Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

powiem szczerze nie wiem co autor z podanej strony miał na myśli :(

Co do rozwiązania montażu z wykorzystaniem kotew JB-D możesz być spokojny - do tego celu został on przez Niemców opracowany. Można go lekko modyfikować ale o jednym NIE WOLNO zapominać - okno MUSI BYĆ STABILNIE I TRWALE PODPARTE !!!.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 143
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

to tylko kilka zdjęć z montaży z wykorzystaniem systemu JB-D

 

http://images43.fotosik.pl/66/3bba0212b0f7cd04m.jpg

podparciem jest kotwa JB-D, obok widać dłuższą, normalna, kotwę wykonana na moje zamówienie

 

http://images37.fotosik.pl/62/31076e4e502af5a0m.jpg

montaż kotew bocznych i górnych

 

http://images35.fotosik.pl/62/7043d662da679e98m.jpg

widok górnego naroża, od góry kotwa JB-D na ścianie kotwa dłuższa os typowej

 

http://images45.fotosik.pl/66/f4f482960f6c2742m.jpg

Wstępna regulacja kotwy bocznej.

Podstawowa zaleta systemu JB-D, możliwość późniejszego dostępu do śruby regulacyjnej i tym samym podregulowania ościeżnicy, nie ma potrzeby od razu przewiercać jej na wylot by był dostęp do śruby regulacyjnej ale gdyby była taka potrzeba po latach - zawsze można to uczynić, daje to gwarancje szybkiej i bezinwazyjnej dla konstrukcji budynku poprawki. Tak naprawdę dobrze dobrane kotwy (nośność i ilość dostosowana do ciężaru okna) dają gwarancję, że nic z oknem dziać się nie będzie. A że kosztują? No cóż, coś za coś ;)

 

PS

Nie sprzedaje kotwę systemu JB-D i w żaden sposób nie jestem z ta firma prawnie związany. Po prostu stosuję je, jako (w mej ocenie) jedyne dobre rozwiązanie nie tylko na czas montażu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks później...
Przecież montując okna "normalnie" nie stykają się One ze ścianą tylko są zapiankowane ! Trzmają się na kotwach jak w przypadku podanym wyżej !

Styropian między ścianę a ramę okienną nic tu nie zmienia !

 

Poprawcie mnie jeśli się mylę ! :roll:

 

http://www.e-okna.pl/zdjecia/artykuly/okna_pasywne_rys5.jpg

 

To nie jest głupi pomysł. Owszem normalnie daje się piankę, ale jej grubość będzie jednak mniejsza niż zastosowany tu styropian (7cm z każdego boku).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...

@jareko

 

No i niestety zgapilem sie z tym montazem, okna wyrwalem w dobrej cenie, juz wplacilem zaliczke.

Jest jeden problem, ekipa jest dziewicami ;D w dziedzinie montazu w warstwie ocieplenia.

Zdecydowalem sie na system JB-D i chcialbym troche sie przygotowac do montazu, zeby dopilnowac....

 

Moje pytanka:

- gdzie kupic elementy?

- ile wysunac profil przy 25 cm styro (7 cm?)

- na co zwrocic uwage

- jakie masz uwagi montazowe?

- ile powino to kosztowac?

 

dla przypomnienia mam takie okna

http://docs.google.com/fileview?id=0BxjyAWrCi-CMY2Q2ZWNjMzktNzdhYi00MTg2LTkxNjItNDI4OGNhYjBiOGVi&hl=pl

 

 

mam cicha nadzieje, ze znajdziesz w sobie troche cierpliwosci i cos skrobniesz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 9 months później...
@jareko

 

No i niestety zgapilem sie z tym montazem, okna wyrwalem w dobrej cenie, juz wplacilem zaliczke.

Jest jeden problem, ekipa jest dziewicami ;D w dziedzinie montazu w warstwie ocieplenia.

Zdecydowalem sie na system JB-D i chcialbym troche sie przygotowac do montazu, zeby dopilnowac....

 

Moje pytanka:

- gdzie kupic elementy?

- ile wysunac profil przy 25 cm styro (7 cm?)

- na co zwrocic uwage

- jakie masz uwagi montazowe?

- ile powino to kosztowac?

 

dla przypomnienia mam takie okna

http://docs.google.com/fileview?id=0BxjyAWrCi-CMY2Q2ZWNjMzktNzdhYi00MTg2LTkxNjItNDI4OGNhYjBiOGVi&hl=pl

 

 

mam cicha nadzieje, ze znajdziesz w sobie troche cierpliwosci i cos skrobniesz...

 

Odświeżę temat. Czy ktoś kupował samodzielnie kotwy JB-D? Jeśli tak to gdzie i za ile?

pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months później...

http://images35.fotosik.pl/62/7043d662da679e98m.jpg

widok górnego naroża, od góry kotwa JB-D na ścianie kotwa dłuższa os typowej

 

 

Czy kotwy pokazane na zdjęciu nie są zamocowane zbyt blisko naroża ? np. w tym miejscu http://oknotest.pl/1/bledy_montazu_okien_pcv/bledy_montazu_okien_pcv.php podają minimalną odległość punktu mocowania od narożnika 150mm (dla okien białych).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy kotwy pokazane na zdjęciu nie są zamocowane zbyt blisko naroża ? np. w tym miejscu http://oknotest.pl/1/bledy_montazu_okien_pcv/bledy_montazu_okien_pcv.php podają minimalną odległość punktu mocowania od narożnika 150mm (dla okien białych).

 

Podana przez mnie w tym materiale odległość pierwszego punktu mocowania dotyczy wyłącznie klasycznych kotew lub dybli montażowych. Dla wsporników JB-D odległość do pierwszego punktu mocowania może wynosić m a k s y m l n i e 15 cm. Dla zapobiegliwych radzę zrobić 10 cm, błędu nie będzie:-), a zbliżycie się nowych wytycznych RAL-u w tej materii.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podpinam się pod ten wątek, by nie mnożyć bytów ponad potrzebę, a problem mieści się w temacie.

Docelowo będę mieć ścianę 3W z 15 cm wełny, 3 cm pustki i elewacją klinkierową, na dziś jest sam porotherm 25, lada moment mogą wchodzić klinkierowcy, okna prawie zamówione. I oto pojawiła się zagwozdka. Montażysta okien stwierdził, iż okna trzeba zamontować PRZED klinkierem. Będą montowane w warstwie ocieplenia na konsolach JB-D. Są drewniane, duże - w tym np. witryny 180x235 i 300x235. Montażysta twierdzi, że jedynym sposobem osadzenia tak dużych witryn w warstwie ocieplenia jest montaż PRZED wykonaniem elewacji, bo inaczej nie zdoła osadzić kotew na ścianie nośnej.

PRAWDA CZY FAŁSZ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Montażysta twierdzi, że jedynym sposobem osadzenia tak dużych witryn w warstwie ocieplenia jest montaż PRZED wykonaniem elewacji, bo inaczej nie zdoła osadzić kotew na ścianie nośnej.

PRAWDA CZY FAŁSZ???

 

Jeśli ma być tak zero-jedynkowo, to fałsz.

 

Konsole dolne JB-DK ALW AW75, ( a takie chyba będą musiały być ze względu na ciężar okien i wymiar wysunięcia AK), mocuje się do podłoża i tak przed postawieniem na nich okien, podobnie jak wsporniki boczne JB-D do ramy ościeżnicy, więc montażysta trochę mija się z prawdą. Ekipie będzie łatwiej wykonywać pewne czynności montażowe jeśli warstwy docieplenia i ściany osłonowej nie będzie, to fakt, ale mówienie o braku możliwości osadzania konsoli i wsporników w gotowej ścianie 3W, to bzdura.

 

Radziłbym zwrócić uwagę, na sposób dostarczenia okien do wnętrza budynku po postawieniu ścian osłonowych, bowiem węgarki istotnie zmniejszą światło otworów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 1 month później...
Okna zawsze wstawia się po wymurowaniu całkowitym ścian. W przypadku muru trójwarstwowego z cegłą elewacyjną klinkierową, są dwa rozwiązania.Pierwsze, ściana elewacyjna stanowi węgarek, do którego przykleja się taśmę rozprężną, a okno ustawia się na dwóch " podporach okiennych" łączących mur elewacyjny z murem nośnym. Okno jest 1.5 cm za murem elewacyjnym. Drugie rozwiązanie, to ustawienie okna na" podporach okiennych" osadzonych tylko w murze nośnym. Okno jest w warstwie ocieplenia, ale tylko na grubość ramy okiennej. W tym przypadku, widoczny styropian czy wełnę mineralną trzeba przysłonić płytami piaskowca lub twardego poliuretanu, które będą węgarkiem.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Okna zawsze wstawia się po wymurowaniu całkowitym ścian. W przypadku muru trójwarstwowego z cegłą elewacyjną klinkierową, są dwa rozwiązania.Pierwsze, ściana elewacyjna stanowi węgarek, do którego przykleja się taśmę rozprężną, a okno ustawia się na dwóch " podporach okiennych" łączących mur elewacyjny z murem nośnym. Okno jest 1.5 cm za murem elewacyjnym.

 

Po pierwsze w tym wypadku warstwa docieplenia ściany konstrukcyjnej miałaby max 10 cm. Może być "za chudo" dla niektórych materiałów, z których wznoszone są ściany konstrukcyjne. Po drugie dlaczego tylko na "dwóch" podporach? Według mnie o ilości i rozmieszczeniu punktów podparcia w progu okna (w postaci klocków lub podpór) powinna decydować szerokość okna i jego konstrukcja. Tylko proszę nie pisać, że "...cały ciężar okna otwieranego to skrzydła, więc i ich podparcie musi być w narożach ościeżnicy", bo to tylko część prawdy:-) i tylko wtedy gdy skrzydła są w pozycji "otwartej" lub "uchylnej" powodując dodatkowe obciążenie stojaków ościeżnicy szczególnie w obrębie posadowienia zawiasów.

 

Drugie rozwiązanie, to ustawienie okna na" podporach okiennych" osadzonych tylko w murze nośnym. Okno jest w warstwie ocieplenia, ale tylko na grubość ramy okiennej. W tym przypadku, widoczny styropian czy wełnę mineralną trzeba przysłonić płytami piaskowca lub twardego poliuretanu, które będą węgarkiem.

 

Hm... tu z kolei całkowicie abstrahuje się od ewentualnych krzywizn muru konstrukcyjnego (a bywają przypadki zadziwiające). Takie posadowienie okna może spowodować brak możliwości zachowania odpowiedniej płaszczyzny montażu dla różnych elementów okiennych na tej samej elewacji budynku, to raz. A dwa, pewnie, że można kombinować z "wypełnieniem" nieuchronnie powstającej w tym przypadku szczeliny pomiędzy wewnętrzną płaszczyzną ściany osłonowej z klinkieru i zewnętrzną płaszczyzną powierzchni ramy ościeżnicy, tylko po co... jak można sięgnąć od razu do systemu wsporników dolnych o większej regulacji wysunięcia niż w systemie AD?

 

Tak na oko, właśnie ze względu na brak regulacji zakresu wysunięcia i praktycznie jakiejkolwiek regulacji, jak dla mnie, (i jak na razie), wsporniki AD mogą być jakąś skromną alternatywą dla montażu okien w warstwie docieplenia jedynie przy konstrukcji ściany 2W.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa punkty podparcia, wyznaczają jednoznaczne położenie okna, łatwe do wypoziomowania, ale jak ktoś uważa, że będzie lepiej użyć więcej podpór to jego zmartwienie, praca i koszt. W końcowym etapie budowy, pod ramę okienną podsuwa się parapet (3-5 cm) z kotwami , i całość tworzy osadzenie okna. Jak to powinno być zrobione, widać na "podporach okiennych AD".
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa punkty podparcia, wyznaczają jednoznaczne położenie okna, łatwe do wypoziomowania, ale jak ktoś uważa, że będzie lepiej użyć więcej podpór to jego zmartwienie, praca i koszt. W końcowym etapie budowy, pod ramę okienną podsuwa się parapet (3-5 cm) z kotwami , i całość tworzy osadzenie okna. Jak to powinno być zrobione, widać na "podporach okiennych AD".

 

No to myślisz podobnie jak wielu montażystów. Dla mnie parapet wewnętrzny nie powinien przenosić żadnych obciążeń z okna na konstrukcję budynku, także tych działających w płaszczyźnie okna. A co do zdjęć to hm... nie uważasz, że od nr 18 widać, że parapet nie powinien być elementem konstrukcyjnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dwa punkty podparcia, wyznaczają jednoznaczne położenie okna, łatwe do wypoziomowania, ale jak ktoś uważa, że będzie lepiej użyć więcej podpór to jego zmartwienie, praca i koszt. W końcowym etapie budowy, pod ramę okienną podsuwa się parapet (3-5 cm) z kotwami , i całość tworzy osadzenie okna. Jak to powinno być zrobione, widać na "podporach okiennych AD".

No i po co nam instrukcje montażu ITB, RAL czy producentów okien! Oni wszyscy się mylą! Krzysztof49 odkrył przed wami całą prawdę :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...