Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Piec, kocioł HEF - OSTRZEŻENIE przed zakupem


pafcio111

Recommended Posts

  • 2 months później...
  • Odpowiedzi 54
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Wytwórnia Kotłów Grzewczych HEF w Lublińcu uprzejmie informuje, iż treść w/w pisma jest bardzo tendencyjna i zdecydowanie mija się z prawdą. Stanowi to bezpodstawne naruszenie dobrego imienia firmy jak również wprowadza w błąd klientów dlatego też zostały podjęte odpowiednie kroki prawne przeciwko, teoretycznie anonimowemu klientowi.

Wszystkich zainteresowanych poznaniem faktów zapraszamy do siedziby firmy HEF gdzie udostępnimy, do wglądu, całą dokumentację serwisową związaną ze sprawą.

 

 

Zarząd W.K.G. HEF

 

Pragne wyjasnić, że producent HEF wysłał mi pismo w którym odpisuje na moje kolejne, chyba już 7 lub 8 zgłoszenie reklacyjne, oraz umiescił punkt w którym wnoci o usunięcie tego postu z forum. Jeśli tego nie zrobię do 15 stycznia 2010r chcą wnieśc sprawę o zniesławienie. Hehehehheh, gdzie tu jest zniesławienie??? Umiesciłe msame fakty, na które mam dowodu, cała korenspondecję z nimi, listy w których przyznali się do wady podajnika :)

I jeszcze kilka informacji, w sierpniu 2009 roku po moim kolejnym piśmie został wymieniony podajnik na nowy. Sezon grzewczy zacząłem w październiku.... Wtedy okazało się, że podajnik działa prawidłowo, ale piec wymaga czyszczenie (trwajacego 30-40 minut, po którym wyglądam jak górnik) co max 10 dni. Raz zaryzykowałem (w grudniu 2009) i zostawiłem go 14 dni bez czyszczenia. Efekt, piec się zapchał (podał pełny zasobnik opału-200kk w ciągu jednego dnia), co w konsekwencji doprowadziło do zerwania klina w podajniku. Nikestety seriwsant bez zapłaty nie chciał tego naprawić. Niby nie było by w tym nic dziwnego, w końcu nie wyczusciłem pieca, gdyby nie fakt, że było to robione 14 dni wczesniej. Instrukcja mówi o czyszczeniu (takim lekkim) co 30-60 dni. Serwisant podczas wizyty poinformował mnie, że ten pic należe czysćić co 7 dni !!!! To juz lekka przesada ze strony HEF'a!

Kolejną sprawą to wydobywający się zapach spali, czy czegoś bardzo podobnego. Na początku serwis poinformował mnie, że jest to związane z tym, że nie mam instalacji nawiewowej. Instalacja została wykonana, problem pozostał dalej. HEF milczy, nie widzi problemu. Kolejna sprawa to dprzwiczki paleniska, które osiągają baaaardzo wysoką temperaturę i już wtej chwili zszedł z nich lakier. Problem zgłaszałem kilka razy (pisemnie). Raz tylko mnie poinformowali, że trwają prace nad rozwiązaniem tego porblemu z renomowanym producentem ceramiki (jak by mnie to intesewoało). Ja chciałem mieć dobre drzwiczki. Odpowiedź taką przysłali mi w połowie ubiegłego roku, do dziś cisza. Ten problem dla nich też nie istienie.

Podczas wymiany podajniki serisanci uszkodzili powłokę lakierniczą na zbiorniku, całe koła odpadły, jak go rozbierali. Problem zgłaszany, również serwis do dziś milczy.... Mało tego to odpisali mi w ostatnim piśmie (kiedy zgłosiłem, że piec się zapchał), że te wszystkie problemy to z mojej winy, bo zaniedbuję kocioł oraz że ostatnia awaria była spowodowana niewłaściwą eksploatacją, a nie wada kotła... Hehehhe. Tak dla informacji to instrukcja obsługi dla laika jest nie zrozumiała, mało czytelna, niedokłada, a w niektórych miejscach sprzeczna z tym co mówi producnt i serwis. Ba, sprzeczna z informacją z innej strony, bez komenatrza. Natomiast samą instrukcje wydano mi w kiwetniu 2009 roku, czyli ponad 4 miesiące po tym jak przywieziono kocioł. Musiałem pismo złożyć, dopiero wydano mi instrukcję.... Czyli jak miałęm prawidłowo obsługiwac kocioł i go zamontować skoro nie miałem instrukcji ??

Tak na koniec, dni dzisiejszym sprawa zostałą skierowana do prawnika i znajdzie swój finałw sądzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wytwórnia Kotłów Grzewczych HEF w Lublińcu uprzejmie informuje, iż treść w/w pisma jest bardzo tendencyjna i zdecydowanie mija się z prawdą. Stanowi to bezpodstawne naruszenie dobrego imienia firmy jak również wprowadza w błąd klientów dlatego też zostały podjęte odpowiednie kroki prawne przeciwko, teoretycznie anonimowemu klientowi.

Wszystkich zainteresowanych poznaniem faktów zapraszamy do siedziby firmy HEF gdzie udostępnimy, do wglądu, całą dokumentację serwisową związaną ze sprawą.

 

 

Zarząd W.K.G. HEF

 

Pragne wyjasnić, że producent HEF wysłał mi pismo w którym odpisuje na moje kolejne, chyba już 7 lub 8 zgłoszenie reklacyjne, oraz umiescił punkt w którym wnoci o usunięcie tego postu z forum. Jeśli tego nie zrobię do 15 stycznia 2010r chcą wnieśc sprawę o zniesławienie. Hehehehheh, gdzie tu jest zniesławienie??? Umiesciłe msame fakty, na które mam dowodu, cała korenspondecję z nimi, listy w których przyznali się do wady podajnika :)

I jeszcze kilka informacji, w sierpniu 2009 roku po moim kolejnym piśmie został wymieniony podajnik na nowy. Sezon grzewczy zacząłem w październiku.... Wtedy okazało się, że podajnik działa prawidłowo, ale piec wymaga czyszczenie (trwajacego 30-40 minut, po którym wyglądam jak górnik) co max 10 dni. Raz zaryzykowałem (w grudniu 2009) i zostawiłem go 14 dni bez czyszczenia. Efekt, piec się zapchał (podał pełny zasobnik opału-200kk w ciągu jednego dnia), co w konsekwencji doprowadziło do zerwania klina w podajniku. Nikestety seriwsant bez zapłaty nie chciał tego naprawić. Niby nie było by w tym nic dziwnego, w końcu nie wyczusciłem pieca, gdyby nie fakt, że było to robione 14 dni wczesniej. Instrukcja mówi o czyszczeniu (takim lekkim) co 30-60 dni. Serwisant podczas wizyty poinformował mnie, że ten pic należe czysćić co 7 dni !!!! To juz lekka przesada ze strony HEF'a!

Kolejną sprawą to wydobywający się zapach spali, czy czegoś bardzo podobnego. Na początku serwis poinformował mnie, że jest to związane z tym, że nie mam instalacji nawiewowej. Instalacja została wykonana, problem pozostał dalej. HEF milczy, nie widzi problemu. Kolejna sprawa to dprzwiczki paleniska, które osiągają baaaardzo wysoką temperaturę i już wtej chwili zszedł z nich lakier. Problem zgłaszałem kilka razy (pisemnie). Raz tylko mnie poinformowali, że trwają prace nad rozwiązaniem tego porblemu z renomowanym producentem ceramiki (jak by mnie to intesewoało). Ja chciałem mieć dobre drzwiczki. Odpowiedź taką przysłali mi w połowie ubiegłego roku, do dziś cisza. Ten problem dla nich też nie istienie.

Podczas wymiany podajniki serisanci uszkodzili powłokę lakierniczą na zbiorniku, całe koła odpadły, jak go rozbierali. Problem zgłaszany, również serwis do dziś milczy.... Mało tego to odpisali mi w ostatnim piśmie (kiedy zgłosiłem, że piec się zapchał), że te wszystkie problemy to z mojej winy, bo zaniedbuję kocioł oraz że ostatnia awaria była spowodowana niewłaściwą eksploatacją, a nie wada kotła... Hehehhe. Tak dla informacji to instrukcja obsługi dla laika jest nie zrozumiała, mało czytelna, niedokłada, a w niektórych miejscach sprzeczna z tym co mówi producnt i serwis. Ba, sprzeczna z informacją z innej strony, bez komenatrza. Natomiast samą instrukcje wydano mi w kiwetniu 2009 roku, czyli ponad 4 miesiące po tym jak przywieziono kocioł. Musiałem pismo złożyć, dopiero wydano mi instrukcję.... Czyli jak miałęm prawidłowo obsługiwac kocioł i go zamontować skoro nie miałem instrukcji ??

Tak na koniec, dni dzisiejszym sprawa zostałą skierowana do prawnika i znajdzie swój finałw sądzie.

 

I jeszcze jedno, też mogę udostępnić dokumentację dotycząca tej sprawy. Moje kolejne zgłoszenia 7-9 sztuk, odpwiedzi HEF, ok 4, na resztę nnie mieli chyba ochoty odpowiedzieć, protokoły z wizyt seriwisantów, to kilkanaście, ładny stosik oraz instrukcje, która nijak się ma do obsługi tego kotła...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Przeglądam ten wątek i odnoszę wrażenie, że kolega pafcio111 ma kocioł z podajnikiem tłokowym a reszta zadowolonych klientów HEF-a ma konstrukcje z podajnikiem ślimakowym.

 

Jeżeli mogę słowo powiedzieć. Firma HEF bardzo krótko produkuje tłoki i myślę, że powodem kłopotów jest brak doświadczenia z tego typu konstrukcją.

Potrzebują trochę więcej czasu, aby wyprowadzić niedociągnięcia, dobrać skosy paleniska, aby nie powstawał nagar przed palnikiem.

Rozumiem nerwy osoby, która kocioł kupiła, ale część winy jest po stronie sprzedawcy (nie producenta), powinien poinformować, że konstrukcja jest nowością.

W tłokach bardzo ważny jest sterownik, jest mało firm na rynku oferujących dobrze rozwiązany sterownik do konstrukcji tłokowej. W zasadzie moim zdaniem tylko 2firmy robią dobre sterowanie klasyczne do kotła tłokowego. Odrobina cierpliwości, z pewnością HEF do nowego sezonu wyeliminuje drobne niedociągnięcia przy swoich tłokach.

 

 

 

Kotły z retortą robią przecież dobre i problem z kilkoma tłokami też nie powinien przekreślać dobrej renomy firmy.

Widać na tym wątku, że użytkownicy innych konstrukcji są zadowoleni z wyrobu.

 

Co do kondensatora, podobny problem miałem ok.2-3lata wstecz.

Silniki marki Besel były uzbrajane w kondensatory 6uF a te potrafiły klękać po 2m-cach użytkowania.

Rozwiązaniem przy silnikach BESEL był zakup i montaż większych kondensatorów 8 do max.10uF i problem się skończył.

 

Nie jestem elektrykiem, ale podobno ma to coś wspólnego z oszczędnościami producentów silników, aby utrzymać ceny podobno zaczęli stosować mniejszy nawój miedzi na silnikach stąd kłopoty z jego rozruchem i potrzeba trochę większego kondensatora. Nie wnikam jednak tak głęboko, wymiana kondensatora 6uF na model 8 a max.10uF rozwiązuje problem całkowicie,

Potwierdzam też,że karty gwarancyjne silników nie obejmują kondensatorów, wychodzi się z założenia, że jest to element eksploatacyjny, który podlega naturalnemu zużyciu i wymianie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Dzień dobry

Handluje kotłami automatycznymi od 5 lat, właściwie to przez cały ten okres obserwuję jak producenci tych urządzeń z roku na rok udoskonalają swoje produkty, no niestety najczęściej pierwszymi testerami „unowocześnionych” kotłów są klienci, znam konkretne firmy które tak działają ale ich nie wymiennie :p, nie znam co prawda kotłów firmy Heft ale opierając się na swoim doświadczeniu postaram się wam opisać na co należy zwrócić uwagę chcąc kupić kocioł automatyczny..

Sterownik:

1.Ile rodzajów kotłów tyle rodzai sterowników, każdy producent oczywiście zachwala swój, i generalnie nie ma ich co dzielić na lepsze gorsze, bardziej bym się skupił nad tym co właściwie chcemy od danego sterownika, jeśli dany sterownik w kotle ma możliwość sterowania pokojowego, a instalacja C.O. w budynku jest z różnicowana, znaczy część instalacji jest zmodernizowana, część dalej starego typu(o dużej pojemności wody), to radze przy zakupie takiego urządzenia od razu zakup zaworów termostatycznych do grzejników(jeśli ich tam nie ma),a z sterowania pokojowego od razu zrezygnować, sterowanie pokojowe najzwyczajniej nie będzie sprawnie działać, nie będę się rozpisywać dokładnie dlaczego bo bym was zanudził.

2.Umiejscowienie sterownika w kotle, być może co poniektórych zdziwię ale ma ogromne znaczenie bardzo często spotykałem się z awariami sterowników których bezpośrednia przyczyną awarii była zbyt wysoka temperatura w otoczeniu samego sterownika, konstruktorzy niektórych kotłów automatycznych umieszczają po prostu sterowniki zbyt blisko wymienników ciepła, jeśli coś ma styczność z temperaturą 55°C(minimalna zadana temperatura pracy kotła) przez 24h na dobę to może i okres gwarancyjny wytrzyma, generalnie najlepiej zapytać sprzedawcę o rodzaj izolacji i samemu ocenić z jaką temperaturą dany sterownik będzie miał do czynienia w czasie pracy kotła, najlepsze rozwiązanie w umiejscowieniu sterowników widziałem w kotłach Ling Combi od nie dawna i Hell-Eco sterownik nie jest wbudowany w sam kocioł tylko umieszczony nad kotłem gdzie oddziela go od wkładu żeliwnego izolacja, obudowa i znów izolacja oczywiście z wełny mineralnej.

3.Montaż kotła:

Nie jest wskazane zlecanie montażu kotła automatyczne osobie która z tego typu urządzeniami nie miała dotąd do czynienia, na szczęście większość hurtowni/sklepów/salonów posiada własnych przeszkolonych instalatorów bądź serwisantów którzy wiedzą na co należy zwrócić uwagę przy samym montażu, choć nawet najlepszym zdarzają się wpadki, najważniejsze byście Państwo mieli możliwość skontaktowania się z owym instalatorem w razie potrzeby, z doświadczenia wiem że użytkowniki zanim załapie jak użytkować swój nowy kocioł to musi go kilka razy wprowadzić w stan dla niego zrozumiały jako działający nie sprawnie, w 90% przypadków ten stan to skutek nieprawidłowej obsługi kotła przez samego użytkownika, większość takich sytuacji da się załatwić telefonicznie, co samych instalatorów i tak nie cieszy:)

4.Wkład Stalowy czy żeliwny?

W mojej opinii żeliwo, dlaczego? najlepiej się przekonać o tym samemu, kupcie teraz zwykły kocioł zasypowy stalowy, a w stosunkowo krótkim czasie, następny będzie żeliwny :)

Podawanie paliwa tłokowe, czy przez ślimak:

Wydaje mi się że jednak ślimak, kotly tłokowe są na rynku Polski ciągle jeszcze nowością , słyszałem tylko jednym kotle tłokowym posiadającym certyfikat ekologiczny klasy „A” i faktycznie ten kocioł sprawdza się bardzo dobrze mimo dość głośnej pracy, reszta kołów tłokowych z którymi miałem do czynienia wypadła słabo lub źle, a prawdopodobieństwo że kupicie kocioł o którym pisze jest raczej znikome więc nie ma co ryzykować.

Aaaa i nie dajcie sobie Państwo wmówić że kocioł tłokowy spali wszystko, nie prawda.... paliwo takie samo jak przy ślimakach, miał, albo eko-groszek,chyba że jest ruszt awaryjny wtedy użytkownik ma oczywiście możliwość palenia w tradycyjny sposób.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months później...

Wytwórnia Kotłów Grzewczych HEF w Lublińcu uprzejmie informuje, iż treść w/w pisma jest bardzo tendencyjna i zdecydowanie mija się z prawdą. Stanowi to bezpodstawne naruszenie dobrego imienia firmy jak również wprowadza w błąd klientów dlatego też zostały podjęte odpowiednie kroki prawne przeciwko, teoretycznie anonimowemu klientowi.

Wszystkich zainteresowanych poznaniem faktów zapraszamy do siedziby firmy HEF gdzie udostępnimy, do wglądu, całą dokumentację serwisową związaną ze sprawą.

 

 

Zarząd W.K.G. HEF

 

Mój wybór zakupu padł na inną markę kotła.

 

Współczuję i pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 7 months później...

Witam wszystkich ponowanie,

 

Dla wszytkich zainteresowanych i tych co do mnei pisali, garść nowych informacji.

We wrześniu 2010 roku złożyłem kolejną reklamację, tym razem piec nie działał w trybie podtrzymania, somoczynnie się wyłączał. Albo na skutek przegrzania (przekroczenia max dozwolonej temperatury), albo na skutek wygaśnięcia paleniska... Złożyłem kolejną pisemną reklamację.

Pierwszwa wizyta pracownika HEF (w tej reklamcji), stwierdzono, że ustawienia kotła są prawidłowe.

Druga wizyta, serwisant stwierdził, że podczas podtrzymania nie działa podajnik ! Stwierdził wadliwą pracę komputera.

Trzecia wizyta, serwisant wymienia komputer za nowy z nowym oprogramowaniem. Podobno ma to rozwiązań problem.

Po kilku dniach okazało się że nie pomogło....

Kolejna pisemna reklamacja.

CZwarta wizyta, serwisant stwierdza, że problemy z pracą podajnika i dmuchawy. Prawdopodobnie zły komputer.

Piąta wizyta, serwisant przywiózł nowy komputer, innego producenta. Tamte podobno nie działają prawidłowo z tym typem kotła i przy opalaniu miałem.

Szkoda, że to dopiero stwierdzili po ponad 3 latach sprzedaży kotła i to na moim przypadku.

Wymieniono komputer, podobno tym razem ma działać ok.

Jak się okazało po 5 godzinach !!! Znowu nie działa. Mało tego teraz to już kocioł wogólnie nie działa.

Kolejna pisemna reklamacja i awantura z kierownikiem serwisu ! Mają to w ..... Pokrótce.

Szósta wizyta, serwisant przywozi nowy komputer, taki sam model co ten ostatnio oraz nową dmuchawę. Ta któa była w kotle nie działa prawidłowo z tym typem komputera!!! I znowu ja jestem testerem.

Sprawa tej jednej usterki zakończyła się w listopadzie!!!! 3 miesiące to trwało...

 

W międzyczasie sprawa przez mojego prawnika została skierowana do sądu.

 

W marcu tego roku (2011) odbyła się pierwsza rozprawa, w której to prawnik firmy HEF (zaraz na początku rozprawy) proponuje ugodę !!!

chyba wiedzą, że i tak przegrają.

Po miesięczych negocjacjach zapada decyzja o ugodzie.

W maju na rozprawie zapada decyzja sądu.

W czerwcu serwis demontuje mi ten szmelc :) :) :) !!!!!!!!! :) :) :)

Pieniądze zostają zwrócone na konto :)

 

Koniec męki z tym złomem i tą "super" firmą !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

Śledzę ten wątek od samego początku. Przyznam,że czytałam go z przerażeniem,ponieważ również jestem posiadaczką kotła firmy Hef.Teraz jednak muszę zabrać głos opierając się na własnych doświadczeniach.

Ostatnio bowiem też miałam przejściowe problemy z użytkowaniem swojego kotła (sprawę dokładnie opisuję w innym wątku,więc nie będę się powtarzać),jednak na serwis firmy Hef nie mogę powiedzieć złego słowa.Za każdym razem (niestety na jednej reklamacji się nie skończyło) bardzo uprzejmy pan przyjeżdżał terminowo,punktualnie,naprawiał lub wymieniał co trzeba było,jednocześnie z anielską cierpliwością odpowiadając na dziesiątki moich pytań,aż kocioł zaczął znowu funkcjonować bez zarzutu.

Przyznam się,że trochę obawiałam się tzw.spychologii,ponieważ gwarancja na uszkodzone części właśnie się kończyła,ale okazało się,że niepotrzebnie.Firma nie zlekceważyła moich problemów,wszystko odbyło się niemal bezboleśnie.

Nie zrozumcie mnie źle-nie neguję tego co pisze pafcio,po prostu opisuję swój przypadek.

Podsumowując: patrząc na wszystko z perspektywy czasu i złożonych reklamacji pozostaję nadal zadowolona z dokonanego wyboru kotła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

ZUPEŁNIE INNE , BARDZO POZYTYWNE ZDANIE mam na temat kotłów HEF . Mamy dwa kotły 38KW i jeden kocioł 25KW . Paliwem jest tzw, eco groszek czyli węgiel kamienny z kwk Kazimierz w Sosnowcu podawany na palenisko ,,ślimakiem,, . Kotły pracują w firmie więc dość intensywnie i ŻADNYCH PROBLEMÓW NIE MA !!!!!

Dodam że regularnie kotły sa czyszczone a w/w paliwo jest wysokiej jakości / tu oszczędności nie radze robić/ nasz nip 644 001 48 25 Andrzej Siedlarski Siedlar Sosnowiec

woj.śląskie http://www.siedlar.pl POZDRAWIAM MALKONTENTÓW -NARZEKACZY

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month później...

Witam. Odświeżę trochę temat. Otóż mam także piec Hem Master M-uni i pojawił się problem, niby nie uciążliwy ale jednak, otóż podczas podawania węgla z pieca wydobywają się dziwne głośnie dźwięki które słychać w całym domu, co może być tego przyczyną i jeszcze jeden problem, podajnik bardzo się nagrzewa, praktycznie cały czas jego temperatura oscyluje wokół 50 stopni, a zdarza się, że przekracza 70 i więcej i wtedy piec się wyłącza w trybie awaryjnym. Ktoś coś doradzi w tym temacie.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks później...
Witam. Odświeżę trochę temat. Otóż mam także piec Hem Master M-uni i pojawił się problem, niby nie uciążliwy ale jednak, otóż podczas podawania węgla z pieca wydobywają się dziwne głośnie dźwięki które słychać w całym domu, co może być tego przyczyną i jeszcze jeden problem, podajnik bardzo się nagrzewa, praktycznie cały czas jego temperatura oscyluje wokół 50 stopni, a zdarza się, że przekracza 70 i więcej i wtedy piec się wyłącza w trybie awaryjnym. Ktoś coś doradzi w tym temacie.

Pozdrawiam

Witam,

Mam podobny problem z podajnikiem. Praktycznie za każdym razem po kilku godzinach załącza się tryb awaryjny A2, nawet gdy rozpalam od temp. podajnika 12-13 stopni. Czy wg was może to być związane z dużą kalorycznością eko-groszku?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 years później...

witam

Posiadamy w firmie trzy kotły firmy HEF , dwa 38kW jeden 25kW . Pracują w trzech budynkach przemysłowych czyli warunki pracy ciężkie . Budynki słabo ocieplone , zasobniki CWU 300 litrowe . Pierwszy kocioł zamontowany ok. 15lat temu . Paliwem jest zawsze wysokiej jakości ekogroszek polski . Oceniam kotły HEF BARDZO WYSOKO . Materiał z którego wykonano kotły , gruba blacha która służy lata . Sterowanie bez problemów . Często opisy internautów są mało obiektywne i pisane

pod wpływem emocji .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year później...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...