Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Zasada działania trójdrogowego zaworu mieszającego


michalp

Recommended Posts

Patrząc od dołu: zawór mieszający, trojnik do obejscia czyli do spiecia rury powrotnej z zasilającą za pomocą zaworu do regulacji (może być taki jak powrotny z grzejnika), pompa, zawór zwrotny. Nie wiem jak będzie zachowywał się zawór zwrotny zamontowany w innym miejscu ale zaleca się montaż zaraz za pompą. Może chodzi o siłe tłoczenia pompy. Na 100 % wina jest w braku zaworu zwrotnego. pozdr adam
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 101
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Czasami jest żle siłownik założony. Przy pełnym obrocie mieszacz ma być zamknięty lub otwarty. złe założenie siłownika powoduje dziwne działania. pompa w kotle to nie jest. pozdr adam

 

Adamie ale bez siłownika układ pracował ponad tydzień i dokładnie te same objawy miałem. Siłownik ani nic nie poprawił ani nie pogorszył, mieszacz pracuje dokładnie w ten sam sposób. Może coś rozjaśni schemat mojej intstalacji. Część grzejnikowa i podłogówka w miarę wiernie oddaje rzeczywistość, część cwu jest to spory skrót myślowy bo już nie rysowalem tych wszystkich zaworków i naczynia wzbiorczego

http://img532.imageshack.us/img532/5088/dommagnolieinstalacjaco.jpg

 

 

W tej chwili nie mam czasu się rozpisywać ale problem zostanie rozwiązany gdy zamontujesz zawór zwrotny w miejscu strzałki na niebieskiej rurze a tak w ogóle to w tym miejscu powinny być dwie strzałki prawda

 

Możesz uściślić w którym miejscu miałby być ten zawór zwrotny?

 

 

Na niebieskiej rurze masz czerwoną strzałkę skierowaną w dół i właśnie w tym miejscu powinien być ten zawór zwrotny strzałką w dół oczywiście a tek jak pisałem w miejscu właśnie tej strzałki powinny być dwie strzałki w obu kierunkach bo teraz właśnie tak to działa

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://img63.imageshack.us/img63/5650/dommagnolieinstalacjaco.png

 

 

W tej chwili nie mam czasu się rozpisywać ale problem zostanie rozwiązany gdy zamontujesz zawór zwrotny w miejscu strzałki na niebieskiej rurze a tak w ogóle to w tym miejscu powinny być dwie strzałki prawda
Możesz uściślić w którym miejscu miałby być ten zawór zwrotny?
Na niebieskiej rurze masz czerwoną strzałkę skierowaną w dół i właśnie w tym miejscu powinien być ten zawór zwrotny strzałką w dół oczywiście a tek jak pisałem w miejscu właśnie tej strzałki powinny być dwie strzałki w obu kierunkach bo teraz właśnie tak to działa

 

No właśnie ta rurą z czerwoną strzałką teraz oznaczona (6) moim zdaniem woda przepływa tylko w jednym kierunku, czyli do kotła. Twierdzę tak ponieważ sprawdzałem temp na poszczególnych odejściach od zaworu 3d. Gdy zawór od str (1) zasil jest zamkniety to rurka nr (2) robi sie chłodna, a to oznacza że płynie nią woda powracająca z podłogówki (5), która w moim przypadku jest znacznie chłodniejsza od powrotu z grzejników (6). Lecz gdy zawór na zasil nawet delikatnie otworzy się to rurka nr (2) zaraz robi się gorąca w takim samym stopniu jak zasilanie, co może jedynie oznaczać że woda przepływa od zasil zaworu 3d (1) na prosto na podłogówkę oraz wypływa wyjściem (2) podmieszaniem. Niepokoi mnie to o tyle że w przypadku gdy kocioł wystawi na zasil temp 50* i większą to praktycznie taka temp pójdzie na podlogówkę. Wprawdzie Auraton 1100M niby pilnuje by ta temp nie przekroczyła 40* ale w związku z tym że zawór pracuje jak pracuje to ma on znaczne przeregulowania nawet +-7-8*C. Jednym słowem nie jest to tak jak być powinno.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czasami jest żle siłownik założony. Przy pełnym obrocie mieszacz ma być zamknięty lub otwarty. złe założenie siłownika powoduje dziwne działania. pompa w kotle to nie jest. pozdr adam

Jeżeli można podłączę się do tematu ze swoim problemem.

Mam kocioł gazowy kondensacyjny Vaillanta ze sterownikiem pogodowym + zawór trójdrogowy + siłownik + sterownik (jakiś vaillant VR xxx) sterujący pompą CO, pompą cyrkulacji, siłownikiem. W całym domu ogrzewanie podłogowe (już mi ktoś mówił że w takim przypadku nie stosuje się zaworu 3D - ale to już po ptokach).

Wszystko niby chodzi ale co jakiś czas obwód grzewczy się "zawiesza".

Zwieszenie polega na tym, że piec/sterownik sądzi że nie ma potrzeby grzania bazując na czujniku temperatury umieszczonym w pobliżu pompy CO (czujnik zaraz na rurce za pompą CO).

A w rzeczywistości sytuacja jest taka, że zawór trójdrogowy jest zamknięty, pompa CO pracuje i przy tej pracy tak się rozgrzewa, że temperatura rur w jej pobliżu wzrasta do takiej (około 40C - 50C), że piec myśli -> jest fajnie - nie ma zapotrzebowania na ciepło.

I stan taki może trwać dopóki nie przylezę i ręcznie nie przestawię wajhy zaworu trójdrogowego w stan otwarty. Wtedy rurki za pompą CO błyskawicznie się oziębiają i piec startuje. Wygląda na to że ta pompa się grzeje bo mieli wodę a nie ma przepływu - ciekawe ile wytrzyma w takich warunkach.

Poniżej linki do zdjęć z moich obserwacji:

http://www.ifb.pl/dandys/piec/www1/thumb.html

http://www.ifb.pl/dandys/piec/www2/thumb.html

http://www.ifb.pl/dandys/piec/www3/thumb.html

http://www.ifb.pl/dandys/piec/www4/thumb.html

http://www.ifb.pl/dandys/piec/www5/thumb.html

http://www.ifb.pl/dandys/piec/www6/thumb.html

Mam wrażenie, że albo zawór 3D jest jakoś źle skalibrowany razem z tym siłownikiem, albo ten sterownik VRxxx źle steruje pompą CO bo powinien ją wyłączyć jak zamyka ten zawór ...

 

Zdjęcie całej kotłowni:

 

http://www.ifb.pl/dandys/inne/kotlownia.jpg

 

W tym stanie "zawieszenia" w punktach "1" i "3" jest gorąco a wpunkcie "4" zimniutko.

 

Nie znam się na tym a widzę, że w tym wątku jest trochę znawców.

Bardzo proszę o jakieś sugestie ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam kocioł gazowy kondensacyjny Vaillanta ze sterownikiem pogodowym + zawór trójdrogowy + siłownik + sterownik (jakiś vaillant VR xxx) sterujący pompą CO, pompą cyrkulacji, siłownikiem. W całym domu ogrzewanie podłogowe (już mi ktoś mówił że w takim przypadku nie stosuje się zaworu 3D - ale to już po ptokach).

 

A czemu po ptokach?

Wyrzucenie zaworu 3d nie jest chyba dużym problemem?

Trudniej byłoby w drugą stronę ;-)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na logikę zawór zwrotny na rurce nr 2 powinien rozwiązać problem.

Może spróbuj go założyć i zobacz czy to pomaga?

 

Mnie również wydaje się że powinien on być na rurze nr 2, ale koledzy którzy wcześniej się wypowiadali proponują nieco inne lokalizacje, skutkiem czego nie bardzo wiem co robić. A robota nie jest taka prosta bo wymaga przecięcia rury,wlutowania zaworu a miejsca jest niewiele, nie mówiąc o konieczności spuszczenia wody. Stąd pozwoliłem sobie zapytać o radę "to publiczne konsylium muratora". Osobiście skłaniałbym sie za rozwiązaniem j/w.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby tak ... ale ...

- tak w sezonie grzewczym rzeźbić ... i pewnie znowu komuś kasę trzeba by dać żeby to rozmontować i połączyć rureczki

- jak to ruszę to żal będzie bo się okaże, że niepotrzebny jest też ten sterownik VR61 (przypomniałem sobie symbol ;) ) i jak policzę te tysiące to się rozpłaczę :D

Dlatego niech już sobie to wszystko wisi na tych rurkach ... byleby działało.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W instrukcji Vaillanta dotyczącej VR61 znalazłem taki rysunek:

 

http://www.ifb.pl/dandys/inne/uklad_hudrauliczny_vr61.jpg

 

Schemat nie jest dokładnie taki jak u mnie, ale ta część HK2 to jest chyba podobna.

I widzę, że goście sterują pompą CO (HK2-P) nie bezpośrednio z VR61 ale dodatkowo przez termostat przylgowy VRC9642 !!!!!!

I to by chyba rozwiązało mój problem.

Co o tym sądzicie ??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Niby tak ... ale ...

- tak w sezonie grzewczym rzeźbić ... i pewnie znowu komuś kasę trzeba by dać żeby to rozmontować i połączyć rureczki

- jak to ruszę to żal będzie bo się okaże, że niepotrzebny jest też ten sterownik VR61 (przypomniałem sobie symbol ;) ) i jak policzę te tysiące to się rozpłaczę :D

Dlatego niech już sobie to wszystko wisi na tych rurkach ... byleby działało.

 

Dobre samopoczucie jest najważniejsze ;-)

Niemniej jednak w Twoim przypadku układ wydaje się dziwny.

 

Widziałem układ na Vaillancie (EcoTec) podłogówka + kaloryfery. Na sterowniku kotła określa się 2 krzywe grzewcze

1) zasilanie grzejników

2) zasilanie podłogówki robione poprzez zawór 3d, którym steruje kocioł.

 

Przy samej podłogówce nie ma sensu grzać CO do wyższych temperatur niż wymaga podłogówka i później obniżać temp. na mieszaczu.

Dodatkowo tracisz na sprawności kotła - mniej kondensuje.

 

Pzdr

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przy samej podłogówce nie ma sensu grzać CO do wyższych temperatur niż wymaga podłogówka i później obniżać temp. na mieszaczu.

Dodatkowo tracisz na sprawności kotła - mniej kondensuje.

Pzdr

Na sterowniku mam wyłączony obwód grzejników, dlatego chyba mam tylko jedną krzywą do ustawiania. Kocioł wcale nie grzeje do wielkich temperatur typu 60C czy 70C (no chyba że walczy z Legionellą albo musi szybko podgrzać CWU).

Tak ustawiam krzywą, żeby było gdzieś 35C - 40C na wyjściu. Tak że tutaj jest raczej OK.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cholera znalazłem coś:

http://www.ifb.pl/dandys/inne/regulator_musi_byc_termostat_przylgowy.jpg

 

Czy to zawsze musi być tak żeby się biedny enduser doktoryzował żeby cos dobrze było zrobione !!!!!!

Zaraz dzwonie do mojego instalatora.

Mam nadzieję, że ten temostat pomoże ....

 

Jakbyście mieli jakieś inne sugestie to poproszę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O dzięki ci WIELKI za tego linka :p

Chyba pomogłeś mi bardzo !!!

W tym jakże pięknym dokumencie technicznym stało jak wół:

 

http://www.ifb.pl/dandys/inne/zawor3d_schemat.jpg

 

Okazuje się, że pozycjonowanie wału zaworu polega na odpowiednim ustawieniu literki "L" wybitej na tym wale..

Czem prędzej pobiegłem do kotłowni i rozkręciłem siłownik.

I oczom moim ukazał się widok:

 

http://www.ifb.pl/dandys/inne/zawor3d_bylo.jpg

 

Mój instalator chyba sądził że literka "L" oznacza lewą stronę ....

Obróciłem wał o 180st i poskręcałem wszystko do kupy.

Na razie działa.

Tak na chłopski rozum, analizując ten schemat wynika że w poprzednim położeniu w momencie gdy zawór był wyłączany przesłona mogła z powodzeniem całkowicie zasłonić rurę wychodzącą na podłogówkę.

Czyli teoria pompy mielącej bezsilnie wodę stojącą w miejscu nabiera rumieńców.

Zobaczymy co z tego wyniknie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
  • 1 month później...

Witam mój kocioł to Atmos DC25s + Laddomat21+akumulator ciepła (bufor) 1000l, mój problem polega na tym, że nie potrafię ustawić zaworów 3d tak żeby

odpowiednio ciepło zasilało kaloryfery oraz akumulator ciepła zacząłem się nawet zastanawiać nad prawidłowym podłączeniu zaworów 3D Honeywell. Nie popatrzyłem wcześniej przed zamontowaniem na jakiej zasadzie on działa, a z instrukcji dla takiego laika jak ja nic nie wynika skala na zaworze R135797531L

po wyciągnięciu pokrętła widać kwadrat z nacięciem, czy ono wskazuje kierunek przepływu wody czy odpowiednie ustawienie zaworu.

 

http://img502.imageshack.us/img502/4922/zawory3d.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...