kolektor1 14.07.2012 19:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 14 Lipca 2012 Moim zdaniem płaskie. Ja w ogóle jestem sceptyczny co do rurowych, zwłaszcza heat pipe. Może i na początku grzeją dobrze, jednak z czasem coraz częściej obserwuję spadek ich wydajności. Ostatnio widziałem dwie instalacje na rurowych heat pipeach nienajgorszego "producenta" (że tak żartobliwie napiszę), w których po 3 latach próżnia jest tylko pustym hasłem. Efekt - w zeszłym tygodniu na zasobniku woda ledwie 40'C (a rur było sporo - 36-40 do 300 l), podczas gdy na instalacjach na płaskich kolektorach woda 60-80'C. Ale jak zawsze decyzja należy do klienta. A jeśli rura, to dobrej jakości (a co za tym idzie nienajtańsza...). Red błagam, jak nie jesteś pewien to nie pisz. Te dwie instalacje o którycz piszesz to prawda, ale spadek uzysku energetycznego wcale nie jest związany z utratą próżni w rurach, To jest całkiem inny proces. Ja rozbierałem takie kolektory i wiem jakie one kryją wady. Ale z całą stanowczością nie jest to utrata próżni. Pozdrawiam. Witold Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 15.07.2012 10:56 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Lipca 2012 A co było? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 16.07.2012 08:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lipca 2012 A co było? Nie było ale ten proces w kolektorach Chińskich heat pipe cały czas jest. Jest to bardzo proste zjawisko z dziedziny wytrzymałości materiałów. Otóż ciepło wytwarzające się na wewnętrze róże próżniowej musi być przekazane do tubusa (walca) aluminiowego, który jest wewnątrz. Aby to ciepło było dobrze przekazywane tubus musi być dobrze wyprofilowany do ścianek rury próżniowej. I tak jest jak jest nowy kolektor. Ponieważ w trakcie eksploatacji tubus aluminiowy nagrzewa się i rozszerza, studzi i kurczy się, po pewnym czasie dochodzi do takiej sytuacji, że przestaje dolegać do ścianek szkła. Powstaje między szkłem a tubusem pustka powietrzna co jest już w tym momencie izolacją. Na ten proces ma wpływ głównie grubość i jakość zastosowanej blachy aluminiowej. Chińczycy stosują głównie blachę 0,1mm a to zbyt mało. Po pewnym czasie blacha traci na sprężystości. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
red1980 16.07.2012 20:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 16 Lipca 2012 Piszę o tym co zaobserwowałem - nie jestem pewien czy była to utrata próźni, ale na słońcu leżały dwie rury heat pipe nowe i dwie używane od 3 lat. Nowe były zimne na zewnątrz a końcówka była gorąca, natomiast stare były z zewnątrz letnie i tak samo letnia była końcówka. Stąd moje domysły, że straciły próżnię a co za tym idzie izolację. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 17.07.2012 11:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 17 Lipca 2012 Czyli wniosek, że próżniówki to jeszcze trochę wątpliwy temat. Bo bez mała jakie płaskie by się nie kupiło działają równie dobrze. Na próżniówką to już jest jazda na całego. Nagle okazuje się, że na rynku są ze 3-4 kolektory naprawdę dobrze zaprojektowane i wykonane a reszta to szajs. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tofik482 19.07.2012 20:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 19 Lipca 2012 Witam, Zastanawiam się, czy można zamontować kolektory płaskie wpięte "bezpośrednio" przez wężownicę do bufora ciepłej wody bez sterownika i pompy. Kolektory będą niżej niż zbiornik i zastanawiam się, czy to miałoby szansę pójść samo siłą grawitacji. Czy też przy niewielkich przepływach kolektory zagotują glikol i nici z grawitacyjnego obiegu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 20.07.2012 05:34 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2012 Witam, Zastanawiam się, czy można zamontować kolektory płaskie wpięte "bezpośrednio" przez wężownicę do bufora ciepłej wody bez sterownika i pompy. Kolektory będą niżej niż zbiornik i zastanawiam się, czy to miałoby szansę pójść samo siłą grawitacji. Czy też przy niewielkich przepływach kolektory zagotują glikol i nici z grawitacyjnego obiegu? Szanse na prace grawitacyjną są. Układu nie powinno się tak podłączać. Przez takie podłączenie prawdopodobnie stracisz gwarancję na kolektory, nie masz żadnego sterowania, nie masz zabezpieczenia zbiornika przed przegrzaniem, nie masz zabezpieczenia przed parą która może się wytworzyć w kolektorze i trafić bezpośrednio do wężownicy - moim zdaniem jedyną zaletą jest brak zużycia prądu. Przy instalacjach glikolowych i automatyce działającej na zasadzie włącz/wyłącz, pompa pracuje ~2000h/rok. Daje nam to 160kWh przy 80W pompie. Przy glikolu i automatyce regulującej obroty, pompa pracuje ~1500h/rok. Przy AquaSystemach , pompa pracuje między 600-900h/rok. Automatyka ma około 2,5W co rocznie daje nam 21,9kWh/rok. Przy instalacjach gdzie jest mała różnica wysokości lub kolektor jest poniżej zbiornika należy stosować przednaczynia przez naczynie wzbiorczym aby ochronić je od zniszczenia wysoką temperaturą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
irekireneusz 20.07.2012 11:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2012 Czyli wniosek, że próżniówki to jeszcze trochę wątpliwy temat. Bo bez mała jakie płaskie by się nie kupiło działają równie dobrze. Na próżniówką to już jest jazda na całego. Nagle okazuje się, że na rynku są ze 3-4 kolektory naprawdę dobrze zaprojektowane i wykonane a reszta to szajs. Wczoraj spotkałem się z opinią, że kolektor próżniowy CPC 9 polskiej firmy WATT to totalne badziewie. Jak sądzicie, to prawdziwa opinia? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 20.07.2012 20:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2012 Wczoraj spotkałem się z opinią, że kolektor próżniowy CPC 9 polskiej firmy WATT to totalne badziewie. Jak sądzicie, to prawdziwa opinia? Czy to są dobre kolektory to ci nie odpowiem, bo jeszcze żadnego do testowania w ręku nie miałem. Na razie zbieram do kupy opinie innych instalatorów, którzy mocno psioczą na jedne rozwiązania a inne chwalą. Gdzie jest prawda trudno przewidzieć. Podejrzewam, że każde powinny być dobre gdyby producenci przykładali się do jakości produkcji. Próżniowe są trudniejsze do wykonania niż płaskie, stąd większe ryzyko wtopy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Tofik482 20.07.2012 21:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2012 Szanse na prace grawitacyjną są. Układu nie powinno się tak podłączać. Przez takie podłączenie prawdopodobnie stracisz gwarancję na kolektory, nie masz żadnego sterowania, nie masz zabezpieczenia zbiornika przed przegrzaniem, nie masz zabezpieczenia przed parą która może się wytworzyć w kolektorze i trafić bezpośrednio do wężownicy - moim zdaniem jedyną zaletą jest brak zużycia prądu. Trochę szkoda - a tak prosto miało być... Pytam, bo szczerze mówiąc nie mam żadnego doświadczenia w tym temacie, a jestem zwolennikiem jak najprostszych rozwiązań - im mniej urządzeń i regulatorów tym mniej się może popsuć, a i całość robi się bardziej idiotoodporna... U mnie problemu z przegrzaniem zbiornika raczej nie powinno być - instaluję właśnie na strychu baniak 2000 litrów. I tak w międzyczasie wymyśliłem, żeby wpiąć w niego wężownicę i podłączyć do solarów. Przed baniakiem chciałem dać tylko naczynie wzbiorcze i tyle, ale widzę że to chyba nie wystarczy. Jaki więc elementy powinienem jeszcze dołożyć - grupę pompową i jakiś sterownik? - Jakie najlepiej żeby było jak najprościej i nie rujnowało kieszeni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
panfotograf 20.07.2012 21:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Lipca 2012 (edytowane) Ile teraz kosztuje kolektor słoneczny + zaintalowanie? Pytam bo przez poprzednie lato (tnz. resztę roku poza sezonem grzewczym) grzałem ciepłą wodę prądem (bojler elektryczny). W tym roku mam piec ustawiony w trybie lato i on grzeje ciepłą wodę. Gdy grzałem prądem miałem rachunki za prąd o jakieś 150 zł/miesiąc większe niż teraz. Teraz płacę ok 100 zł/miesiac za pelety (piec jest w trybie podtrzymania żaru). Licząc na okrągło 6 miesięcy razy 100 lub 150 zł = 600 lub 900 zł. PYTANIE: Jak długo muszę czekać aż mi się zwróci koszt solaru i jego instalacji? ODPOWIEDŹ: Za długo! (Dom zamieszkują 3-4 osoby) Czy o czymś zapomniałem? Edytowane 20 Lipca 2012 przez panfotograf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 21.07.2012 06:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lipca 2012 (edytowane) Wczoraj spotkałem się z opinią, że kolektor próżniowy CPC 9 polskiej firmy WATT to totalne badziewie. Jak sądzicie, to prawdziwa opinia? Uzysk energii kolektora WATT CPC 9 wg solar keymark (w odniesieniu do powierzchni brutto) to 468kWh/a. Kolektor WATT CPC 9+ w tych samych warunkach ma uzysk 475kWh/a. Dla porówniania: Kolektor Paradigma CPC 14 Star azzurro osiąga 548kWh/a, Moim zdaniem najlepszy w tym momencie na rynku kolektor, Paradigma AQUA PLASMA 19/50 osiąga 622kWh/a dane: Stockholm południe, 45st, 1166kWh/m^2/a, Tm 50stC. Jaki więc elementy powinienem jeszcze dołożyć - grupę pompową i jakiś sterownik? - Jakie najlepiej żeby było jak najprościej i nie rujnowało kieszeni? Możesz zastosować regulator RRS 4, ma dokładny licznik uzysku energii, reguluje obroty pompy oraz może się komunikować z komputerem (na specjalne zamówienie) netto w katalogu 1395,65PLN. Grupa pompowa GPS 40 netto w katalogu 1131,97PLN. Możesz również zastosować kompletny zespół ZPS 18e-01, netto w katalogu 1420PLN. Edytowane 21 Lipca 2012 przez RAPczyn Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
panfotograf 21.07.2012 08:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lipca 2012 Jak długo muszę czekać aż mi się zwróci koszt solaru i jego instalacji? Rozumiem że pytanie jest niewygodne więc odpowiem sobie sam: - z moich obliczeń wynika że jakieś 15-20 lat - świetna inwestycja! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
RAPczyn 21.07.2012 10:09 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lipca 2012 Wg symulacji, przy zużyciu 160l/d wody o temperaturze 40stC i kolektorze próżniowo rurowym CPC o powierzchni 3,3m^2 (czynnej 3m^2) podłączonym do istniejącego zbiornik ciepłej wody pojemności 120l ze średnią izolacją, można zaoszczędzić około 1685kWh/a prądu lub 2471kWh/a z pelletu. Są osoby, które mają duży dom i paliły latem w kominku drewnem z własnego lasku by mieć ciepłą wodę, jednocześnie mając wyłączony kocioł gazowy kondensacyjny w kotłowni.Argument na "nie" był prosty - drewno mam za darmo. Skracając, na dach puki co trafiło pole kolektora o łącznej powierzchni całkowitej 7,82m^2 (czynnej 7m^2).Właściciele bardzo zadowoleni z podjętej decyzji. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
red1980 21.07.2012 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lipca 2012 panfotograf - zapominasz że energia stale drożeje. Dziś za ten prąd zapłacisz 150 zł, za 5 lat już pewnie z 300 zł (sprawdź sobie jak drożeje energia a drożeć będzie ciągle).Poza tym dobrze dobrana instalacja solarna zapewni ci 60-70 CWU w roku, czyli nie 6 m-cy a 7-8 w roku. Rocznie oszczędzisz więc około 1000 zł. Koszt instalacji to po dotacji około 8 tys zł (3 płaskie + 300 l, zakładam spłatę po wejściu dotacji oraz uwzględniam koszty kredytu i pełnego podatku). Jak widać zwrot po 8 latach, a przy uwzględnieniu wzrostu kosztów energii pewnie i po 5 (ale musiałbym to dokładnie policzyć). Do tego w "gratisie" solidny zasobnik na wodę, który i tak musisz w domu mieć (tyle że teraz masz pewnie boiler 100 l).Ale przecież nikt nikogo do niczego nie będzie zmuszać na siłę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 21.07.2012 19:21 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lipca 2012 Rozumiem że pytanie jest niewygodne więc odpowiem sobie sam: - z moich obliczeń wynika że jakieś 15-20 lat - świetna inwestycja! Dla 3 osób to masz rację, dla 5 już niekoniecznie. Jak ktoś ładnie zauważył wszystkie nośniki energii idą znacząco w górę więc wprost proporcjonalnie do tych podwyżek okres ulega skróceniu. Ja kolektorki kupiłem za 10 dużych złotówek z mocowaniami, rurami itp. Na dobrą sprawę o wydatku już zapomniałem choć bolało i to mocno. Radość domowników bezcenna. Przewyższa nawet wyliczenia matematyczne. Ty jeżeli piszesz tego typu posty to od razu wiadomo, że jest do kolektorów ustawiony na nie. Dlatego też ja ci napiszę - nie kupuj kolektorów, nigdy ci się nie zwrócą, grzej prądem, gazem, węglem i bądź szczęśliwy bo tylko o to chodzi! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
panfotograf 21.07.2012 21:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 21 Lipca 2012 (edytowane) dobrze dobrana instalacja solarna zapewni ci 60-70 CWU w roku, czyli nie 6 m-cy a 7-8 w roku Jak już włączę grzanie w domu (a ostatnio było to 6 miesięcy w roku) to koszty grzania wody są znikome. Latem wychodzi 100 zł/miesiąc bo piec cały czas jest w podtrzymaniu żaru.Więc trzeba liczyć 6 miesięcy. Więc na dzień dzisiejszy wychodzi że ciepłą wodę z solara to mieć będę dopiero za 15-20 lat. A ile zdrożeje czy stanieje prąd za 5 lat to zupełnie inna historia. A do tego mam w domu kolejne urządzenie które trzeba doglądać. No i jeśli te pieniądze włożę na lokatę (zamiast wydać na kolektor) to wyjdzie jeszcze dłużej Te darmowe źródła energii często wychodzą bardzo drogo. Wiecie że budowa wiatraków i ich utrzymanie kosztuje praktycznie tyle co wartość prądu z nich uzyskana? Edytowane 22 Lipca 2012 przez panfotograf Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
kolektor1 22.07.2012 10:05 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2012 Te darmowe źródła energii często wychodzą bardzo drogo. Wiecie że budowa wiatraków i ich utrzymanie kosztuje praktycznie tyle co wartość prądu z nich uzyskana? No tak. Nie sztuką jest palić w dymiącym piecu, nie sztuką jest zbudować elektrownię, która spala i dymi. Sztuką jest uzyskać prąd z czegoś co nie wpływa na nasze otoczenie. Szczerze powiedziawszy to nie bardzo chciałbym mieszkać obok Ciebie, gdzie dym zaiwania cały rok. Również nie chciałbym mieszkać koło elektrowni węglowej., natomiast wiatraki mi nie przeszkadzają choć mam na nie widok z okna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
jasiek71 22.07.2012 10:18 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2012 Latem wychodzi 100 zł/miesiąc bo piec cały czas jest w podtrzymaniu żaru.Więc trzeba liczyć 6 miesięcy. taniej było by prądem w taniej taryfie... no chyba że potrzebujesz więcej niż 200 L podgrzane do 60* na dobę Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
yaiba83 22.07.2012 11:03 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 22 Lipca 2012 Jak piec idzie na podtrzymaniu to się pięknie piec i komin okleja. Przynajmniej przy paleniu drewnem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.