Frankai 12.08.2009 07:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2009 Przejrzałem stare wątki i widzę, że... dalej mam problem. Drążę więc temat dalej, a że tamte wątki są 2003-2007 i mają wiele pobocznych tematów, to ich nie odkopuję. Ponieważ wiem, że są na forum fachowcy tacy jak sSiwy12 i adam_mk, więc podam od razu szczegóły, choć może ich będzie zbyt dużo Wentylacja u mnie w projekcie jest grawitacyjna, gdyż budowa rozpoczęta dawno temu, a tylko zagraniczne wojaże mi ją wstrzymywały. Przeróbka na mechaniczną - nie wchodzi w grę. Komin1: 4 kanały 1-wkład podwójny do kotła turbo 2-kratka wentylacyjna w kotłowni 3-kratka wentylacyjna w spiżarni, oraz kratka wentylacyjna z garażu. Do garażu doprowadzenie powietrza rurą fi 110 przez ścianę gdzieś 15 cm poniżej sufitu po przekątnej względem kratki. 4-kanał przewidziany na kuchnię. Nie pamiętam do którego podłączono kratkę higrosterowaną z łazienki na piętrze, ale pewnie do 3 lub 2, zakańczając ją pionowym odcinkiem już wewnątrz kanału (zapobieganie wpychaniu powietrza). Komin2: 2 kanały 1-Kanał spalinowy od kominka - rura fi 200. Nawiew świeżego powietrza fi100 doprowadzony od strony zachodniej, 20cm nad gruntem a 10cm poniżej podłogi. Zakończony pod paleniskiem wewnątrz obudowy. 2-Kanał wentylacyjny 12x24cm zakończony zwykłą kratką. Nawiewniki higrosterowane w 7 oknach (4 na parterze i 3 na piętrze): - gabinet, salon, jadalnia, kuchnia - 3 x sypialnia Dodatkowo kratka higrosterowana z łazienki na parterze prowadzona początkowo pionową rurą ok 1.5m, a później w połaci i zakończona tuż pod kalenicą przez dachówkę z "kominkiem". A teraz ad rem. Kuchnia, jadalnia, salon, hall i schody to otwarta przestrzeń, choć dość pokręcona. Są w niej więc: - 3 nawiewniki - kratka przy kominku - kominek z doprowadzeniem powietrza pod palenisko - kanał w kuchni Rura gazowa w kuchni jest wprowadzona, ale zaślepiona i nigdy nie będzie używana. Jeżeli trzeba - mogę ją spokojnie uciąć i dać zaślepić jeszcze w kotłowni. To pewnie jednak wymaga projektu przeróbki instalacji gazowej i ponownych odbiorów. Zgodnie z przepisami - nie mogę zastosować wyciągu i to z dwóch powodów: kominek i instalacja grawitacyjna. Kominek będzie używany okazjonalnie, ale jest i koniec. 1. Użycie pochłaniacza mi nie do końca odpowiada. To półśrodek (nie załatwi kwesii pary) i większy hałas. 2. Zastanawiam się nad wyprowadzeniem wyrzutu powietrza (w sumie nie wiem jak to jest robione w pochłaniaczach ) pod kratkę. To chyba byłoby dopuszczalne. Będzie jednak mało skuteczne. 3. Nad pochłaniaczem/okapem będzie zabudowa G-K. Może zrobić tam przestrzeń z kratką wychodzącą na kuchnię i wprowadzić do niej wyrzut z pochłaniacza? Jeżeli pochłaniacz będzie mielił 200m3/h a komin (7-8m, fi 150) wyciągałby np. 120m3/h to pozostałe 80m3 wróci się do kuchni, więc będę już miał 120m3 "brudów" wyrzucone. Nie wiem tylko czy to zgodne z przepisami. 4. Zakładając, że nie trzymam się przepisów, nawiew mam dobry, a kominka używam rzadko i nigdy gdy gotuję śmierdzące rzeczy, to co powinienem zrobić z kuchnią. Czy dać okap gotowy? Czy parametry komina i nawiewów, wystarczą do sprawnego usuwania "zapaszków"? Czy może lepiej i ciszej będzie wyrzucić silniczek i dać coś w kanał? Jak się mają osiągi deklarowane przez producentów (600-900m3/h) do rzeczywistości? Wentylatory kanałowe fi 150 mają wydatek rzędu góra 300m3/h!!! W dodatku nie włożę takiego w komin (mam możliwość wkucia się na stryszku w 2/3 wysokości), bo te do montażu pionowego, mają dodatkową obudowę i jeżeli rura jest fi 150, to obudowa minimum fi 250. A może umieszczenie go w zabudowie G-K i obłożenie wełną wystarczy? Odległość środka okapu od kanału w poziomie to jakieś 60cm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martinezio 12.08.2009 11:23 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2009 Ja u siebie mam w kuchni 2 przewody wentylacyjne - 1 do wentylacji grawitacyjnej, a do drugiej podłączę okap z wentylatorkiem Może na etapie realizacji ubogacisz komin nr 1 o dodatkowy kanał do kuchni? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 12.08.2009 11:47 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2009 Może na etapie realizacji ubogacisz komin nr 1 o dodatkowy kanał do kuchni? Raczej nie bardzo wzbogacę, bo aktualnie już są przyklejone parkiety, jutro pojawią goście od ostatnich G-K, a potem pierwsze malowanie Coś mnie korci, żeby zrobić nr 3 i silnik umieścić w tym G-K, a potem wyciszyć go wełną. Dojście do niego byłoby po zdjęciu szafek. Kratkę zaś dać z żaluzją i jak będzie smrodek, to się ją przymknie Tylko czy przeniesienie silnika z okapu 1-1.5m dalej obniży jego hałaśliwość? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 12.08.2009 11:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2009 Moim zdaniem:- ograniczeniem jest tylko przestrzeń, która jest w zasadzie 1 pomieszczeniem. Kominek nie ogranicza, bo nie pobiera powietrza z pomieszczenia.- pozostaje przepis o „niemieszniu” rodzajów wentylacji w jednym pomieszczeniu.- najprostszym wyjściem, zgodnym z obowiązującymi przepisami, będzie zastosowanie okapu (bez wentylatora) podłączonego do specjalnej, przeznaczonej do tego kratki, która jest „podwójna” – góra dla okapu, dół „normalna” kratka.- można zwiększyć „naturalny” ciąg komina, otwierając (rozszczelniając) podczas gotowania okno w kuchni. Zasady fizyki zrobią resztę. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 12.08.2009 12:28 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2009 sSiwy12 - nie wiem czy kominki można uznać za posiadają zamkniętą komorę spalania, a już z pewnością nie mój. Powietrze nie jest wprowadzone do wkładu, tylko do obudowy wokół wkładu. Fakt że ochoczo pociągnie je sobie, ale nikt pewnie się pod tym nie podpisze jakby co. Co do niemieszania instalacji, to jeżeli czuję ideę - chodzi o troskę o zdrowie obywatela - żeby miał czyste powietrze w domu. Ta troska wobec mnie akurat jest trochę na wyrost. Nawiewników nie było w projekcie i poprosiłem później firmę je produkującą o odpowiedni projekcik. Sam okap nie będzie oczywiście wentylacją mechaniczną i włączymy go tylko jak będzie trzeba, będą świadomym, że na ten czas zakłócam wymianę powietrza. 1. Czy idzie w jakiś sposób określić ile będzie wyciągał komin sam z siebie? 2. Czy znane są Ci wentylatorki które mógłbym umieścić w pionowym kanale i posiadające odpowiednią moc. Gdyby była przy tym jeszcze regulacja, to już w ogóle super. 3. Oczywiście okno posłuży nam do wzmożenia ciągu, ale pewnikiem to będzie za mało. A może jako laik popełniam błąd w myśleniu? Może wysoki komin sam w sobie tyle ciągnie, że wkładając mu wentylatorek, to najpierw mu ograniczamy ciąg (mniejsza średnica), żeby potem zużywając prąd uzyskać to samo? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Martinezio 12.08.2009 14:22 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2009 Moim zdaniem: - ograniczeniem jest tylko przestrzeń, która jest w zasadzie 1 pomieszczeniem. Kominek nie ogranicza, bo nie pobiera powietrza z pomieszczenia. A jak ktoś ma kominek z otwartym paleniskiem? Trochę tu Waść generalizujesz - nie każdy robi kominek z doprowadzeniem powietrza z zewnątrz (choć przyznam, że IMO jest to błąd i można się sparzyć nieźle). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
sSiwy12 12.08.2009 15:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 12 Sierpnia 2009 Odpowiadałem na zadane pytanie, w oparciu o konkretny przykład.Jeśli przyjąć, że ten (omawiany) kominek spełnia definicję "paleniska na paliwo stałe" to masz rację. Otwarty, niewątpliwie wypełnia tą definicję. Nie mniej jednak, przyznaję, ze to dość ryzykowna interpretacja. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 13.08.2009 00:29 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2009 Znalazłem coś takiego: taki ? TD-500 niestety mi nie wejdzie, a on ma temperaturę max. 60 stopni. TD-350 i TD-250 też słabo widzę. TD-160/100N Silent powinien wejść. Czy warto się bawić? Jaką temperaturę może mieć powietrze wyciągane znad kuchenki? Skoro tam jest para, to niestety pewnie sporo większe od 40 stopni i po przejściu 5-6m nie wystygnie zbytnio Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 15.08.2009 11:50 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Sierpnia 2009 Chwilowo poddaję się. Dużo kombinowania, a efekt podejrzewam może być trudny do osiągnięcia. Silniki w okapach ponoć są tak zbudowane, że silnik nie ogranicza przekroju, a jeżeli włożę takie coś jak TD-250 to ograniczy, a nie wiem czy lepsze miejsce dla niego, jakim będzie 3/4 długości przewodu zrekompensuje mniejszy praca na mniejszym przekroju. sSiwy12 - masz może pod ręką jakiś link do tej podwójnej kratki? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Frankai 15.08.2009 18:53 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 15 Sierpnia 2009 - najprostszym wyjściem, zgodnym z obowiązującymi przepisami, będzie zastosowanie okapu (bez wentylatora) podłączonego do specjalnej, przeznaczonej do tego kratki, która jest „podwójna” – góra dla okapu, dół „normalna” kratka. Coś takiego? http://www.sparta.com.pl/photo/product_info/c/f/4/1_cf4869871a2b.jpg Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.