Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Recommended Posts

Ja zrobiłem w całym domu tylko ogrzewanie podłogowe właśnie po to aby uniknąć problemów ze skomplikowanymi instalacjami, sterownikami, mieszaczami itp. Każdy wpis na forum który znalazłem podczas rozmyślania jaki system ogrzewania zrobić zachwalał ogrzewanie podłogowe, więc i ja postanowiłem zrobić w całym domu podłogówkę - nawet tam gdzie będą o zgrozo będą panele. Jeszcze nie mieszkam, więc nie powiem Ci jak to działa w praktyce niestety.

 

O ciepłą wodę użytkową się nie martw, bo większość kotłów (jeżeli nie wszystkie) mają wbudowany zawór 3-drogowy, żeby rozdzielać wodę, która jest grzana do zasobnika i tą która idzie do CO. Zasobnik w łatwy sposób można podłączyć do kotła bez żadnych dodatkowych wynalazków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 2,2k
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

Najaktywniejsi w wątku

Dodane zdjęcia

:welcome:

A no wlasnie Kipi tez mam zamiar zrobic w calej chacie tylko podlogowke i ciekaw jestem jak to sie bedzie spisywac???

A mozesz mniej wiecej powiedziec ile taka instalacja powinna kosztowac. Bo mi fachowiec powiedzial 12 tys, ale za wszystko czyli CO i CWU, no oczywiscie materialy tez on kupuje oprucz pieca. Nie wiem czy to duzo czy malo???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:welcome: Maro

Ciężko mi się odnieść do kwoty za całą hydraulikę, bo ja robiłem to na raty. Przed tynkami robiłem wszystko poza podłogówką a po tynkach podłogówkę i nie polecam tego sposobu. Wg mnie lepiej zrobić najpierw tynki a potem hydraulikę, bo tynkarze zadeptali część rur i trzeba było potem wszystko czyścić i przeglądać, czy jest ok.

Jeżeli chodzi o koszt to za robociznę płaciłem 120 zł/punkt. Za punkt liczyli każde urządzenie, czyli zlew jako 1 pkt, umywalka 1 pkt, pralka 1 pkt itd. Za robociznę podłogówki płaciłem 30 zł/m2 w tym jest ułożenie folii, styropianu, rurek podłogówki i spięcie tego wszystkiego razem.

Na podłogówkę poszło 600 metrów rury PEX 16 mm purmo po 2,5 zł/m , 2 rozdzielacze do podłogówki po 6 sekcji po 500 zł, 2 szafki po ~120 zł, folia srebrna 120 zł? plus jakieś tak złączki, kształtki i inne bajery myślę koło 500-700 zł i jeżeli chodzi o podłogówkę to chyba tyle. Większość gratów kupowałem na alle... bo dużo taniej niż lokalnie :-)

Jeżeli chodzi o materiały do tej zwykłej hydrauliki w sensie podejść do umywalek, zlewu itd to nie do końca pamiętam ile to wszystko kosztowało. Strzelam, że koło 2 tysięcy ? Jak znajdę fakturę to napiszę dokładnie.

 

Jeżeli mogę coś doradzać to upewnij się na jakich materiałach Twój wykonawca będzie pracował, bo zwykłego pex'a można kupić w markecie po złoty z czymś a markowy kosztuje od 2,50 w zwyż.

 

Aha dodatkowo oczywiście podłączenie pieca 1 tyś zł za robociznę i jakieś 1,5-2 tysi za rurki, rureczki, kolanka zaworki itp.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks później...
Hej, właśnie przymierzam się do budowy domu z 212-bardzo podobny projekt do Twojego. Czy mógłbyś napisać czy wprowadzałeś jakieś zmiany do projektu-typu zmiany w ociepleniu, zmiana kąta nachylenia dachu itp? Widzę po zdjęciach, że w domku masz więcej miejsca niż widziałam na innym zdjęciu domu z211 i zastanawiam się czy nie chodzi właśnie o to, że w poprzednim zastosowano grubsze ocieplenie itp :) z góry dzięki za odpowiedź
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jeżeli chodzi o dach to tutaj wprowadziłem najpoważniejszą zmianę gdyż wysunąłem go troszkę nad taras wejściowy do domu i niestety w tym miejscu musiała nastąpić zmiana kąta nachylenia dachu.

 

Poddasze podniosłem o 2 cegły nie zmieniając nachylenia dachu. Ocieplenie raczej nie miało u mnie wpływu na miejsce. Na zewnątrz styropian 20cm, w środku na poddaszu wełna mineralna 15cm i płyty k-g. Najwięcej przestrzeni uzyskałem podnosząc ściankę kolankową o te 2 maxy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:welcome:

Czy moze mi ktos napisac ,ale tak szczerze jak spisuje sie podlogowka w calym somu??? Czyli bez kaloryferow. Bo juz slyszalem tyle opini ze leb mi peka. Podobno przy samej podlogowce trzeba trzymac nizsza temperature na piecu, czyli trzeba dlawic proces spalania i wszystko sie kisi:confused::confused::confused:

Najlepiej wie ten kto juz ma sama podlogowke, dlatego prosze o odpowiedz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja zrobiłem w całym domu tylko ogrzewanie podłogowe właśnie po to aby uniknąć problemów ze skomplikowanymi instalacjami, sterownikami, mieszaczami itp. Każdy wpis na forum który znalazłem podczas rozmyślania jaki system ogrzewania zrobić zachwalał ogrzewanie podłogowe, więc i ja postanowiłem zrobić w całym domu podłogówkę - nawet tam gdzie będą o zgrozo będą panele. Jeszcze nie mieszkam, więc nie powiem Ci jak to działa w praktyce niestety.

 

O ciepłą wodę użytkową się nie martw, bo większość kotłów (jeżeli nie wszystkie) mają wbudowany zawór 3-drogowy, żeby rozdzielać wodę, która jest grzana do zasobnika i tą która idzie do CO. Zasobnik w łatwy sposób można podłączyć do kotła bez żadnych dodatkowych wynalazków.

 

My też robimy w całym domu podłogówkę. Nasz znajomy też tak ma i sibie chwali, a jeśli chodzi o panele to można je kłaść na podłogówkę, ale należy dać podkład z dziurkami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak się sprawuje podłogówka to napiszę za rok. Ale jest zasada że do podłogówki to najlepszy piec kondensacyjny, a jak piec kondensacyjny to ewentualne grzejniki o większej mocy/powierzchni, tak żeby nadal grzać w nich niższymi temperaturami, tak żeby był większy zysk z kondensacji. Ja na całym parterze robię podłogówkę mimo że na początku nie chciałem, ale oprócz tego i tak daję dwa mniejsze kaloryfery tak żeby można było sobie szybko "przepalić" np na jesień. Jak wiadomo podłogówka ma większą bezwładność i efekt jej grzania czuć dopiero po kilku godzinach.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:welcome:

Ja robilem bez docieplenia. Dalem bloczki Solbet, ale nie wszystkie bloczki sa bez docieplenia, przedewszystkim musza one miec odpowiednia gestosc i grubosc. Ja dalem Solobet 400 (To jest wlsnie gestosc) i grubosc 36cm Bloczki o takiej gestosci i grubosci maja taki sam wspolczynnik przenikania ciepla co bloczek 24cm+10cm styropianu. Nie mam pojecia ile kosztowal mnie 1m/2 muru, bo cene ustalilem z firma za caly SSZ (Dom +garaz)

Odnosnie tej podlogowki, Cichy_men juz zglupialem. Rozmawialem ostatnio z firma i powiedzieli mi ze coraz rzadziej zaklada sie juz grzejniki,i powoli odchodza one do lamusa. Wiem ze podlogowka nagrzewa sie powoli ale bez przesady, nier jest to chyba kwestia godzin, zwlaszcza w tak malym domu.

Teraz to juz calkiem glupi jestem:confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja mam ścianę w systemie dwu-warstowym czyli mur o grubości 24 cm z bloczka solbet (to samo co ytong) i ma być ocieplenie z 15 cm styropianu grafitowego (ma opór cieplny jak 20 cm zwykłego). Nie powiem Ci niestety ile płaciłem z metra bo rozliczałem się z wykonawcą za cały SSO z więźbą, natomiast za materiał płaciłem 7,3 zł za bloczek, co daje ~51 zł/m2 muru.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli 51 zł za metr kwadratowy plus 25 zł za metr (jeśli murarz od ceramiki zgodzi się na budowę z bloczka) to jest 76 zł, do tego jakiś klej, czyli możliwe, że 80 zł za metr na gotowo wystarczy, nie wiem jak się to ma do pustaka ceramicznego czyli maxa, rozważam tak wszystkie za i przeciw, bo na razie zdecydowaliśmy się na budowę bez kredytu, w tym roku chciałabym stan surowy a moooooooooooże z oknami, czyli zamknięty, a za rok weźmiemy dopiero kredyt prawdopodobnie, a to co wykonamy będzie wkładem własnym :)
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozmawialem ostatnio z firma i powiedzieli mi ze coraz rzadziej zaklada sie juz grzejniki,i powoli odchodza one do lamusa. Wiem ze podlogowka nagrzewa sie powoli ale bez przesady, nier jest to chyba kwestia godzin, zwlaszcza w tak malym domu.

Teraz to juz calkiem glupi jestem:confused:

 

No właśnie raczej kwestia godzin..2-3. Owszem kaloryfery nie są konieczne, ale tak z mojej wiedzy (nie doświadczenia jeszcze) to najlepiej zainwestować wtedy w jakiś dobry sterownik pogodowy żeby ogrzewanie reagowało zanim temperatura już faktycznie spadnie. Dlatego najpierw broniłem się jak mogłem przed podłogówką, ale całą hydraulikę robi mi kolega, który siedzi w tym fachu od kilkunastu lat i mnie przekonał. Stwierdził że podłogówkę jak już się odpala to najczęściej wyłącza się ją na wiosnę. To tak trochę z przesadą powiedział, ale w tych okresach przejściowych np wczesną jesienią to kaloryferem można sobie szybko nagrzać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja posiadam podłogowe na całym parterze- jeśli chodzi o kwestie nagrzewania itp. to wygląda to tak- mam piec zasypowy( tradycyjny zasypowy- pale węglem) W zimę rozpalałem piec codziennie, tak ok. 16 godz. temperatura w domu to od 21 do 24 stopni.

W takiej sytuacji podłogowe praktycznie codziennie się nagrzewało od nowa i faktycznie był to czas rzędu 1-2 godzi. do osiągnięcia temperatury zadanej ( w moim przypadku podniesienie o 2, 3 stopnie wyżej) grzejniki natomiast są ciepłe praktycznie odrazu po osiągnięciu temperatury na piecu co następuje po jakiś 30 min. Do podłogówki mam sterowniki które pozwalają mi na podnoszenie temperatury do żądanej(bardzo to ułatwia korzystanie z tego typu ogrzewania). Sprawa wygląda inaczej gdy piec pracuje 24 na dobę , wtedy podłogowe jest cały czas na tej samej żądanej temperaturze, jednak na takim małym metrażu i w moim przypadku nie mam potrzeby palenia ciągłego- przy tym rodzaju pieca poprostu nie ma gdzie rozejść się ciepło i piec mi fiksuje -produkuje więcej niż się zużywa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprawa wygląda inaczej gdy piec pracuje 24 na dobę , wtedy podłogowe jest cały czas na tej samej żądanej temperaturze, jednak na takim małym metrażu i w moim przypadku nie mam potrzeby palenia ciągłego- przy tym rodzaju pieca poprostu nie ma gdzie rozejść się ciepło i piec mi fiksuje -produkuje więcej niż się zużywa.

 

Co innego jak używa się kotła gazowego. Rozsądniej jest wtedy nie wychładzać podłogówki tylko utrzymywać jej temperaturę. Kocił włącza się wtedy tylko na chwilę aby podnieść temperaturę o te parę stopni, a nie musi jej nagrzewać od początku. Bruno a może masz źle dobrany piec? Za mocny?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam ponownie, po dłuższej przerwie, którą wykorzystałem na poszukiwanie optymalnego rozwiązania do ogrzewania domu i wody w mojej nieodległej czasowo inwestycji. Odbyłem kilka spotkań z przedstawicielami z branży instalacji grzewczych, sporo poczytałem na necie i moja wiedza została wzbogacona o następujące informacje, które być może również komuś pomogą w podjęciu decyzji...

 

Przypomnę, że problemem dla mnie było pogodzenie ogrzewania podłogowego - podzielonego na kilka stref grzewczych, z ogrzewaniem tradycyjnym, z podgrzewaniem wody użytkowej, a to wszystko w połączeniu z piecem gazowym, jak najbardziej zautomatyzowane ustawienia pozwalające na pracę tych wszystkich obiegów.

 

Dla przykładu posłużę się osprzętem marki Beretta, które pozwoli mi na osiągnięcie opisywanych wcześniej potrzeb.

1) piec gazowy Beretta Exclusive green http://www.beretta.pl/berettapl/web/pol/catalog/productdetail.jsp?id_prodotto=238 - koszt ok. 6 tys. zł;

2) moduł dwóch stref grzewczych - http://www.beretta.pl/berettapl/web/pol/catalog/accessorydetail.jsp?id_accessorio=99 - koszt. ok. 2,5 tys. zł;

3) zasobnik wody idra top 100 lub 120 L - http://www.insbudwybrzeze.pl/view/672 - ok. 1,5 tys. zł;

 

Taki zestaw jak powyżej pozwoli po pierwsze - niezależnie sterować ogrzewaniem podłogowym, ogrzewaniem kaloryferowym, podgrzewaniem wody lub oczywiście dowolne kombinacje z wyżej wymienionych.

To co bardzo ważne, to piec potrafi pracować z mocą min. 2,5 kW, co przy np. wykorzystywaniu samej podłogówki - i odpowiednio ułożonych rurkach grzejnych w podłodze (odpowiednia odległość od siebie - raczej gęstsza niż rzadsza) pozwoli skierować do obiegu wodę lekko podgrzaną - ok. 30 stopni C, co sprawi, że piec będzie pracował z minimalnym wykorzystaniem gazu, a temp. w pomieszczeniu będzie możliwa do osiągnięcia dzięki stosunkowo gęstym rozłożeniu rur w podłodze.

Dowiedziałem się także, że w dobrze planowanej podłogówce średnio 5-6 metrów bieżących przewodów podłogówki powinno przypadać na każdy metr kwadratowy podłogi.

Opisywany powyżej zestaw - pozwoli także w połączeniu z sondą pogodową oraz tygodniowym programatorem - odpowiednio skonfigurować i zautomatyzować pracę systemu ogrzewania.

Ponadto, w połączeniu z rozdzielaczami wyposażonymi w automatyczne zawory można wydzielić dodatkowe podstrefy ogrzewania podłogowego - np. inny pokój, w którym będzie osobny czujnik/programator temp. i będzie wyłączał dopływ podłogówki do tego konkretnego pokoju, mimo że w pozostałych pomieszczeniach będzie dalej podłogówka działała.

 

To tyle teorii.... teraz poczekam na kompletną wycenę całej instalacji do domku Z71... szkieletowego.

 

Pozdrawiam, Łukasz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:welcome:

Bruno, a Ty masz na dole tylko podlogowke, bez grzejnikow? A na pietrze tylko grzejniki, bez podlogowki?

No wlasnie tez tak slyszalem ze w przypadku ogrzewania podlogowego+grzejniki + piec na paliwo stale, ciezko jest dobrac moc takiego pieca, i w takim przypadku najlepszy jest piec gazowy. W przypadku pieca na paliwo stale , najlepiej podobno miec albo podlogowke w calym domu, albo grzejniki w calym domu, A jak juz podlogowka w calym domu+piec na paliwo stale bardzo wazne zeby nie przesadzic z moca takiego pieca. Tak slyszalem ale jak to naprawde jest to juz sam nie wiem:confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...