Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

  • Odpowiedzi 3,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

FUNDAMENT PUNKTOWY SŁUPOWY - niewyjaśnione kwestie :

 

słupki betonowe w otworze w ziemi fi 20-30cm , głębokość posadowienia 120cm, wysokość słupka ponad grunt 0-30cm

typowy fundamencik pod wiatę, altanę , taras, mały domek drewniany - często z zabetonowanymi kotwami do drewna

 

1/ widziałem wykonywane w szalunku tj. tubach kartonowych lub w rurach kanalizacyjnych PCV :

PYT : dawać je do dna czy tylko wpuścić w otwór w ziemi np. na 20-30cm ? dlaczego?

 

2/ PYT : czy w ogóle tuba/rura polepsza sytuację bo ponoć głównym czynnikiem mocującym w przypadku słupka jest tarcie bocznych powierzchni betonu o grunt - a przecież powierzchnia rury/tuby jest gładka i to tarcie wtedy jest dużo mniejsze !

z 2 strony pisze się o tym że to mniejsze tarcie pomaga w przypadku puchnięcia gruntu w przypadku wysadzin mrozowych - puchnący grunt łatwo ślizga się po gładkiej powierzchni rury i "nie rusza" słupka

 

3/ PYT : zbroić słupek prętami [4-6 szt] ?

 

4/ PYT : pod słupek betonowy podawane są następujące opcje podsypki : ława piaskowa 5-25cm, żwirowa, chudy beton, bloczek betonowy, bez podsypki. Która jest właściwa?

 

5/ PYT : jaki beton do zalewania/zasypywania w przypadku użycia zbrojenia : rzadki [betonowóz lub betoniarka] czy półsuchy [z paki dostawczaka ] ?

ponoć półsuchy - nie do zagęszczenia i w ogóle jak go ubijać drewnianym kołkiem w otworze manewrując między prętami zbrojenia ?

no i półsuchy w rurze to sobie za wiele wilgoci nie pociągnie z gruntu - czyli podlewać trzeba ? warstwami? ile wody ?

 

niby zwykły słupek - a tyle wątpliwości ...

może ktoś odpowie na te 5 pytań ?

będę wdzięczny ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FUNDAMENT PUNKTOWY SŁUPOWY - niewyjaśnione kwestie :

 

słupki betonowe w otworze w ziemi fi 20-30cm , głębokość posadowienia 120cm, wysokość słupka ponad grunt 0-30cm

typowy fundamencik pod wiatę, altanę , taras, mały domek drewniany - często z zabetonowanymi kotwami do drewna

 

1/ widziałem wykonywane w szalunku tj. tubach kartonowych lub w rurach kanalizacyjnych PCV :

PYT : dawać je do dna czy tylko wpuścić w otwór w ziemi np. na 20-30cm ? dlaczego?

 

2/ PYT : czy w ogóle tuba/rura polepsza sytuację bo ponoć głównym czynnikiem mocującym w przypadku słupka jest tarcie bocznych powierzchni betonu o grunt - a przecież powierzchnia rury/tuby jest gładka i to tarcie wtedy jest dużo mniejsze !

z 2 strony pisze się o tym że to mniejsze tarcie pomaga w przypadku puchnięcia gruntu w przypadku wysadzin mrozowych - puchnący grunt łatwo ślizga się po gładkiej powierzchni rury i "nie rusza" słupka

 

3/ PYT : zbroić słupek prętami [4-6 szt] ?

 

4/ PYT : pod słupek betonowy podawane są następujące opcje podsypki : ława piaskowa 5-25cm, żwirowa, chudy beton, bloczek betonowy, bez podsypki. Która jest właściwa?

 

5/ PYT : jaki beton do zalewania/zasypywania w przypadku użycia zbrojenia : rzadki [betonowóz lub betoniarka] czy półsuchy [z paki dostawczaka ] ?

ponoć półsuchy - nie do zagęszczenia i w ogóle jak go ubijać drewnianym kołkiem w otworze manewrując między prętami zbrojenia ?

no i półsuchy w rurze to sobie za wiele wilgoci nie pociągnie z gruntu - czyli podlewać trzeba ? warstwami? ile wody ?

 

niby zwykły słupek - a tyle wątpliwości ...

może ktoś odpowie na te 5 pytań ?

będę wdzięczny ...

 

Prace doktorską z tego piszesz ? :)

 

Wiercisz świdrem fi 160-200mm otwór na 0.8-1 m

Zalewasz betonem. Z betoniarki, z worka, obojetnie.

Ja zalewalem betonem z worka - jeden worek 12l

 

Jeśli potrzebujesz wyjśc ze słupem powyżej poziomu gruntu, przygotowujesz rurę kanalizacyjną fi160, wsadzasz w otwór na 20-30cm, zalewasz, popierasz. Od góry pret gwintowany, zatopiony 30cm w betonie.

Zbrojenie - niekonieczne, ale jesli wychodzi sie kilkadziesiat cm ponad poziom terenu warto dac. Ja dalem, 3x12mm, bo mi takie po budowie zostaly...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prace doktorską z tego piszesz ? :)

 

Wiercis otwór na 0.8-1 m

Zalewasz betonem. Z betoniarki, z worka, obojetnie.

Ja zalewalem betonem z worka - jeden worek 12l

 

Zbrojenie - niekonieczne, ale jesli wychodzi sie kilkadziesiat cm ponad poziom terenu warto dac. Ja dalem, 3x12mm, bo mi takie po budowie zostaly...

 

dzięki!

 

wydaje mi się że na magisterkę temat w sam raz :)

 

a mógłbyś się odnieść do PYT 5? jak to zagęszczałeś - jaka konsystencja-jaki beton z worka [producent] ?

 

no i głębokość 80-130cm - nie każdy mieszka w Szczecinie albo na gruntach niewysadzinowych

 

PS : proszę o inne opinie - twórczy ferment pożądany !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

130cm glebokosci na słupki pod taras? Chłopie, przesadzasz o 100%. Gleba w Polsce od wielu lat nie przemarza glebiej niz na 80cm. Jak mieszkasz w okolicach Suwałk to zrób 90. A nawet jak ci przemarznie głebiej na co jest szansa bliska zeru to twojemu tarasowi to nie zrobi większej róznicy bo to elastyczna budowla.

Postaw 3-4 pręty i zalej od góry, to nie jest gęste zbrojenie jak na strop że trzeba wibrować :) Nie ważne jaki gotowy beton kupisz, twojemu tarasomi nic się nie stanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki!

 

wydaje mi się że na magisterkę temat w sam raz :)

 

a mógłbyś się odnieść do PYT 5? jak to zagęszczałeś - jaka konsystencja-jaki beton z worka [producent] ?

 

no i głębokość 80-130cm - nie każdy mieszka w Szczecinie albo na gruntach niewysadzinowych

 

 

Mieszkam w Rybniku, zrobiłem na 70-80cm, fakt, że na piaskach gliniastych

Mieszanka betonowa Baumit B-20, mieszana w wiadrze 20l. Jeden worek, trzy litry wody, trochę plastyfikatora z Basfa - razem 12l.

Konsystencja rozpływna (S3-S4 ?)

Nie zagęszczałem specjalnie, ostukałem trochę pręty zbrojeniowe, podczas zalewania.

To nie filar mostu....

 

Mój taras ma jakieś 22m2, jest posadowiony na 15słupach. Do tej pory maksymajnie było na nim jednocześnie 14, czy 15 osób.

Myślisz, że 1 osoba na słup to jest jakieś znaczące obciążenie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

130cm glebokosci na słupki pod taras? Chłopie, przesadzasz o 100%. Gleba w Polsce od wielu lat nie przemarza glebiej niz na 80cm. Jak mieszkasz w okolicach Suwałk to zrób 90."

 

myślę że właśnie przez ocieplenie znajomym, w 40 letnim domu, po raz pierwszy od kiedy mieszkają , podłoga betonowa się podniosła i kafelki zeskrobała ze ściany :jawdrop:

 

"A nawet jak ci przemarznie głebiej na co jest szansa bliska zeru to twojemu tarasowi to nie zrobi większej róznicy bo to elastyczna budowla."

 

ale przecież napisałem : typowy fundamencik pod wiatę, altanę , taras, mały domek drewniany - lepiej chyba zrobić coś DOBRZE i przekoszonych drzwi łomem nie podpierać żeby wejść do środka

 

"Postaw 3-4 pręty i zalej od góry, to nie jest gęste zbrojenie jak na strop że trzeba wibrować :) Nie ważne jaki gotowy beton kupisz, twojemu tarasomi nic się nie stanie"

 

być może tylko literatura budowlana mówi o min 6 prętach w przypadku słupa okrągłego :bash: poza tym oczywiście każą wibrować :rolleyes:.

 

ja naprawdę znam technologię którą opisujesz - ale chcę wiedzieć [a pewnie i inni] - jak to zrobić WŁAŚCIWIE - mimo że to nie most ani nawet wieżowiec

czyli tak jakby to zrobił tfu,tfu niemiec ... a nie śwagier co wszyćko umi - ich robotę znam, skopiować mogę ale liczę że ktoś jeszcze coś doda co pchnie wiedzę do przodu ...

 

dzięki za wpis

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mieszkam w Rybniku, zrobiłem na 70-80cm, fakt, że na piaskach gliniastych

Mieszanka betonowa Baumit B-20, mieszana w wiadrze 20l. Jeden worek, trzy litry wody, trochę plastyfikatora z Basfa - razem 12l.

Konsystencja rozpływna (S3-S4 ?)

Nie zagęszczałem specjalnie, ostukałem trochę pręty zbrojeniowe, podczas zalewania.

To nie filar mostu....

 

Mój taras ma jakieś 22m2, jest posadowiony na 15słupach. Do tej pory maksymajnie było na nim jednocześnie 14, czy 15 osób.

Myślisz, że 1 osoba na słup to jest jakieś znaczące obciążenie ?

 

dzięki ...

 

tu nie chodzi o gigantyczne naprężenia tylko o to jak to zrobić PORZĄDNIE a czy ktoś będzie chciał pójść na skróty metodą śwagra - to przecież jego sprawa ... jeszcze raz dzięki za wpis !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

130cm glebokosci na słupki pod taras? Chłopie, przesadzasz o 100%. Gleba w Polsce od wielu lat nie przemarza glebiej niz na 80cm. Jak mieszkasz w okolicach Suwałk to zrób 90. A nawet jak ci przemarznie głebiej na co jest szansa bliska zeru to twojemu tarasowi to nie zrobi większej róznicy bo to elastyczna budowla.

Postaw 3-4 pręty i zalej od góry, to nie jest gęste zbrojenie jak na strop że trzeba wibrować :) Nie ważne jaki gotowy beton kupisz, twojemu tarasomi nic się nie stanie.

 

myślę że właśnie przez to ocieplenie znajomym, w 40 letnim domu, po raz pierwszy od kiedy mieszkają , podłoga betonowa się podniosła i kafelki zeskrobała ze ściany

 

ale przecież napisałem : typowy fundamencik pod wiatę, altanę , taras, mały domek drewniany - lepiej chyba zrobić coś DOBRZE i przekoszonych drzwi łomem nie podpierać żeby wejść do środka

 

 

być może tylko literatura budowlana mówi o min 6 prętach w przypadku słupa okrągłego poza tym oczywiście każą wibrować .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze obliczam zapotrzebowanie na wkręty ?

Ma metr wypada 7 desek ( zaokrąglam w górę 100 cm / 15 cm ), do każdej deski 2 wkręty = 7x2 = 14 wkrętów na mb x 60 mb ( tyle legarów u mnie wychodzi ) = 840 szt.

 

I 2 pytanie, jaki kolor wkrętów SPAX pasuje do modrzewia ( ma być możliwie naturalny ) srebrny czy stare złoto ? A może wkręty innej firmy polecacie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki ...

 

tu nie chodzi o gigantyczne naprężenia tylko o to jak to zrobić PORZĄDNIE a czy ktoś będzie chciał pójść na skróty metodą śwagra - to przecież jego sprawa ... jeszcze raz dzięki za wpis !

 

No więc ci napisałem, nie ma sensu wydziwiać...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

FUNDAMENT PUNKTOWY SŁUPOWY - niewyjaśnione kwestie :

 

słupki betonowe w otworze w ziemi fi 20-30cm , głębokość posadowienia 120cm, wysokość słupka ponad grunt 0-30cm

typowy fundamencik pod wiatę, altanę , taras, mały domek drewniany - często z zabetonowanymi kotwami do drewna

 

1/ widziałem wykonywane w szalunku tj. tubach kartonowych lub w rurach kanalizacyjnych PCV :

PYT : dawać je do dna czy tylko wpuścić w otwór w ziemi np. na 20-30cm ? dlaczego?

 

2/ PYT : czy w ogóle tuba/rura polepsza sytuację bo ponoć głównym czynnikiem mocującym w przypadku słupka jest tarcie bocznych powierzchni betonu o grunt - a przecież powierzchnia rury/tuby jest gładka i to tarcie wtedy jest dużo mniejsze !

z 2 strony pisze się o tym że to mniejsze tarcie pomaga w przypadku puchnięcia gruntu w przypadku wysadzin mrozowych - puchnący grunt łatwo ślizga się po gładkiej powierzchni rury i "nie rusza" słupka

 

3/ PYT : zbroić słupek prętami [4-6 szt] ?

 

4/ PYT : pod słupek betonowy podawane są następujące opcje podsypki : ława piaskowa 5-25cm, żwirowa, chudy beton, bloczek betonowy, bez podsypki. Która jest właściwa?

 

5/ PYT : jaki beton do zalewania/zasypywania w przypadku użycia zbrojenia : rzadki [betonowóz lub betoniarka] czy półsuchy [z paki dostawczaka ] ?

ponoć półsuchy - nie do zagęszczenia i w ogóle jak go ubijać drewnianym kołkiem w otworze manewrując między prętami zbrojenia ?

no i półsuchy w rurze to sobie za wiele wilgoci nie pociągnie z gruntu - czyli podlewać trzeba ? warstwami? ile wody ?

 

niby zwykły słupek - a tyle wątpliwości ...

może ktoś odpowie na te 5 pytań ?

będę wdzięczny ...

 

1. Rura kanalizacyjna fi 200 odcinki 25cm, nie musi być do dna bo to tylko szalunek i nie ma żadnej innej funkcji. Taki odcinek zagłębiamy na te 25 cm i poziomujemy.

2. myślę że z tym ślizganiem masz zbyt daleko idące domniemania. Rura to tylko funkcja szalunku.

3. jeśli beton b20 zbrojony kruszywem to nie ma żadnej potrzeby

4. bez podsypki. Nie ma potrzeby

5. B20. Taki w sam raz - plastyczny. nie może być całkiem suchy ale też nie za rzadki bo rura będzie Ci pływać przy ustawianiu.

 

To jednak zwykły słupek. W zeszłym tygodniu przygotowaliśmy taką szachownicę pod ponad 100m2 tras.

80-90 cm spokojnie wystarczy. Widywałem tarasy na słupkach zagłębionych na 50-60 cm i fi 110mm (co prawda na żywym piachu) i stoją już po kilka lat i mają się dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy dobrze obliczam zapotrzebowanie na wkręty ?

Ma metr wypada 7 desek ( zaokrąglam w górę 100 cm / 15 cm ), do każdej deski 2 wkręty = 7x2 = 14 wkrętów na mb x 60 mb ( tyle legarów u mnie wychodzi ) = 840 szt.

 

I 2 pytanie, jaki kolor wkrętów SPAX pasuje do modrzewia ( ma być możliwie naturalny ) srebrny czy stare złoto ? A może wkręty innej firmy polecacie.

 

liczy się około 35 wkrętów na m2. Moim zdaniem kolor nie ma znaczenia. Po miesiącu zapomnisz jakie były wkręty bo zachodzą brudem i nikt tego nie rozpozna :) Jeśli taras barwiony w jakiś brąz to na start stare złoto będzie bardziej grało - ale tylko na start póżniej, tak jak pisałem zajdzie brudem i nie rozpoznasz. Jeśli natomiast zostawiasz do spatynowania lub barwisz na szaro (odradzam) to zostaw zwykłego nierdzewnego. Wkręty tylko SpaX. Wcześniej dobre wkręty produkowała też Shiga ale ktoś mi mówił ze już nie istnieją.

 

Ps. 35szt/m2 dla deski 14,5cm !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Rura kanalizacyjna fi 200 odcinki 25cm, nie musi być do dna bo to tylko szalunek i nie ma żadnej innej funkcji. Taki odcinek zagłębiamy na te 25 cm i poziomujemy.

2. myślę że z tym ślizganiem masz zbyt daleko idące domniemania. Rura to tylko funkcja szalunku.

3. jeśli beton b20 zbrojony kruszywem to nie ma żadnej potrzeby

4. bez podsypki. Nie ma potrzeby

5. B20. Taki w sam raz - plastyczny. nie może być całkiem suchy ale też nie za rzadki bo rura będzie Ci pływać przy ustawianiu.

 

To jednak zwykły słupek. W zeszłym tygodniu przygotowaliśmy taką szachownicę pod ponad 100m2 tras.

80-90 cm spokojnie wystarczy. Widywałem tarasy na słupkach zagłębionych na 50-60 cm i fi 110mm (co prawda na żywym piachu) i stoją już po kilka lat i mają się dobrze.

 

dzięki wielki MAGu!

 

PS. te pytania to nie moje wymysły - tylko zebrane z netu i słowa drukowanego - i tylko opakowane w 1 wpis

 

"zagłębionych na 50-60 cm (co prawda na żywym piachu)" - no właśnie, w żywym piachu a nie w glinie ... na żywym piachu [nasypy] to chyba nawet autostrady stoją...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ile mniej więcej cm można wypuścić legar poza ostatni punkt wsparcia aby podłoga z desek która będzie przykręcona do legarów nie uginała się?

 

Innymi słowy planuję zrobić konstrukcję kratownicę, górna warstwa legarów będzie o mniejszych przekrojach niż dolna i górna będzie miała wymiar 5x10 cm, jak górne legary będą wypuszczone na odległość 60 cm poza obrys dolnych legarów to nie będzie się uginała podłoga przy takich przekrojach? 5x10 cm co pół metra?

 

oraz kolejne pytanie

taras będę miał zlokalizowany 100 cm nad gruntem,

fundament planuję zrobić punktowy w rurach kanalizacyjnych fi200, jeśli beton będzie wylany w rurze to jest jakiś sens zbrojenie fundamentów??

Edytowane przez pecet0
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie napotkałem na wyczerpujący wykład o wkrętach tarasowych.

Czy takie by się nadawały, czy tylko spax? ;) Do modrzewia krajowego 27mm

http://www.jula.pl/catalog/artykuly-budowlane-i-farby/gwozdzie-i-wkrety/sruby-stalowe/wkrety-tarasowe/wkrety-tarasowe-000755/

- czy trzeba nawiercać wiertłem, czy od razu w deche (ryzykując może ułamanie wkręta i rozszczepienie deski)?

- jakaś fazkę na główkę wkręta wypada zrobić?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam,

planuje wykonanie tarasu pod balkonem (4x3m) na bloczkach betonowych. Legary 5x10 cm. Jaki powinny być odległości pomiędzy bloczkami pod legarami o takim wymiarze żeby konstrukcja była stabilna?

Drugie pytanie odnośnie mocowania legarów do bloczków. Planowałem podłożyć pod legary gumę EPDM 8mm, a legary do bloczków przymocować za pomocą złączy kątowych. Po jednym złączu na bloczek. Gdzieś w internecie znalazłem, że można przymocować legar do bloczka przy pomocy dwóch złączy kątowych, tak, że legar znajduje się nad bloczkiem. Pytanie który sposób jest lepszy?

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...