Jarek.P 24.03.2011 23:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 24 Marca 2011 Schemat jest ok nakazać - nie, ale poprosić i zapłacić za wykonanie pomiaru (który, teoretycznie przynajmniej, w ramach odbioru instalacji i tak trzeba zrobić) już tak. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buzzer11 25.03.2011 06:42 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 Schemat jest ok nakazać - nie, ale poprosić i zapłacić za wykonanie pomiaru (który, teoretycznie przynajmniej, w ramach odbioru instalacji i tak trzeba zrobić) już tak. J. Ten elektryk który będzie mi robił przyłącze oraz dociągnie kabel do rozdzielni będzie też odbierał mi instalacje. Przynajmniej powiedział, że nie będzie z tym najmniejszego problemu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 25.03.2011 06:57 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 I on właśnie powinien wykonać pomiary. Nie tylko uziemienia, wszelakie. I naprawdę warto, żeby to zrobił naprawdę, nie tylko na papierze. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buzzer11 25.03.2011 14:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 Jeden gruby przewód (linka min 10mm2, lepiej 16mm2) ciągniesz między tą szyną wyrównawczą a szyną PE w rozdzielni. Drugi gruby przewód ciągniesz z szyny wyrównawczej wprost do przepięciówki, do jej zacisku oznaczonego symbolem ziemi. Trzecim grubym przewodem łączysz szynę PE rozdzielni z zaciskiem przepięciówki oznaczonym literkami PE (to co podaję, jest dla przepięciówki DEHN, w innych może to wyglądać inaczej, ale jakies zaciski "ziemi" będą na pewno). Te grube przewody to linka czy drut tj LGY czy DY? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 25.03.2011 14:59 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 (edytowane) Lepiej LGY, wygodniej się toto układa.Tylko końcówki trzeba na tym zaciskać, zagniatane albo zaprasowywane. Strona wchodząca do przepieciówki, czy szyny PE musi mieć na końcu metalową tulejkę, o np. taką: http://www.przewodyelektryczne.com.pl/kocowki/1402-kocowka-tulejkowa-izolowana-16-mm-100-szt.html A z drugiej strony zaleznie od tego, w czym będzie zaciśnięta, albo taka samą, albo oczkową: http://www.przewodyelektryczne.com.pl/kocowki/1385-kocowka-oczkowa-miedziane-rps-16.html Tulejka, ta pierwsza, jest wykonana z dość cienkiej blaszki i wystarczy ją lekko obcisnąć czymkolwiek, potem i tak zacisk aparatu ją zaciśnie na fest, jednak z końcówką oczkową jest pewien problem dla amatora - ona do poprawnego zaciśnięcia wymaga specjalistycznej prasy, narzędzia dość drogiego i raczej nie do kupienia w sklepie "za rogiem". Jeśli masz pod ręką jakiegoś branżowca, to podjedź do niego z uciętym na wymiar przewodem, zaciśnie Ci bez problemu. Jeśli nie - kup takich oczek kilka więcej niż potrzebujesz i najpierw poćwicz na ścinkach. Podpowiem, że dość dobrze można to zrobić za pomocą punktaka ślusarskiego - bijesz na środku tulei tego oczka (jeśli kupiłeś oczka z długą tuleją, możesz w dwóch miejscach) tak, żeby zrobić solidne wgłębienie (może być nawet z dziurą, nie przeszkadza) i to wystarczy.Natomiast spotykana czasem, również w wykonaniu fachowców, co "akurat praski zapomnieli zabrać" partanina polegająca na zabijaniu takiej tulei młotkiem się o tyle nie sprawdza, że głównie deformuje tuleję, czasem wręcz rozłamując jej ścianki, natomiast zaciśnięcie przewodu jest bardzo słabiutkie. J. Edytowane 25 Marca 2011 przez Jarek.P Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buzzer11 25.03.2011 16:50 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 Dzięki za odpowiedźTo jak dla mnie jako "wprawionego" elektryka to chyba kupie te pierwsze tulejki te co się je łatwiej zaciska. Rozumiem, że one też są dobre? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 25.03.2011 17:04 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 One są bardzo dobre, ale nie mają oczek. A jeśli gdzieś będziesz potrzebował oczka, bo np. taką Główną Szynę Wyrównawczą będziesz miał, że tylko oczka do niej można przykręcać - będzie potrzebna końcówka z oczkiem. Żeby było wiadomo, o czym piszę. Tu masz moją szynę wyrównawczą, do której zaciskasz przewody w tulejkach: A tu szyna (trochę duża, ale akurat taka mi się znalazła) do zaciskania oczek: http://www.seit.pl/photos/obudowy/akcesoria/elektryczne/3.jpg Na pociechę Ci powiem, że szyny wyrównawcze takie, jak ta moja, to obecnie właściwie standard, wręcz ciężko kupić inne. A to znaleziona przy okazji strona producenta uziomów szpilkowych, przyda Ci się: http://www.galmar.pl/index_poznan_pl.php?menu=221 J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buzzer11 25.03.2011 17:36 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 Widzę, że u ciebie to jest w środku domu. U mnie na zamontowanie uziomu w domu już raczej za późno ze względu na wylany chudziak. Muszę to zrobić na zewnątrz. W zwiażku z tym od tego szpilkowego (umiejscowionego jak najbliżej domu) prowadze przewód LGY 16mm2 do domu. Tam sobie robie GSW. Dobrze rozumuje? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 25.03.2011 18:07 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 25 Marca 2011 Na upartego, jeśli masz dom w suchym miejscu (kwestia dziurawienia izolacji poziomej, jeśli już ją masz) i jakieś techniczne miejsce w nim, mógłbyś się pokusić o machnięcie dziury przez chudziaka i wrąbanie tego uziomu w grunt z wewnątrz domu. Jeśli nie - zrób tak, jak piszesz, ale od tego uziomu do domu wejdź nie LGY tylko bednarką. Dołączysz go do końca szpilki tak, jak to pokazują na stronie, dokładnie zaizolujesz (też tak, jak na stronie), będzie o wiele pewniej. To może być i w gruncie, byleby tylko połączenie było jakoś dostępne do przeglądów. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pioter_rog 26.03.2011 14:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 26 Marca 2011 Od rysowania jest BasH, ja spróbuję opisać Przewód ochronny z WLZ (od licznika) wpinasz wprost w szynę PE rozdzielni. Gdzieś poza rozdzielnią masz (powinieneś mieć) koniec uziemienia: fundamentowego, otokowego, czy jakiegoś innego. Na tym końcu robisz główną szynę wyrównawczą, jakiś zacisk, do którego możesz podłączać przewody (poszukaj u mnie w dzienniku jest zdjęcie). Jeden gruby przewód (linka min 10mm2, lepiej 16mm2) ciągniesz między tą szyną wyrównawczą a szyną PE w rozdzielni. Drugi gruby przewód ciągniesz z szyny wyrównawczej wprost do przepięciówki, do jej zacisku oznaczonego symbolem ziemi. Trzecim grubym przewodem łączysz szynę PE rozdzielni z zaciskiem przepięciówki oznaczonym literkami PE (to co podaję, jest dla przepięciówki DEHN, w innych może to wyglądać inaczej, ale jakies zaciski "ziemi" będą na pewno). Wszystkie przewody PE z obwodów wpinasz w szynę PE rozdzielni. Przyznaje, że troszkę się pogubiłem w twoim opisie (nie twierdzę że jest on zły tylko ja się trochę zakręciłem). Załóżmy, że mam tylko GSU w rozdzielni i pod nią podłączam uziom fundamentowy (robiąc wcześniej przejście z bednarki na linkę). Z GSU ciągne linkę np: 10mm do przepięciówki DEHN, tylko pod które gniazdo podłączam bo są dwa. Czy wykorzystanie tylko jednego z nich jest blędem? Oczywiście pod GSU w rozdzielni podpinam PE od licznika i PE z punktów odbiorczych. Proszę o opinię. Pozdrawiam. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
robertsz 27.03.2011 07:12 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Z GSU ciągniesz linkę 10-16mm2 do szyny PE w rozdzielnicy.Na szynie PE:- spotykają się wszystkie "żółtozielone przewody" z instalacji, - podłączasz tam zacisk przepięciówki, - podłączasz tam przewód N z WLZ (dla układu sieci TN). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pioter_rog 27.03.2011 14:58 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 W poście 170 założyłem, że GSU i szyna PE w rozdzielnicy to jedno i to samo. Czy konieczne jest tworzenie dodatkowej GSU skoro szyna uziemiająca jest w rozdzielnicy. Reasumując do szyny PE w rozdzielnicy wchodzą: - przewód PE od licznika - przewody PE z instalacji - przewód PE od przepięciówki - przewody PE od połączeń wyrównawczychTylko co z drugim gniazdem w przepięciówce Dehn (tym obok PE), a może obydwa te gniazda łącze z szyną PE w rozdzielnicy - tylko po co?Dajcie znać czy jestem choć trochę blisko prawdy? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 27.03.2011 21:10 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 27 Marca 2011 Jeśli szyna PE jest jednocześnie twoją szyną GSW, jeśli masz w rozdzielni na tyle swobody, żeby tam wprowadzać dodatkowe grube przewody połączeń wyrównawczych, to czemu nie, tak też można. Na przepięciówce wtedy podłączasz się do dowolnego z tych dwóch, one zdaje się są równoważne.Tylko tą linkę od bednarki zrób grubszą, minimum 16mm2 J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
pioter_rog 28.03.2011 14:02 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2011 Jeśli szyna PE jest jednocześnie twoją szyną GSW, jeśli masz w rozdzielni na tyle swobody, żeby tam wprowadzać dodatkowe grube przewody połączeń wyrównawczych, to czemu nie, tak też można. Na przepięciówce wtedy podłączasz się do dowolnego z tych dwóch, one zdaje się są równoważne. Tylko tą linkę od bednarki zrób grubszą, minimum 16mm2 J. Dzięki Jarek.P. Twoja odpowiedź wyczerpała temat. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
BasH 28.03.2011 16:54 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 28 Marca 2011 GSW ma tą zaletę, że zmniejszasz ilość przejść do poszczególnych odbiorów. przykład: grunt-bednarka-GSW-linka-lokalne SW grunt-bednarka/szpilka-zacisk-linka-listwa PE-linka-lokalne SW/PE Policz myślniki-przejścia. Na przepięciówce wtedy podłączasz się do dowolnego z tych dwóch, one zdaje się są równoważne. Co do wypowiedzi Jarka - abyśmy w naszym tandemie nie byli gołosłowni - poniżej przykład: Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buzzer11 18.04.2011 18:40 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Kwietnia 2011 Panowie @Bash and @Jarek P. oraz panowie elektrycy ja jeszcze odnośnie mojej rozdzielnicy. Otóż kolega z pracy powiada, że jak dam bezpiecznik na siłe B16 to nawet pod to nie podłącze jakiegoś "większego" diaksa czy ogólnie coś co potrzebuje więcej poweru na start bo od razu wywali. U ojca w domu si sile ma bezpiecznik B20 i jest git. Czy można zastosować bezpiecznik c20 na siłe? Przypomnę, że mój przydział mocy to 10kw. z góry dzięki za info Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 18.04.2011 19:11 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Kwietnia 2011 A czy twój kolega z pracy widział kiedyś diaksa "na siłę"? Teoretycznie racja - siła zabezpieczona bezpiecznikiem 3B16 będzie kiepsko współpracować z dużymi, prądożernymi maszynami, ale i w domowych warunkach nie będziesz takich za dużo miał (w zasadzie, prócz agregatu tynkarskiego, trudno mi sobie wyobrazić inne), po drugie przy twoim przydziale mocy i wynikającym z tego zabezpieczeniu głównym, nic więcej, niż B16 nie ma sensu tam dawać. Możesz dać 3C16, żeby poprawić selektywność i to warto zrobić, ale nic więcej bym tam nie dawał. Nie przy przydziale mocy 10kW J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buzzer11 18.04.2011 19:26 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Kwietnia 2011 tzn z diaksem to chodziło o to z bezpiecznika siły miał to podłączone. sorki źle sie wyraziłem poprzednio. napomniał jeszcze że jak karchera odpalał to też mu wywalało. ano własnie co do agregatu to u mnie co prawda go nie będzie bo chłopaki będą ręcznie jechać ale np miksokret na posadzki pewnie przyjedzie;) taki c16 nie będzie wtedy wywalało? no ok a z tym c20 to jak go zapodam to co nie będzie on działał prawidłowo tj będzie wywalać główny bezpiecznik przy liczniku? u moich rodziców z tego co pamiętam też jest 10kw i na siłe jest właśnie c20 i jest dobrze. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Jarek.P 18.04.2011 19:48 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Kwietnia 2011 Wiesz, zależy co rozumiemy przez "jest dobrze". Działać działa, ale co tak właściwie ten bezpiecznik tam zabezpiecza, jeśli zabezpieczenie główne też jest 20A. Moim zdaniem, daj tam C16. A jak się okaże, że czegoś nie możesz faktycznie uruchomić, wtedy będziesz się zastanawiał nad wymianą C16 na C20. J. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
buzzer11 18.04.2011 19:55 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 18 Kwietnia 2011 teraz wyczytałem na umowie ze zabezpieczenie w miejscu pomiarowym (chyba chodzi o licznik) wynosi 20A. Więc masz rację bo jak dam c20 na siłe to wywali mi główny bezpiecznik a nie ten w rozdzielnicy. na tym c16 będzie działać taki "większy" diaks czy miksokret do posadzek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.