Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Witam

 

Mam pytanie do praktyków. Robie taras z deski modrzewiowej na wkretach spax. Kilka wkretów za mocno dokreciłem i weszło ponizej powierzchni deski. Czy zaolejowac to i zostawić - woda w zagłebieniu sama wyparuje, czy zaszpachlowac otwór jakiś kitem np - wypełniczem do parkietów i dopiero wtedy malowac cały taras?

deski malowałem olejowałem przed kręceniem.

jak chcesz dół malowac olejowac po kręceniu ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 3,1k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Witam

 

Mam pytanie do praktyków. Robie taras z deski modrzewiowej na wkretach spax. Kilka wkretów za mocno dokreciłem i weszło ponizej powierzchni deski. Czy zaolejowac to i zostawić - woda w zagłebieniu sama wyparuje, czy zaszpachlowac otwór jakiś kitem np - wypełniczem do parkietów i dopiero wtedy malowac cały taras?

 

Myślę, że można też je wykręcić, wbić klina z modrzewia i wkręcić jeszce raz... tym razem już uważając.

Swoją drogą mnie już ostrzegał sprzedawca spaxów, żebym uważał bo one są przeznaczone do twardych gatunków drewna (tzn ich kształt, bo po wkręceniu są ok) i trzeba ostrożnie, sprzęgięłko leciutko przy końcu....jeszcze nie próbowałem :) ale widzę, że to prawda...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie o chemię i nie tylko:

- czym najlepiej zabezpieczyć podkonstrukcję pod taras (kantówka z drewna klejonego KVH)?

 

- czy na kotwę (taką - http://tiny.pl/h6jgc ) pod belkę dawać jakąś podkładkę czy może ona leżeć bezpośrednio na kotwie?

 

- czym zabezpieczyć legary z drewna egzotycznego? jakiś olej?

 

- czy legary do podkonstrukcji też kręcić spaxami i o jakiej długości ? jeśli legar ma wysokości 7cm to pewnie z 10cm by wypadało. Czy wystarczy jeden wkręt na jedno "skrzyżowanie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jarett, zapraszamy do wypowiedzi także innych, ale od siebie:

- podkonstrukcję i legary robię 3-krotnie impregnatem (wole raz za dużo) i 2 razy olejem

- nie widziałem na realizacjach by dawali podkładki na kotwy pod belki - wg mnie nie ma potrzeby

- chcę łączyć legary z podkonstrukcją kątownikami - wszystko robię na czuja i nie jestem tego pewien w 100%

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę, że można też je wykręcić, wbić klina z modrzewia i wkręcić jeszce raz... tym razem już uważając.

Swoją drogą mnie już ostrzegał sprzedawca spaxów, żebym uważał bo one są przeznaczone do twardych gatunków drewna (tzn ich kształt, bo po wkręceniu są ok) i trzeba ostrożnie, sprzęgięłko leciutko przy końcu....jeszcze nie próbowałem :) ale widzę, że to prawda...

 

Dokładnie tak. Zakołkować otwór i jeszcze raz wkręcić wkręt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zamiast tekturowych rur używam odpowiednio pocięte rury kanalizacyjne pomarańczowe fi 160. Masz 70 cm ponad gruntem i 30 cm w ziemi razem 1m no wielkościowo dobre tylko ja bym wkopywał rure na 50cm minimum. Ok obsypiesz ziemią , piaskiem i żwirem ale czy będziesz to ubijał chyba nie. Zatem wpuść rury na 50cm. Jeśli nie chce ci się kopać na allegro są takie ręczne wiertbice Zastanawiam się tylko po co chcesz dać humus pod taras. Daj tam piasek na to geowłókninę i żwir.

 

A czy te słupki betonowe nie powinno się wylewać na głębokość tak jak fundamenty czyli poniżej poziomu przemarzania gruntu?

Na glinie taras nie będzie się unosił podczas dużych mrozów.

 

Tak pytam o to ma u siebie glinę na działce.

 

Czy należy zbroić take słupki czy wystarczy sam beton?

 

Jeżeli słupki betonowe miałby wystawać ok. 1m ponad gruntem to jaką powinny mieć średnicę i czy powinny być zbrojone?

Edytowane przez odaro
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najpierw szpadlem otwór o średnicy około 35 cm, na jakieś 25 cm, a dalej wiertnicą ręczną (średnica 25 cm, na głębokość 100-105 cm) i od razu w dziurę beton zanim woda zaczęła lecieć ciurkiem.

 

Od góry (jak już było 3/4 betonu) wcisnąłem zbrojenie i zakładałem rurę kartonową o średnicy wew 26 cm i długości 50 cm żeby to jako tako później wyglądało na wierzchu a jednocześnie było trochę pod gruntem. I do równego zalane betonem. I po jakimś czasie wciśnięte i ustawione kotwy.

 

 

Czemu masz tak zrobione że zbrojenie wystaje mocno do góry a kotwy masz na dużo poniżej zbrojenia?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w końcu zrobiłem tak jak podpowiedział kolega rewo66. Wykorzystałem rury kanalizacyjne pomaranczowe fi160 (udało mi się znaleźć w niezłej cenie - niecałe 11zł/mb). Otwory wierciłem wypożyczoną wiertnicą spalinową. Rury wystają ok.50 cm nad grunt. Poniżej gruntu sięgają 30-50 cm w zależności jak głęboko w danym miejscu udało mi się wykopać, ale docelowo zakpię je prawie na całej wysokości (gruzem, piaskiem i co mi sie tam jeszcze napatoczy). Każda jest zbrojona ordynarnie wbitymi w ziemię prętami stalowymi (po 3 na rurę, fi10). Zalane to to gotową zaprawą cementową. zrobienie 20 takich słupków wraz z kotwami zajęło nam (było nas trzech) dwie soboty (ale takie po 12h pracy) z czego najwięcej czasu odpowiednie wypoziomowanie wszystkiego, przede wszystkim kotw (bo mam je już odpowiednio osadzone w słupkach, nie będę potem wiercił).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja w końcu zrobiłem tak jak podpowiedział kolega rewo66. Wykorzystałem rury kanalizacyjne pomaranczowe fi160 (udało mi się znaleźć w niezłej cenie - niecałe 11zł/mb). Otwory wierciłem wypożyczoną wiertnicą spalinową. Rury wystają ok.50 cm nad grunt. Poniżej gruntu sięgają 30-50 cm w zależności jak głęboko w danym miejscu udało mi się wykopać, ale docelowo zakpię je prawie na całej wysokości (gruzem, piaskiem i co mi sie tam jeszcze napatoczy). Każda jest zbrojona ordynarnie wbitymi w ziemię prętami stalowymi (po 3 na rurę, fi10). Zalane to to gotową zaprawą cementową. zrobienie 20 takich słupków wraz z kotwami zajęło nam (było nas trzech) dwie soboty (ale takie po 12h pracy) z czego najwięcej czasu odpowiednie wypoziomowanie wszystkiego, przede wszystkim kotw (bo mam je już odpowiednio osadzone w słupkach, nie będę potem wiercił).

 

 

No nie wiem ale 30cm głębokości to nie zbyt mało to że potem obsypiesz nie wiele będzie dawać

 

Tak samo 3 pręty bez związania ich strzemiączkami czy to coś będzie dawać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hey,

rozpocząłem budowę tarasu. Trzy lata sobie czekał...

Taras na betonie, wysoki 1,1m, schody w łuku - 7 stopni plus ścianki boczne, wszytkiego jakieś 45 m2.

Wszystko zrobię w drewnie.

Najpierw podłoże - wyrównałem zaprawą, potem uni grunt, i farba szara ftalowa (dostałem 2 lata temu 5 litrów).

Potem robię deck (czyli największą powierzchnię) - legary z modrzewia, pod nie podkładki gumowe ( załatwiłem coś jak gumoleum i pociąłem w kostki 8x8cm, grubość 5 i 3 mm), kręcę spax'ami RA - to są kotwy do betonu - ekstra trzyma (trzeba nawiercić legarek a potem beton, musiałem pożyczyć SDS...).

No i zacząłem kręcić deski, też modrzew, spax -D (brązowe, czyli stare złoto :) super wchodzą, tylko jeden mi się wciął ze 2 mm za głęboko ale go nie będę ruszał... deski przeciągnąłem impregantem i olejem, po skończeniu przeciągnę papierem i olejem całość jeszcze raz. Położyłem pierwsze 10 desek - wszystko stabilne, jest spadek jakieś 2%.

Aha deski dociągam ściskami ciesielskimi, a szczelinę odmierzam patyczkami od lodów :), okrągłymi ok 5-6mm.

Na razie wszystko OK, rzeźba będzie ze schodami dopiero...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trzy lata temu robiłem u kumpla duży taras ok 40 m2 wyniesiony w niektórych miejscach ok 45 cm nad gruntem . Słupy były z rur fi160 pomarańczowych dosyć gęsto (nie pamiętam rozstawu) na głębokość max 50cm zbrojone 3 prętami fi 6 połączonymi takimi trójkątnymi strzemiączkami. Dodatkowo wbite na 1m w głąb 2 pręty fi8. (trza było wykorzystać resztki pobudowlane). Zalane betonem robionym samemu w betoniarce. Słupy zasypane na 30 cm gruzem wymieszanym z grubym piachem. Poterm 10cm warstwa piachu na to geowłóknina mocna w 2 warstwach i na to poszedł żwir gruby tak ok 5cm. Nic nie urosło pod tarasem nie miało prawa ;)

Imprez na tym tarasie było już co niemiara niektóre łącznie z tańcami i nic się nie dzieje do dziś. Żaden ze słupów się nie przekrzywił.

 

U siebie tez tak będę robił już nawet zrobiłem parę słupów które wypadały przy elewacji, 50cm w głąb i 40 cm ponad grunt.

 

Przy wysokości 1m nad grunt trzeba by rury fi 200 minimum i głębiej a to już może być nieopłacalne kosztowo (zakup rur pomarańczowych). Lepiej wtedy zrobić słupy wraz ze stopami pkt oparcia musi być szerszy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czemu masz tak zrobione że zbrojenie wystaje mocno do góry a kotwy masz na dużo poniżej zbrojenia?

 

tak wyszło :) pręty zbrojeniowe miałem pocięte na 1,5 m i z nich zrobiłem zbrojenie, a że otwory udało się dowiercić na metr więc część zbrojenia (około 30 cm wystawało) po osadzeniu wystawało. Na obcięcie musiałem poczekać aż beton zastygnie.

 

A jako, że kotwy miałem takie do zatopienia w betonie to musiałem je obsadzić zanim beton zastygł.

 

po zastygnięciu pręty obciąłem szlifierką i po sprawie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne pytania, na które pewnie nikt mi nie odpowie :)

- Znalazłem w Ciastoramie wkręty nierdzewne do drewna egzotycznego marki PFS+ o połowę tańsze od spaxów. Jakieś doświadczenia z nimi? Nie jest tak, że w spaxach dopłaca się za markę? Niestety najdłuższe mają 80mm więc to chyba za mało, żeby kręcić nimi legary do pod konstrukcji.

 

- Zastanawiam się co kupić do cięcia drewna na taras ? Myślałem o ukośnicy, chyba jest najbardziej precyzyjna jeśli dobrze się rozwiąże podparcie dłuższych desek po bokach. Ale jest to dość drugie urządzenie a na dodatek wielkie i rzadko mi będzie potem przydatne. Z tarczówką ręczną z kolei troszkę więcej zabawy, ale za to jest bardziej uniwersalna (jeśli chodzi o późniejsze zastosowania), zajmuje mniej miejsca i jest tańsza.

 

PS. przyjechało dzisiaj drewno na podkonstrukcje... trochę skręcone jak na KVH... mam nadzieję, że taras na tym jakoś strasznie nie ucierpi. Zaimpregnowałem Sadolinem Base - wystarczy to?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

tak wyszło :) pręty zbrojeniowe miałem pocięte na 1,5 m i z nich zrobiłem zbrojenie, a że otwory udało się dowiercić na metr więc część zbrojenia (około 30 cm wystawało) po osadzeniu wystawało. Na obcięcie musiałem poczekać aż beton zastygnie.

 

A jako, że kotwy miałem takie do zatopienia w betonie to musiałem je obsadzić zanim beton zastygł.

 

po zastygnięciu pręty obciąłem szlifierką i po sprawie.

 

 

OK teraz rozumiem

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...