Miesięcznik Murator ONLINE

Skocz do zawartości

Plastykowe rury otulina czy peszel a moze jedno i drugie ?


Parslej

Recommended Posts

jestem na etapie insalacji CO na bazie rur plastykowych.

Hydraulik mowi ze wystarczy puscic je w peszlach i tyle.

 

Mi na zdrowy rozsadek wydaje sie to nieekonomiczne- przeciez bedzie grzalo to posadzke zamiast kaloryfer i woda sie wyziebi po drodze.

 

(Co innego gdyby to byly rury na pietrze ale u mnie sa to pomieszczenia nad garażem)

 

szukalem szperalem i wydaje mi sie ze nalepszym roziwazaniem byloby puscic rury CO jednoczesnie w tym i tym, tj:

- peszel: aby rury mogly pracowac wewnatrz + (teoretyczne) latwiej je wyciagnac w przypadku awarii

- otulina czerwona, nagrubsza z mozliwych - celem odizolowania od stropu / wylewki

 

 

Bylbym wdzieczny gdyby ktos mogl mi doradzic / potiwerdzic moja koncepcje ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem na etapie insalacji CO na bazie rur plastykowych.

Hydraulik mowi ze wystarczy puscic je w peszlach i tyle.

 

Mi na zdrowy rozsadek wydaje sie to nieekonomiczne- przeciez bedzie grzalo to posadzke zamiast kaloryfer i woda sie wyziebi po drodze.

 

(Co innego gdyby to byly rury na pietrze ale u mnie sa to pomieszczenia nad garażem)

 

szukalem szperalem i wydaje mi sie ze nalepszym roziwazaniem byloby puscic rury CO jednoczesnie w tym i tym, tj:

- peszel: aby rury mogly pracowac wewnatrz + (teoretyczne) latwiej je wyciagnac w przypadku awarii

- otulina czerwona, nagrubsza z mozliwych - celem odizolowania od stropu / wylewki

 

 

Bylbym wdzieczny gdyby ktos mogl mi doradzic / potiwerdzic moja koncepcje ?

 

 

Izolacja jak najbardziej, ale nie tyle ze względu na straty co większa możliwość sterowania dostarczanym ciepłem. Zanim grzejnik się nagrzeje to spora ilość ciepła zatrzyma się w posadzce co opóźni efekt grzania.

Peszel? Nie widzę powodu, a już na pewno nie jest nim możliwość wymiany rury. Jedyny (teoretyczny) plus jaki widzę dla peszla to możliwość uniknięcia przewiercenia rury jeśli się w porę zorientujemy wiercąc peszel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jestem na etapie insalacji CO na bazie rur plastykowych.

Hydraulik mowi ze wystarczy puscic je w peszlach i tyle.

 

Mi na zdrowy rozsadek wydaje sie to nieekonomiczne- przeciez bedzie grzalo to posadzke zamiast kaloryfer i woda sie wyziebi po drodze.

 

(Co innego gdyby to byly rury na pietrze ale u mnie sa to pomieszczenia nad garażem)

 

szukalem szperalem i wydaje mi sie ze nalepszym roziwazaniem byloby puscic rury CO jednoczesnie w tym i tym, tj:

- peszel: aby rury mogly pracowac wewnatrz + (teoretyczne) latwiej je wyciagnac w przypadku awarii

- otulina czerwona, nagrubsza z mozliwych - celem odizolowania od stropu / wylewki

 

 

Bylbym wdzieczny gdyby ktos mogl mi doradzic / potiwerdzic moja koncepcje ?

 

 

Izolacja jak najbardziej, ale nie tyle ze względu na straty co większa możliwość sterowania dostarczanym ciepłem. Zanim grzejnik się nagrzeje to spora ilość ciepła zatrzyma się w posadzce co opóźni efekt grzania.

Peszel? Nie widzę powodu, a już na pewno nie jest nim możliwość wymiany rury. Jedyny (teoretyczny) plus jaki widzę dla peszla to możliwość uniknięcia przewiercenia rury jeśli się w porę zorientujemy wiercąc peszel.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za odpowiedz!

 

A czy otulina gwarantuje rurze miejsce gdy "pracuje" (wyczytalem ze plastyk moze sie odkształcać nawet do 5mm na metr)

 

No i co z ew. wymiana rury? Gdy zastygnie beton to chyba peszel daje wiekszą możliwość wyciagniecia rury bez prucia posadzki niz otulina ?

 

 

 

Otulina oczywiście pozwala na kompensację, ale czy to wystarczy to nikt na oko nie odpowie. W sumie jak otulina bardzo gruba i do tego peszel z luzem to gdzie to zmieścisz?

Co do wymiany rury to nawet sobie nie wyobrażam jak tego dokonać poza krótkimi, prostymi odcinkami z dobrym dostępem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie kawałki otuliny (climaflex stabil) są na wszystkich przejściach przez progi tj. tam gdzie są dylatacje płyt podłogówki. Dodatkowo w pomieszczeniach blisko rozdzielaczy niektóre rury (te, które docelowo grzeją dalsze pomieszczenia) są również odizolowane, żeby nie oddawały ciepła tu gdzie nie trzeba.

Powyższe dotyczy rur ogrzewania podłogowego, ale przy kaloryferach zrobiłbym podobnie.

Z wymianą rury to lekka przesada, kup od razu dobrej jakosci, będzie taniej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No macie racje chyba faktycznie nie ma sensu ten peszel.

 

Przy okazji nurtuje mnie inne jeszcze pytanie:

We wczesniej wykonanej czesci domu mam co jedynie w peszlu polozone to jes na styropianie. Wyczytalem gdzies ze wowczas styropian sie topi i rury zapadaja sie w niego niejako

U mnie temp grzania w zimie to ok 60st i wyczuwalnie nagrzewa to podloge czy moze wiec faktyycznie tak sie dziac z tym styropianem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No macie racje chyba faktycznie nie ma sensu ten peszel.

 

Przy okazji nurtuje mnie inne jeszcze pytanie:

We wczesniej wykonanej czesci domu mam co jedynie w peszlu polozone to jes na styropianie. Wyczytalem gdzies ze wowczas styropian sie topi i rury zapadaja sie w niego niejako

U mnie temp grzania w zimie to ok 60st i wyczuwalnie nagrzewa to podloge czy moze wiec faktyycznie tak sie dziac z tym styropianem ?

 

 

 

Nie wiem, czy tak się stanie, a jeśli tak to kiedy. mam za to pytanie. jeśli zostaniesz przekonany, że tak się stanie to zaczniesz to rozbierać i poprawiać? jeśli odpowiesz, że nie to może lepiej nie dopytywać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie nie bede poprawial :)

Pytalem ze wzgledu na to iz podobne rozwiazanie proponuje mi hydraulik w dobudowanej czesci domu - a chcialbym uniknac tego jezeli prawdopodobienstwo zaistnienia jest prawdopodobne ;)

 

Co do termosu ze styropianu - moje male dziecko ma podobny ale to zupełnie inny styropian

test ze szklanką wody - hmmm moze faktycznie i to sprawdze

 

to co natomiast pamietam z czasow mlodosci to zajecia ZPT na ktorych kroilismy styropian za pomoca rozgrzanego drutu oporowego...

Z tego powodu obawy sa dla mnie bardziej realne :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test szklankowy dowódl ze nawet wrzątek postawiony na styropian (10 min) nie uczynil mu żadnej szkody :)

 

Hrydraulicy walczą u mnie własnie. Rury pojda w czerwonych otulinach bezposrednio na beton (okazalo sie ze nie zmieszcza sie 2 warstwy styropianu)

 

Otuliny nie udalo sie kupic tak grubej jak bym chcial (scianka ma ok 3mm)

i tutja putanie czy warto podłozyć pod nie choć 1cm styropianu czy nic to nie da?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Test szklankowy dowódl ze nawet wrzątek postawiony na styropian (10 min) nie uczynil mu żadnej szkody :)

 

Hrydraulicy walczą u mnie własnie. Rury pojda w czerwonych otulinach bezposrednio na beton (okazalo sie ze nie zmieszcza sie 2 warstwy styropianu)

 

Otuliny nie udalo sie kupic tak grubej jak bym chcial (scianka ma ok 3mm)

i tutja putanie czy warto podłozyć pod nie choć 1cm styropianu czy nic to nie da?[/quote]

 

 

Masz wersję 3mm przygniecionej otuliny lub to plus 10mm styropianu i jeszcze się zastanawiasz czy to coś da? :o

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja wiem co zdrowy rozsadek podpowiada - dlatego pytam :)

Nie wiem jaka jest przenikalnosc cieplna otuliny - moze sie okazac ze te 3mm otuliny to to samo co 5cm styropianu i ten moj 1cm smiechu wart...

W tym kontekscie pytam? Jak rozumiem twoja rada jest taka ze warto ?

 

Efektu ekonomicznego nikt nie przeliczy ( i w kwotach pewnie nie będzie za wysoki) , ale jeśli idzie o różnice w izolacji to jak najbardziej polecam dać ten styropian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ja wiem co zdrowy rozsadek podpowiada - dlatego pytam :)

Nie wiem jaka jest przenikalnosc cieplna otuliny - moze sie okazac ze te 3mm otuliny to to samo co 5cm styropianu i ten moj 1cm smiechu wart...

W tym kontekscie pytam? Jak rozumiem twoja rada jest taka ze warto ?

 

Te 1 cm opłaca sie,

co do otuliny to są 6, 10 i 20mm grubości

 

 

Podstawowa charakterystyka otulin T....

 

Temperatura robocza

od –50°C do +90°C

 

Ciężar objętościowy

20-45 kg/m3

 

Przewodność cieplna

0,04 do 0,003 W/mK

 

Odporność na zapalenie

C3

 

Opór dyfuzji par wodnych

4600

 

Średnica wewnętrzna

(mm) Średnica w calach Grubość ściany (mm)

12 – 6 10 15 –

15 1/4" 6 10 15 –

18 3/8" 6 10 15 20

22 1/2" 6 10 15 20

28 3/4" 6 10 15 20

35 1" – 10 15 20

42 5/4" – 10 15 20

48 6/4" – 10 15 20

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Odpowiedz w tym wątku

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.



×
×
  • Dodaj nową pozycję...