Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

KOTŁY ZGAZOWUJĄCE DREWNO!!! Wasze Doświadczenia


Darios

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 177
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam.

Dziadek,nie bądź upierdliwy jak stara baba.

Tak może być

http://www.wzoryfizyczne.pl/13,termodynamika,energia-cieplna-ciepo.html

http://www.szkolnictwo.pl/szukaj,Energia_termiczna

Obóz koncentracyjny Łambinowice jak i wiele innych był wykorzystywany dalej po wojnie,ale nie przez Niemców tylko przez Polaków i ruskich. :D

Pozdrawiam.

 

No to wybierz się na ta Politechnikę Gliwicką i na egzaminie z termodynamiki rzuć to hasło: energia cieplna. Nabierzesz takiego szfungu, że nawet Politechnikę Opolską miniesz, później Wrocławską i dopiero w Nysie spieczone pięty schłodzisz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W przyszłości chciałem zamontować atmosa40sx do swojego 1200l bufora. Zrobie to dopiero po potwierdzeniu, że dołożenie drugiego większego bufora pozwoli mi na kilkudniowe korzystanie z energii zgromadzonej w buforze. Czytając ten wątek widzę, że są spore rozbieżności co do ilości paliwa spalanego w kotłach na drewno gazujących.

 

Mam doświadczenie ze spalaniem drewna kominku bez płaszcza wodnego i od kąd w nim pale nie zdażyło się mi aby mieć zadymiony pokój albo brązowy dym z komina. Zazwyczaj pierwsze kilka minut od rozpalenia cos "brudnego" leci przez komin ale to raczej jest szare niż czarne a potem bieluchny dym co to w zależnosci od stanu wsadu jest albo jako biały albo jako "fatamorgana" nad kominem. Jakim bym drewnem nie palił proces zapalania i palenia wygląda mniej więcej tak samo.

 

Niedawno stałem sie posiadaczem kotła DS, który poczatkowo ma służyć w warsztacie i spalać drewno. Podłączyłem go do komina co to miał z 1,8m od wejścia czopucha do końca komina. Dodatkowo, ponieważ założyłem, że będe używał kilku tymczasowo podłączonych grzejników podłączyłem kociołek 25kw poprzez znalezione kolanko fi100mm do komina. Meczyłem się strasznie z rozpalaniem, upiep... ubranie jak górnik, kocioł zawalił się smołą lejącą się przez wszystkie możliwe drzwiczki, a po zdjęciu przerobionego kolanka z czopucha zobaczyłem zawalony szyber, czopuch i kolanko tak w ok 50% sadzą (komina nie sprawdzałem). Dodam, że z komina zazwyczaj leciał szaro-brazowy dym.

 

Dodałem 3mb rury na góre komina i zmieniłem kolanko na fi150 i... nagle kocioł ożył. Zaczął "gadać" jak należy, po otwarciu drzwiczek załadunkowych zamiast wdychać przez minutę dym a potem wietrzyc przez 10min warsztat, nic kompletnie nic, zasysa powietrze wraz z resztkami spalin do środka kotła. Z komina juz po kilku minutach od rozpalenia biały dym a w końcowej fazie spalania drewna tylko wspomniana wcześniej "fatamorgana" nad kominem.

 

Wystarczyło spowodowac aby ciąg w kominie był odpowiedni a przekrój kolanka dodatkowo przestał być wąskim gardłem pomiędzy kotłem a kominem - to w nawiązaniu do informacji o "lejącej" sie smole przez drzwiczki i za dużym zużyciu drewna.

 

Teraz nawiązując do kotła atmosa, którego chcę zakupić to znajomy ma wersję 25kW plus 2000l bufory. Nie ma żadnych problemów z układem i ładuje bufory spokojnie do 85*C (wyżej nie próbował). Próby wyliczenia pozyskiwanej energii przeprowadzone były w nastepujący sposób:

 

-Zamknięcie wszystkich odbiorów od buforów i ładowanie bufora określoną ilością paliwa (40-43kg drewna typu śliwa/czereśnia). Kociołek miał zadane 85*C i sam sobie wszystko regulował. Bufor stan startowy miał jak najniższy czyli temperatury od 20-34*C. Dwukrotna próba ładowania buforów odbywała się przez czasy spalania po 4h kazda. Po próbach policzyłem ilośc "wpompowanej" energii do buforów bo to odzwierciedla rzeczywistą sprawność procesu. Wynik to 3,17kWh/kg paliwa i za drugim razem 3,3kWh/kg.

 

Stąd prosta droga do różnych obliczeń. Zakładając prawidłowo działającą instalację do ładowania bufora, odpowiedni ciąg kominowy zalecany przez producenta wraz z odpowiednim podłączeniem oraz drewno sezonowane o wilgotności 12-15% można przyjąć, że pozyskamy ok 3,25kWh/kg drewna.

Przyjmując tabelaryczne 4,2kWh/kg wartości opałowej drewna liściastego oraz fakt, że tabela podaje wartości drewna bez kory a spalane było drewno z korą daje to sprawność procesu (nie kotła) ok 80%.

Wszelkiw inne sytuacje wymagają sprawdzenia poprawnosci podłączenia kotła do komina, ciagu kominowego oraz sposobu współpracy kotła z buforem (pomijam wersję bez bufora bo sa to sporadyczne przypadki).

 

Polecam jakieś proste sprawdzenie rzeczywistej sprawności procesu odzysku energii z drewna u siebie palonego zanim podejmie się decyzję o przejściu na gaz czy olej albo en. elektryczną aby potem nie okazało się, że jednak to dom mamy enegrożerny a nie kocioł (czy tam komin :) ). :(

 

pozdro

 

PS: Sorka za przy długi tekst :(

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi zdarza się ładować bufor do 100 - 102 stopni.

 

Jaka zatem jest temperatura kotła ? Ile wytrzymują pompy CO ? Czy te 100 stopni nie jest tylko na górze zbiornika ?

 

Druga sprawa - jak macie rozwiązaną instalację skoro ładujecie zbiorniki a nie pompujecie na dom , a dopiero jak zbiornik naładowany to kocioł stop i zaczyna się rozładowanie. Też tak chce. Jak to zachowuje się przy naprawdę niskich temperaturach na zewnątrz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytałem czy pompa wytrzyma 105 stopni , bo chyba z kotła do bufora pompuje pompa . Druga sprawa , jak masz rozwiązaną instalację że jednocześnie w kotle spada temperatura a na buforze nie? Trzecia co się dzieje w kotle przy tak wysokich temperaturach ?

 

Ja też ogrzewam zbiornik i dom jednocześnie. Przy temperaturze max kotła 85 stopni , nie udało mi się naładować zbiornika powyżej 80 stopni. Problemem też jest to, że nagrzany zbiornik ogrzewa stygnący kocioł. Temperaturę wyłączenia kotła mam na 65 stopni , wtedy już nie ma żaru w kotle.

 

Ile kg drewna musisz spalić aby nagrzać zbiornik do 100 stopni i aby to wystarczyło na drugi dzień na podtrzymanie ciepła ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli w sytuacji kiedy na kotle 100 i zbiorniku 100 zawór zamyka dopływ do zbiornika , na dom idzie 60 . Co robisz z resztą energii ?. W ogóle to jakieś ekstremalne te temperatury u Ciebie . Musiałeś jakieś blokady z kotła zdjąć ? Możesz napisać, jaki kocioł , ile litrów zbiornik i jaki metraż ogrzewasz? Ile kg drewna to jeden wsad drewna u Ciebie i czy jednym wsadem (rozpaleniem) Jesteś w stanie ogrzać dom przez dwa dni ?
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Lolson28,zawór różnicowy,bądź klapowy jeśli ładujesz grawitacyjnie bufor,jeśli obieg wymuszony zawór zwrotny za pompką i baniaczek nie ma prawa grzać kotła.;)

Nie należy ślepo wierzyć każdemu kto tu pisze,są i bajkopisarze.

Ładowanie baniaczka powyżej 90 st. wiąże się z poważnymi stratami ciepła,chyba że super izolacja,10 cm. to prawie nic. ;)

Nie ma odpowiedzi na pytanie ile kg. drewna spalisz,jak długo wystarczy ciepła,zależy od budowy domu,instalacji,sprawności kotła,wilgotności i gatunku drewna,i.t.p.

Wojtek,jak myślisz długo ta pompa wytrzyma te 108 -110 st.? skoro w połowie 105 st.

No i ten układ zamknięty,niezbyt rozsądnie ładować do takich temp.,ale twoja chata twoja sprawa.

Napisz za 10 lat,moja pompa leci 14 sezon,ale na powrocie,więcej jak 85 st. nie widziała. :D

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Nie wykonał poprawnie. :o

Bufor to akumulator ciepła,najpierw grzejesz dom,instalację,bojler,reszta ciepła jak zostanie w baniak.

Podłączenie cwu zasilanego buforem nie jest dobrym rozwiązaniem,chyba że wężownica miedziana,wtedy idealnie. :p

Tu masz wszystko o buforach

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?74235-Jak-quot-to-quot-si%C4%99-robi-czyli-bufor-ciep%C5%82a/page610

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miedziannik pocieszyłeś :-) . To już sam nie wiem. Instalację wykonał mi dobry hydraulik (podobno) . Układ działa już 6 sezonów. Na razie odpukać nic nie wysiadło.

 

Nie do końca niepoprawnie. Adam w wątku podanym przez @miedziannika pokazał jak i wielu użytkowników potwierdziło, że można całkowicie wystudzony bufor/akumulator nagrzać szybko w górnych warstwach do temperatur 70-90*C. Jeśli z tej nagrzanej przestrzeni obiegi CO czerpią gorącą wodę to tak szybko jak nagrzejesz górę bufora, tak szybko będziesz miał ciepłą wodę w obiegach CO.

Dodatkowo jeśli masz naładowany częsciowo bufor to kociołek stale go doładowuje a niezależnie od siebie obiegi CO stale rozładowują. W układzie jaki masz (kocioł->bufor, bufor->CO) energia pozyskana w kotle z paliwa nie znika w piątym wymiarze :) . Całkowicie za pośrednictwem bufora i układów CO jest przekazywana na dom, który ze względów konstrukcyjnych musi dostać określoną porcję energii aby uzupełnić straty. Jeśli obiegi CO będa zabierały z bufora więcej energii niż bedzie w danej chwili dostarczał kocioł do bufora to stopniowo temperatury na buforze będa spadały. W odwrotnej sytuacji beda rosły.

 

a teraz kilka odniesień do poruszonych tematów:

 

Wilgotność paliwa:

Ktoś już wcześniej napisał a ja powtórzę to co przeczytałem w instrukcji atmosa, że wilgotność ma być a najlepiej jak będzie na poziomie 12-20% (wilgotność powietrzno sucha dla niektórych gatunków drewna po 1 - osika, a dla innych po 3 - dąb, sezonach). Wieksza wilgotność to mniejsza sprawność spalania, wieksze zużycie paliwa (przy świeżo ścietym drewnie o wilgotności ok 50% spada o połowe a więc i zużycie rośnie dwukrotnie), szybsza korozja płaszcza wodnego, zasmolenie komina etc, etc... Mniejsza wilgotność to - tu producent w instrukcji podaje: "Kotły nie nadają się do spalania drewna o wilgotności mniejszej niż 12 %." ale taką wilgotność drewna to już chyba tylko w suszarni można było by osiągnąć. Natomiast BRYKIET super wysuszony do tego typu kotła się nie nadaje (oczywiście można było by go zmieszać z świeżo ściętym drewnem aby średnia wilgotność paliwa była odpowiednia).

 

Temperatura na buforze, pompie, kotle:

Kilka stron wątku by Adam:

http://forum.muratordom.pl/showthread.php?242576-Nape%C5%82nianie-bufora-akumulatora-prawie-wrz%C4%85tkiem&p=7076309#post7076309

Aby chronić miedzy innymi pompę przed wysokimi temp. umieszcza się ją na powrocie kotła a nie na zasilaniu.

 

Zużycie paliwa:

Drewno w zależności od gatunku i wilgotności ma bardzo różną wartość opałową więc porównywanie kto ile jak w jakim domu ma sie nijak.

przydatny link: http://agroenergetyka.pl/?a=article&id=146 - można zauważyć, że różne gatunki drewna mają prawie identyczną wartośc opałową na 1kg wagi (nie objętości) drewna a główne róznice wynikają z wilgotności.

 

Natomiast jak we wczesniejszym poście napisałem możesz zrobić próbę. Odstawić/zamknąć pobory CO/CWU tak aby kocioł ładował bufor a inne części instalacji nie czerpały z niego ciepłej wody. Wcześniej zadbać o to aby na buforze były jak najniższe temperatury. Teraz odpalasz kocioł i ważysz kolejne zasypy paliwa (dobrze aby to paliwo faktycznie było przesezonowane i miało ta wilgotnośc ok 15%) tak długo aż już wyżej nie da się ładowac bufora. Przy końcówce ładowania ostrożnie z ilością paliwa aby nie zostało pół komory załadowczej. Róznica temperatur naładowany-rozładowany * ilość wody na poszczególnych mierzonych warstwach * ciepło właściwe wody = ilość energii przekazanej do bufora.

 

Nastepnie po wygaśnięciu kotła puszczasz obiegi CO/CWU i widzisz na jak długo wystarczy Ci energii zgromadzonej w buforze na grzanie w domu. Z tych czasów, energii zużytej na grzanie w domu oraz różnicy temperatur w domu->zewnętrzne temperatury, wyliczasz sobie rzeczywiste zapotrzebowanie na energię w domu.

 

Jeśli możesz zrób taką próbę, podziel się wynikami.

 

pozdro

 

 

PS: link do instrukcji atmosa, którą warto przejrzeć (widać, że jakimś automatem była tłumaczona bo masakrycznie się ją czyta): http://atmospolska.pl/instrukcja-obslugi-kotlow-atmos

Kotły innych producentów będa miały pewnie podobne zalecenia w instrukcjach :D (żeby nie było, że coś reklamuję ale jedynie ten kocioł miałem okazję widzieć, dotknąc, pomierzyć )

Edytowane przez Okta
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za wyjaśnienie wszystkim użytkownikom. Z Waszych postów można naprawdę wyciągnąć sporo potrzebnych informacji. Odnośnie próby zużycia opału itp. to wstrzymam sie , ponieważ niemowlę w domu i nie chcę ryzykować jakiejś awarii.

 

ps , jeszcze jedno pytanie odnosnie mojej instalacji. Jak optymalnie ustawić pompę w skali od 1-3 która pompuje do zbiornika ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lolson,chyba coś mieszasz. :p

Jeśli masz oryginalny bufor to najwyżej usytuowany króciec w buforze=ten na samej górze powinien być zasilaniem instalacji,ten kilka cm. niżej to zasilanie z kotła=kocioł musi nagrzać kilka litrów wody w buforze =kilka minut,aby rozpocząć grzanie instalacji,chaty.

Jeśli tak jest to lepiej nie idzie,patrz wykład kolegi powyżej. :p

Jeśli jest inaczej to nie jest poprawnie.

Okta,najpierw zamontuj atmosa,trochę poużytkuj,nie wszystko co w instrukcji jest poprawne.

Użytkuję to 2 sezon

palę drewnem o wilgotności nie przekraczającej 10%=jak najbardziej możliwe w warunkach naturalnych,jednak do atmosa jak i większości kotłów HG to rzeczywiście za suche.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko ja mam to inaczej rozwiązane niż Wojtek. U mnie całe ciepło z kotła idzie stale do zbiornika , a ze zbiornika dalej na CO i CWU. I tu się zastanawiam czy instalator wykonał to poprawnie.

 

Tak pierwsze kilka,kilkanaście minut,później NIE CAŁE CIEPŁO IDZIE STALE DO ZBIORNIKA,tylko część,do momentu kiedy wszystkie pomieszczenia będą dogrzane do zadanej temp. i zbiornik cwu osiągnie zadaną temp.,wtedy znowu CAŁE CIEPŁO IDZIE STALE DO ZBIORNIKA.

Teraz jaśniej? :rolleyes:

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...