastnika??Polskie RAMBO??

Załozenia Tytusa dotyczą statystycznej rodziny (np. z dzieciakami) a nie miłośników militariów.

wolę być głupkiem (w tej kwestii)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przede wszystkim dziękuję za wszystkie uwagi. Każda mnie czegoś nowego uczy.

 

Co do sugestii, że kosztowo mierzę zbyt wysoko, to raz jeszcze wyjaśniam, że NIE WIEM czy mierzę i chcę się właśnie dowiedzieć. Kwota 100 tysięcy za kabel sensoryczny jest rzeczywiście szokująca i dla mnie nie do przyjęcia, ale będąc kompletnym amatorem spotykam się z nią po raz pierwszy. Gdzieś tam szłyszałem, że to zupełnie inny poziom, ale chciałem właśnie to zweryfikować. I skoro weryfikacja wypada tak, jak wypada, jeden wariant (czyli dwa scenariusze przeze mnie opisane) odpada. Skąd miałem wiedzieć, że tak bardzo przeszacowuję, skoro nie wiedziałem, o jakim poziomie cen mówimy?????

 

Tak się składa, że z SS zgadzam się całkowicie w sprawie dostępu PRAWORZĄDNYCH OBYWATELI do posiadania broni. Zanim zacznienicie na zasadzie uprzedzeń napadać na SS, proszę zapoznajcie się na początek z dwoma artykułami, które powinny nieco uporządkować wiedzę (nie należy prowadzić sporu, gdy się nie zna zagadnienia i bazuje tylko na stereotypach):

 

http://interia360.pl/moim-zdaniem/artykul/o-prawie-do-broni-raz-jeszcze,10017

 

http://www.rp.pl/artykul/130664.html

 

Najlepiej byloby jednak, gdybyśmy ten wątek zostawili na boku. Niepotrzebnie rozgrzeje emocje, a do sprawy okien niczego nie wniesie. Bardzo proszę, nie dyskutujmy o tym.

 

Natomiast żartownisiom odpowiadam: nie chcę budować twierdzy. Chcę nabyć system, który będzie naprawdę skuteczny. Jeśli ma taki nie być, wolę w ogóle nie wydawać ani złotówki. Nie stać mnie na kupowanie atrapy. To się niczym nie różni od kupowania samochodu, czy lodówki. Czy unikając kupowania auta, które jeżdzi tylko we wtorki od 16.00 do 18.30 też podejrzewany byłbym o manię prześladowczą???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Chcę nabyć system, który będzie naprawdę skuteczny."

 

Zwróć się do profesjonalisty.

Tu są budujący. Tu możesz sobie dopracować założenia takiego systemu.

Przekażesz je profesjonaliście i on Ci zaproponuje cenę za ich realizacją. Ty ją zaakceptujesz lub zrezygnujesz z budowy takiego systemu.

 

Powtarzam. Da się zbudować to, co Ci potrzebne!

Adam M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Zwróć się do profesjonalisty.Adam M.

 

Zacząłem od tego, że się zwróciłem. Pierwszy powiedział, że nie da się zrobić. Coś tam już wtedy wyczytałem, więc sądząc po jego argumentacji zacząłem wątpić, czy mam do czynienia z fachowcem. Drugi spcjalista obiecał się odezwać i nie robi tego już przez 3 miesiące. Trzeci dał mi do zrozumienia, że system dla domku jednorodzinnego to dla niego za mała rzecz.

 

Najważniejsze z moich pytań to pytanie 4.11 - o namiary na fachowca, który odpłatnie zajmuje się małymi obiektami. Będę naprawdę zobowiązany za wszelkie sugestie. Jak komuś tak będzie wygodniej, niech prześle na priva.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość SS

Jak wspomniałem ceny elementów ochrony zewnętrznej znormalniały.Proponuję znaleźć firmę STEKOP -dwa lata temu oferowali kable impedancyjne - układane pod ziemią - w cenie około 8-12 tysięcy. Jeśli będą kłopoty z ich namierzeniem poszukam telefon i nazwisko człowieka który się tym zajmuje.

Bez obejrzenia terenu nie można odpowiedzieć na pytanie czy w konkretnych warunkach da się go zastosować - latarnie, stabilność płotu, rodzaj ścian, promień skrętu, korzenie i rodzaj drzew, pokrycie terenu i zbierająca się woda, sposób i kierunek prowadzenia podziemnych instalacji doprowadzających do posesji prąd to tylko niektóre z czynników jakie decydują o sensowności zastosowania kabli podziemnych.

Strefa wykrywania to około 4-7 m.

Drugim dość tanim rozwiązaniem jest kabel mikrofonowy na płocie /np światłowodowy a oplocie stalowym/ to kosztuje już od około 4 tysięcy /cena z przed dwóch lat/, ale tu też o możliwości i sensie zastosowania decyduje rodzaj i sztywność płotu oraz sąsiedztwo za płotem lub jego brak.

Nowością jak pojawiła się dwa- trzy lata temu są miniaturowe, schowane w słupkach oświetlenia bariery mikrofalowe /niewrażliwe na opady/ oferowane przez firmę Forteza. Nie wiem jak z fałszywymi alarmami ale jak z nimi rozmawiałem byli gotowi założyć za darmo i po miesiącu eksploatacji - jeśli będzie OK dopiero zapłata lub demontaż. Cena kompletu - poniżej 4 tysięcy, tak przynajmniej twierdzili.

Następnym wartym uwagi rozwiązaniem to są bariery aktywne podczerwieni w postaci wąskich listew montowane we wnękach okien i drzwi w cenie około 3 tysięcy na dom o w miarę sensownym kształcie.

Mogą być one kłopotliwe zimą jeśli śnieg układa się w oknach.

Jeszcze można brać pod uwagę pasywne czujki podczerwienie ale one wymagają "oparcia" końca ich strefy wykrywania o coś nieprzezroczystego /np mur, ściana/. Pytałem jak z alarmami fałszywymi i jeśli były dobrze dobrane i zamontowane to nawet dwa koty ich nie uruchamiały tyle, że z ceną bywa różnie nawet 1,5-2 tys za sztukę a trzeba od dwóch do czterech w zależności od architektury budynku i usytuowania ogrodzenia.

Dlaczego przedstawiam tyle wersji? Ponieważ co wybrać zależy nie tylko od kieszeni ale przede wszystkim od warunków siedliska.

A teraz broń jeszcze raz.

Przypominam - czas przyjazdu ekipy to około 7 minut.

Wchodzą na teren, są wykryci, drzwi klasy C pokonują w około 1- 3 minuty, wchodzą do środka pomimo, że syrena wyje już kilka minut, mają od 1 do 3 minut na wyniesienie wszystkiego co jest pod ręką - komputery, torebki z dokumentami, kluczyki od samochodów - zaraz nimi odjadą, telefony komórkowe, kamery, a i ze ściany zdemontują telewizor - ponieważ mają czujki na zewnątrz które ich uprzedzają z minutowym wyprzedzeniem, że nadjeżdża interwencja oddalają się łupem.

Czy były przypadki gdy obudzeni domownicy próbowali interweniować?

Tak - kobieta z biegła z wałkiem - dostał postrzał w brzuch.

Mężczyzna zaczął się szamotać z jednym z napastników - zabili go nożami.

W jednym z domów weszli przez przez wyłaz na dach - kto by tam czujki montował, jeszcze by się sąsiedzi śmieli - spodziewali się że właściciel tego dnia będzie miał 100 tysięcy złotych. Nie miał bo się spóźnił do banku, na jego oczach kolejno zabijali dzieci. Oni mieli broń, domownicy - nie.

Broń jest potrzebna ponieważ nawet przy dość wczesnym wykrywaniu istniej kilkuminutowa luka czasowa w której obronić się trzeba samemu.

CDN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Gość SS

4.Pytania

4.1 Czy istnieją czujniki reagujące na wszystkie postaci ataku na taflę szklaną (stłuczenie, uderzenie, cięcie, rysowanie i co tam jeszcze można sobie wyobrazić)?

Okna od wielu już lat to kilka szyb, chyba obecnie najczęściej trzy.

Ze względu na silne w Polsce lobby producentów pasywnych czujek tłuczenia szkła nie są sprowadzane do Polski ani produkowane tzw szyby alarmowe czyli szyby wielowarstwowe /a np mogą być jednocześnie antywłamaniowe klasy P4A/ - a przynajmniej ja się z nimi nie spotkałem pomimo, że od dobrych 15 lat są stosowane w Niemczech.

Szyby alarmowe to takie w których w procesie produkcji wprowadzane są cienkie przewody, w zależności od klasy ochrony, w odległościach 4, 10 i 15 cm. Wykrywane jest więc: tłuczenie, wyjmowanie z ramy, wycinanie otworu. Jest to jednak jak zresztą w przypadku innych czujek sygnał jednorazowy - następny po wymianie szyby.

Czujki aktywne tłuczenia szkła wykrywają, stłuczenie, cięcie, rysowanie, wycinanie otworu ale z tego co wiem na normalnych szybach a nie antywłamaniowych.

Czujki pasywne tłuczenia szkła wykrywają: stłuczenie

Czujki akustyczne tłuczenia szkła wykrywają: stłuczenie

 

4.2 Czy istnieją czujniki reagujące na atak na tafle szklaną oraz na ramę i ościeżnicę okna (wiercenie, cięcie itd.)?

Wibracyjne wykrywają ale nie z 100% pewności.

 

4.3 Czy istnieją czujniki kontaktronowe, które nie inicjują alarmu przy oknie „uchylonym”, ale zadziałają przy szerszym jego otwarciu?

 

Każdą z czujek kontaktronowych można tak zamontować aby okno można było uchylić - poza szczególnymi przypadkami okien.

 

4.4 Jaka jest cena jednej czujki kontaktronowej spolaryzowanej i niespolaryzowanej?

Ceny to od około kilku do kilkudziesięciu złotych

 

4.5 Jaka jest minimalna wymagana odległość ułożenia kabla sensorycznego względem granicy działki oraz ściany domu (czyli linii wyznaczającej pola neutralne, które nie powinny być penetrowane przez sygnał z kabla)?

 

Za każdym razem trzeba obejrzeć posesje - już to pisałem.

 

4.6 Jaki byłby minimalny koszt instalacji kabla sensorycznego o długości ok. 100 metrów (będę wdzięczny za wyliczenie z rozbiciem na koszt metra bieżącego kabla oraz pozostałych elementów)? Pytam o konkretne wartości, a nie odpowiedzi w stylu „dużo”, „bardzo dużo”, „średnio” itd.

 

Stekop - pytać i targować - cenę z przed dwóch lat podałem.

 

4.7 Jaki jest stopień niezawodności wyżej wymienionych czujników (kontaktronowy, „stłuczeniowy”, kabel)? Mam na myśli odporność na fałszywe alarmy oraz na próby obejścia/wyłączenia przez agresora. W szczególności czy ewentualne (a więc reagujące nie tylko na dźwięk tłuczonego szkła) uniwersalne czujniki ochrony okna są na już na tyle nowoczesne, żeby nie reagowały na uderzenia wiatru, przejazd ulicą ciężkiego sprzętu itp.?

 

Niezawodność zależy w bardzo dużym stopniu od samej stabilności konstrukcji budynku.

 

4.8 Czy istnieją autentycznie antywłamaniowe rolety lub wewnętrzne okiennice w wersji regulowanej (jak to opisałem w pkt 3.2.b)? Jeżeli tak, to jaki jest ich koszt? Byłbym zobowiązany za konkretne dane, a jeszcze bardziej za namiary na producentów/dystrybutorów.

 

Klas rolet jest sześć. Taka która chroni tylko przed kopniakiem też jest zaliczana jako antywłamaniowe klasy "1"

Czyli jest duża szansa, że ktoś w klasie pierwszej robi takie uchylane. Widziałem takie dobre 5 lat temu w Poznaniu na wystawie Securax.

 

4.9 Czy - wbrew moim wyobrażeniom – istnieją szyby P4 na tyle lekkie (wiem, że w zależności od producenta szyba tej samej klasy może mieć różny ciężar), żeby można było uzbroić okno w takie szyby bez ryzyka późniejszych problemów z funkcjonowaniem? Ma ktoś jakieś doświadczenia z eksploatacji, zwłaszcza dłuższe?

 

Od kilku lat szyby inaczej się antywłamaniowe oznacza - dawniej P4 dziś P4A, dawniej P6 - dziś P6B

Nie słyszałem aby były problemy z zawiasami okien

 

4.10 Jaka jest cena okna z okuciami antywłamaniowymi i szybami P4? Żeby informacja miała sens proszę o podanie wymiarów okna. Czy ktoś może polecić solidnego i (w miarę możliwości) niedrogiego producenta lub przynajmniej instalatora okien z antywłamaniowymi szybami i okuciami?

 

A tu jest pewien problem bo o ile jeszcze 10 lat temu było ca najmniej 20 firm które oferowały szyby i okna antywłamaniowe to dziś rynek zdominował Megal oferując szyby z atestami wg starych norm. Ale nie sprawdzałem jak jest na dzień dzisiejszy na rynku. jak bede miał czas to sprawdzę.

 

4.11 Czy ktoś może polecić jakiegoś solidnego projektanta i instalatora kompleksowych systemów zabezpieczeń domków jednorodzinnych działającego w Warszawie i okolicach (okna, alarmy, drzwi itd.)? Byłoby dobrze, gdyby taka osoba znała się na też systemach sygnalizujących pożar i przekroczenia poziomu tlenku węgla. Jak ktoś nie chce w tej sprawie wypowiadać się publicznie, to może wysłać wiadomością prywatną.

 

Zapytam znajomych instalatorów - gdzie to jest?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...