m.dworek 20.09.2009 09:06 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 witam wiele jest na forum topikow na temat domow energooszczednych oraz poszczegolnych skladnikow takiego domu ja postanowilem zalozyc nowy watek na temat energooszczednej dystrybucji ciepla od kotla po calym budynku chodzi mi tu glownie o zagadnienie pompek obiegowych oraz wspolgrajacej z nimi reszcie instalacji- glownie mam na mysli te setki metrow rurek od podlogowki zastanawialem sie nad tym zagadnieniem i dochodze do wniosku, ze zoptymalizowana instalacja z pompa obiegowa nie powinna pobierac wiecej mocy niz jakies 3 Watty. Mozna to teoretycznie osiagnac stosujac jak najwiecej polaczen rownoleglych a unikajac szeregowych. Opory przeplywu w instalacji sa wtedy smiesznie male.Oczywiscie do tego dochodzi budowa i automatyka samego kotla ktora na dzien dobry kreuje nam jakis tam spadek cisnienia i pobiera iles tam mocy Niestety nie posiadam zadnych informacji na temat osiagow typowych systemow grzewczych opartych o np. kociol gazowy+podlogowka chetnie zobaczyl bym tu jakies rozmowy na ten temat ps: na rynku pojawila sie jakies 2 lata temu pompka obiegowa zdaje sie danfosa, ktora plynnkie reguluje sobie obroty (a tym samym zuzycie energii, schodzac do 5 W !!) na podstawie jakiegos algorytmu zapisanego w pamieci i na podstawie pomiarow wbudowanymi czujnikami Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 20.09.2009 09:20 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Pierwsza sprawa to należy zaprojektować caly układ i nie zostawiać tego panu Cheniowi, który robi tak od lat i jest dobrze. 1. długości obiegów podłogówki, 2. przekroje alupex, zawsze dojdziesz do wniosku, że należy to zrobić na fi20,3. dobrać własciwą pompę obiegowa, tak aby czas obiegu czynnika był zoptymalizowany w stosunku do oddawania przez niego ciepła i oporów w obiegu. Należy także patrzeć na wykresy pomp i zużywanej przy tym energii. I tu niespodzianka - przy tych samych parametrach jedna pompa może pobierać nawet 2x i więcej energii niż inna. No ale ta też kosztuje zazwyczaj 2x więcej. P.S.z tymi 3 Watami, to chyba przesadziłeś. raczej chodziło o 30W dla całego obiegu grzewczego, to bardziej realne parametry. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
FlashBack 20.09.2009 09:47 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 a caly misterny plan oszczednosiowy zniweczy sposob wykonania izolacji i wylewek. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.dworek 20.09.2009 09:49 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 nie to nie pomylkazakladajac, ze rurami plynie woda i zakladajac delta t wody na kotle wychodzi nam jaki musi byc przeplyw wody aby niosl moc pozwalajaca pokryc straty ciepla budynku. Tak tez zrobilem przyjmujac 4 kW mocy cieplnej.Rozrysowalem sobie pokoje i powrzucalem rurki podlogowki laczac je tak, zeby robily male opory przeplywu.I wychodzi mi max 3 Waty na pompke.Ty piszesz o 30 W- czy masz tu na mysli prace ciagla pompki, albo jest to jej moc kiedy dziala, ale dzialanie jest okresowe? - bo ja mowie o pracy ciaglej Napisalem, ze nie posiadam danych , osiagow standardowych systemow (nawet nie wiem jakie opory przeplywu ma sam kociol gazowy, i chetnie sie dowiem)pisze tylko, ze mozna osiagnac 3 W Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
edde 20.09.2009 10:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Pierwsza sprawa to należy zaprojektować caly układ i nie zostawiać tego panu Cheniowi, który robi tak od lat i jest dobrze. ......... druga sprawa to nie znieważaj ortami pana Henia Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 20.09.2009 10:32 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 nie to nie pomylka zakladajac, ze rurami plynie woda i zakladajac delta t wody na kotle wychodzi nam jaki musi byc przeplyw wody aby niosl moc pozwalajaca pokryc straty ciepla budynku. Tak tez zrobilem przyjmujac 4 kW mocy cieplnej. Rozrysowalem sobie pokoje i powrzucalem rurki podlogowki laczac je tak, zeby robily male opory przeplywu. I wychodzi mi max 3 Waty na pompke. Ty piszesz o 30 W- czy masz tu na mysli prace ciagla pompki, albo jest to jej moc kiedy dziala, ale dzialanie jest okresowe? - bo ja mowie o pracy ciaglej Napisalem, ze nie posiadam danych , osiagow standardowych systemow (nawet nie wiem jakie opory przeplywu ma sam kociol gazowy, i chetnie sie dowiem) pisze tylko, ze mozna osiagnac 3 W Ok, rozumiem system niskotemperaturowy np. przy założeniu 35/30 zakałda pracę ciągłą pompki. jest to optymalne dla pompy ciepła. Dla kotłów można by (teoretycznie) zastosować dla podłogówki pracę impulsową, i nie większą temp. niż zakres pracy alupexów, podobnie jak można w pewnym stopniu oszczęzać prąd przy zasilaczach impulsowych prądu. Nigdy tego nie analizowałem, ale temat może być ciekawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 20.09.2009 10:33 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Pierwsza sprawa to należy zaprojektować caly układ i nie zostawiać tego panu Cheniowi, który robi tak od lat i jest dobrze. ......... druga sprawa to nie znieważaj ortami pana Henia tak jest! właśnie, nie miałem zamiaru obrażać wszystkich Henryków. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 20.09.2009 10:43 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 obliczenia, tak na szybko. bardzo dobrze zoptymalizowana instalacja o małych oporach wymaga pompy obiegowej o mocy (założmy ) 50-60W. Daje to koszt miesięczny- dla samej pompy 4-6 zł za prąd. instalacja obardzo dużych oporach i pompie zuzywającej 150W to koszt ok.15 zł. Zakałdając oszczędności nawet 80% na pracy impulsowej dla większych temperatur wody w obiegu, oszczędzimy 4-12 zł miesiecznie.Tylko jak to wpłynie na trwałość instalacji i samej pomy ? Ponadto praca pompy obiegowej zamieniana jest na cieplo, ktore i tak zostaje w domu. Pozostawalby jedynie zysk z kosztów uzyskania tego ciepła.1kWh z GZ-50 = ok.17gr, a z prądu 45grAle raczej nie tu są oszczędnosci w domu pasywnym. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 20.09.2009 10:52 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 nie to nie pomylka zakladajac, ze rurami plynie woda i zakladajac delta t wody na kotle wychodzi nam jaki musi byc przeplyw wody aby niosl moc pozwalajaca pokryc straty ciepla budynku. Tak tez zrobilem przyjmujac 4 kW mocy cieplnej. Rozrysowalem sobie pokoje i powrzucalem rurki podlogowki laczac je tak, zeby robily male opory przeplywu. I wychodzi mi max 3 Waty na pompke. Ty piszesz o 30 W- czy masz tu na mysli prace ciagla pompki, albo jest to jej moc kiedy dziala, ale dzialanie jest okresowe? - bo ja mowie o pracy ciaglej Napisalem, ze nie posiadam danych , osiagow standardowych systemow (nawet nie wiem jakie opory przeplywu ma sam kociol gazowy, i chetnie sie dowiem) pisze tylko, ze mozna osiagnac 3 WZ pewnością można te 3W osiągnąć. W końcu instalacja grawitacyjna działa z mocą 0W. Tylko nie wiem, czy jest to rozwiązanie optymalne pod względem energetycznym, czy ekonomicznym. Myślę, że obliczenie ekonomiczne jest tu najbardziej sensowne. Mniejsze straty na dystrybucji osiągnie się przy niewielkim przepływie i sporej różnicy temperatur pomiędzy zasilaniem i powrotem podłogówki. Oznacza to większą nierównomierność rozkładu temperatur na powierzchni podłogi. Czy takie duże schłodzenie będzie korzystne dla kotła ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.dworek 20.09.2009 11:33 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 zdaje sobie z tego sprawe, ze byc moze nie ma o co walczyc, skoro to tylko jakies 50 W chodzace non stop w sezonie grzewczym.... ale z drugiej strony to niektorzy krytykuja np. rekuperatory, ze pobieraja moce zblizone wielkoscia- wiec moze jest sie o co bic?... podyskutowac w kazdym razie zawsze mozna Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.dworek 20.09.2009 11:35 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Henok- ja nie mowie o manipulowaniu temperaturami czy czymkolwiek innym jedyne co sugeruje, to zoptymalizowanie orurowania, tak aby robilo maly opor przeplywu- czyli mozliwie duza liczba polaczen rownoleglych Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 20.09.2009 11:41 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Henok- ja nie mowie o manipulowaniu temperaturami czy czymkolwiek innym jedyne co sugeruje, to zoptymalizowanie orurowania, tak aby robilo maly opor przeplywu- czyli mozliwie duza liczba polaczen rownoleglychAle z góry zakładasz, że instalacja ma być pompowa. Podałem Ci przykład instalacji z mocą pompy 0W - instalacja grawitacyjna. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
gosciu01 20.09.2009 12:49 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 instalacja grzewcza grawitacyjna jest tania w eksploataci ( brak kosztów pompy ). Nie oznacza optymalna. właściwie globalnie zużywa więcej energii, niż ta z pompą. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
HenoK 20.09.2009 13:01 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 instalacja grzewcza grawitacyjna jest tania w eksploataci ( brak kosztów pompy ). Nie oznacza optymalna. właściwie globalnie zużywa więcej energii, niż ta z pompą.Dokładnie o to mi chodzi. Trzeba zoptymalizować cały system grzewczy, a nie tylko system dystrybucji ciepła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.dworek 20.09.2009 13:21 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 nie widze zwiazku przeciez mowie o optymalnym systemie z pompka...tyle, ze oszczedna i tyle Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
mariankossy 20.09.2009 13:27 Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 Henok- ja nie mowie o manipulowaniu temperaturami czy czymkolwiek innym jedyne co sugeruje, to zoptymalizowanie orurowania, tak aby robilo maly opor przeplywu- czyli mozliwie duza liczba polaczen rownoleglych O taką pompe ci chodzi: http://www.ceneo.pl/2387619s " ....Pobór mocy - od 5 - 45W w zależności od instalacji. ..." Ale po co kombinować jak dla kotła ważne jest aby przepływ był na tyle duży coby woda odebrała ciepło ( a dla kotła gazowego dodatkowa pompa jest niepotrzebna bo ma "w sobie pompe" ) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.dworek 20.09.2009 13:36 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 wlasnie o taka pompe mi chodziloale to dopiero poczatekpodejrzewam, ze za pare lat jak "energooszczednosc" jeszcze troche spopularnieje to rzeczywiscie pewnie jakis inzynier w vailancie albo junkersie wprowadzi na rynek system podlogowki z pompka obiegowa pobierajacy okolo 2 W zaproponowalem temat takze po to aby sie przekonac, czy ktorys z forumowiczow juz nad tym myslalja myslalem i twierdze, ze to mozliwe, ale wymaga pewnej ingerencji w instalacje Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
m.dworek 20.09.2009 19:15 Autor Zgłoś naruszenie Udostępnij Napisano 20 Września 2009 a moze wypowiedzialby sie ktos z praktykaczy wykonywal ktos sobie zestaw standardowa pompka obiegowa + jakis niedrogi falownik zeby zejsc z moca pompki do jakis minimalnych wartosci Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania
Recommended Posts
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.