Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

jaki przewód elektryczny podtynkowy??


Recommended Posts

Gość art9
Wszelkie urządzenia elektryczne np : pralka, żelazko, czajnik są tak projektowane że maksymalny prąd ciągły który pobierają nie może przekraczać 10A na jedną wtyczkę. Np piece akumulacyjne które mają moc ponad 2250W mają już dwa kable zasilające i dwie wtyczki. Tak że jeżeli na końcu instalacji jest zainstalowane gniazdko pojedyncze, to może ono być spokojnie zasilane przewodem 1.5mm2.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months później...
  • Odpowiedzi 58
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Zależy jaka średnica peszla. U mnie mieszczą się z 4 płaskie przewody ale na razie wkładam tylko 3 szt. Oczywiście przy 4 rozcinam peszel bo raczej nie uda ci się przepchnąć 4 szt a być może i 3. Kładę je na posadzkę która będę niedługo zalewał betonem a raczej na 100% beton sie tam nie dostanie jakby co.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a przy okazji mam pytanie - może ktoś się orientuje o co chodzi? :roll:

przez 3 lata ścian pomalowana na biało, pod tynkiem przewody elektryczne, potem pomalowałem ścianę kolorkiem i po pewnym czasie widzę trasy przwodow biednące między puszką i wyłacznikiem;

nadmienia, że to występuje nie tylko na ścianie zewnętrznej i nie tylko przy danym typie farby (akryl i inne)

może ktoś by mnie uświadomił?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a przy okazji mam pytanie - może ktoś się orientuje o co chodzi? :roll:

przez 3 lata ścian pomalowana na biało, pod tynkiem przewody elektryczne, potem pomalowałem ścianę kolorkiem i po pewnym czasie widzę trasy przwodow biednące między puszką i wyłacznikiem;

nadmienia, że to występuje nie tylko na ścianie zewnętrznej i nie tylko przy danym typie farby (akryl i inne)

może ktoś by mnie uświadomił?

Jakie masz ściany?

Czy masz wilgoć?

Czy bruzdy zalepione były gipsem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jaka dyskusja ....

ja stawiam na 2,5ccm zasilanie gniazd

i 1,5 ccm dla oswietlenia.

Oczywiście w wielu przypadkach to bedzie troche przewymiarowane - ale bede mógł sobie w przyszłości w dowolne gniazdo wsadzić "dowolny" odbiór i nie bedę myslał, że cokolwiek może sie przeciąży. Oczywiście uszkoddzenie litego kabla 1,5 jest przy prawidłowich zabezpiecczeniach prawie nie możliwe. Ale jednak charakterystyka styku przewód-złącze przemawia za zastosowaniem przewodów 2,5ccm.

Dodatkowo przy wiekszym zakupie (kilkaset metrów) można uzyskać dość duży upust (w porywach do 40%) co czyni cenę za wszystkie przewody bardzo przystępną (oczywiście trzeba odwiedzić kilka hurtowni elektryczynych sprawdzić ceny, ponegocjować i trzymać sie z daleka od Castoram, Praktikerów i Obich... bo tam drogo)

 

pzdr

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ściany max i kratówka, tynki gips, a czy bruzdy zagipsowane? - pewnie tak, bo jakże inaczej (chociaż mogłobyć tynkowane po ułożeniu makaronu); wilgoci raczej brak, chciaż to aneks kuchenny

jakiekolwiek domysły będą mile widziane, bo temat mnie drąży na maxa :evil:

Pewnej odpowiedzi nie mam, ale w firmie zauważyłem, że są takie miejsca które wyraźnie się odcinają od reszty. Mowa o wilgotnych ścianach w starym budownictwie. Gips chłonie wilgoć i przez to widać, gdzie go nałożono w więszych ilościach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a przy okazji mam pytanie - może ktoś się orientuje o co chodzi?

przez 3 lata ścian pomalowana na biało, pod tynkiem przewody elektryczne, potem pomalowałem ścianę kolorkiem i po pewnym czasie widzę trasy przwodow biednące między puszką i wyłacznikiem;

Ja też coś takiego widziałem u znajomego, ale prawdę mówiąc nie wnikałem dlaczego tak sie stało. Wiem tylko że tynk był jednolity (przed położeniem tynku przewody były ułożone na ścianie). Odpada wyjasnienie tego zjawiska niejednolitością materiału (w przypadku gdyby były robione bruzdy). Mozna domniemywać, że przyczyną są zjawiska fizyczne w otoczeniu przewodu, które wpływają na warstwę farby i na kurz z otoczenia. Wymieńmy kilka z nich:

* wydzielanie ciepła przez przewody (głównie przez przepływający prąd w Cu) Wydzielanie ciepła może następować także w pobliskim podłożu na skutek niezerowego tg delta (myslę że przy tej czestotliwości można pominąć). Ciepło to spowoduje niewielki przyrost temp. na powierzchni sciany (ułamki stopnia do pojedyńczych stopni). Oczywiście przewód 2,5ccm bedzie sie słabiej nagrzewał.

 

* pola magnetyczne i elektryczne wpływające na cząsteczki kurzu /jesli tak to przewód okrągly bedzie tutaj miał pewną przewagę nad płaskimi. Jego "promieniowanie" jest znacznie mniejsze.

 

* elektryczność statyczna związana nie tyle z tym że przewody są pod napieciem 230VAC tylko z tym że istnieje układ metal-izolator (metal to oczywićie nasze przewody Cu a izolator to warstwa tynku) nastepuję elektyzowanie przez indukcję. Oczywiście pozostała powierzchnia też sie elektryzuje ale nieco innym potencjałem (bo nie ma sąsiedztwa metalu). Powoduje to rózne osiadanie kurzu - i "uwidocznienie" tras przewodów.

 

tyle dywagacji

wszystkich na forum pozdrawiam

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś w tym jest.

Ale czy przewód od puszki do włącznika nagrzewa się?

Raczej może coś z polem elektrycznym.

Jednakże czy na białej ścianie niezaobserwuje się takiego zjawiska?

Może wcześniej nie zwracalem uwagi i dopiero przy podziwianiu :D mojego dzieła dopiero to zauważyłem.

Niemniej dziękuję bardzo za dywagacje. Może ktoś jeszcze coś wie nt?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

hehe

A słyszeliście o harmonicznych ???

Niedługo zaczną się palić przewody :)

Tylko trzeba mieć dużo zasilaczy stałe/zmienne :)

Tak poza tym , to pod tynk musi być oznaczenie "t" w kablu ...

Ja robiłem tak , ze do oświetlenia dawałem 1,5 a do gniazd 2.5 .

Siłowe można dać "L" czyli linka wygodniejszy jest w układaniu .

 

A pamiętajcie że na 1 obwodzie może być do 20 opraw świetlnych i do 10 gniazd /

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O jaka dyskusja ....

ja stawiam na 2,5ccm zasilanie gniazd

i 1,5 ccm dla oswietlenia.

Oczywiście w wielu przypadkach to bedzie troche przewymiarowane - ale bede mógł sobie w przyszłości w dowolne gniazdo wsadzić "dowolny" ............................................................................

........................................................................................................

Dodatkowo przy wiekszym zakupie (kilkaset metrów) można uzyskać dość duży upust (w porywach do 40%) co czyni cenę za wszystkie przewody bardzo przystępną (oczywiście trzeba odwiedzić kilka hurtowni elektryczynych sprawdzić ceny, ponegocjować i trzymać sie z daleka od Castoram, Praktikerów i Obich... bo tam drogo)

 

Z pierwszą częścią zgadzam się - sama tak zrobiłam. Trudno mówić o oszczędności na kablu 1,5mm skoro różnica na 100m między nimi to tylko 30zł.

Z drugą częścią nie mogę się zgodzić. Objechałam kilka hurtowni (w jednej mam kumpla i sam mnie wysłał do Cast.) i nigdzie nie było taniej niż w Castoramie: 90zł za 1,5 a za 2,5 120zł (100mb).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z drugą częścią nie mogę się zgodzić. Objechałam kilka hurtowni (w jednej mam kumpla i sam mnie wysłał do Cast.) i nigdzie nie było taniej niż w Castoramie: 90zł za 1,5 a za 2,5 120zł (100mb).

To mnie też zdziwiłaś, bo czasami bywam w hipermarketach poszukując różnych inspiracji (dużo towaru w jednym miejscu) i praktycznie zawsze ceny akcesorii elektrycznych są tam wg mnie zawyżone. Dzisiaj byłem w MediaMarkt i zwróciłem uwagę na cene kabli antenowych (współosiowych). Ceny z hurtowni x2. Ale z ciekawośći jutro zajrze do Castoramy i sprawdze (jak bede miał jutro czas to zapisze ceny na tym wątku).

 

pzdr

Darek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciao 8)

 

Widze ze wszyscy ulkadacie instalacje tradycyjnymi metodami, ja robie tylko w "peszlach" (tutaj nie wolno inaczej a poza tym jest taniej) i w tym przypadku oznaczenia kabli sa nieco inne, kabelki pojedynczymi (linka, skretka) typu N07V-K lub podobne.

 

Do lampek 1.5mm

Do gniazdek i odbiornikow 10A 1.5mm

Do gniazdek i odbiornikow 16A 2.5mm

Linie zasilajace 4mm

Uziemienie (zolto/zielony)zawsze o jeden numerek wiecej

 

 

Potrzebuje te informacje do dobrania średnic peszli.

 

tzn. wiem ile przewodów ale nie wiem jaki peszel zastosować

 

Pozdrawiam SławekZ

 

Do rurki fi 16mm wchodza 5/6 kable 1.5mm

Do rurki fi 25mm wchodza 5/6 kable 1.5mm + 4/5 2.5mm

Do rurki fi 32mm wchodza 5/6 kable 1.5mm + 4/5 2.5mm + 4/5 4mm

 

Te wymiary wystarcza do okablowania domu, kabelki ognioodporne sa sztywne, do przeciagania uzywaj specjalnej sondy/pilota i pamietaj o talku

 

 

Pozdrowienia :) :lol: :D :p

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...