Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ogrzewanie ścienne


ewadora

Recommended Posts

Jak w temacie. Na forum nigdzie nie znalazłam wątku dotyczącego tej kwestii.

Czyżby nikt z forumowiczów nie zakładał takowego?

Jeśli ktoś posiada wiedzę ( lub ma w praktyce zastosowane) to proszę o pilna poradę.

Mam w sypialniach zaprojektowane takowe. Pierwszy projektant przewidział pod to ogrzewanie Styropian termostyr EPS 200-036 ( taki z "grzybkami" do układania rurek) .

MOi hydraulicy mają inny projekt ( z firmy Comap produkującej materiały do ogrzewania). Według tego drugiego projektu - nie potrzeba na ściany tego styropianu.

Dla mnie to dziwne. Tłumacza,że warstwa tynku będzie cienka wobec tego grzanie pójdzie w większości w tynk i do pomieszczenia a nie w ścianę.:roll:

 

Na na mój babski rozum to ciepło pójdzie w równym stopniu w pomieszczenie jak i w mur. Ponieważ jednak moim zamiarem jest ogrzewanie sypialni , a nie ściany uważam ,że jakaś izolacja pod rurkami jest niezbędna.

Tłumaczenie fachowców jest jeszcze takie ,ze nawet system Rehau nie proponuje izolacji styropianem. Dla mnie szczerze powiem to żaden argument.

Może ktoś pomoże w rozwiązaniu tej kwestii.

Będę wdzięczna.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 73
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Na tym forum każda kwestia już była poruszana:

 

google:

Ogrzewanie ścienne site:forum.muratordom.pl

 

http://forum.muratordom.pl/ogrzewanie-scienne-wodne,t144884.htm

http://forum.muratordom.pl/ogrzewanie-scienne-pod-tynki-gipsowe,t100838.htm

http://forum.muratordom.pl/maty-kapilarne-w-ogrzewaniu-i-chlodzeniu-plaszczyznowym,t130579.htm

 

A jeszcze co do twojego pytania to to czy dać pod takim ogrzewaniem izolację zależy od:

- ilości izolacji na zewnątrz ściany

- tego, jaką chcesz mieć akumulacyjność

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezależnie od współczynnika przenikania - przecież te rurki będą grzały ścianę i to najczęściej ścianę wokół okien -więc ciepełko szybciutko wypłynie na zewnątrz.

Mam pytanie -czy ktoś wie jak przymocować ten styropian ( termostyr) do ściany? Czy wystarczy klej - czy trzeba jakieś specjalne kołki -aby to wszystko kiedyś nie runęło do pokoju pod ciężarem rurek?

Tak sobie pomyślałam, że mimo zapewnień ekspertów dam ten styropian pod rurki. Ja mam tylko 10 m2 tego ogrzewania ( 2 sypialnie), płyta kosztuje 17zł/m2 - będzie to raptem 170-200 zł więcej - a przecież systemy do mocowania do ściany też kosztują. Wtedy moje ciepelko na pewno nie ucieknie :).

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im więcj ocieplenia tym lepiej.

Pytanie jednak co z akumulacyjnością. Jeśli w innych pomieszczeniach masz podogówkę to jak tym sterować żeby wszędzie była podobna temperatura. Może ktoś z doświadczeniem się wypowie. Albo może zapytać w wątku o podłogówkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niezależnie od współczynnika przenikania - przecież te rurki będą grzały ścianę i to najczęściej ścianę wokół okien -więc ciepełko szybciutko wypłynie na zewnątrz.

 

Błąd logiczny. Im lepszy współczynnik, tym mniej ciepła będzie uciekało na zewnątrz. Styropian który chcesz ewentualnie dać pod rurki też nie jest całkowitą barierą dla ciepła, a tylko częściową - i on też ma współczynnik przenikania ciepła. Najlepiej to sobie wylicz konkretne wartości strat i się dowiesz czy warto dawać ten styropian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im więcj ocieplenia tym lepiej.

Pytanie jednak co z akumulacyjnością. Jeśli w innych pomieszczeniach masz podogówkę to jak tym sterować żeby wszędzie była podobna temperatura. Może ktoś z doświadczeniem się wypowie. Albo może zapytać w wątku o podłogówkach.

No właśnie - muszę zapytać moich majstrów jak tym wszystkim będzie się sterować?

Ja wyobrażałam sobie ,ze będą oddzielne sterowniki dla pokoi z podłogówka i oddzielne dla "ściennych".

Może ktoś "kumaty" w temacie się wypowie jak to powinno byc wykonane ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Błąd logiczny. Im lepszy współczynnik, tym mniej ciepła będzie uciekało na zewnątrz. Styropian który chcesz ewentualnie dać pod rurki też nie jest całkowitą barierą dla ciepła, a tylko częściową - i on też ma współczynnik przenikania ciepła. Najlepiej to sobie wylicz konkretne wartości strat i się dowiesz czy warto dawać ten styropian.

zgadzam się - ale wyliczyć nie potrafię :(

Jestem całkiem nietechniczna :roll: . Staram się pewne rzeczy wziąć na babski rozum :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na ścianie na zewnątrz mam 15 cm lambda 0,032 :D .

Te zaś 2 cm będą , ale na ścianie od wewnątrz :) .

Tak wiec ochronią ciepełko przed ogrzewaniem ściany - w której niestety sa zamontowane okna ( zapewne nie uda się do końca uniknąć mostków termicznych w tym wypadku)- a okna nie będą ocieplone styropianem :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak pisałem wyżej - te 2 cm nic nie zmieni, ale może jak wywalisz kasę to będziesz mieć lepsze samopoczucie :-)

Ogrzewanie ścienne z zasady ma ogrzewać ścianę, która akumuluje ciepło przez co utrzymuje się temperaturę bardziej stabilną. Straty zmniejszysz w pomijalnym stopniu, ale pozbawisz się tej akumulacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Im więcj ocieplenia tym lepiej.

Pytanie jednak co z akumulacyjnością. Jeśli w innych pomieszczeniach masz podogówkę to jak tym sterować żeby wszędzie była podobna temperatura. Może ktoś z doświadczeniem się wypowie. Albo może zapytać w wątku o podłogówkach.

No właśnie - muszę zapytać moich majstrów jak tym wszystkim będzie się sterować?

Ja wyobrażałam sobie ,ze będą oddzielne sterowniki dla pokoi z podłogówka i oddzielne dla "ściennych".Może ktoś "kumaty" w temacie się wypowie jak to powinno byc wykonane ?

 

Najlepiej zrobić oddzielne sterowanie dla każdego pomieszczenia, wtedy masz komfort niezależnej regulacji temperatury w zależności od aktualnych potrzeb :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

NJerzy dobrze radzi.

Ogrzewanie ścienne ma działać na tej samej zasadzie (prawie) co ogrzewana płyta fundamentowa. Raz naładujesz, a potem tylko małymi porcjami energii podtrzymujesz jej ciepło. W dużym skrócie, bo przecież bardziej nagrzewa się warstwa wewnętrzna ściany i tynk, w którym zatopione jest ogrzewanie ścienne, ale są też systemy lokowane w wyżłobieniach ściany.

Idealne do tego są tynki gliniane.

Jeżeli dasz pod takie ogrzewanie izolację, to będzie to ekonomicznie nie uzasadnione oraz podniesie znacznie koszty położenia tynku, bo na czymś on się musi trzymać...

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej zrobić oddzielne sterowanie dla każdego pomieszczenia, wtedy masz komfort niezależnej regulacji temperatury w zależności od aktualnych potrzeb :wink:

Tak - to byłoby super - tylko,ze to chyba sporo kosztuje. w każdym pokoju czujnik i sterownik .Tak myśle. A moze sie mylę?

 

Zajrzałam do rachunków i termostat elektroniczny kosztował 71 zł (zwykłe 59), siłownik 84 zł - ceny brutto. Nie jest to tanie, ale bardzo wygodne w użytkowaniu. Do skrzynki jeszcze potrzeba listwę - 216 zł.

To są ceny Kan-thermu, bo taki system montowaliśmy. Być może inne firmy mają tańsze.

"Szukajcie, z znajdziecie" :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zupełnie sie na tym nie znam,ale mam cennik firmy Comap ( i mam mieć do tego dostarczony projekt podłogówki pod warunkiem ,że zakupię materiały u nich) i tam głowica elektrotermiczna ( siłownik) M30 kosztuje 134 zł :( , moduł z zaworem termostatycznym 3/4 Euro 40 zł oraz moduł regulacyjny z przepływomierzem 0,6-2,4 l/min 76 zł :cry: .

to chyba sa te elementy o których wspomniała Cieszynianka. Tylko ,ze dla Kan-thermu taki zestaw kosztuje wobec tego w sumie 155 zł , a dla Comapu - 250 zł.

Czy ktos mógłby porównać te systemy ? Moi hydraulicy powiedzieli ,ze oni pracują tylko na Comapie - bo to bardzo solidna firma i na całość dają 10 lat gwarancji. Na innym systemie nie będa pracować. A jesli ich zmuszę do innego systemu - to oni mi gwarancji nie dają :-?

Co robić?

pozdrawiam i dziekuję za rady

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Siłowniki bywają na Allegro i po 40 zł, a po 100 zł są stale. Przepływomierz i zawór termostatyczny służą do zupełnie czego innego - potrzebny Ci jest najzwyklejszy termostat, do kupienia gdziekolwiek od 40 zł za sztukę, elektroniczne full-bajer nieco ponad 100 zł.

Termostat mierzy temperaturę pomieszczenia i otwiera/zamyka zawory pętli tego pomieszczenia za pomocą siłowników termoelektrycznych.

Te elementy mogą być dowolnego producenta. Możesz zamontować samodzielnie już po uruchomieniu podłogówki czy kilka lat później. Są też termostaty bezprzewodowe, wtedy nie trzeba żadnych kabli od pomieszczeń do rozdzielacza, koszt podobny.

 

To jest siłownik:

http://www.allegro.pl/item588064737_silownik_termoelektryczny_elektryczny_rozdzielacz.html

Potrzebny jeden na każdą pętlę

 

a to tani i w pełni wystarczający termostat:

http://www.allegro.pl/item585570361_emos_termostat_th_3_maly_ergonomiczny_wygodny.html

 

tutaj termostat bezprzewodowy:

http://www.allegro.pl/item594176134_termostat_bezprzewodowy_emos.html

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...