Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

dach odwrócony


TokotaAnia

Recommended Posts

Także szukam informacji na ten temat i dołączam się do pytań.

Niestety ciężko jest uzyskać konkretne informacje na ten temat, a szczególnie takie oparte na indywidualnych doświadczeniach kogoś, kto już taki system u siebie zastosował...

 

Mnie udało się znaleźć na razie jeden taki dom w mojej okolicy i może uda mi się porozmawiać z właścicielami w przyszłym miesiącu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie w przekroju wygląda to tak:

- strop żelbetowy,

- chudy beton (ze spadkiem w stronę odpływów),

- bitumiczny środek gruntujący,

- hydroizolacja, 2xpapa termozgrzewalna,

- poliester ekstrudowany (10-15cm),

- włóknina filtrująca,

- żwir płukany (16-32mm),

- włóknina filtrująca,

- humus,

- warstwa wegetatywna.

 

Z tym, że w niektórych gotowych systemach warstwy są inaczej rozwiązane i zamiast żwiru np. jest zastosowana przekładka z przetłoczeniami zatrzymująca część wody opadowej, stosuje się także warstwę ślizgową i papę odporną na przerost korzeni. W niektórych systemach hydroizolacja znajduje się nad ociepleniem tak, że jest ono szczelnie zamknięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czy ocieplenie powinno być zamknięte hydroizolacją czy też nie? Które rozwiązanie jest lepsze?

2. Kolega pisał o podgrzewanych odpływach. Sprawdzają się? Ewentualnie jakie odpływy najlepiej zastosować, które są najbardziej szczelne?

3. Jest wiele rozwiązań, ale które będzie najbardziej skuteczne i trwałe?

 

Zapewne jest jeszcze kilka rzeczy o których warto wiedzieć przy wykonywaniu tego typu dachów, z których w tej chwili nie zdaję sobie jeszcze sprawy... Chętnie bym o tym poczytał, no chyba że wyolbrzymiam problem...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czy ocieplenie powinno być zamknięte hydroizolacją czy też nie? Które rozwiązanie jest lepsze?

2. Kolega pisał o podgrzewanych odpływach. Sprawdzają się? Ewentualnie jakie odpływy najlepiej zastosować, które są najbardziej szczelne?

3. Jest wiele rozwiązań, ale które będzie najbardziej skuteczne i trwałe?

 

Zapewne jest jeszcze kilka rzeczy o których warto wiedzieć przy wykonywaniu tego typu dachów, z których w tej chwili nie zdaję sobie jeszcze sprawy... Chętnie bym o tym poczytał, no chyba że wyolbrzymiam problem...

 

Co do podgrzewania odpływ z dachu płaskiego odprowadzany rynną wewnetrzną musi być podgrzewany zimą - inaczej Ci oblodzieje i woda będzie zamiast spływać to stać na dachu.

Chyba cieżko będzie tutaj znaleźć odpowiedź bo mało kto to stosuje.

 

Wkleje co mi odpisał gość z firmy która się zajmuje takimi dachami - konkretnie pod mój dach:

 

 

"Niestety jeśli przyjmiemy, że każdy wpust,

który usytuujemy w miejscu rynny wewnętrznej, a pod wpustem podłączamy odrazu pion, to system nie zadziała jako podciśnieniowy. Za mała ilość wody.

Jedyny sposób aby system zadziałał jako podciśnieniowy przy takich małych

połaciach, to połączyć wszystkie wpusty w jeden pion, ale tu odradzam takich

sposobów, bo lepiej ściągnąć wszystko grawitacyjnie z dachu, niż

podciśnieniowo prowadzić w warstwie między pokryciem a sufitem. Pomimo, że

gdy system jest poprawnie wykonany i jest na pewno jest szczelny, to jednak

lepiej nie ryzykować ew. zalań (tak bym patrzył, gdybym sam miał wybrać dla

siebie).

 

Proponuję rozwiązanie tego w następujący sposób:

Wpusty do systemu podciśnieniowego + odpowiedni komplet rur o średnicy 50,

aby to sprowadzić z dachu rynną wewnętrzną, a potem wpięcie w zwykłą rurę

PVC 110.

Cała ilość wody ze wszystkich połaci to niespełna 7 l/s. W zależności w

którą stronę i gdzie woda będzie odprowadzana kanalizacją - kwestia, czy

zaplanowany jest odbiór wody pod posadzką w jednym konkretnym miejscu, tzn.

przewody od rynien prowadzone są później jednym kolektorem czy dla każdej

rynny jest osobne podejście, które prowadzi najkrótszą drogą poza budynek.

Jeśli łączą się w jeden kolektor to powinien on mieć średnicę 160 - rura

kan. PVC (odcinki od tego kolektora zbiorczego do rynien wewnętrznych mogą

być 110), a jeśli każdy osobno to po prostu 110 (najmniejsza średnica).

Jeśli chodzi o wykonawstwo - w przypadku realizacji tego co zaproponowałem,

to sprawa jest bardzo prosta i nie wymaga ogromnych nakładów roboczych.

Wpust mogą osadzić panowie od dachu, a pion od wpustu może z łatwością

osadzić osoba odpowiedzialna za sieci kanalizacji."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Czy ocieplenie powinno być zamknięte hydroizolacją czy też nie? Które rozwiązanie jest lepsze?

2. Kolega pisał o podgrzewanych odpływach. Sprawdzają się? Ewentualnie jakie odpływy najlepiej zastosować, które są najbardziej szczelne?

3. Jest wiele rozwiązań, ale które będzie najbardziej skuteczne i trwałe?

 

Zapewne jest jeszcze kilka rzeczy o których warto wiedzieć przy wykonywaniu tego typu dachów, z których w tej chwili nie zdaję sobie jeszcze sprawy... Chętnie bym o tym poczytał, no chyba że wyolbrzymiam problem...

preferowałbym tak:

na konstrukcji ocieplenie z klinem

na wierzchu styropapa + następna warstwa papy termo

folia jajeczna

zwir

humus+roślinki

ale jeżeli to tylko tak sobie, nie dla celów reprezentacyjnych, nie z powodu konieczności, to szkoda kasy

 

wiem, że robią odwrotnie: hydroizolacja, potem termoizolacja wodoodporna, i reszta, ale ja w to nie wierzę :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie wygląda to tak jak na zdjęciu poniżej

Celowo zrezygnowaliśmy z dachu żwirowego z roślinnością i wymyślili nam tak w projekcie jak na przekroju( wystarczy mi 2000 metrów do obrabiania na działce )

http://lh5.ggpht.com/_rI_-_j0BlTk/SrPRaz_-GGI/AAAAAAAABJk/JO-u7PbbAwc/s720/przek1we%C5%82.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Także wydaje mi się, że rozwiązanie gdzie ocieplenie jest szczelnie zamknięte przed wilgocią, jest lepsze ale... czy nie będzie się tam wkraplała wilgoć? Co z punktem rosy, który prawdopodobnie wypadnie gdzieś w warstwie ocieplenia? Czy jeżeli pod spodem zastosujemy folię - paroizolację to problem wkraplania wilgoci zniknie?

Czy może lepiej zastosować rozwiązanie umożliwiające dyfuzję pary wodnej z warstwy ocieplenia ale w takim wypadku ocieplenie będzie często zawilgocone. Czy nie będzie przez to tracić swoich właściwości termoizolacyjnych? Co w zimę - efekt zamarzania/rozmarzania?

 

@tutli_putli - dzięki za info z odpływami. Co do rezygnacji z dachu zielonego to chyba jednak pozostanę przy swoich planach. Chcę tylko zrobić to dobrze, żeby przetrwało wiele-wiele lat :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dach odwrócony to dach wyłącznie taki, gdzie warstwa izolacji termicznej jest ułożona na izolacji p/wodnej. Dach pokazany na szkicu to po prostu dach płaski.

Kondensacja pary wodnej - paroizolacja powinna załatwic sprawę, ale wszystko zależy od staranności wykonania.

Wykraplanie się pary wodnej i zawilgocenie izloacji termicznej powoduje obniżenie izolacyjności termoizolacji (woda jest b. dobrym przewodnikiem).

A zamiast żwiru, proponuję keramzyt, to "lżej" dla konstrukcji i lepiej dla roślinek... :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dach odwrócony to dach wyłącznie taki, gdzie warstwa izolacji termicznej jest ułożona na izolacji p/wodnej. Dach pokazany na szkicu to po prostu dach płaski.

Kondensacja pary wodnej - paroizolacja powinna załatwic sprawę, ale wszystko zależy od staranności wykonania.

Wykraplanie się pary wodnej i zawilgocenie izloacji termicznej powoduje obniżenie izolacyjności termoizolacji (woda jest b. dobrym przewodnikiem).

A zamiast żwiru, proponuję keramzyt, to "lżej" dla konstrukcji i lepiej dla roślinek... :D

 

Wyraźnie napisałam, że my zrezygnowaliśmy z dachu odwróconego ze żwirkiem na rzecz tego płaskiego, zwykłego ze szkicu.

U Buszmena jest inna sytuacja bo chce mieć dach zielony, odwrócony na tarasach.

Gdybym miała mniejszą działkę i dach, który byłby jednocześnie tarasem pewnie to rozwiązanie wzięłabym pod uwagę. Początkowo rozważaliśmy dach odwrócony ale mojego dachu i tak nie wiać, a zależało nam prostej lekkiej, konstrukcji a w przyszłości jak najmniej obsługowej.

Przedstawiłam moje rozwiązanie bo to dach nietypowy i płaski, może się komuś taki szkic poglądowy przyda.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, to podam dwa różne rozwiązania dachów odwróconych-zielonych żeby można było to omówić na konkretnych przykładach.

Pierwsze rozwiązanie firmy Bauder przewiduje zamknięcie ocieplenia poprzez warstwę hudroizolacji. Drugie rozwiązanie stosowane przez firmę ZinCo przewiduje zamknięcie ocieplenia warstwą paro-przepuszczalną. Obie firmy wydają się dysponować sporym doświadczeniem w zakresie produkcji hydro i termo izolacji na dachy płaskie, odwrócone i zielone. Które zatem rozwiązanie będzie bardziej skuteczne? Przy czym wydaj mi się, że każdy z producentów stosuje tutaj własne materiały co dla samego układy warstw może mieć istotne znaczenie.

 

1. Bauder (warstwy tak jak są opisane)

http://img12.imageshack.us/img12/6681/dachbauder.jpg

 

2. ZinCo (tutaj producent nie zezwala na szczelne zamknięcie warstwy ocieplenia, tylko przewiduje ułożenie folii dyfuzyjnej. Hydroizolacja znajduje się pod warstwą WSF 40 - folią odporną na przerost korzeni).

http://img12.imageshack.us/img12/1222/dachzinco.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też się nad tym zastanawiam.

Z tych dwóch schematów to nie wynika, ale mam wrażenie, że kolejność hydro- i termoizolacji może zależeć od wybranego materiały do termoizolacji. Wodoodporny styrodur jest drogi. Czytałam, że można też użyć twardego styropiany FS 20, który jest sporo tańszy, ale w takiej sytuacji należałoby go jednak chyba zabezpieczyć przed wodą warstwą hydroizolacji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W obydwu przypadkach firmy przewidują płyty termoizolacyjne z pianki poliuretanowej (Bauder dla swoich płyt podaje wartość współczynnika poj. nasiąkliwości wodą <2%) zatem chyba nie o to chodzi...

 

Nasuwa mi się pytanie, bo o ile dobrze myślę to ułożenie izolacji wodnej na ocieplaniu jest trudniejsze/bardziej skomplikowane i wymaga zastosowania specyficznych materiałów. Wysoka temp. przy zgrzewaniu papy może np. uszkodzić płyty poliuretanowe. Zatem jakie korzyści daje szczelne zamknięcie ocieplenia? Przedłużoną żywotność?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

istnieje coś takiego jak styropapa

możliwości poprawnego ułożenia są, bez jakiejś większej filozofii

mnie nie przekonuje możliwość penetracji zimnej wody pod styro,

woda zima, a przed nią tylko izolacja wodna i konstrukcja dachu i niby to nic takiego :-?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hm, ta styropapa brzmi jak ciekawy pomysł. Tak pierwsza z brzegu cena z allegro - 25 zł netto za m2 płyty o grubości 100 mm. Jeśli by założyć, że pozwala to zrezygnować z osobnej warstwy papy (czy innej membrany EPDM) to całkiem sensowne rozwiązanie. Przy moich ok 50 m2 dachu nad garażem (gdzie właśnie chcę zrobić dach odwrócony) to wychodzi ok 1250 netto. Zachęcająco.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Układ ze styrodurem pozwala na osłonę izolacji przeciwwodnej, styropian pod papą jest równie prawidłowym rozwiązaniem. Niemniej jednak w dachach są ważne trzy sprawy:

1 - szczelnośc powłoki

2 - izolacyjnośc termiczna

3 - zabezpieczenie przed wykraplaniem się wilgoci

Podstawy - ale jednak są one najważniejsze!

Można oscylowac pomiędzy ekonomią rozwiązania i efektywnością, jednak ostateczy wybór należy do inwestora.

 

Nie żebym był... ale np. korzystam z tego że moje 44P+W ociepliłem wełną 10cm. Cena wysoka - ale te 20st.C w zimie i niskie koszty... uśmiecham się z zadowoleniem. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie nad garażem też dach płaski. Do tej pory była koncepcja następująca:

 

(od dołu)

- strop betonowy

- hydroizolacja (2x folia budowlana)

- styropian EPS100

- styropian EPS100 spadkowy (spadek 3%, ułożony na mijankę)

- wylewka z chudego betonu 5cm, zbrojona siatką fi3

- papa termozgrzewalna podkładowa

- papa termozgrzewalna w. krycia

 

A teraz zaczynam się zastanawiać, czy nie zrobić wg wzoru Barbarossy, tzn.:

 

- strop betonowy

- hydroizolacja (2x folia budowlana)

- styropian spadkowy

- styropapa

- papa termozgrzewalna

 

Które rozwiązanie będzie lepsze?

papa na wylewce wydaje mi się solidniejsza, można po niej spokojnie chodzić, postawić drabinę, z której będzie dostęp do dachu i rynien.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie architekt odradził wylewkę i kolejność warst wygląda tak

strop żelbetowy

hydroizolacja

wełna skalna

wełna spadkowa

konstrukcja drewniana

płyta osb

papa podkładowa albo membrana

papa termozgrzewalna

 

Też można po tej konstrukcji chodzić jeśli zajdzie taka potrzeba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...