RAPczyn 05.07.2012 09:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lipca 2012 Dom jest ocieplony tylko ściany fundamentów nie są ale to może szczegół. Do ma w tej chwili 140m2, ale docelowo będzie 220m2 System grzewczy zamknięty piec olejowy Buderus olej Temperatury w zimę nie pamiętam, ale myślę, że na piecu pojawia się temperatura 75C dowiem się 6 osób korzysta Jednym z rozwiązań jakie możesz zastosować to dostawienie do obecnego kotła olejowego powietrznej pompy ciepła. Przy 6 osobach stale korzystających w ciepłej wody użytkowej zalecana powierzchnia czynna wynosi ~7m^2 (+/-25%) Przy wspomaganie ogrzewania powierzchnia czynna wyniesie ~10m^2 a przy częściowym ogrzewaniu ~13m^2. Oczywiście +/-25%. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 05.07.2012 20:38 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 5 Lipca 2012 Jednym z rozwiązań jakie możesz zastosować to dostawienie do obecnego kotła olejowego powietrznej pompy ciepła. Przy 6 osobach stale korzystających w ciepłej wody użytkowej zalecana powierzchnia czynna wynosi ~7m^2 (+/-25%) Przy wspomaganie ogrzewania powierzchnia czynna wyniesie ~10m^2 a przy częściowym ogrzewaniu ~13m^2. Oczywiście +/-25%. Możesz jaśniej nie rozmawiasz z fachowcem, szczególnie co znaczy "przy częściowym ogrzaniu~13m^2 wspomaganie rozumie z kolektorów a częściowe dogrzanie z płaszcza. Rozważam również powietrzną pompę ciepła tylko nie chciałby tylu zasobników w wodę. Jeden buforowy 500-800l do płaszcza z kominkiem a drugi 200l do pompy ciepła. A ten pod Buderusem nie wykorzystany trochę mi go szkoda odstawić. Czy można np. spiąć to w jeden buforowy zasobnik? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 06.07.2012 06:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2012 Wspomaganie ogrzewania polega na przekierowaniu energii z kolektora na np. powrót kotła.http://www.paradigma.de/mediadb/11456683/11456684/AquaSystem-solare-Heizungsunterstuetzung.jpg Częściowe ogrzewanie to magazynowanie energii słonecznej w zbiorniku buforowym.http://www.paradigma.de/mediadb/14708822/14708823/sonnenenergiehaus-paradigma.jpg Można to zrobić w następujący sposób.Kominek z płaszczem wodnym pracuje na zbiornik buforowy oraz zbiornik ciepłej wody pod kotłem olejowym (dwie pompy kominkowe lub pompa i zawór przełączający).PCi powietrze-woda może traktować zb. buforowy jako sprzęgło hydrauliczne (pracuje tylko na jego górną część, pompy z inwerterem nie potrzebują zb. buforowych.) oraz ładować zb. c.w.u. pod kotłem olejowym.Kocioł olejowy jako rezerwowe źródło ciepła dla PCi również traktuje zb. buforowy jako sprzęgło hydrauliczne. Obieg grzewczy jest sterowany pogodowo z zaworem 3-drogowym mieszającym. Kombinacji takiej instalacji jest mnóstwo. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 06.07.2012 06:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2012 Wspomaganie ogrzewania polega na przekierowaniu energii z kolektora na np. powrót kotła. http://www.paradigma.de/mediadb/11456683/11456684/AquaSystem-solare-Heizungsunterstuetzung.jpg Częściowe ogrzewanie to magazynowanie energii słonecznej w zbiorniku buforowym. http://www.paradigma.de/mediadb/14708822/14708823/sonnenenergiehaus-paradigma.jpg Można to zrobić w następujący sposób. Kominek z płaszczem wodnym pracuje na zbiornik buforowy oraz zbiornik ciepłej wody pod kotłem olejowym (dwie pompy kominkowe lub pompa i zawór przełączający). PCi powietrze-woda może traktować zb. buforowy jako sprzęgło hydrauliczne (pracuje tylko na jego górną część, pompy z inwerterem nie potrzebują zb. buforowych.) oraz ładować zb. c.w.u. pod kotłem olejowym. Kocioł olejowy jako rezerwowe źródło ciepła dla PCi również traktuje zb. buforowy jako sprzęgło hydrauliczne. Obieg grzewczy jest sterowany pogodowo z zaworem 3-drogowym mieszającym. Kombinacji takiej instalacji jest mnóstwo. Rozumie, że nie muszę kupować do PC osobnego zasobnika. Zakładając że z cwu korzysta 6osób zapotrzebowanie na cwu jest ok.240l. Jakiej pojemności powinien być bufor i jego górna część. Latem PC poradzi sobie bez problemów z cwu, natomiast jak to wygląda w pozostałym okresie wiosna-jesień. Chodzi mi o to, aby pompa nie musiała mieć za dużo wody do podgrzania. Podgrzewać tyle co potrzeba z lekkim zapasem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 06.07.2012 06:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2012 Kombinacji jest mnóstwo tylko trzeba sobie to przekalkulować czy to się tobie opłaca. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 06.07.2012 06:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2012 @Rapczyn - ty masz największe doświadczenia w kolektorach aqua. Powiedz mi jak woda, która jest czynnikiem roboczym, zagotuje się w kolektorze (stan pary czy jak to tam nazywasz) to w jaki sposób w tym przypadku ciepło jest odbierane z kolektorów. Jak zauważyłem przy zagotowanym glikolu jak pompka solarna zacznie kręcić to z przepływem jest kiepściutko dopóki glikol nie osiągnie odpowiedniej temperatury. A jak to wygląda z wodą. Kolektory też stoją? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 06.07.2012 06:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2012 Z kolektorów prawdopodobnie zrezygnuje na poczet PC, tylko muszę dowiedzieć się jak to działa przy niższych temperaturach powietrza. W porównanie z solarami próżniowymi. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kubaman 06.07.2012 16:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2012 Witam mam pytanie dotyczące solarów, które stricte nie pasuje do tytułu tego wątku, ale do jego zawartości już i owszem. Buduję dom koło Krakowa, w dużej mierze samodzielnie - szczegóły w DB. Posiadam następujący układ instalacyjny; dom 200m2 całość podłogówka wedle projektu, ogrzewana piecem elektrycznym Kospel, kotłownia to prymitywny twór zawierający kocioł oraz rozdzielacz. Do CWU planowałem dać 120-140 L bojler ze sterowaniem by używać wyłącznie II taryfę. Siedzę na wakacjach i mnie ciśnie, upał jak cholera, ja nie pracuję na budowie więc myślę i dumam. Rozważam więc solary zamiast tego bojlerka. Firma to hewalex, płaskie, 2x100W 200L. Jest to dużo droższe rozwiązanie od grzałki, ale coś czuję, że się zwróci przy tych cenach energii, których się spodziewam za kilka lat. Teraz konkretne pytania: 1) Dom jest na wykończeniu, w grę wchodzi jedynie zamocowanie kolektorów płaskich na elewacji domu. Podobno to rozwiązanie daje lepsze efekty w zimie, co mi akurat bardzo pasuje. Czy to prawda? Ekspozycja elewacji to południowo - południowy wschód. 2) kolektory nie mogą być zaraz obok siebie, lecz rozrzucone o kilka metrów na elewacji. Czy tak się da, a jeśli tak to czy związane są z tym dodatkowe koszty? rury podłączeniowe mogę wrzucić do wnętrza budynku pomiędzy kolektorami. 3) ze względu na koncepcję kotłowni gdy solary nie grzeją, musi grzać grzałka. W II taryfie. Dlatego obawiam się dużego zbiornika od solarów typu 200, 250 czy 300L ze względu na straty, czas pracy grzałki itp. Czy słusznie? 4) Co zrobić z ciepłem w lecie? czy kolektory są zabezpieczone przed przegrzaniem, czy mam je wychładzać na sile zużywając przy tym energię? Co jak wyjadę na wakacje (jak ma to miejsce w tym momencie)? 5) Czy należy stosować w tym układzie drogi zbiornik dwuwężownicowy, czy może wystarczy jednowężownicowy, 1000 pln tańszy? Czy to może yc niebzezpieczne? 6) jeśli już dwuwężownicowy jak w zestawach solarnych Hewalexa, to może dało by się to wpiąć w mój prymitywny układ tak by pomagało podłogówce w CO? Temperaturę zasilania podłogówki mam przyjęta na 35 stopni, więc być może coś by się ugrało.. czy taki zestaw będzie bardzo skomplikowany i bardzo drogi? Pytam, bo jeśli się na solary zdecyduję, to jak zdecydowaną większość prac w domu chce to zrobić samodzielnie. z góry dziękuję i proszę się z okazji mojego pytania nie kłócić Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
red1980 06.07.2012 20:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 6 Lipca 2012 1 - wszystko zależy od kąta nachylenia solarów. Im jest większy, tym lepszy efekt w okresie kiedy słońce chodzi niżej (czyli nie latem). A że na elewacji zazwyczaj montuje się pod większym katem, to jest jak piszesz. Chociaż ja bym nie oczekiwał cudów po kolektorach w zimie. 2 - da się. Koszt ciut większy i trochę więcej roboty. 3 - grzałka zamontowana w połowie wysokości zbiornika będzie grzać tylko górną jego część. Można spiąć ją ze sterownikiem solarnym (Hewalex ma taką możliwość, inni pewnie też). Więc przy zasobniku 200-250 l będziesz grzać grzałką fizycznie 100-150 l wody. 4 - trzy opcje. 1) fizyczne zasłonięcie solarów (ostateczność), 2) program chłodzenia uruchamiany ze sterownika (zużywa prąd - pompa solarna w nocy się załącza), 3) w zasobniku biwalentnym otwieramy górną wężownicę, 5 - nie wychłodzisz zasobnika w razie potrzeby ale skoro potrzebujesz podłaczyć tylko solar i grzałkę to zakładam, że druga wężownica nie będzie używana. 6 - da się to spiąć tak, żeby woda ze zbiornika wspomagała co w domu. Ale ja osobiście sceptycznie podchodzę do opcji wspomagania co przez solary, tym bardziej płaskie. Ale tu niech się wypowiedzą zwolennicy takich rozwiązań. A tak na marginesie uwaga do instalatorów znajdujących się na forum - najpierw doradzamy na forum różnym potencjalnym klientom, a potem się dziwimy, że brak roboty bo ludzie sami zakładają instalacje... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 07.07.2012 08:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2012 Rozumie, że nie muszę kupować do PC osobnego zasobnika. Zakładając że z cwu korzysta 6osób zapotrzebowanie na cwu jest ok.240l. Jakiej pojemności powinien być bufor i jego górna część. Latem PC poradzi sobie bez problemów z cwu, natomiast jak to wygląda w pozostałym okresie wiosna-jesień. Chodzi mi o to, aby pompa nie musiała mieć za dużo wody do podgrzania. Podgrzewać tyle co potrzeba z lekkim zapasem. Osobnego zbiornika ciepłej wody dla PCi nie musisz kupować. Pompa może korzystać z tego co jest pod kotłem olejowym. Pojemności zb. buforowego powinna wynikać z mocy kominka z pw., około 80l/kW (minimum 50l/kW) Z kolektorów prawdopodobnie zrezygnuje na poczet PC, tylko muszę dowiedzieć się jak to działa przy niższych temperaturach powietrza. W porównanie z solarami próżniowymi. Dla dobrych kolektorów próżniowo rurowych CPC właściwie nie ma znaczenia z jakimi temperaturami zewnętrznymi pracują -> http://www.dincertco.de/logos/011-7S1889%20R.pdf PCi pow.-woda Alfea Extensa 10 przy -7stC ma moc ~8,1kW (45stC) a pobiera ~3,9kW, COP ~2.05 "COP" kolektorów próżniowo-rurowych CPC dochodzi do 400. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Kubaman 07.07.2012 08:51 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2012 Hej, dzięki za informacje. Cudów się nie spodziewam, ciągle rozmyślam i to liczę. Sporo komentarzy negatywnych tu na forum na pewno nie zachęca zbytnio, ale ja szukam zawsze długiej perspektywy i rozwiązań dobrych a niekoniecznie najtańszych (vide rezygnacja z gazu). Mam jeszcze takie pytania: jaki odbiornik na drugiej wezownicy może odbierać ciepło dla pkt. 4? Czy średnioroczna sprawność dająca 60% zapotrzebowania na cwu uwzględnia taki tryb radiacyjny nocą? Bo nie mam pojęcia ile to może zabierać kasy.. Zakładając, że glikol się jednak zagotuje i układ tak postoi cały tydzień, czy grozi to jego zniszczeniem, czy jest to jakoś zabezpieczone? Na konkretne zyski przy wsparciu co w zimie nie liczę, za to w marcu - myślę, że to prawdopodobne.. Na hydraulice sie nie znam za bardzo. Obawiam się sytuacji, w której to podłogówka zacznie dogrzewać cwu, lub bardzo skomplikowanego układu by temu zapobiec. Co do komentarza na końcu Gdybyś dał mi tu gotowe rozwiązanie z opisem i rysunkami i zestawieniem materiałów, może ze 2% czytających by to chciało wykorzystać, a z tego połowa i tak by się nie odważyła. Ludzie płacą fure kasy za podłączenie baterii w łazience, położenie paneli z casto czy skrecenie rurek na pakuły, i tak zazwyczaj źle wykonane, co dopiero za zamontowanie solarow. Myślę, że z tych dyskusji i pomocy na forum bardziej korzystają słabi instalatorzy niż potencjalni klienci. A ja .. ja i tak nie jestem potencjalnym klientem Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 07.07.2012 08:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2012 @Rapczyn - ty masz największe doświadczenia w kolektorach aqua. Powiedz mi jak woda, która jest czynnikiem roboczym, zagotuje się w kolektorze (stan pary czy jak to tam nazywasz) to w jaki sposób w tym przypadku ciepło jest odbierane z kolektorów. Jak zauważyłem przy zagotowanym glikolu jak pompka solarna zacznie kręcić to z przepływem jest kiepściutko dopóki glikol nie osiągnie odpowiedniej temperatury. A jak to wygląda z wodą. Kolektory też stoją? To zależy od instalacji. Kolektory pracujące w technologii AquaSystem świetnie nadają się do ciepła technologicznego np. w zakresie 60-160stC. W "domowych" instalacjach napełnionych glikolem, maksymalna temperatura do kiedy pompa może pracować to ~130stC na kolektorze. Przy AquaSystemie do 115stC. Jak kolektory naładowały już wszystkie odbiorniki ciepła to również "stają". Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 07.07.2012 09:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2012 "COP" kolektorów próżniowo-rurowych CPC dochodzi do 400. Czy możesz jaśniej o tych PC. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
red1980 07.07.2012 11:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 7 Lipca 2012 Kubaman - jako odbiornik ciepła możesz sobie podpiąć zwykły grzejnik w piwnicy lub łazience. W normalnych warunkach górna wężownica jest podpięta pod piec i służy albo grzaniu cwu przez piec, albo grzaniu co przez solar (chociaż efekt mizerny). Nocne chłodzenie uruchamia się tylko w przypadku takiej potrzeby. Na sterowniku ustawiasz od jakiej i do jakiej temp chcesz chłodzić zasobnik w nocy. W normalnej eksploatacji nie ma potrzeby chłodzenia - przydaje się jako rozwiązanie na urlop przy wyjeżdzie. Zabezpieczeniem jest naczynie przeponowe oraz zawór bezpieczeństwa. Jak wyrzuci glikol zaworem bezpieczeństwa to kolektory bez glikolu dostaną w dupe na słońcu. COP kolektorów może i wynosi do 400 ale tylko wtedy, kiedy grzeje słońce. Jak nie grzeje (a zimą nasłonecznienie to nie jest nawet 20% tego co wiosną i latem) to nic nie pomoże i COP wyjdzie 0. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pepi 08.07.2012 00:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 8 Lipca 2012 Czy możesz jaśniej o tych PC. Już doczytałem co to jest COP Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justyna.waszka 09.07.2012 13:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2012 No to ja jeszcze mam pytanie. Kolektory chcę zamontować jedynie po to, aby mieć ciepłą wodę bez korzystania z CO. Ważne jest dla mnie również to, żeby potrafiły nagrzać wodę nawet w kwietniu czy maju, kiedy już nie będę korzystała z CO. Czy w takiej sytuacji któryś z kolektorów jest lepszy? Płaski lub próżniowy. Czy efekty są porównywalne? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 09.07.2012 16:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2012 No to ja jeszcze mam pytanie. Kolektory chcę zamontować jedynie po to, aby mieć ciepłą wodę bez korzystania z CO. Ważne jest dla mnie również to, żeby potrafiły nagrzać wodę nawet w kwietniu czy maju, kiedy już nie będę korzystała z CO. Czy w takiej sytuacji któryś z kolektorów jest lepszy? Płaski lub próżniowy. Czy efekty są porównywalne? http://www.soltec-schroeder.de/Bilder/Solar/solar-vergleich1.pdf Dokument pokazuje sprawność kolektorów odnośnie powierzchni brutto przy napromieniowaniu 400w/m^2 i przy 0stC. Podobne warunki panowały w okolicach Warszawy, 15 marca 2012. http://translate.google.pl/translate?sl=de&tl=pl&js=n&prev=_t&hl=pl&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.paradigma.de%2FParadigma-Produkte%2FSolaranlagen%2FVergleich-Roehrenkollektor-Flachkollektor.html pokazuje różnice w mocy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
red1980 09.07.2012 17:46 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2012 No to ja jeszcze mam pytanie. Kolektory chcę zamontować jedynie po to, aby mieć ciepłą wodę bez korzystania z CO. Ważne jest dla mnie również to, żeby potrafiły nagrzać wodę nawet w kwietniu czy maju, kiedy już nie będę korzystała z CO. Czy w takiej sytuacji któryś z kolektorów jest lepszy? Płaski lub próżniowy. Czy efekty są porównywalne? Moim zdaniem płaskie. Ja w ogóle jestem sceptyczny co do rurowych, zwłaszcza heat pipe. Może i na początku grzeją dobrze, jednak z czasem coraz częściej obserwuję spadek ich wydajności. Ostatnio widziałem dwie instalacje na rurowych heat pipeach nienajgorszego "producenta" (że tak żartobliwie napiszę), w których po 3 latach próżnia jest tylko pustym hasłem. Efekt - w zeszłym tygodniu na zasobniku woda ledwie 40'C (a rur było sporo - 36-40 do 300 l), podczas gdy na instalacjach na płaskich kolektorach woda 60-80'C. Ale jak zawsze decyzja należy do klienta. A jeśli rura, to dobrej jakości (a co za tym idzie nienajtańsza...). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
justyna.waszka 09.07.2012 19:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2012 Dziękuję. A co myślicie o firmie Lux Heizung?Warto w nią zainwestować? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 09.07.2012 19:45 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 9 Lipca 2012 Dziękuję. A co myślicie o firmie Lux Heizung?Warto w nią zainwestować? Zdaje się, że producentem tego kolektora jest Sunex. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.