Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

"Ważność" starej Ustawy nad nowym rozporządzeniem


Valdi12

Recommended Posts

Trzeba trafu , że gdzieś tak w miesiącu kwiecień jeszcze, Wydział Architektury w moim mieście zgłosił sprzeciw do mojego zgłoszenia budowy budynku gospodarczego na mojej bardzo wąskiej działce ( 10 m) za argument mająć tylko sławne już : " wolnostojące ". Siłą rzeczy na tak wąskiej dzialce nie można sobie pozwolić na budowę takowego.

Jednakże po przeczytaniu tego oto topicu :

 

http://forum.muratordom.pl/budynek-gospodarczy-wiata-blaszak,t161564.htm

zaświtała mi nadzieja, że może i mi to rozwiąże problem.

Mam prośbę o wytłumaczenie co jest ważniejsze w ( przepraszam za określenie ) w " hierarchi" aktów prawnych - ustawa czy rozporządzenie?

Zmierzam do tego, czy w skoro nowej sytuacji prawnej po 08.07.09r. złożę ponownie zgłoszenie budowy budynku gospodarczego to czy Wydział posiłkując się art. 29:

2) wolno stojących parterowych budynków gospodarczych,

uwali ponownie mój wniosek ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hierarchia aktów prawnych (w uproszczeniu):

1. konstytucja i ustawa konstytucyjna (na równi),

2. ratyfikowane umowy międzynarodowe,

3. rozporządzenia, dyrektywy i decyzje Unii Europejskiej,

4. ustawy,

5. rozporządzenia z mocą ustaw (dekrety).

6. uchwały (akty wewnętrzne wiążące), rozporządzenia, zarządzenia,

7. akty prawa miejscowego (wiążące, obowiązujące powszechnie na terenie organu, który go wydał).

 

A więc są wszelkie szanse na "uwalenie".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozporzadzenie ma moc ustawy. Co dzieje się w przypadku sprzeczności w zapisach jednego i drugiego?Mam na mysli aspekt "wolno stojacych" z możliwością budowy budynku gospodarczego w granicy działki. Czy to Sąd ma rozstrzygać?Jestem prawie pewien, że urzędnik oczywiście pójdzie znowu po najlżejszej linii oporu. :evil:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście, że rozporządzenie o którym piszesz NIE MA mocy ustawy.

Na taką interpretację (że zapisy rozporządzenia będą ważniejsze niż ustawy) nie miej ŻADNEJ nadziei. W Polsce prawo do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy ma od 17 października 1997 roku jedynie Prezydent RP i tylko w czasie stanu wojennego. "Twoje" rozporządzenie w hierarchii aktów prawnych jest "poniżej ustawy". Jego wydanie wynikło z dokładnych dyspozycji zawartych w odpowiednim artykule Prawa Budowlanego.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Twoje" rozporządzenie w hierarchii aktów prawnych jest "poniżej ustawy". Jego wydanie wynikło z dokładnych dyspozycji zawartych w odpowiednim artykule Prawa Budowlanego.

Możesz bliżej wskazać te dyspozycje? Nie mogę w dalszym ciągu pojąć - w jakim celu wydaje sie rozporządzenia, ktore i tak jako mniej ważne od obowiązującej ustawy nadają sie na przyslowiową psią budę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozporządzenie nie jest bytem samodzielnym. Nawet gdyby było najlepsze, to przestaje obowiązywać z chwilą uchwalenia nowej ustawy.

 

A co do "dyspozycji". Z prawa budowlanego:

 

"Art. 7. 1. Do przepisów techniczno-budowlanych zalicza się:

1) warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty budowlane i ich usytuowanie, uwzględniające wymagania, o których mowa w art. 5;

2) warunki techniczne użytkowania obiektów budowlanych.

2. Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 1, określą, w drodze rozporządzenia:

1) minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej dla budynków oraz związanych z nimi urządzeń;

2) właściwi ministrowie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej, dla obiektów budowlanych niewymienionych w pkt 1.

3. Warunki, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą określić, w drodze rozporządzenia:

1) minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej – dla budynków mieszkalnych;

2) właściwi ministrowie, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej – dla innych obiektów budowlanych."

 

I jeszcze cytat z tak preferowanego przez Ciebie rozporządzenia:

 

Na podstawie art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2000 r. Nr 106, poz. 1126, Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268, z 2001 r. Nr 5, poz. 42, Nr 100, poz. 1085, Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229, Nr 129, poz. 1439 i Nr 154, poz. 1800 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli rozporzadzenie ma moc ustawy. Co dzieje się w przypadku sprzeczności w zapisach jednego i drugiego?Mam na mysli aspekt "wolno stojacych" z możliwością budowy budynku gospodarczego w granicy działki. Czy to Sąd ma rozstrzygać?Jestem prawie pewien, że urzędnik oczywiście pójdzie znowu po najlżejszej linii oporu. :evil:

 

Tu nie ma akurat sprzeczności – wystarczy przeczytać pierwsze zapisy w obu aktach prawnych.

 

Prawo budowlane:

Art. 1.

Ustawa – Prawo budowlane, zwana dalej „ustawą”, normuje działalność obejmującą sprawy projektowania, budowy, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz określa zasady działania organów administracji publicznej w tych dziedzinach.

Rozporządzenie:

§ 1. Rozporządzenie ustala warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać budynki i związane z nimi urządzenia, ich usytuowanie na działce budowlanej oraz zagospodarowanie działek przeznaczonych pod zabudowę zapewniające spełnienie wymagań art. 5 i 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.

 

Art. 29 PB mówi, że NA ZGŁOSZENIE można budować „budynek gospodarczy wolnostojący”, czyli każdy inny (np. dobudowany do innego budynku) możemy wybudować tylko uzyskując pozwolenie na budowę – zachowując w obu przypadkach uwarunkowania dotyczące posadowienia budynku zgodnego z Rozporządzeniem WT – czyli w tym przypadku bezpośrednio w granicy, lub w odległości nie mniejszej niż 1,5m od granicy, oczywiście zachowując podane w Rozporządzeniu wymiary budynku.

Rozporządzenie w tym konkretnym przypadku nie określa, czy budynek gospodarczy (garaż) ma być wolnostojący czy tez nie. Dotyczy to każdego takiego budynku i jego odległości od granic.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziekuję za wyjaśnienie.

 

Art. 29 PB mówi, że NA ZGŁOSZENIE można budować „budynek gospodarczy wolnostojący”, czyli każdy inny (np. dobudowany do innego budynku) możemy wybudować tylko uzyskując pozwolenie na budowę

To kiepsko widzę swoje plany... :( Same koszty dokumentacji, nadzoru, etc. przerosną z 10 razy wartość materiałową mojej inwestycji. Póki co, zrobiłem sobie kostkę brukową na której stanie ( może ) ten mój budyneczek...Może mnie do więzienia za to Wydział nie wsadzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...