Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Sprzeciw do zgłoszenia o zakończeniu budowy


pumar

Recommended Posts

Krotkie pytanie: Jak sie liczy 21 dni na zajecie stanowiska przez PINB w sprawie zglsozenia zakonczenia budowy?

 

Pytam bo zlozylem wszystkie dokumenty 2 wrzesnia a polecony przyszedl 24 wrzesnia, wiec po 22 dniach.

 

PINB ma relatywnie drobne uwagi, ale chcialbym juz oficjalnie zamieszkac, a nie czekac kolejne dni.

 

Podsumowujac, czy fakt, ze listonosz przyniosl papier jeden dzien za pozno oznacza, ze juz jest po ptokach, czy liczy sie data na pismie (21 wzesnia)?

 

M.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Interpretacja ze strony Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.

W sprawie obliczania terminu do uzupełnienia dokumentów dołaczanych do zawiadomienia o zakonczeniu budowy

W zwiazku z pojawiajacymi sie watpliwosciami w zakresie stosowania art. 57 ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z pózn. zm.) oraz obliczania terminu, o którym mowa w art. 54, informujemy co nastepuje:

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 13 marca 2007 r., sygn.akt II OSK 445/06, organ nadzoru budowlanego ma obowiazek ustalenia, czy złożone

zawiadomienie o zakonczeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie sa kompletne. Powyższa konkluzja wynika z interpretacji art. 57 ust. 4 ustawy – Prawo budowlane, zgodnie z którym inwestor jest obowiazany uzupełnic dokumenty wymienione w ust. 1-3, jeżeli – w wyniku ich sprawdzenia przez organ nadzoru budowlanego – okaże sie, że sa one niekompletne lub posiadaja braki i niescisłosci. Tym samym, organ nadzoru budowlanego nie może wniesc sprzeciwu bez wezwania inwestora (w wyznaczonym terminie) do uzupełnienia ww. dokumentów, jeżeli zawieraja braki lub sa niekompletne, bowiem ocena merytoryczna tak złożonego zawiadomienia lub wniosku jest niemożliwa.

Jednoczesnie NSA podkreslił, że termin 21-dniowy do wniesienia sprzeciwu, o którym mowa w art. 54 ustawy – Prawo budowlane, jest terminem prekluzyjnym. Nie oznacza to jednak, że organ – w konsekwencji nałożenia obowiazku uzupełnienia dokumentacji na podstawie art. 57 ust. 4 – posiada mniej czasu na rozpatrzenie zawiadomienia o zakonczeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie, gdy uzupełnienie dokumentacji nastapi kilka dni po złożeniu zawiadomienia lub wniosku. Należy bowiem zaznaczyc, że poczatkiem terminu okreslonego w dniach, majac na wzgledzie dyspozycje art. 57 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz.1071 z pózn. zm.), jest pewne zdarzenie (np. doreczenie zawiadomienia lub złożenie jego uzupełnienia na postawie art. 57 ust. 4 ustawy – Prawo budowlane), natomiast przy obliczaniu tego terminu nie uwzglednia sie dnia, w którym to zdarzenie nastapiło.

Reasumujac, jako poczatkowy bieg terminu 21-dniowego należy przyjac dzien nastepny po dniu, w którym nastapiło dokonanie zawiadomienia lub – w przypadku nałożenia obowiazku uzupełnienia zawiadomienia – dzien nastepny po dniu, w którym nastapiło uzupełnienie lub – w przypadku niewykonania przez inwestora obowiazku uzupełnienia zawiadomienia – dzien nastepny po dniu, w którym upływał termin do uzupełnienia.

Tym samym, w przypadku nałożenia, zgodnie z art. 57 ust. 4 ustawy – Prawo budowlane, obowiazku uzupełnienia dokumentacji, o której mowa w art. 57 ust. 1-3 ww. ustawy, termin 21-dniowy do wniesienia sprzeciwu rozpoczyna sie w dniu nastepnym po dniu, w którym inwestor wykona ten obowiazek (uzupełniajac w wyznaczonym terminie dokumentacje),

a nie dzien nastepny po dniu, w którym nastapiło dokonanie zawiadomienia.

Jednakże w przypadku, gdy inwestor nie uzupełnił dokumentacji w wyznaczonym terminie, termin 21-dniowy do wniesienia sprzeciwu rozpoczyna sie w dniu nastepnym po dniu, w którym upływał termin do uzupełnienia.

Ponadto zgodnie ze stanowiskiem NSA, błedny jest poglad (prezentowany m.in. w wyroku NSA z dnia 11 grudnia 2002 r., sygn. akt II SA/Kr 965/02, ONSA 2003/4/147), zgodnie z którym termin dla zgłoszenia sprzeciwu, okreslony w art. 54 ust. 1 ustawy – Prawo budowlane, obejmuje

także doreczenie decyzji stronie. Bowiem zdaniem NSA do wniesienia sprzeciwu stosuje sie zasady okreslone w 57 § 5 k.p.a. Tym samym, termin 21-dniowy uważa sie za zachowany, jeżeli decyzja o sprzeciwie została np. nadana w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego. Taki sposób obliczania terminu 21-dniowego pozwoli na zachowanie dla organu stosownego czasu dla podjecia okreslonej decyzji i zobliguje go do terminowego podejmowania czynnosci, a jednoczesnie bedzie niezależny od strony, która może podejmowac starania (np. nie odbierac korespondencji lub czynic to na zwłoke) skutkujace uchybieniem 21-dniowego

terminu przez organ nadzoru budowlanego

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...