Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Ile Watów?


Gość Bryndal

Recommended Posts

1. Powinienies miec projekt.

2. Przy podobnych parametrach sciany mam

zapotrzebowanie 40-70 W/m kw w zaleznosci od np wiatru czy slonca

3. stad warto przyjac gorszy wariant

4. pompy ciepla i 55 na zasilaniu to chyba dosc odlegla perspektywa

 

A moze wszyscy juz tak maja?

... i tylko mnie wydaje sie to fantastycznie za drogo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 51
  • Utworzony
  • Ostatnia odpowiedź

Najaktywniejsi w wątku

do marek13

Sparwność przy parametrach 75/60 na poziomie 106 % średniorocznie jest możliwa TYLKO z pogodówką. Pogodóka obniży temp. wody jak na dowrzu zrobi się cieplej. I tak do ok -1 C kocioł powinien pracować wpełnej kondensacji. Do -11C kondensacja będzie zachodziła częściowo a poniżej -11 C kocioł przestanie kondensować i wtedy jego sprawność spadnie do "marnych" ;) 98 %.

 

Skąd masz takie dane?

O ile mi wiadomo to stopień kondensacji zależy od temeratury wody na powrocie. I tak: jesli temperatura na powrocie jest poniżej punktu rosy czyli ok 55stC to kondensacja zachodzi w 100%, a jeśli temperatura jest wyzsza to wtedy zachodzi częściowa kondensacja. W żadnym przypadku stopień kondensacji nie zależy od teperatury na zewnątrz. To co napisałeś jest jedną wielką bzdurą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

niekoniecznie bzdura,

 

może w tym konkretnym przypadku temperatury c.o. + podłogówka + cwu dają akurat takie wartości wody powrotu dla kondensacji,

 

czyli do -1C pełna kondensacja - czyli temp. powrotu do 55C.

od -1C do -11C kondensacja niepełna, czyli temp. powrotu pomiędzy 55C a xC

poniżej -11C na dworze - temp. powrotu taka, że kondensacja w kotle nie zachodzi.

 

Ale to może być konkretny zbadany przypadek dla domu, instalacji i pieca.

W innym przypadku będzie zupełnie inaczej.

 

No i pod warunkiem, że autor postu zbadał to w jakiś sposób.

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to prawda,

 

ale ludzie czasem ( często ) kupują piece kondensacyjne do starych domów i instalacji, wierzac w reklamy potencjalnych oszczędności np. na stronach Urlicha, albo nawiedzonych jednorazowych handlowców.

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie jestem z branży :wink:

i nie wiem w jakim stopniu kondensacja zachodzi przy powrocie przy temp. 70C, ale z tego co się orientuję to już minimalnie.

 

Piece kondensacyjne mają sprawność minimalną ok. 98%.

Średniorocznie zyski z pieca kondensacyjnego w stosunku do nowego atmosferycznego to 12-14%.

 

Podawane przez producentów oszczędności 30% dotyczą zazwyczaj połączenia kotła kond. z podłogówką w CAŁYM DOMU, lub do kotłów prehistorycznych.

 

Dodatkowe zyski kotłów kond. to :

- brak wychładzania pomieszczeń + bezpieczeństwo, ale mają to też kotły turbo,

- prawdopodobnie większa trwałość kotłów spowodowana lepszymi stosowanymi w nich materiałami oraz niższe temp. pracy.

 

Wady :

- wysoka cena i długi okres zwrotu, ale z roku na rok zaczyna to wyglądać lepiej. Jeśli doliczyć odpis za remont c.o. i czasami zwrot z gminy za wymianę pieca - to już całkiem, całkiem.

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyznam ci rację, że oszczędności zależą od tego, co, z czym się porównuje. W stosunku do kotłów turbo oszczędności są nie wielkie - ok 10%. Ale kotły turbo też nie są tanie. Różnica w cenie wynosi ok 1000 - 3000 w zależności od producenta i wyposażenia.

Oszczędności w stosunku do atmosferycznego są większe ze względu na niską sprawność kotła atmosferycznego na minimalnych mocach. A jaka jest sprawność kotła atmosferycznego przy minimalnej mocy tego producenci nie podają. A przecież kocioł nie pracuje ciągle na pełnej mocy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeden instalator liczy 60 W/m kw, drugi 45 W/ m 3 , trzeci - 28 W/ m3, czwarty... piąty... itd.

Doprawdy pełen mętlik. A wszyscy każą mi wybierać, ile ja chcę.

A ja chcę tyle , ile potrzeba. Nie znam się na tym. Oni są od tego, aby dobrze wyliczyć zapotrzebowanie domu na ciepło !!! Któremu wierzyć ?

Jak to dobrze policzyć ? (ściana max 29 cm + 12cm styro.)

Może ktoś pomoże ?

No to dodam jeszcze, że są również instalatorzy-esteci, którzy zalecają grzejniki o długości równej szerokości okna (bo tak najładniej wygląda) i zarazem gwarantują, że w domu będzie ciepło... 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wielkie dzięki,

 

ale w policzonym bilansie domu ( jak pamiętam ) przy delta 40K mam zapotrzebowanie cuś około 4,7 kW.

 

Czy to oznacza, że nigdy nie osiągnąłbym tych 106 czy tam 108 % ???

Oczywiście poza poborem cwu, chodzi tylko o ogrzewanie.

 

Cz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To bardzo niskie zapotrzebowanie ...

 

sorry, sprawdziłem przy delta 40K, Q=4,97 kW.

dom dobrze ocieplony, podłogówka, GWC+reku, kominek ma własny dopływ powietrza,

a i wszystko bez cwu i narazie na papierze :wink:

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

T...kotly z przykladu powyzej pracuja juz od 4,7 kW. Jesli taka moc nie bedzie potrzebna to kociol bedzie pracowal z przerwami

 

To znaczy, że poza grzaniem cwu, kocioł kondensacyjny nie osiąga pełnej sprawności ?! Teoretycznie tak, ale włączałby się np. co 3 min. na 1,5 min.

 

Rozumiem, że najlepiej aby pracował z maksymalną możliwą mocą ?

ale wówczas będzie częściej się wyłączał i załączał.

A co z teorią strat kotła podczas tego załączania i wyłączania ?

 

A może niepotrzebnie zastanawiam się nad tym, może fabrycznie dopasowane krzywe grzewcze załatwiają ten fakt dobierając optymalnie warunki pracy kotła ?

 

Sumarycznie interesuje mnie odpowiedź na pytanie, czy podawane wartości 12-14% oszczędności w stosunku do kotłów atmosferycznych są zachowane dla całego sezonu grzewczego, czy także okresowo - wybiórczo ?

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wręcz przeciwnie. Kocioł kondensacyjny w przeciwieństwie do atmosferycznego pracuje najsprawniej z minimalną mocą. Poki co żaden producent nie ma kotłów w swojej ofercie które pracowały by z modulacją 0-100% więc nie ma innej możliwości żeby obniżyć moc kotła. Czas pracy kotła i przerwy nie tylko kondensacyjnego zależy od wielu czynników m.in. od bezwładności instalacji c.o. co oznacza że wszystkie kotły "lubią" ogrzewanie podłogowe bo wtedy czas pracy jest znacznie dłuższy a jak się nagrzeje instalacja dłużej się wychładza. a to kiedy kocioł się włączy/wyłączy zależy od parametrów wody na zasilaniu/powrocie i dotyczy wszystkich kotłów nie tylko kondensacyjnych.

Krzywe grzewcze służą do tego aby dopasować parametry kotła do strat cieplnych budynku i parametrów instalacji. Pozostawienie krzywej grzewczej na fabrycznym ustawieniu może spowodować w twoim przypadku przegrzewanie się budynku a w innym wychładzanie.

Sumarycznie oszczędności dla całego sezonu grzewczego będą większe niż 12-14%. Jak napisałem wcześniej a tym producenci kotłów atmosferycznych się nie chwalą sprawność kotła przy minimalnych mocach znacznie maleje. A przecież z taką mocą kocioł pracuje przez większość sezonu. W nowych budynkach zapotrzebowanie na ciepło rzadko przekracza 10kW, a pełna moc kotła jest wykorzystywana tylko do podgrzewu c.w.u. Poza tym kotły kondensacyjne mają znacznie większe wymienniki i są w stanie odebrać znacznie więcej ciepła niz kotły atmosferyczne czy turbo, w nich jest to niemożliwe ze względu na kwasny odczyn kondensatu, który zniszczyłby wymiennik (w kotłach kondensacyjnych jest ze stali nierdzewnej), i ze względu na konstrukcję kotła mógłby zalewać palnik. Z większym wymiennikiem nawet przy bardzo niekorzystnych warunkach pracy kotła kondensacyjnego tj wysoka temperatura w instalacji i duża moc będzie on pracował z większą sprawnością. Temperatura spalin w kotle kondensacyjnym zwykle nie przekracza 70 stC. A w atmosferycznym? Dotknij ręką wylot spalin tuż za kotłem a gwarantuję ci że mocno się poparzysz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to wiele wyjaśnia, przynajmniej w mojej szarej części umysłu :wink:

 

temat drążę, gdyż dostałem ciekawą propozycję na kociołek kondensacyjny i to taki akuratny do moich potrzeb.

a tematem interesuję się od ponad roku - taki mały konik ...

 

Istotne jest więc dla mnie czy zaoszczędzę 10 czy 15%, bo to daje określoną stopę zwrotu.

Bardzo lubię nowoczesne rozwiązania, ale samobujcą finansowym nie jestem.

 

Sądzę, że posty forumowiczów w innych wątkach niekoniecznie zawsze są samochwalstwem i faktycznie kociołki kodensacyjne są sporo tańsze w użytkowaniu.

 

Rozumiesz rozsterki inwestora... :roll:

 

Cz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.




×
×
  • Dodaj nową pozycję...