domara 17.03.2004 18:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2004 Witam wszystkichPo pierwsze - Korytowanie – usunięcie wierzchniej (urodzajnej warstwy gruntu – humusu)Głębokość korytowania uzależniona jest od głębokości zalegania humusu i wynosi od 5 cm nawet do 70 lub 80 cm, a bywa, że i głębiej.Powinno się usunąć humus do gruntu nośnego (piaski, gliny, iły itp.) problem pojawia się gdy grubość humusu jest duża, lub pod humusem zalegają grunty słabonośne np torfy. Rozwiązanie 1 – płytkie korytowanie i grunt nośny(warstwy podawane od dołu)20 cm warstwa tłucznia (tłuczeń kruszywo jednokrotnie łamane o frakcji 31 - 63 mm)10 cm warstwa klińca (kliniec kruszywo jednokrotnie łamane o frakcji 0 – 31 mm)Zagęścić zagęszczarką lub walcem. Najprawdopodobniej po jakimś czasie przy wzmożonym ruchu samochodów ciężarowych pojawią się koleiny (nie powinny być duże). Po zakończeniu budowy przegrabić uzupełnić ubytki i zagęścić. Jeśli postaracie się przy grabieniu i wyrównywaniu to tak wyprofilowaną drogę wystarczy skropić emulsją asfaltową i położyć masę. Rozwiązanie 2 – głębokie korytowanie i grunt słabonośny50 cm kamień łamany frakcja 63 – 120 mm20 cm tłuczeń10 cm kliniecKamień łamany bezwzględnie zagęścić walcem. Po ułożeniu pozostałych warstw (tłuczeń i kliniec) także zagęścić walcem. Pozostałe jak w rozwiązaniu pierwszym. Zamiast kamienia łamanego (dość drogi) można użyć żużla (oczywiście posiadającego odpowiednie aprobaty – popytać w elektrociepłowniach lub hutach) lub gruzu ceglanego czy betonowego. Lasowaniem cegły bym się tak bardzo nie przejmował – nasypy drogowe i autostradowe są z tego budowane. Z tłuczniem podobnie, choć ciężko dostać frakcjonowany materiał tego typu przy małych zamówieniach.Trudno udzielić porady w tych sprawach nie znając geologii terenu i warunków lokalnych zakupu materiałów. Nieraz potrzebna jest warstwa geowłókniny lub nawet stosowanie materaca geosyntetycznego.Pozdrawiam P.S. Wszystkich siedzących w temacie przepraszam za uproszczenia i uogólnianie tematu. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/11991-utwardzenie-prywatnej-drogi-dojazdowej/page/2/#findComment-268906 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
aishan 17.03.2004 18:39 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2004 Witaj!To co byś polecił, jeśli już od ok. 20-30cm od powierzchni wyłazi skała, a w części margiel wapienny?mnie proponowali geowłókninę i na to tłuczeń. Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/11991-utwardzenie-prywatnej-drogi-dojazdowej/page/2/#findComment-268926 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
domara 17.03.2004 18:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2004 aishan Geowłókninę stosuje się do oddzielenia materiału nasypowego od słabonośnego podłoża (chodzi o to żeby nie wciskać dobrego materiału w błoto ) W twoim przypadku nie widzę sensu stosowania geowłókniny. 20 cm - tłuczeń (warstwa podbudowy) 10 cm - kliniec (nawierzchnia właściwa) Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/11991-utwardzenie-prywatnej-drogi-dojazdowej/page/2/#findComment-268934 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarzynka 17.03.2004 19:35 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Marca 2004 Co zrobić z gliniastą drogą w dodatku po ułożeniu wodociągu. Samochód zapada się po osie. Koszmar. Czy na warstwę dolną użyć gruzu a na to drobniejszy materiał wzmacniający czy piachu a potem gruz jak radzi znajomy. Jesteśmy odcięci od świata. Moira czy możesz mi podesłać namiar na gruz, będę ogromnie wdzięczna. Dzięki Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/11991-utwardzenie-prywatnej-drogi-dojazdowej/page/2/#findComment-268947 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
miwol 19.03.2004 11:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Marca 2004 Widzę, że na samym początku odrzuciliście rozwiązanie polegające na położeniu płyt betonowych. Ma ono jednak swoje zalety. Lekkie korytowanie, piach, zwir i plyta - to droga bardzo wytrzymała. Słyszałem komentarze, jak to z czasem płyty zaczynają się "bujać" ale znajomy z dużej firmy budowlanej na takie teksty popukał się w czoło. Wadą jest samo kładzenie płyt - potrzebny jest sprzęt typu niewielki dźwig (zapomnijcie o HDS-ie mimo, że płyta waży około 1100 kg i potencjalnie na HDS-a by się nadawała). A teraz ceny: niby można szukać płyt za darmo (z jakichś rozbiórek itp.) ale ja szukałem parę miesięcy i nie znalazłem. Trafiłem natomiast na używane ale ładne płyty za 30 zł/sztuka + transport. Płyta ma rozmiar 300x150 co ułatwi obliczenia. Ostatecznie ich nie kupiłem ale kto wie, kto wie... Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza https://forum.murator.pl/topic/11991-utwardzenie-prywatnej-drogi-dojazdowej/page/2/#findComment-270697 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.